Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ett tecken på att jag blivit gammal......

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Ett tecken på att jag blivit gammal......

    .....är väl att jag efter att i alla år tyckt Porsche 928 i dess olika skepnader varit en klumpig skapelse knappast värdig att bära namnet Porsche har jag nu allvarligt börjat snegla på en sådan kärra.

    Inte blir suget mindre av att se denna film där man verkligen uppfattar hur före sin tid den var på många sätt när den lanserades när man jämför med övriga bilar i trafikbilden:

    http://www.mandarinab.com/windowsmed...60&word=qrwX22

    Någon sportbil är den ju ändå inte men rätt cool ändå.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #2
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Ett tecken på att jag blivit gammal......

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Inte blir suget mindre av att se denna film där man verkligen uppfattar hur före sin tid den var på många sätt när den lanserades när man jämför med övriga bilar i trafikbilden:
    Som du har jag heller aldrig tyckt om 928... men jag förstår exakt vad du menar när man ser filmen!

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Ett tecken på att jag blivit gammal......

    "Det är ingen riktig Porsche!"

    Nej, hjälps inte... Porsche ska ha motorn bak och lömsk väghållning. Det skall vara "en golrifierad bubbla"

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Ett tecken på att jag blivit gammal......

    Förstår dig LM..... Men jag skule inte tacka nej till den ännu fånigare 914 som går att få riktigt tuff.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Ett tecken på att jag blivit gammal......

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Förstår dig LM..... Men jag skule inte tacka nej till den ännu fånigare 914 som går att få riktigt tuff.
    Ja, då törs väl även jag "komma ut ur garderoben" när det gäller 914 som jag när min klasskamrat åkte omkring i en sådan bara fnös åt och kallade folkvagn men nu tycker är riktigt intressant, dock på ett helt annat sätt än en 928.

    Om några år kommer jag säkert gilla 968 också som jag innerst inne vet är den Porsche med förmodligen bästa vägegenskaperna av samtliga men som ändå bara är så "fel" för mig trots att jag alltid påstår mig prioritera funktion före form.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Ett tecken på att jag blivit gammal......

    914 928

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Ett tecken på att jag blivit gammal......

    Porsche 914/6 GT från 1971..... mums


  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Re: Ett tecken på att jag blivit gammal......

    Det sitter väl ändå en V8 i 928:an? Tycker att man kan hålla huvudet om inte högt så åtminstonde till hälften upprätt...

    Då är ju 924:an värre...
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Ett tecken på att jag blivit gammal......

    Nya tecken på ålderdomen uppdagades tyvärr i helgen:

    Igår tyckte jag det var lite väl isigt i backarna då jag åkte utför så jag satt säkert en halvtimme extra med ryggen mot en sten i kanten av backen och bara fikade, solade och läste tidningen.

    Idag besökte jag motormässan i Sundsvall och konstaterade häpet i efterhand att den bil som berörde mig mest förutom roddar och dragracingbilar var en Fiat 500, visserligen av den nya modellen.

    Lamborghinis Murceilago och Gallardo har jag ju kikat på tidigare så de var inget nytt.

    Två Challenger SRT8 i "Grabber Orange" var faktiskt första gången jag såg modellen live första gången och även om den är rätt tuff så känns den onödigt klumpig jämfört med orginalet.

    I en BMW M3 Sedan noterade jag bara att ratten kändes för tjock och instrumenten för små, troligen en eftergift för att synas genom den lilla ratten.

    Audi R8 och RS6 provsatt jag inte ens utan noterade bara torrt att det var gott om plats i motorrummet på R8:an med V8 jämfört med det absolut fullsmockade dito där RS6:an har sin V10.

    Bokade inte heller provkörningstid med Mitsubishi Evo X trots att detta medgavs.

    Av Saabs bilar var det väl 9-X Air som var intressant att se då jag ju inte gillar SUV:ar och liknande tramsbilar även om 9-3X väl för biltypen får anses godkänd.

    Av hojarna var det förutom riktiga cross- och enduromaskiner bara en MV Augusta som verkade tilltalande.


    Är det bara ättestupan som återstår?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418

    Re: Ett tecken på att jag blivit gammal......

    Japp nu är det bara att vänta på att bli nerslängd från ättestupan
    Tror de flesta ändrar sig med åren ,men tycker fortfarande det är lika skoj om man får låna en trimmas moped fast det snart är 20 år sedan man var i den åldern.

  11. #11
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Citat Ursprungligen postat av LM
    .....är väl att jag efter att i alla år tyckt Porsche 928 i dess olika skepnader varit en klumpig skapelse knappast värdig att bära namnet Porsche har jag nu allvarligt börjat snegla på en sådan kärra.
    Suget efter en riktig Grand Tourer uppstår mycket riktigt när mannen nått en distingerad mognad bortom de simplare drifter som ju tillfredsställs med vilken folkligt inriktad turbopuffra som helst...

    Med 928 återuppfann Porsche den kontinentslukande och tillfyllest komfortabla sportbilsklassen som i efterdyningarna av mellanösternkriser gjort livet svårt för bilar såsom Maserati Ghibli, Lamborghini Espada och Ferrari 400. Med en aldrig tidigare skådad nivå av tekniskt raffinemang och med en alldeles egen kvalitetsdivision - och med ett av världens sexigaste avgasljud - erbjöd man de riktiga storfräsarna ett sätt att lämna de vanliga direktörerna, advokaterna och privattandläkarna med på sin tid oerhört dyra BMW 6-coupéer ett gott stycke bakom, i både prestige och hastighet.

    Denna bilform är en särskild, egen form av lycka. Den svarar inte mot något rationellt behov alls och är därför att betrakta som den mest rena och obesudlade lyxen man kan tänka sig. Porsche 928 ägnade jag en hel del dedikerad instudering inför ett presumtivt eget ägande, främst valdes den bort på grund av den klaustrofobiska upplevelsen av kupén, men om inte BMW:s 8-serie hade funnits med V8-manuell sutte jag troligen med 928 idag.

    I likhet med sina syskon 911 och 944/968 är den ändå förvånansvärt liten och kompakt när man står brevé...
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    I likhet med sina syskon 911 och 944/968 är den ändå förvånansvärt liten och kompakt när man står brevé...
    Framgick tydligt idag då en 968 stod i samma monter som nya Challenger SRT8 vilken framstod alldeles för "stabbig" jämfört med den i sammanhanget smidiga 968:an.
    Tyvärr kvarstod intrycket av Challengern även i en annan monter då den stod mer för sig själv.

    Men till skillnad från cedete skulle jag nog lika gärna ta en 928 med automat om det ändå är fråga om en glidarbil.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    För min del framstår nylanseringarna av Challenger, Camaro och även den senaste inkarneringen av Mustang som klarröda signaler från en förr så stolt amerikansk industri; "Vi är helt desperata, vad skall vi göra? Vad har vi gjort bra i historien - har vi över huvud taget gjort något bra? In that case let's do the same thing again...". Osjälvständiga nostalgiska famlanden anpassade till nutidens krav, för den som förlorat tron på en framtid och räds ålderdomen och döden som främlingar från en annan planet, klamrandes klibbigt och svettigt fast vid minnena från ungdom och oskuld när saker bara kunde bli bättre och gå framåt.

    Våga vägra rituellt silikonpumpad ungdomskult med evinnerliga ansiktslyftningar och förtvivlade kramptag om en försvunnen pubertet - våga välja det sofistikerade, det självständiga, det utvecklade, det som är värt att prisas för dess egen enda skull istället för dess förhållande till något redan befintligt...

    ... f'låt jag låter mig onödigtvis dras med (mot) en smittade tidsanda som mer än brukligt inbjuder till på-stubben-i-skogen-betraktelser.

    Aytomatlåda ja... kanske har jag kört för mycket taxi, men fröjden av att spontant kunna dra en fyrkams V8 till 6000 rpm utan att pilla på några spakar är helt enkelt för mycket värt. Tillkommer att den automatiska växellådan påfallande ofta ger kostsamma bekymmer i höjd med att den manuella glatt spinner vidare i 20.000 mil till.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Tecken på att topp-packningen farit ?
    Av skogsvägsraggarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 20:56
  2. Tecken på strul med tänkasetten?
    Av lws349 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 20:51
  3. ECC display visar minus tecken
    Av stoffeboffe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 10:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •