Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934

    Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Nuvarande soppaslangar har börjat läcka lite efter att ha blivit lite för varma. Och att skarva känns lite B Så tänkte inhandla nya från pumpen/filtret o framåt. dvs all the way

    Frågan är bara vad ska man köpa för några? De ska "klara av" e85 och totalt inkl. nya kopplingar om det behövs inte kosta mer än 1000kr totalt( om det går?)

    Stålomspunnet skulle vara smutt men känns som att det kan spricka budgeten en aning.

    Har kollat på slang: 1432-10 AUTOOIL, bränsleslang på Hydroscand.

    Comments?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 513

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Nuvarande soppaslangar har börjat läcka lite efter att ha blivit lite för varma. Och att skarva känns lite B Så tänkte inhandla nya från pumpen/filtret o framåt. dvs all the way

    Frågan är bara vad ska man köpa för några? De ska "klara av" e85 och totalt inkl. nya kopplingar om det behövs inte kosta mer än 1000kr totalt( om det går?)

    Stålomspunnet skulle vara smutt men känns som att det kan spricka budgeten en aning.

    Har kollat på slang: 1432-10 AUTOOIL, bränsleslang på Hydroscand.

    Comments?
    Du ska inte använda gummislang, oavsett om den tål bensin eller inte, för det kan bli bensinlukt i och runt bilen då alla gummislangar släpper igenom lite så det blir lukt.

    Du ska använda "plastslang" sådan som bilarna har original, eller en stålomspunnen Teflonslang.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Okej, vart kan man lämpligtvis köpa sådan då?

    Så den slangen som jag hittat på Hydroscand är således inget att ha?

    Mvh

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 513

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Okej, vart kan man lämpligtvis köpa sådan då?

    Så den slangen som jag hittat på Hydroscand är således inget att ha?

    Mvh

    Slangen funkar bra till bensin och olja i sig, i motorrum och liknande, där det inte gör så mycket om det råkar lukta lite bensin. Men går slangen helt eller delvis igenom bilens bagage eller kupé så är det inte kul om det luktar "bensinstation" i bilen.

    Teflonslang släpper inte igenom lukt på detta sätt, och inte original plaströr/slang heller.

    Ring Hydroscand och fråga om saken, jag vet att de hade den infon om att man inte ska använda bränsleslang i gummi om den dras inne i bilen just för luktens skull.

    Det är förresten bränsleslang i gummi i min Sierra, och den ska bytas till en i teflon innan sommaren, just för att det osar bensin som fan i bilen när den varit parkerad ett tag.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 221

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Kopparrör då? Fungerar inte det till E85? Där finns ju i dimensioner från 6mm, 8mm, 10mm m.m. Borde inte det vara bra?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Kopparrör då? Fungerar inte det till E85? Där finns ju i dimensioner från 6mm, 8mm, 10mm m.m. Borde inte det vara bra?

    M.V.H.
    Jag vet inte riktigt, Biltema har ju kopparrör till hyffsade priser, men, vet som sagt inte hur det lirar med etanolen Bör väl iof funka?

    Vilken dimesion ska man köpa när man ändå håller på? Vad är original? Och bör man gå upp i storlek om de ska funka med typ 300 hk och etanol.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 743
    Medlem#
    10798

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Kopparrör då? Fungerar inte det till E85? Där finns ju i dimensioner från 6mm, 8mm, 10mm m.m. Borde inte det vara bra?

    M.V.H.
    Nej till koppar. Däremot så kan man använda sömlösa hydraulikrör i rostfritt stål. Finns att få tag på för ca 100-200 kr/m + moms i aktuella dimensioner.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Visade sig att det var på den lättmeckade slangen det var hål i( alltså inte returen).... sååå om man nu skulle slå på stort o köpa stålomspunnet... Hur gör man för att gå från slangen till fuelrail/filtret. Original så e det ju banjo men jag förstår inte riktigt vilken typ av anslutning man ska använda?
    Samt vilket AN mått motsvarar 8 mm ? Detta blir iof en dyr lösning men man kan ju uppgradera succesivt, annars sticker jag nog iväg till mekonomen eller saab imorgon och köper nya plastslangar.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 368
    Medlem#
    1774

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Visade sig att det var på den lättmeckade slangen det var hål i( alltså inte returen).... sååå om man nu skulle slå på stort o köpa stålomspunnet... Hur gör man för att gå från slangen till fuelrail/filtret. Original så e det ju banjo men jag förstår inte riktigt vilken typ av anslutning man ska använda?
    Samt vilket AN mått motsvarar 8 mm ? Detta blir iof en dyr lösning men man kan ju uppgradera succesivt, annars sticker jag nog iväg till mekonomen eller saab imorgon och köper nya plastslangar.
    Ska du bara satsa på 300hk så räcker orginal utan problem...

    Vet om bilar som kör 470hk BF98 samt 430hk E85 med orginal soppaslang...

    Mvh j....
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Visade sig att det var på den lättmeckade slangen det var hål i( alltså inte returen).... sååå om man nu skulle slå på stort o köpa stålomspunnet... Hur gör man för att gå från slangen till fuelrail/filtret. Original så e det ju banjo men jag förstår inte riktigt vilken typ av anslutning man ska använda?
    Samt vilket AN mått motsvarar 8 mm ? Detta blir iof en dyr lösning men man kan ju uppgradera succesivt, annars sticker jag nog iväg till mekonomen eller saab imorgon och köper nya plastslangar.
    Ska du bara satsa på 300hk så räcker orginal utan problem...

    Vet om bilar som kör 470hk BF98 samt 430hk E85 med orginal soppaslang...

    Mvh j....
    Dåså, trevligt att kunna spara lite kronor Någon som vet om mekonomen har schysst slang? Eller ska man åka till Saab?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 171

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    eftersom jag satt på en massa svetsskyddad festoslang när jag hade min volvo "tvi tvi" och det enligt uppgift var godkänt av sbf (vet inte vart jag hörde detta) och bilprovningen inte hade nåt emot det så drog jag 10mm fram till rovan o 8 tillbaka med tryckluftsslang.
    Kostade inte många kr, men men det var ju en volvo 945 så där spelar det kanske mindre roll om det håller eller ej
    Ska du slå på stort kanske du ska ha nån till att kröka till lite rostfria rör till dig?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Känns som att antingen blire stålomspunnet med smidiga kopplingar eller bara en plastslang som det sitter original.

    BTW, att pressa på kopplingar på den nya slangen, röret lr what so ever vad man nu skaffar.....vad använder man för verktyg eller måste man lämna in det och få det fixxat?

    Mvh

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 221

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Är det någon som vet var man kan köpa sådan där plastslang som är orginalmonterat på Saabarna närmast motor och tank? I dimension 8mm inner.

    På min 9000 har jag dessutom upptäckt att under bilen är bränslerören i vanligt stål!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Idag var jag på mekonomen för att köpa slang och de hade likadana plastslangar som mina SAAB original slangar.Så det blev 5 meter med 8mm innerdiamete(materialmässigt)r. Lite större än original men det gör ju inget direkt...

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 221

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Idag var jag på mekonomen för att köpa slang och de hade likadana plastslangar som mina SAAB original slangar.Så det blev 5 meter med 8mm innerdiamete(materialmässigt)r. Lite större än original men det gör ju inget direkt...
    Ok, det lät ju kanon! Vad fick du betala?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Idag var jag på mekonomen för att köpa slang och de hade likadana plastslangar som mina SAAB original slangar.Så det blev 5 meter med 8mm innerdiamete(materialmässigt)r. Lite större än original men det gör ju inget direkt...
    Ok, det lät ju kanon! Vad fick du betala?

    M.V.H.
    typ 250kr för 5 meter... dock var det slut på den slangen efter mig så fick 1 meter gratis dvs 6 meter

    Ergo... Har typ 2 meter slang som du kan få köpa om du vill

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Mina kopplingar passade inte mekonomen slangen.

    Så jag köpte 6mm innerdiameter slang från BOHAB i spånga...Helt sjukt bra service. Rekommenderas!!

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 221

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Mina kopplingar passade inte mekonomen slangen.

    Så jag köpte 6mm innerdiameter slang från BOHAB i spånga...Helt sjukt bra service. Rekommenderas!!
    Så du har nu 8mm slang du ej behöver?
    Bohab är ju gångavstånd för mig och 100m från morsan...
    Slangen på Bohab, var det ungefär samma pris och sort?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Mina kopplingar passade inte mekonomen slangen.

    Så jag köpte 6mm innerdiameter slang från BOHAB i spånga...Helt sjukt bra service. Rekommenderas!!
    Så du har nu 8mm slang du ej behöver?
    Bohab är ju gångavstånd för mig och 100m från morsan...
    Slangen på Bohab, var det ungefär samma pris och sort?

    M.V.H.
    Billigare men samma sort...

    Och ja, jag har ca 2 meter 8mm(inner) plastslang som jag inte behöver...(tror jag)....PM!

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 130

    Re: Nya bränsleslangar- vad ska man köpa?

    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    [

    Vet om bilar som kör 470hk BF98 samt 430hk E85 med orginal soppaslang...
    493 hk till hjul med orig bränslesystem fört utom walbro i tank (alla slangar i armatur orig samt med t-stycke) och 750cc spridare i fuel rail.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

Liknande ämnen

  1. Lossa bränsleslangar från fuelrail samt pump OG9-5
    Av JockeH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-05-13, 12:37
  2. Fästa bränsleslangar under bilen. Ideér?
    Av TurboColle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 11:01
  3. Motorbyte, problem med bränsleslangar
    Av mr_peterman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 13:57
  4. Anslutning av bränsleslangar vid pump NG900
    Av The bluesman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 20:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •