Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kupéfläkten "glappade" idag! 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Kupéfläkten "glappade" idag! 9-5

    Var iväg och handlade för en stund sedan och reagerade på att bilen immade igen på väg till affären. Stängde av stereon och märkte då att fläkten var helt tyst. Sprang igenom affären lite snabbt och gick sedan ut och kollade att säkringarna var OK, vilket de var.

    Drog igång bilen, fortfarande ingen fläkt. Tänkte då att jag får hissa ned rutorna och köra hem, då drog fläkten igång för att sedan stanna några sekunder till när jag startade. Sen drog den igång och funkade hela vägen hem.(5 minuter)

    Till saken hör att jag har satt tillbaka säkringen till larmet idag och kollat felkoder samt raderat en gammal kod med en obd2-läsare. (Larmet har varit urkopplat pga av det kända självlarmningsproblemet )

    Fläktmotorn är bytt för cirka 2 månader sedan, så tror inte att det är den som är dålig.

    Tyckte även att jag tappade ljusstyrka i ACC-displayen till och från.

    Verkar som om det är glapp någonstans, eller kan jordfel eller dålig spänning orsaka sådana här symptom?

    Hur är det man kollar felkoder i ACC-enheten, hittade inget i instruktionsboken...

    Tips mottages tacksamt!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Kupéfläkten "glappade" idag! 9-5

    Bytte du till en ny fläktmotor? Låter som när mina kol tog slut. Testa att ge instrumentpanelen en knuten näve när fläkten inte startar. Hoppar den igång då så gissar jag på taskiga kol. Jag körde så i två månader. Fick ont i handen...
    Fredrik J

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Kupéfläkten "glappade" idag! 9-5

    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    Hur är det man kollar felkoder i ACC-enheten, hittade inget i instruktionsboken...
    Tryck "AUTO" + "OFF" samtidigt.

    Här ser du kodernas betydelse: http://www.saab9-5.com/faq_acc.htm


    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Kupéfläkten "glappade" idag! 9-5

    Kolen bör inte vara slut eftersom det är en helt ny fläktmotor.

    Ska ta och kolla upp om jag får någon felkod imorgon då! Tack så länge!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Kupéfläkten "glappade" idag! 9-5

    Kollade efter koder men fick bara fram en nolla. Antar att det innebär att det inte finns några koder.

    Problemet har inte heller uppstått igen efter ca 20 mil och kanske 15 starter.

    Får väl helt enkelt avvakta och se om det händer igen och försöka hitta en lösning då.

    Tack!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Kupéfläkten "glappade" idag! 9-5

    Du har precis bytt fläkten så kanske är det glapp i kontakten som ju måste loss för att göra ett byte...
    Fredrik J

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    36

    Re: Kupéfläkten "glappade" idag! 9-5

    har samma problem med min o det verkar ju vara någon typ av glapp vid acc panelen räcker med o ge ett nätt slag till höger om acc panelen när passageran har sina ben typ! då går fläkten igång

    har inte haft tid o plocka ner o kolla kontakten bakom acc panelen men det är väl ett tips o titta där o se om den glappar
    Saab 9-5 Kombi [såld]

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Kupéfläkten "glappade" idag! 9-5

    Citat Ursprungligen postat av zorro_boy
    har samma problem med min o det verkar ju vara någon typ av glapp vid acc panelen räcker med o ge ett nätt slag till höger om acc panelen när passageran har sina ben typ! då går fläkten igång

    har inte haft tid o plocka ner o kolla kontakten bakom acc panelen men det är väl ett tips o titta där o se om den glappar

    Jag gissar att du har dåliga kol. Nästa gång den inte går, prova att knacka på plastkåpan framför vindrutan då det är där fläkten sitter. Som sagt, jag startade min fläkt med ett litet slag uppepå instrumentpanelen.
    Fredrik J

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    36

    Re: Kupéfläkten "glappade" idag! 9-5

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "zorro_boy":2omszurl
    har samma problem med min o det verkar ju vara någon typ av glapp vid acc panelen räcker med o ge ett nätt slag till höger om acc panelen när passageran har sina ben typ! då går fläkten igång

    har inte haft tid o plocka ner o kolla kontakten bakom acc panelen men det är väl ett tips o titta där o se om den glappar

    Jag gissar att du har dåliga kol. Nästa gång den inte går, prova att knacka på plastkåpan framför vindrutan då det är där fläkten sitter. Som sagt, jag startade min fläkt med ett litet slag uppepå instrumentpanelen.[/quote:2omszurl]


    okej, ska testa det nästa gång det infaller, ibland kan det dröja länge innan det händer igen
    Saab 9-5 Kombi [såld]

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    5

    Re: Kupéfläkten "glappade" idag! 9-5

    Liknande har börjat hända för mig också, 9-5 -98.

    På morgonen brukar den i lag fungera direkt, men när jag ska hem från jobbet fungerar den inte alls eller börjar fungera halvvägs hem..

    Displayen visar korrekt att det borde blåsa fullt blås men det kommer ingen blåst, vet inte om det är inbillning men om man känner framför "spjällen" verkar det vara varm luft där i som bara inte blåser ut, det klickar också ganska högt till vänster om ratten när jag trycker på "max-knappen" på ac-panelen..

    Vet fasen inte vad jag ska göra...
    Svart 9-5 -98 2.3T Nordic steg 2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    36

    Re: Kupéfläkten "glappade" idag! 9-5

    Har bytt kupé fläkten o nu är problemet löst
    Saab 9-5 Kombi [såld]

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Kupéfläkten "glappade" idag! 9-5

    Även jag löste mitt problem med att byta. Fläkttrumman hade spruckit på min fläkt så det blev rejäl obalans i fläktmotorn. Detta hade i sin tur medfört att kontakten var glapp in i fläktmotorn.

    Har dock fortfarande problem med att acc-panelen och fläktsystemet ballar ur när man sätter på max kyla "LO".

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    36

    Re: Kupéfläkten "glappade" idag! 9-5

    har återigen fått problem med kupé fläkten att den glappar när man ska starta bilen, blir att man får använda höger handen, men nu kan det väl inte vara kolen i fläkten som är dåliga eftersom jag relativt nyligen bytt fläkt pga av samma symtom!! ingen som har någon idé på va det kan vara???
    Saab 9-5 Kombi [såld]

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Kupéfläkten "glappade" idag! 9-5

    Nedanstående tråd kanske kan vara till vägledning;

    viewtopic.php?f=6&t=270991&p=1897095#p1897095
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    36

    Re: Kupéfläkten "glappade" idag! 9-5

    Vet inte om det är samma symtom som den itråden Min går som vanligt när den väl går!
    Saab 9-5 Kombi [såld]

Liknande ämnen

  1. "Tjuvkoppla" kupéfläkten
    Av jimmy_78 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-19, 19:55
  2. Jag såg en "snygg" bil idag...
    Av mågis i forum Off Topic
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 18:42
  3. "Ny" bil idag
    Av -big kahuna- i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-09, 19:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •