Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Är min bil chippad? Hmm...

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 223
    Medlem#
    13784

    Är min bil chippad? Hmm...

    Hej,

    Har nu haft min 9-5 2.0t -00 i ungefär två veckor, och har hela tiden tyckt att den gått bättre och bättre efterhand - möjligen för att den höll på att adaptera sig till min körning. De sista dagarna har jag reflekterat över att jag tycker den går lite FÖR bra för att vara original - men eftersom förre ägaren var en herre som fyller 77 i år trodde jag absolut inte något var gjort med den. Men - idag tog jag ändå stoppuret och testade 80-120 på trean, eftersom jag tänkte att det skulle ge en bra indikation.

    På BSRs hemsida hävdar man att en original 2,0t -00 ska göra detta på 8,6 sekunder, och deras steg 1 på 5,9s. Däremot står det inte om detta är med "flygande start" eller om det är "ligg stadigt i 80 och trampa fullt"

    Jag klockade min bil till 6,7s 80-120 med "flygande start från 70", och 7,6s med start från "stadigt 80 och ge full gas".

    Är BSRs siffror på originalbilen sanningsenliga? I så fall, kan enstaka exemplar vara såpass mycket snabbare som min?

    Jag är ju inte riktigt nere i BSRs siffror trots allt - men förre ägaren till min bil är en Saabpensionär - kan det handla om Saabs originaltrimsats?

    Vädjar till er erfarna människor om teorier...

    /Magnus
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    390

    Re: Är min bil chippad? Hmm...

    Hej!
    När BSR testar sina bilar i olika intervall så sitter man knappast med ett stoppur och tittar på hastighetsmätaren.
    Stoppur/hastighetsmätare ger alltid bättre resultat än verkligt resultat.

    Dina "klockade resultat" verkar mer stämma överrens med att bilen inte är trimmad.
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 223
    Medlem#
    13784

    Re: Är min bil chippad? Hmm...

    Ok, bra! Då finns det mer skoj att göra med andra ord...
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

Liknande ämnen

  1. Chippad og9-3
    Av Euroman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 12:01
  2. Saab 9-3 Aero -01 chippad eller inte chippad?
    Av arayan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 10:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •