Sidan 1 av 14 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 274

Ämne: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079

    Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Men tanke på hur mkt off snack det blir i tråden "Vad betalar du i Försäkring" så kan vi lika väl tjöta här när vi känner när något är fel.

    Så tjöta på!
    Saablös dåre

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Här var det inte livat.

    Okey, min vän 20år bor hemifrån har precis fått fast anställning skenförsäkrar på sin mor.

    Argumentera!!
    Saablös dåre

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Drar ju iofs upp premierna för oss alla i slutändan men ibland så undrar man ju hur dom tänker när dom sätter premierna.

    Min 9000 2.3T -94 sjönk under de tre åren jag hade den från 12000kr/år till 3100kr/år (halvförsäkring).
    Är jag verkligen 4ggr sämre bilförare när jag är 22år än 25år?
    Men men, vi får väl lita på att deras statistik stämmer när dom säger att jag är det då.

    Jag har haft körkort och bil försäkrad på mig sen månaden efter jag fyllde 18år.
    Sambon är nu 26år gammal och har haft körkort i ett år.
    Jag har aldrig varit vållande till en olycka och min bonus ligger således på en hög nivå.
    När vi köpte en bil till sambon för ett år sedan så blev försäkringen av denna billigare på henne än på mig så då skrevs försäkringen på henne.
    Efter det har hon krockat så bilarna blev totalskrot och även (iofs felaktigt enligt mig) bedömts som ensamt vållande till olyckan.

    Idag så är våra 9-5or fortfarande billigare att försäkra på henne som har haft körkort i 1år och under den tiden bedömts som vållande till en olycka i en bil som varit försäkrad på henne.
    Närmare 8000kr för en helförsäkring på mig och knappa 6000kr för en helförsäkring på henne.

    Där får man för att man är kille!
    Sen gnäller tanterna när dom börjat bli 40-50år gamla och försäkringarna istället blir dyrare på dem, men oss killar som är under 40år har man ingen som helst förståelse för då vi ju kör som idioter, det vet ju alla.

    Så ja jag förstår dom som skenförsäkrar på en förälder, jag har även gjort så själv men hade under den tiden även en bil försäkrad på mig själv.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Jag tycker de verkligen måste göra om premierna!
    Det är ju hutlösa priser som unga får betala, oavsett vart man bor i landet.

    Jag har full förståelse för dem som skenförsäkrar!

    Själv är man 20 (21 om 2v) bor i en liten 1:a, har väldigt dålig lön, äger en Saab 9000cse 2.3t -95 som står på mig, trafik per år ca 9500kr.
    Haft körkort i snart 3år, kör ca 20mil dagligen i jobbet (aldrig orsakat olycka i jobbet)
    Men likt förbannat får min tjejkompis endast betala 6500kr på min saab, och hon har haft körkort i 2mån.

    Jag trodde man var oskyldig till motsatsen bevisades ? Nee här ska man betala dyrt i flera år tills man fyller 25, då börjar det bli billigt.
    Saablös dåre

  5. #5

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Här var det inte livat.

    Okey, min vän 20år bor hemifrån har precis fått fast anställning skenförsäkrar på sin mor.

    Argumentera!!
    Finns ju inte så mycket att säga om saken, bor man inte hemma med sin mamma så är det ju solklart att bilen ska stå på grabben. Lär ju inte få en spänn vid en evt olycka eller inbrott då adresserna inte stämmer på brukaren och ägaren.
    Är det för dyrt så har man helt enkelt inte råd att äga en bil....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    272

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Men vaddå brukaren och ägaren.
    Om min mamma (som f.ö. äger min GSX-R) skulle låna ut "sin" bil till mig och jag krockar så är det självklart att försäkringen gäller.
    200 hk -93 CSE - nu Mats-chip Steg 1 samt racesystem hela vägen 250 hk+
    GSX-R 750 - jubileumsmodell - 93 130Hk - Ett rent livsfarligt nöje

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Sköter man det snyggt så blir det väl dock väldigt svårt för försäkringsbolaget att bevisa att det är skenförsäkrat och inte bara grabben som lånat mammas bil?

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Här var det inte livat.

    Okey, min vän 20år bor hemifrån har precis fått fast anställning skenförsäkrar på sin mor.

    Argumentera!!
    Är det för dyrt så har man helt enkelt inte råd att äga en bil....
    Det argumentet håller inte, mest äldre som säger det :P

    Vi kan köpa en bil för ca 3-4000kr bara för att kunna ta oss till jobbet, där inte bussen kan ta oss eller att bussen tar 3ggr så lång tid enkel resa gentemot bil.
    Och så får vi betala uppemot 12papp för den unkna bilen, för trafik.

    För dyrt? Ohja! Ett måste? Ja eventuellt.
    Saablös dåre

  9. #9

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Sköter man det snyggt så blir det väl dock väldigt svårt för försäkringsbolaget att bevisa att det är skenförsäkrat och inte bara grabben som lånat mammas bil?

    /Anders
    Försäkringsbolag kan neka ersättning utan formella bevis....
    Men alla gör ju givetvis som dom vill och står ochså för konsekvenserna den dagen dom vill försöka få ut på försäkringen.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Sköter man det snyggt så blir det väl dock väldigt svårt för försäkringsbolaget att bevisa att det är skenförsäkrat och inte bara grabben som lånat mammas bil?

    /Anders
    Försäkringsbolag kan neka ersättning utan formella bevis....
    Men alla gör ju givetvis som dom vill och står ochså för konsekvenserna den dagen dom vill försöka få ut på försäkringen.
    Vet inte om detta är ett rykte, men de flesta försäkringsbolag undrar ifall någon under 25kommer bruka bilen, de som väljer att någon under 25 brukar bilen får mindre ersättning vid ev olycka. Sant eller myt ?
    Saablös dåre

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Ja försäkringsbolag verkar kunna göra hur dom vill. Men jag skulle vilja se dem verkligen bevisa att jag inte bara lånat bilen av henne.

    Om jag någonsin skulle krocka min mors bil, som jag iofs bara "lånar" när den ska till verkstaden då jag inte tycker om att låna andras bilar, så skulle jag inte spara på advokatkostnaderna när de nekar ersättning om vi säger så.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Försäkringsbolag kan neka ersättning utan formella bevis....
    Men alla gör ju givetvis som dom vill och står ochså för konsekvenserna den dagen dom vill försöka få ut på försäkringen.
    Vet inte om detta är ett rykte, men de flesta försäkringsbolag undrar ifall någon under 25kommer bruka bilen, de som väljer att någon under 25 brukar bilen får mindre ersättning vid ev olycka. Sant eller myt ?
    Nej, det som händer är att vissa bolag ger en högre premie och vissa ger en högre självrisk om någon under 25år krockar med bilen.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  13. #13

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Är det för dyrt så har man helt enkelt inte råd att äga en bil....
    Det argumentet håller inte, mest äldre som säger det :P

    Vi kan köpa en bil för ca 3-4000kr bara för att kunna ta oss till jobbet, där inte bussen kan ta oss eller att bussen tar 3ggr så lång tid enkel resa gentemot bil.
    Och så får vi betala uppemot 12papp för den unkna bilen, för trafik.

    För dyrt? Ohja! Ett måste? Ja eventuellt.
    Ja det här kan man ju diskutera i all evighet om man vill......
    Finns inga måsten, har man inte råd så har man inte.
    Frugan min pendlar och det tar just 3 gånger så långtid........
    Varför hon pendlar? Jo därför att det är billigare

  14. #14

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Ja försäkringsbolag verkar kunna göra hur dom vill. Men jag skulle vilja se dem verkligen bevisa att jag inte bara lånat bilen av henne.

    Om jag någonsin skulle krocka min mors bil, som jag iofs bara "lånar" när den ska till verkstaden då jag inte tycker om att låna andras bilar, så skulle jag inte spara på advokatkostnaderna när de nekar ersättning om vi säger så.
    Bevisbördan ligger ju hos dig och inte dom, bolaget behöver inte bevisa ett skit.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Det argumentet håller inte, mest äldre som säger det :P

    Vi kan köpa en bil för ca 3-4000kr bara för att kunna ta oss till jobbet, där inte bussen kan ta oss eller att bussen tar 3ggr så lång tid enkel resa gentemot bil.
    Och så får vi betala uppemot 12papp för den unkna bilen, för trafik.

    För dyrt? Ohja! Ett måste? Ja eventuellt.
    Ja det här kan man ju diskutera i all evighet om man vill......
    Finns inga måsten, har man inte råd så har man inte.
    Frugan min pendlar och det tar just 3 gånger så långtid........
    Varför hon pendlar? Jo därför att det är billigare
    Duktigt av din fru (inte sarkastisk)
    För min del finns det tyvärr inte möjlighet att ta bussen till jobbet, då det inte går några vid den tiden jag slutar.

    Men det vore roligt ifall alla äldres premier höjdes med 1000% och de ungas sänktes, vilket liv i grytan det skulle bli
    Saablös dåre

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av byggarn
    Men vaddå brukaren och ägaren.
    Om min mamma (som f.ö. äger min GSX-R) skulle låna ut "sin" bil till mig och jag krockar så är det självklart att försäkringen gäller.
    Försäkringsbolaget kan med ett pennsträck besluta att så inte är fallet. Sen får du stämma dom om inte dom stämmer dig först vill säga. Sen kan dom tänka sig att droppa sin stämning om du tar tillbaka skadeanspråket. Många skenförsäkringsfall slutar just så och inte skriver de som torskat på ett forum efteråt. Farsan arbetar som skadeutredare för ett av de större försäkringsbolagen. Han är före detta kriminalpolis.

    Är man kvinna i 50 årsåldern och vet med sig att man dels har vuxna barn som inte har egen bil och dels gillar bilar samt äger och kör ett fordon som kan uppfattas som något ungdomligt ska man diskutera egenom saken med sitt försäkringsbolag innan man får en skada...

    För bolagen är det i regel ganska lätt att se en skenförsäkring. En äldre kvinna som äger en GSX-R? Tjenare....
    Premien är pengar i sjön.
    Fredrik J

  17. #17

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton

    Ja det här kan man ju diskutera i all evighet om man vill......
    Finns inga måsten, har man inte råd så har man inte.
    Frugan min pendlar och det tar just 3 gånger så långtid........
    Varför hon pendlar? Jo därför att det är billigare
    Duktigt av din fru (inte sarkastisk)
    För min del finns det tyvärr inte möjlighet att ta bussen till jobbet, då det inte går några vid den tiden jag slutar.

    Men det vore roligt ifall alla äldres premier höjdes med 1000% och de ungas sänktes, vilket liv i grytan det skulle bli
    Varför höja premien för dom äldre? när jag var i din ålder så hade jag en sky hög premie, ska jag behöva ha det igen pga av åldern och inte för att skade risken är mindre.... Jag fick helt enkelt anpassa min bil till det jag hade råd med
    dagens ungar ska ha allt och helst ska någon annan betala för det

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Duktigt av din fru (inte sarkastisk)
    För min del finns det tyvärr inte möjlighet att ta bussen till jobbet, då det inte går några vid den tiden jag slutar.

    Men det vore roligt ifall alla äldres premier höjdes med 1000% och de ungas sänktes, vilket liv i grytan det skulle bli
    Varför höja premien för dom äldre? när jag var i din ålder så hade jag en sky hög premie, ska jag behöva ha det igen pga av åldern och inte för att skade risken är mindre.... Jag fick helt enkelt anpassa min bil till det jag hade råd med
    dagens ungar ska ha allt och helst ska någon annan betala för det
    Jag tycker systemet är föråldrat, funkade säkert jätte bra att ha skyhöga premier på unga på 70-talet, för då hade inte unga råd med bilar, vilket gjorde säkerligen unga till sämre förare än dagens förare.
    Jag tog mitt körkort så fort jag fyllde 18, och köpte bil 1mån efter det. Så nu har jag snart haft mitt körkort i ca 3år, och avverkat kanske 10000mil på dessa 3år.

    Jag är ju fortfarande rätt färsk på körkortsteorin, min bror på 17 har börjat plugga hemma på datorn.
    Pappa fick 26rätt av 62
    Mamma fick 41rätt av 62
    Brorsan fick 12rätt av 62
    Jag fick 59rätt av 62.

    Borde inte detta oxå räknas in i deras kalkyl? De har ju för fasiken glömt bort teorin, vilka lagar som gäller och är säkerligen icke uppdaterade med nya skyltar, så varför ska de ha billiga premier?

    Min far måste numera ha glasögon för att ens få köra bil lagligt, dessutom har han ont i axlarna, hur bra är han på att parera ifall något dyker upp?

    Jag har ju falkögon och reflexer som en katt
    Saablös dåre

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Jag har ju falkögon och reflexer som en katt
    Kanske finns förklaringen till diskrimineringen i en övertro till sin egen förmåga.
    Fredrik J

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "_Strongman_":1f11acab
    Jag har ju falkögon och reflexer som en katt
    Kanske finns förklaringen till diskrimineringen i en övertro till sin egen förmåga. [/quote:1f11acab]

    Nu var ju smileyn till för att man skulle ta meningen med en gnutta skämt också
    Men ifall jag jämför med min far så stämmer meningen fysiologiskt iaf.
    Saablös dåre

Liknande ämnen

  1. 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär
    Av Böxx i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-03-14, 12:57
  2. Vad innebär M1?
    Av Thompy i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 11:49
  3. Svar: 43
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 00:13
  4. Vad innebär grundladdtryck?
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 01:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •