Sidan 10 av 14 FörstaFörsta ... 89101112 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 274

Ämne: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

  1. #181
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "hållundan":i1f1915q
    Den dagen jag får sänkt premie ska jag fira med tårta.

    Min bilförsäkring blir bara billigare och billigare. Både jag och bilen blir äldre och äldre...[/quote:i1f1915q]
    Mycket tårta för dig då med andra ord.

    Förskingrigsdjungeln den bästa är!

  2. #182
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Jag fick precis ett samtal från mitt försäkringsbolag, de hade försäkrat mig fel, 400kr billigare per år får jag nu
    Saablös dåre

  3. #183
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Jag funderar starkt på att skenförsäkra nu.
    Kollade lite för skojs skull vad en Bmw e46 M3 skulle kosta i helförsäkring på mig.
    Använde mig utav mig alla internets premie kalkyler, ingen kunde visa ett pris.
    Ajdå.. börjar inte bra.

    Ringde upp BMW och gav lite uppgifter, när kvinnan i andra sidan lurar inte kan hålla sig för ett hysteriskt garv är något galet..

    105.200kr per år i helförsäkring på mig, 21år Jönköping

    SINNESJUKT !!
    På farsan kostar det ca 15-20000kr per år BMW orginalförsäkring.
    Jag tjänar fan nästan på att skenförsäkra

    Inte för jag alls tänker köpa någon bmw, bara en kul grej.
    Saablös dåre

  4. #184
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Vad kostar bara trafikförsäkring på dig då?
    Fredrik J

  5. #185
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Vad kostar bara trafikförsäkring på dig då?
    Det frågade jag aldrig, eftersom jag ringde till dem.
    Men halv kostade 80-83.000kr, minns ej exakt vad hon sa.

    Funderar på att ringa igen för att bara spela in samtalet som en kul grej.
    Saablös dåre

  6. #186
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Det finns ju fler än ett försäkringsbolag också, premierna skiljer extremt mycket. Jag är 27 och kan försäkra en M3 för ungefär 15.000kr på IF, boende i Stockholm. Ytterst tveksam till att det är så mycket dyrare i Jönköping

    Sedan är BMW M3 den absolut sämsta bil du kan skenförsäkra. Varenda gång en sådan smäller, med en spoling bakom ratten och en 50åring som ägare, kan jag lova dig att det blir en rejäl utredning.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  7. #187
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    det där skiljer väldigt, brossan smälde farsans m3a och det tog typ 1 vecka tills pengarna var på kontot, det enda som hände var lite högre självrisk för det var ungdom som körde.
    Detta var med BMW försäkring (är väl IF?).

    En polare var dock inte lika lyckligt lottad, men när man smäller klockan 23 utanför donkan en fredag kväll med jättestylad m3a försäkrad på morsan så klart..

    Men å andra sidan, om bilen kostar 100 000kr och försäkringen 105 000kr
    Skenförsäkra bilen för 15K så har du ju 90K besparing, så även om man INTE skulle få ersättning för bilen så har man ju sparat så mycket pengar så man kan köpa sig en ny utan hjälp av försäkringen.
    Har väldigt svårt för det där att försäkringen ska kosta mer än vad bilen gör.
    När jag köpte min ng900 så var helförsäkring 5000kr dyrare än bilen jag köpte på firma, drog man bort trafikdelen från försäkringen så var det inga många 1000 lappar upp till bilens värde.
    Helförsäkringen är ju för att ersätta min bil vid ev skada, är det då rimligt att på tex 2 år betala dubbla bilens värde i försäkringskostnad.

    upplysningsvis så fick inte ens farsan några 15K i helförsäkring på sin och han är dubbla din ålder och bor några mil från Jönköping.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #188
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Offerten gäller i 60 dagar. Svarar du inom den tiden garanterar vi premien från försäkringens startdag under förutsättning att premiegrundande uppgifter inte förändras.
    Fordon BMW M3 Cab Mj01
    Registreringsnummer SLO176
    Försäkringstagare XXX (8107XX-XXXX)
    Omfatting Självrisk Helår Halvår Konto/Månad
    - Trafik 2726 1391 234
    - Delkasko 4615 2354 396
    - Vagnskada 4000 8917 4548 765
    - Självriskeliminering 0 0 0

    Villaboenderabatt
    Summa 16258 8293 1395
    Varav premieskatt 661 337 57

    Premiegrundande uppgifter
    Årsmodell 01
    Körsträckeklass 0-1000 mil/år
    Bonusklass 9



    16258 på första bästa bolag (BMW originalförsäkringar) med default inställningar för självrisk osv för en M3 cab. Förstår inte varför det skulle vara så svårt för en 60-åring i Jönköping att hamna på runt 10 000 istället?
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  9. #189
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Har inte orkat läsa igenom allt dravvel som står i denna tråden men mina 2 cents är att det är diskriminering från försäkringsbolagens sida!

    Någon skrev tidigare i tråden och frågade ifall man snodde maten på ica om man tyckte den var för dyr.
    Natrurligvis inte men visst fan skulle mor eller far få handla åt en om det va uppemot 400-500% dyrare att köpa en chokladkaka för en 20-åring bara för att statistik visar på att dom snattar mer än 50-60:åringar! (Inte fan har jag kollat upp om det är så men ni fattor nog vad som menas).

    Det som sker är kollektivbestraffning. Tycker ni som är helt emot detta med att skriva sina bilar på sina föräldrar detta är ett vettigt förfarande? Kollektivbestraffning alltså?

    Varför spränger vi inte hela irak bara för det oftast är irakier som begår terror attentat? (Återigen så kan statistiknördar sluta bemöda sig för detta har jag inte heller belägg för. Men fattar nog poängen (förhoppningsvis!)).

    Hur ser ni på det EGENTLIGEN som är emot detta med "skenförsäkring"?

    Ni vill naturligvis ha ner eran premie för ni anser inte det vara rätt att ni skall betala högre premie bara för att ungdommarna inte kan hålla sig på vägen och försäkringsbolagen då "jämnar ut" premien för alla. Har jag rätt?

    Varför ska man då nöja sig med att bara dra ner det ett steg och dela in folk i klasser?

    Varför i helvete (ursäkta ordvalet) skall en 20:åring betala 400-500% mer i försäkring på sin opel astra jämfört med en 50:åring? Det kan precis lika gärna vara så att 50:åringen kör som en biltjuv och 20:åringen är hur sannsad som helst i trafiken. 20:åringen vill väl lika lite som 50:åringen behöva ta spårvagnen och riskera att bli rånad??

    Det hela handlar om att varje person vill betala så lite som möjligt och då vill naturligvis ni äldre inte betala för ungdommarnas synder precis lika lite som vi yngre betala för dom äldres synder!

    Som tur är finns det försäkringsbolag som har börjat inse detta och fattat att börjar dom inte göra något för ungdommar nu så finns stor risk att dom inte återser dom som kunder när dom blir äldre heller!

    Stavfel å liknande gramatiska fel finns det säkert gott om men var kraftigt upprörd när jag skev detta!

    Ps. Saaben står på min far då han brukar den ibland. M5:an stod på mig (svindyrt!) Motorcyckeln står på mig.
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  10. #190
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    170KJ>>Frågorna du ställer om premiesättningen skall naturligtvis besvaras av försäkringsbolagen men i frågan om skenförsäkring som sådan är det när det sker ett bedrägeri då man ingår ett avtal under falska förespeglingar.

    Ingen kan påstå sig vara tvingad till att begå detta bedrägeri oavsett hur orättvist man än anser premiesättningen vara?

    Att vilja välja sina kunder utifrån ålder kan jag möjligen uppfatta som "diskriminerande" men när du talar om det som "kollektiv bestraffning" är du definitivt ute och cyklar.

    Jämförelsen med terrorister från Irak visar bara att du egentligen inte tar frågan seriöst.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #191
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Det finns ju fler än ett försäkringsbolag också, premierna skiljer extremt mycket. Jag är 27 och kan försäkra en M3 för ungefär 15.000kr på IF, boende i Stockholm. Ytterst tveksam till att det är så mycket dyrare i Jönköping

    Sedan är BMW M3 den absolut sämsta bil du kan skenförsäkra. Varenda gång en sådan smäller, med en spoling bakom ratten och en 50åring som ägare, kan jag lova dig att det blir en rejäl utredning.
    Givetvis finns det fler, men eftersom det är en BMW tänkte jag kolla på BMW's egna försäkring, allt för skojs skull.

    Känner att jag måste jobba och spara i 2-4år för att bara kunna pröjsa försäkring
    Saablös dåre

  12. #192
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Som sagts tidigare i tråden så skulle det finnas försäkringsbolag endast för ungdomar om det var en lysande affär. Vad annars ska bolagen använda för att beräkna risken? Har man precis fått körkort finns det ju ingen personlig statistik att luta sig mot.
    Fredrik J

  13. #193
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Naturligvis tog jag i kraftigt i överkant och naturligvis är inte jämnförelserna rättvisa. Men drar man det till det extrema så..

    Tänk hur det skulle se ut om alla försäkringsbolag skulle ha högre premie på alla mörkhyade. Fy bevare mig väl vilket pådrag de skulle bli! Eller alla homosexuella för dom kör som kärringar! (Skulle vare ett dåligt försök till humor )

    Detta med försäkring är något man är tvungen till att ha, om man nu mot förmodan inte skall bo i koja ute i skogen och leva på kottar.

    Ute på "landet" är det omöjligt att kunna ta sig till jobbet om man inte har en bil och tvärtom. Vist fasen kan man cykla eller gå men det är nog inte alltid så kul i 20 minusgrader och 4 mil till jobb. Sedan skall man inte behöva leva så i ett samhälle som vi lever i idag.

    Att kalla dett för kollektiv bestraffning håller jag med dig om att detta är fel, men inte fasen är det långt ifrån. Handlar mer om en tolkning av ordets betydelse.

    Sedan kan man ha tur och ha det som jag och bo 300m från jobbet och samtidigt ha råd att betala dom försäkringar jag behöver ha.
    Men lider med dom stackarna som inte har samma förutsättningar och knappt har råd med boende och bensin till och från jobbet bara för att ungdommar skall betala så fruktansvärt mycket mer i försäkring!

    Men som sagt var så har en del bolag fattat detta nu. Jag går aldrig tillbaka till en butik där jag blivit illa behandlad eller "diskriminerad" och det få vi väl hoppas att jag inte är ensam om. Och vips så har dessa gnidiga försäkringsbolag inga kunder kvar när dom gamla trogna trillat av pinnen.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    170KJ>>Frågorna du ställer om premiesättningen skall naturligtvis besvaras av försäkringsbolagen men i frågan om skenförsäkring som sådan är det när det sker ett bedrägeri då man ingår ett avtal under falska förespeglingar.

    Ingen kan påstå sig vara tvingad till att begå detta bedrägeri oavsett hur orättvist man än anser premiesättningen vara?

    Att vilja välja sina kunder utifrån ålder kan jag möjligen uppfatta som "diskriminerande" men när du talar om det som "kollektiv bestraffning" är du definitivt ute och cyklar.

    Jämförelsen med terrorister från Irak visar bara att du egentligen inte tar frågan seriöst.
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  14. #194
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Hudfärg har ju vanligtvis inget med förmågan att framföra ett fordon att göra till skillnad från erfarenhet.
    Är försäkringen dyr får man välja en billigare bil. Att påstå att valet står mellan ingen bil alls och en "högriskare" känns löjligt. Man måste ju inte ha vagnskadedelen heller. Särskilt inte om man är en "bestraffad", körskicklig yngling.
    Fredrik J

  15. #195
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    brossan smälde farsans m3a och det tog typ 1 vecka tills pengarna var på kontot, det enda som hände var lite högre självrisk för det var ungdom som körde.
    Detta var med BMW försäkring (är väl IF?)..
    Pappas M3. Står på pappan. Sonen krockar = ersättning.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    En polare var dock inte lika lyckligt lottad, men när man smäller klockan 23 utanför donkan en fredag kväll med jättestylad m3a försäkrad på morsan så klart.
    Sonens M3. Står på mamma. Sonen krockar = ingen ersättning.
    Fredrik J

  16. #196
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av 170KJ
    Naturligvis tog jag i kraftigt i överkant och naturligvis är inte jämnförelserna rättvisa. Men drar man det till det extrema så..

    Tänk hur det skulle se ut om alla försäkringsbolag skulle ha högre premie på alla mörkhyade. Fy bevare mig väl vilket pådrag de skulle bli! Eller alla homosexuella för dom kör som kärringar! (Skulle vare ett dåligt försök till humor )

    Detta med försäkring är något man är tvungen till att ha, om man nu mot förmodan inte skall bo i koja ute i skogen och leva på kottar.

    Ute på "landet" är det omöjligt att kunna ta sig till jobbet om man inte har en bil och tvärtom. Vist fasen kan man cykla eller gå men det är nog inte alltid så kul i 20 minusgrader och 4 mil till jobb. Sedan skall man inte behöva leva så i ett samhälle som vi lever i idag.

    Att kalla dett för kollektiv bestraffning håller jag med dig om att detta är fel, men inte fasen är det långt ifrån. Handlar mer om en tolkning av ordets betydelse.

    Sedan kan man ha tur och ha det som jag och bo 300m från jobbet och samtidigt ha råd att betala dom försäkringar jag behöver ha.
    Men lider med dom stackarna som inte har samma förutsättningar och knappt har råd med boende och bensin till och från jobbet bara för att ungdommar skall betala så fruktansvärt mycket mer i försäkring!

    Men som sagt var så har en del bolag fattat detta nu. Jag går aldrig tillbaka till en butik där jag blivit illa behandlad eller "diskriminerad" och det få vi väl hoppas att jag inte är ensam om. Och vips så har dessa gnidiga försäkringsbolag inga kunder kvar när dom gamla trogna trillat av pinnen.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    170KJ>>Frågorna du ställer om premiesättningen skall naturligtvis besvaras av försäkringsbolagen men i frågan om skenförsäkring som sådan är det när det sker ett bedrägeri då man ingår ett avtal under falska förespeglingar.

    Ingen kan påstå sig vara tvingad till att begå detta bedrägeri oavsett hur orättvist man än anser premiesättningen vara?

    Att vilja välja sina kunder utifrån ålder kan jag möjligen uppfatta som "diskriminerande" men när du talar om det som "kollektiv bestraffning" är du definitivt ute och cyklar.

    Jämförelsen med terrorister från Irak visar bara att du egentligen inte tar frågan seriöst.

    Men det är väl inte svårare än att man inte köper dyrare bil än man anser sig har råd att försäkra? Min första bil var en CD 2,0i '88. Rolig? Näe. Dyr att helförsäkra? Näe. Ett år senare köpte jag min A50 2,3t '97. Roligare? Något vansinnigt. Dyrare att försäkra? Inte nämnvärt, då jag under det gångna året hade visat för försäkringsbolaget att jag skötte mig och därmed förtjänade en högre bonusklassning. Kontentan: Köp inte dyrare bil än att du vill försäkra den på dig själv. Tänk om alla lydde det, då skulle de flestas premier faktiskt vara billigare..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  17. #197
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av murmurer
    Citat Ursprungligen postat av 170KJ
    Naturligvis tog jag i kraftigt i överkant och naturligvis är inte jämnförelserna rättvisa. Men drar man det till det extrema så..

    Tänk hur det skulle se ut om alla försäkringsbolag skulle ha högre premie på alla mörkhyade. Fy bevare mig väl vilket pådrag de skulle bli! Eller alla homosexuella för dom kör som kärringar! (Skulle vare ett dåligt försök till humor )

    Detta med försäkring är något man är tvungen till att ha, om man nu mot förmodan inte skall bo i koja ute i skogen och leva på kottar.

    Ute på "landet" är det omöjligt att kunna ta sig till jobbet om man inte har en bil och tvärtom. Vist fasen kan man cykla eller gå men det är nog inte alltid så kul i 20 minusgrader och 4 mil till jobb. Sedan skall man inte behöva leva så i ett samhälle som vi lever i idag.

    Att kalla dett för kollektiv bestraffning håller jag med dig om att detta är fel, men inte fasen är det långt ifrån. Handlar mer om en tolkning av ordets betydelse.

    Sedan kan man ha tur och ha det som jag och bo 300m från jobbet och samtidigt ha råd att betala dom försäkringar jag behöver ha.
    Men lider med dom stackarna som inte har samma förutsättningar och knappt har råd med boende och bensin till och från jobbet bara för att ungdommar skall betala så fruktansvärt mycket mer i försäkring!

    Men som sagt var så har en del bolag fattat detta nu. Jag går aldrig tillbaka till en butik där jag blivit illa behandlad eller "diskriminerad" och det få vi väl hoppas att jag inte är ensam om. Och vips så har dessa gnidiga försäkringsbolag inga kunder kvar när dom gamla trogna trillat av pinnen.

    Men det är väl inte svårare än att man inte köper dyrare bil än man anser sig har råd att försäkra? Min första bil var en CD 2,0i '88. Rolig? Näe. Dyr att helförsäkra? Näe. Ett år senare köpte jag min A50 2,3t '97. Roligare? Något vansinnigt. Dyrare att försäkra? Inte nämnvärt, då jag under det gångna året hade visat för försäkringsbolaget att jag skötte mig och därmed förtjänade en högre bonusklassning. Kontentan: Köp inte dyrare bil än att du vill försäkra den på dig själv. Tänk om alla lydde det, då skulle de flestas premier faktiskt vara billigare..
    Det jag kan förstå med att yngre skenförsäkrar är pga oavsett bil, billig, dyr, motorstark, gammal eller ny är det svindyrt att försäkra.
    Min första bil var en og900s, tror den kostade runt 10.000kr i trafik per år när jag var 18. Valet stod mellan den eller en ford fiesta 1.3, fast fiestan var av någon anledning 1000kr dyrare, hur vete fasiken.

    Mina 2 vänner är 19 & 20, de har 2barn tillsammans trots deras låga ålder. Det är inte lätt för dem när det gäller bil.
    För det första vill de ha en bra och säker kombi bil, för att få plats med barnvagnar, matkassar men framför allt en säker bil för deras barn!
    De är inte ute efter någon bling bling. De får betala SVINDYR försäkring på en Citroen kombi, de skenförsäkrar och jag förstår dem fullständigt.
    Saablös dåre

  18. #198
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av murmurer


    Men det är väl inte svårare än att man inte köper dyrare bil än man anser sig har råd att försäkra? Min första bil var en CD 2,0i '88. Rolig? Näe. Dyr att helförsäkra? Näe. Ett år senare köpte jag min A50 2,3t '97. Roligare? Något vansinnigt. Dyrare att försäkra? Inte nämnvärt, då jag under det gångna året hade visat för försäkringsbolaget att jag skötte mig och därmed förtjänade en högre bonusklassning. Kontentan: Köp inte dyrare bil än att du vill försäkra den på dig själv. Tänk om alla lydde det, då skulle de flestas premier faktiskt vara billigare..
    om vi ungdomar köper bilar som är överkomliga att försäkra så kommer ju sveriges fordonspark att likna kubas. ingen nyare bil är överkomlig att försäkra för ungdomar. så då skulle det krylla av gamla bilar som varken har antisladd, abs, airbags och andra bra säkerhetsdetaljer.

    jag finner det lite tråkigt när ungdomar måste riskera livet i en gammal rostig fiat panda bara för att försäkringsbolagen bestraffar alla ungdomar. dvs kollektiv bestraffning. att säga att det inte är det är ju att förneka t.ex. att blåbär är blåa.
    9-3x TTID 20x9,5

  19. #199
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Precis som det står tidigare i tråden är det mycket låg logik i premierna. En liten dålig skruttbil kan vara betydligt billigare att försäkra jämfört med en nyare finare bil.

    Premien räknas på ett orättvist sätt och ni äldre som inte tycker detta gör det enbart för att det gynnar er.

    Sen kan ni dra den om rödluvan för era barn ist.
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  20. #200
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär

    Citat Ursprungligen postat av lutte
    Citat Ursprungligen postat av murmurer


    Men det är väl inte svårare än att man inte köper dyrare bil än man anser sig har råd att försäkra? Min första bil var en CD 2,0i '88. Rolig? Näe. Dyr att helförsäkra? Näe. Ett år senare köpte jag min A50 2,3t '97. Roligare? Något vansinnigt. Dyrare att försäkra? Inte nämnvärt, då jag under det gångna året hade visat för försäkringsbolaget att jag skötte mig och därmed förtjänade en högre bonusklassning. Kontentan: Köp inte dyrare bil än att du vill försäkra den på dig själv. Tänk om alla lydde det, då skulle de flestas premier faktiskt vara billigare..
    om vi ungdomar köper bilar som är överkomliga att försäkra så kommer ju sveriges fordonspark att likna kubas. ingen nyare bil är överkomlig att försäkra för ungdomar. så då skulle det krylla av gamla bilar som varken har antisladd, abs, airbags och andra bra säkerhetsdetaljer.

    jag finner det lite tråkigt när ungdomar måste riskera livet i en gammal rostig fiat panda bara för att försäkringsbolagen bestraffar alla ungdomar. dvs kollektiv bestraffning. att säga att det inte är det är ju att förneka t.ex. att blåbär är blåa.
    Att först säga "ingen nyare bil" och sedan hårddra det till en "gammal rostig fiat panda" är lite märklig argumentation. Ja, det är dyrare att försäkra bil som ungdom. Det är helt enkelt för att ungdomar - speciellt pojkar - totalkvaddar sina bilar i en mycket större utsträckning än oss som är några - och då menar jag faktiskt bara några - år äldre. Men hur ska de annars bedöma dig, när du inte har några meriter att visa upp? Som jag skrev ovan, att så fort du har ett års meriter så sjunker dina försäkringskostnader avsevärt. Och att försäkra min gamla CD 88 - som definitivt inte var lika rostig och lika osäker som en "gammal rostig fiat panda" - var faktiskt inte speciellt dyrt. Köp en säker bil med minsta motorn, och definitivt utan turbo. Efter ett år kan man omvärdera sitt bilinnehav, och kanske hitta något roligare.
    Tyvärr tyvärr tror jag min pappa har rätt när han säger att vissa saker krävs det lite ålder och erfarenhet för att förstå..

    Ni som pratar om kollektivbestraffning, ni har inte tänkt på att när en skenförsäkrad bil krockar så leder det till att folk i er förälders åldersgrupp får dyrare försäkring på just den bilmodellen? Det är lika mycket kollektivbestraffning det.

    Nej, jag vidhåller: Köp inte dyrare (i de flesta fall kan man nog läsa sportigare eller motorstarkare istället) bil är ni har råd att försäkra på er själva.

    Sen varför det nämns rödluvor och blåbär i en bilförsäkringsdiskussion förstår jag inte, men det kanske har med ålder och mognad att göra det också..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

Liknande ämnen

  1. 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär
    Av Böxx i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-03-14, 12:57
  2. Vad innebär M1?
    Av Thompy i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 11:49
  3. Svar: 43
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 00:13
  4. Vad innebär grundladdtryck?
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 01:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •