Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Sätta i bas i 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    125

    Sätta i bas i 9-5

    Jag har hjälpt en polare sätta i bas å slutsteg i han 9-5a -03, vi köpte en adapter som omvandlar högnivå till lågnivå genom att koppla in den på högtalarna, eftersom att det är inbyggt slutsteg i bilen fick vi sätta det på häger bakhögtalare..
    Nu är det så att vi får inte fram riktigt brastoner i basarna utan det "sjunger" också i dem. Och den ena spelar även mer än den andra, någon som hållt på med detta innan och kanske har några tips ?

    / Jonas

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    937

    Re: Sätta i bas i 9-5

    bakkanalerna är väl delade redan... mao högpass så några bastoner kan bli svårt att få ...

    du får ta från framdörren...
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    125

    Re: Sätta i bas i 9-5

    Jaså man ska ta det ifrån fram då ? För det är ju de låga tonerna jag vill åt

  4. #4

    Re: Sätta i bas i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Trollfar
    Jag har hjälpt en polare sätta i bas å slutsteg i han 9-5a -03, vi köpte en adapter som omvandlar högnivå till lågnivå genom att koppla in den på högtalarna, eftersom att det är inbyggt slutsteg i bilen fick vi sätta det på häger bakhögtalare..
    Nu är det så att vi får inte fram riktigt brastoner i basarna utan det "sjunger" också i dem. Och den ena spelar även mer än den andra, någon som hållt på med detta innan och kanske har några tips ?

    / Jonas
    Vad har du delat basen på för frekvens? Du bör ju har någon slags delningfilter till basen (bruka finnas på slutsteget, märkt Lp).
    Om man skall ta från framdörrarna eller bak vet jag ej, är inte bakdörrarna fullregister högtalare?
    Att den ena spelar mer än den andra KAN bero på fasfel på ena basen, alltså kopplat + och - fel på en av dem.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    125

    Re: Sätta i bas i 9-5

    Hmm steget är ställt på lägsta frekvensen, och inställningen på adaptern har vi testat i alla lägen, och basarna ska vara rätt kopplade så jag vet inte riktigt vad det kan vara...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Sätta i bas i 9-5

    Som sagt, börja med att koppla in omvandlaren på framdörrarna istället då signalen till bakdörrarna är skuren. Sen så på slutsteget bör du ha en knapp eller liknande där du kan välja LPf, HPf eller Full (eller något liknande) ställ den på LPf. Sen så har du en ratt för att ställa frekvens med, ställ den på ungefär 70-80.

    Enklast vore om du sa vad för saker det är som ni använder er av, det är ju bara generella rekommendationer. Men det fungerar lika iaf.


    MVH// Christoffer

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633

    Re: Sätta i bas i 9-5

    Det enklaste (och dyraste) sättet är väl att köpa en s.k. saab3 adapter från backes, kopplas in i kablaget bakom stereon. Om man har AS2 eller 3 då
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Stockholm/Tullinge
    Inlägg
    19

    Re: Sätta i bas i 9-5

    ett annat sätt är att kolla på den här sidan:
    http://www.mitt-eget.com/saab/faq_au...#as2_amplifier

    funkar kanon i min bil
    Medlem #5989
    9-3 Aero cab -06

  9. #9

    Re: Sätta i bas i 9-5

    tjena , jag köpte en aktiv låda från gas , sen köpte jag en hög->lågnivå omvandlare på micro med inbyggt störningsfilter omvandlarern satte jaq bakom orginalstereon och tjyvade på framhögtalarna (har AS1 system) det funkar asbra , sen har min aktiva låda även lågnivå ut det kopplar jag till ett separat 6 kanals steg med inbyggt filter , som får driva mina nya rockford 6,5 och 5,25 i dörrarna och även panelhögtalarna ;o) ganska enkel lösning tycker jag . köpte allt på blocket för under 2000

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Sätta i bas i 9-5

    är det mono ut på basen då?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  11. #11

    Re: Sätta i bas i 9-5

    Hmm nej det ska vara stereo iom att jag har tagit högnivån till lågnivån från båda högtalarna fram sen ska det bara bli parallel kopplat i lådan enligt dom på brl :o)

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Sätta i bas i 9-5

    ok tänkte att det kanske bara var en rca ut
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  13. #13

    Re: Sätta i bas i 9-5


Liknande ämnen

  1. Sätta in 9-3- SID i 9-5a?
    Av Merkurius i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 12:19
  2. Sätta in ljud i min 9-3 04a
    Av larrenilsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 20:07
  3. kan man sätta i en turbo i min 2,3a?
    Av jaycee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 01:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •