Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Det sociala systemet suger...

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Det sociala systemet suger...

    OBS! Detta kommer nog bli en ganska lång text för folk att läsa!

    Så här ligger det till. I fredags vid lunchtid fick min mor ett samtal från en närliggande kommun här i stockholm där hennes far sedan länge har vart bosatt. Varken jag, min mor eller någon annan har haft någon som helst kontakt med honom (min morfar) sedan ~12 år tillbaks av diverse anledningar så ingen av oss har haft nån koll på hur han mår osv.

    Hur som helst så samtalet förtäljde att denna socialarbetare som ringde behövde att min mor som är enda barnet och enda anhöriga till honom skulle skriva under nå papper som "god man" / förmyndare eller vad tusan det kallas. Innan hon skriver på något så vill hon självklart ta reda på varför detta vart aktuellt just nu när hon inte hört något av honom på så länge. Hon håller själv på med lite släktforskning och så vid sidan av så att hitta honom i detta land var inte så svårt.

    Hon och jag satte oss i bilen idag och åkte ut för att se hur det var med "gubben". Inget svar hemma. Vi åkte från sjukhus till sjukhus och även förbi vårdhem för att se om vi kunde hitta honom där i trakterna.
    På det sista hemmet vi besökte fick vi äntligen napp (detta var nummer 8 i ordningen). Väl där fick vi prata med någon joursköterska som ganska snabbt konstaterade att han dog för 2 veckor sedan (!!!!!!!!)

    I hans journaler stod att han inte hade några anhöriga (dom hade inte letat för min mor står registrerad som hans dotter hos skatteverket tex) och ingen hade alltså hört av sig tidigare. Uppenbarligen hade polisen hittat honom vandrandes omkring på motorvägen för en månad sedan, då lades han in på ett stort sjukhus här i stockholm och det konstaterades också att han hade Parkinssons.

    Min fråga är följande: Hur i HELVETE kan myndigheterna schabbla till en sån här sak. Tom en vanlig svensson som vill släktforska kunde se att min mor är hans dotter. Och hur fan kan man komma två veckor efter att han dog och be om underskrift för att bli hans förmyndare? Har dom ingen kommunikation eller vad tusan handlar det om?

    Tacksam för kommentarer på detta.

    //Tommy
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 687

    Re: Det sociala systemet suger...

    På ett sätt är jag nästan glad över att inte "myndigheterna" har full koll på oss även om jag inser det traumatiska i just er situation.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Det sociala systemet suger...

    Citat Ursprungligen postat av LM
    På ett sätt är jag nästan glad över att inte "myndigheterna" har full koll på oss även om jag inser det traumatiska i just er situation.
    Jo men när en person får på sitt bord att ta reda på den anhörige så borde det väl först och främst inte ta så lång tid... och sen kan det ju vara bra att kolla upp om personen i fråga fortfarande lever när man väl tar tag i ärendet?


    Jag glömde föresten en detalj i mitt första inlägg. Ingen av dom vi fått tag på idag, socialarbetaren eller dom på hemmet där han faktiskt dog vet vart hans kropp finns idag.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4

    Re: Det sociala systemet suger...

    Man blir så jävla arg på folk som får betalt för jobb de inte sköter. De får sina löner av skatten i god tro att de ska ge bra service för de som behöver, istället struntar de i, och försöker röja undan som i ert fall, när de kunde berätta sanningen hur det gick till, men nej, för då ser vi deras brister. De på hemmet borde medela er när han var på sjukhus eller berätta att han var på motorvägen och utsatt för risk. Samhället måste börja med ett strängare och snabbare system för svarta fåren inom vården. De borde anmälas till Socialsstyrelsen, detta för allas bästa! så de börjar tänka om.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Det sociala systemet suger...

    Citat Ursprungligen postat av Den försiktige 93
    Man blir så jävla arg på folk som får betalt för jobb de inte sköter. De får sina löner av skatten i god tro att de ska ge bra service för de som behöver, istället struntar de i, och försöker röja undan som i ert fall, när de kunde berätta sanningen hur det gick till, men nej, för då ser vi deras brister. De på hemmet borde medela er när han var på sjukhus eller berätta att han var på motorvägen och utsatt för risk. Samhället måste börja med ett strängare och snabbare system för svarta fåren inom vården. De borde anmälas till Socialsstyrelsen, detta för allas bästa! så de börjar tänka om.

    Min mor ringde polisen nu på kvällen iom att dom har vart delvis inblandade när dom hittade honom på motorvägen. Han gjorde en snabb slagning i folkbokföringen som sjukhus osv också har tillgång till och gissa vad? Han hittade min mor direkt som hans dotter.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. Suger mer luft & går sämre
    Av Direkta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 09:40
  2. Suger luft när motorn är kall
    Av olofzzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 00:26
  3. promotor stockholm verkstad!! suger..
    Av humbah i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 15:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •