Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Lönt att chip trimma en 9-5 aero?? Vad ska man mer göra?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Lönt att chip trimma en 9-5 aero?? Vad ska man mer göra?

    Hej
    Är det någon som har erfarenhet av att chiptrimma 9-5 aero utan att modifiera annat än mjukvara som är nöjd?

    Vad är det första som bottnar vid effekt höjning av 9-5 aero -02, turbo, spridare?

    Vad är det som ur hållbarhetssynpunkt som inte tål mer än 300hk resp mer än 450Nm på en std 9-5 aero -02 (förutom kopplingen)?

    Mkt tacksam för svar.

    Skulle behöva mer effekt men vill lägga pengarna på rätt saker för att nå en bra effekt förhöjning utan att äventyra tillförlitligheten för mkt samt gör mig nöjd ett tag.

    /Mith

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 416
    Medlem#
    3020

    Re: Lönt att chip trimma en 9-5 aero?? Vad ska man mer göra?

    Enbart mjukvara blir inte så mycket mer så att säga.

    Fokusera på att den luft som kommer in skall ut, och då är en racekisse bra med grövre DP. typ 3 tum, därefter räcker det gott med 2.5 tum, 3 tum är bara overkill.

    Nu har du flås i bilen även på höga varv, inte att den typ stryps och tapar orken vid 3500 var.

    Sedan vill du att du skall ha effekten under längre tider och även när det är varmt? Då fixar du en bättre IC som kyler även efter 2:a 3:e fullgastestet.

    Därefter kan det vara dags för ett steg 3, och varför då inte ett etanolprogram så kan du ha typ stabila 330 hk och vrid 440.

    Därefter börjar det bli aktuellt med annan koppling, diff kanske, och absolut andra hejdare. Man skall kunna stanna också

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249

    Re: Lönt att chip trimma en 9-5 aero?? Vad ska man mer göra?

    Hej,

    Kopplingen tål ca. 440-450 Nm om man vill att den skall hålla ett tag. Kolvarna gillar inte höga förbränningstryck, men med en bra mappning utan oreglerat höga laddtryck så funkar de fint upp till strax över 300 hk.

    Om man vill kan man kika på vad Saab resp. Hirsch byter för olika effektsteg.

    Saab: byter kobra för att gå upp till 260 hk (M/06, a.ka. "kungskobra"). Den kobran kan man med fördel eftermontera men man måste då svarva av kompressorhuset till s.k. "trubbnos". Kolla med t ex MapTun, de brukar ha såna hus på hyllan.

    Hirsch: byter IC och halvsats för 280 hk.

    För ett riktigt vasst koncept pratar du med Aero++ och kollar vad som är gjort med hans bil. Det är ett koncept som fungerar rent brutalt bra (312 hk/460 Nm - stabilt...).

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Re: Lönt att chip trimma en 9-5 aero?? Vad ska man mer göra?

    Aero++ konceptet låter mkt intressant.
    Dum fråga:
    Vad är T5 kammar?

    /Mith

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249

    Re: Lönt att chip trimma en 9-5 aero?? Vad ska man mer göra?

    Citat Ursprungligen postat av MITH
    Aero++ konceptet låter mkt intressant.
    Dum fråga:
    Vad är T5 kammar?
    Hej,

    T5-kammar innebär kamaxlar från en T5 kortmotor, alltså 9000 från -94 till -98 och NG900 samt vissa OG9-3 (99-00).

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101

    Re: Lönt att chip trimma en 9-5 aero?? Vad ska man mer göra?

    Hej,

    Haft steg1 på 9-5 aero automat vart stor skillnad på farten och förbrukningen.
    Har nu Maptun steg 2 E85 9-5 Aero, aut. 290 Hk, 400 Nm, kan inte säga något annat än nöjd med farten och förbrukningen. se http://www.garaget.org/video/zi7g1k11x8bv

    Far kör på sin 9-5 Aero man Maptun steg 2 E85(mjukvara+spridare) 285 hk, 440 Nm, han verkar nöjd, efter som han alltid nämner hur tråkigt det är när andra bilar inte vill gasa ikapp efter ha blivit frånkörda engång, även han är mycket nöjd med förbrukning. ca 0.98 vid +110 km/h med e85. och ca 0.7 l/m med bf95 och lite mindre fart.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #7
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 211

    Re: Lönt att chip trimma en 9-5 aero?? Vad ska man mer göra?

    Hej !

    Det som jag kan oxå rekomendera till dig är min gamla 296 hkr kitt med följande grejer.

    Helsats Ferrita system
    Kungskobran 06 Aero uppåt
    Gröna spridare
    Modifierat luftburk med KN filter..
    MapTun programvara 296 hkr 450 nm.

    Denna koncept körde jag i 2000 mil och var mer än nöjd med prestanda,bränsleförbrukning,körbarheten hur jämnt och fint den gick.
    Men denna nuvarande konceptet som jag kör nu är det bästa jag varit med om faktiskt, och mer nöjd kan jag inte vara

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Re: Lönt att chip trimma en 9-5 aero?? Vad ska man mer göra?

    Hej och tack för tipsen!

    Nu tycker jag vi hittat ett bra alternativ dvs 296hk alternativet till att börja med som ger lite mer än bara modiferad mjukvara. Att byta kompressorhus på min -02 aero turbo kommer nog att ge sig självt då det är dax att byta turbo.

    En komplettering skulle kunna vara en bättre intercooler om jag kan använda någon av de som ligger i garaget och skräpar.

    Jag har bla en (okapad 800x350x60) som dock är 60mm tjock, höjd och bred går ju att modifiera då jag skall måste modifiera gavlarna, tror du den rymms mtp tjockleken i 9-5'an?

    Mjukvaran på Maptun var det en special mjukvara dvs som togs fram till din bil?

    Mvh

    Mith

Liknande ämnen

  1. Byta stereo Lönt eller inte lönt?
    Av densvenske i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 20:36
  2. Lönt med import 9-3 SC Aero -06
    Av 900R i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 21:19
  3. Är de lönt att göra vid bilen?
    Av Pumba i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 10:14
  4. Trimma B201 turbo block? Hur göra?
    Av betakotten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 00:55
  5. Trimma 9-3 T7 utan chip?
    Av Lightning Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •