Sidan 14 av 14 FörstaFörsta ... 4121314
Resultat 261 till 274 av 274

Ämne: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

  1. #261
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    är ju snarare 1% som går så illa att man blir utan ersättning.
    Finns det någon källa till det där?

    Tycker det är tragiskt att så många med klassiska skenförsäkringar sitter och tror att man har en gällande försäkring. Pengar i sjön är vad det är. Bättre att stasa på bara trafik i eget namn.
    Med klassisk skenförsäkring menar jag stylad "ungdomsbil" på äldre föräldrar som även har typiska bilar för sin ålder.
    Fredrik J

  2. #262
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av mojjet16
    jag påtalar bara att det är fruktansvärt dyrt att försäkra en bra familjebil för en ung person. Att det sedan skulle bli bra mkt billigare att försäkra en sketen 9000 på trafikförsäkring har liksom inte med saken att göra. Om du jobbar två mil bort så funkar det inte om bilen inte startar på morgonen. Du måste ju ha in pengar för din försörjning. Småttingarna ska till dagis innan jobbet osv, de skall åka säkert.
    Med ovanstående menar du att inga ägare till en "sketen 9000" kan pendla till jobbet, lämna barn på dagis etc...? Då kan jag tala om för dig att jag har pendlat i åratal med betydligt sämre bilar än Saab 9000 och det har aldrig varit något problem.

    Blir så trött på dessa personer som tror att det är en rättighet att åka i en bil man inte har råd med, ungefär som att man minsann ska bo på Strandvägen trots att ekonomin säger Tensta.

    Själv körde jag 15-20 år gamla Amazon och 140 när det begav sig, självklart med enbart trafikförsäkring. Och jag gnällde aldrig.
    Happy Festivus - for the rest of us!

  3. #263
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Med tanke på hur många gånger dyrare trafikförsäkringen kan vara så borde det ju betyda att jag krockar 4-5 gånger mer än vad en 40åring gör.
    Vilket jag då tycker är konstigt.
    Självklart är inte jämförelsen med dig som individ, utan med gruppen unga människor. Din bror hade smällt pappas M3, någon annan du kände hade smällt "pappas" Volvo 850, ytterligare någon hade farit av vägen etc. Hur många gånger under den tiden har din pappa smällt bilen? Hur många gånger under den tiden har "ägaren" till 850:in smällt bilen? etc. Kanske är inte siffrorna helt uppåt väggarna?

  4. #264
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Pengar att tjäna och spara för en driftig ungdom!

    Jag tänke bjuda på ett förslag som gör att en driftig ungdom kan tjäna pengar och spara pengar på en gång. Ni får en stor del av lösningen av mig och får sen fila till detaljerna lite, samt självklart göra jobbet.

    Tanken är denna:
    * Alla vet ju att ungdomar får betala en alldeles för hög försäkringspremie med hänsyn tagen till de kostnader de åsamkar
    * Alla vet att det finns försäkringsbolag nischade på vissa målgrupper, för att de vet att de tjänar pengar på det
    * Alla vet att försäkringsbolagen vill tjäna pengar

    Så ert sätt att tjäna pengar blir alltså följande:
    Ni går till valfritt försäkringsbolag och säljer in er idé om att de borde skapa en specialförsäkring för unga bilförare. Om de ska köra det som ett dotterbolag eller bara en specialgren får ni avgöra själva. I fortsättningen kallar jag detta dotterbolag (eller denna specialgren) för X.
    Bolaget ni besöker kommer såklart undra vad poängen är och det är då ni slår till med några fina argument.
    1. Unga människor kompenserar äldre bilförares rutin med snabbare reaktioner
    2. Unga människor får betala 3-4 gånger mer än en medelålders man för en försäkring, medan de i själva verket kanske kostar max 20% mer för ett försäkringsbolag
    3. Om man skapar X och sätter premien till 50% högre än för den medelålders mannen så kommer ALLA ungdomar försäkra bilen hos företag X. Eftersom man trots allt lagt på en rejäl marginal, så kommer X blomstra. Dessutom kommer dessa ungdomar när de växer upp välja att fortsätta att handla försäkringar hos X (eller moderbolaget) eftersom det är det enda bolaget som behandlat dem väl.

    Ni kommer självfallet få jobb hos X och kanske dessutom en hyffsad lön (och med lite tur en bra bonus). Dessutom kan ni försäkra er egen bil där och spara ytterligare pengar!

    De små detaljer som ni får fila på själva är hur ni ska överbevisa försäkringsbolagets statistiker om att de har fel, men det fixar ni lätt. Alternativt kan ni ju lösa det genom att bara försäkra de försiktiga ungdomarna och nobba "rally-Kalle". Där får ni förstås fila lite på hur ni ska lyckas skilja ut rally-Kalle ur mängden, men det ordnar ni nog, driftiga som ni är. Ett tredje alternativ skulle såklart kunna vara att hålla premien låg, men sätta en självrisk på 100,000 om något händer. Det bör avskräcka rally-Kalle att försäkra hos er, alternativt ge honom en rejäl näsbränna. var dock extra försiktiga själva om ni väljer den lösningen för det kan bli dyrt.

    Nu kanske någon tror att inget försäkringsbolag skulle vara intresserad av att starta ett sådant här nischbolag utan att de hellre tjänar rejält med pengar som det är. Då måste man tänka på hur många kunder man faktiskt får, som man faktiskt tjänar pengar på ändå och jämföra med de nischföretag som endast försäkrar förare över 24 år med standardbilar eller helnykterister. Dessutom får man inte glömma bort att man har säkra kunder under en väldigt lång tid, vilket ett företag uppskattar.

    Nytt jobb och lägre försäkringspremie i ett!

    Lycka till!

  5. #265
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Finns det försäkringsbolag som bara försäkrar helnykterister?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  6. #266
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Finns det försäkringsbolag som bara försäkrar helnykterister?
    Ansvar var ett sådant bolag. De slogs senare ihop med Salus och bildade SalusAnsvar, så numera finns kanske inte kravet på att man är helnykter?!

  7. #267
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Finns det försäkringsbolag som bara försäkrar helnykterister?
    Ansvar var ett sådant bolag. De slogs senare ihop med Salus och bildade SalusAnsvar, så numera finns kanske inte kravet på att man är helnykter?!
    Tror man ger rabatt till medlemmar i MHF. Om jag inte är ute på hojen kan man dock vara "stödmedlem" i MHF dvs utan krav på nykterhet och därmed ändå få rabatten hos SalusAnsvar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #268
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Ansvar var ett sådant bolag. De slogs senare ihop med Salus och bildade SalusAnsvar, så numera finns kanske inte kravet på att man är helnykter?!
    Tror man ger rabatt till medlemmar i MHF. Om jag inte är ute på hojen kan man dock vara "stödmedlem" i MHF dvs utan krav på nykterhet och därmed ändå få rabatten hos SalusAnsvar.
    Stämmer ju bra det, hade själv försäkring hos SalusAnsvar med rabatt som medlem i MHF Support.
    Det var dock inget krav på att avstå från livets goda i något av fallen.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  9. #269
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Om jag inte är ute på hojen kan man dock vara "stödmedlem" i MHF dvs utan krav på nykterhet och därmed ändå få rabatten hos SalusAnsvar.
    Nja. Visst finns det ett krav på att du måste vara nykter om du krockar och önskar ersättning.
    Fredrik J

  10. #270
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Om jag inte är ute på hojen kan man dock vara "stödmedlem" i MHF dvs utan krav på nykterhet och därmed ändå få rabatten hos SalusAnsvar.
    Nja. Visst finns det ett krav på att du måste vara nykter om du krockar och önskar ersättning.
    Tur du styrde upp det Fredrik.
    Vad gäller trafikförsäkringsdelen så skall den ju täcka skador som förare/bilägare orsakar hos andra också och jag TROR faktiskt att den gäller även om föraren skulle visa sig vara onykter.
    Eller kan det vara så illa att om en onykter förare är utan tillgångar blir även andra drabbade utan ersättning?
    Det har jag svårt att tro för då faller lite av idén med trafikförsäkring väl?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #271
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Du kan vara lugn LM. Ersättningen mot tredje part påverkas inte av förarens nykterhet. Däremot kan ersättningen för förarens fordon förfalla helt.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  12. #272
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Du kan vara lugn LM. Ersättningen mot tredje part påverkas inte av förarens nykterhet. Däremot kan ersättningen för förarens fordon förfalla helt.
    Tackar.
    Satt nyss och såg ett reportage på regional-TV om en förare som igår "rökt på" och sedan "mått dåligt" och medvetet frontalkolliderat med en okänd kvinna i en mötande bil, en Saab för övrigt. Kvinnan undkom med en bruten fot enligt vad som rapporterades.
    http://st.nu/start/sundsvall/1.960093

    Det vore ju bedrövligt om oskyldiga skulle komma i kläm även i ersättningsfrågan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #273
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Du kan vara lugn LM. Ersättningen mot tredje part påverkas inte av förarens nykterhet. Däremot kan ersättningen för förarens fordon förfalla helt.
    Och dessutom kan den onyktre föraren (eller grovt vårdslöse) få betala tillbaka allt det som FB fått betala ut till tredje part. finns nåt ord för det, men jag har glömt bort vad det heter

    Mats

  14. #274
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Du kan vara lugn LM. Ersättningen mot tredje part påverkas inte av förarens nykterhet. Däremot kan ersättningen för förarens fordon förfalla helt.
    Och dessutom kan den onyktre föraren (eller grovt vårdslöse) få betala tillbaka allt det som FB fått betala ut till tredje part. finns nåt ord för det, men jag har glömt bort vad det heter

    Mats
    Jodå, men en person skuldsatt upp över öronen kan det vara svårt att få ersättning från. "Det är svårt att lugga en flintskallig."
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär
    Av Böxx i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-03-14, 12:57
  2. Vad innebär M1?
    Av Thompy i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 11:49
  3. Svar: 43
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 00:13
  4. Vad innebär grundladdtryck?
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 01:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •