Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Vilka krav kan man ställa på plåtverkstan vid skada ?

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Vilka krav kan man ställa på plåtverkstan vid skada ?

    Har precis hämtat bilen från plåtverkstan för reparation av kofångare och spoiler och efter lite granskning av jobbet hittar jag ett antal punkter som jag inte är nöjd med.
    Hur höga krav kan man egentligen ställa på verkstan ?
    Kan jag begära att spoilern ska vara i "skick som ny" efter reparation av skadan på bil av årsmodell -91 ?

    Hur hårt kan jag driva detta egentligen?
    Både kofångaren och spoilern hade ju en del skavanker redan innan skadan och var lagad sedan tidigare. Kan jag begära att även dessa ska vara "tipp-topp"?

    Har lagt upp lite bilder på http://community.webshots.com/scripts/e ... =174508440

    De punkter jag reagerat på är följande:
    * Spoiler och luftskärmar under fronten är inte ihopskruvade
    * Luftskärmarna har redan börjat lossna efter 15mil
    * Ludtskärmen har dragits fast i spoilern med självborrande skruv istället för att använda de fästhål som finns.
    * Det glipar mellan framskärm och kofångare (gjorde det även innan)
    * 2 av 4 skruvar som håller grillen är borta efter 15mil
    * En av skruvarna till en strålkastare sitter löst - gängpaj.
    * Slipmärken i kofångaren vid "urgröpningarna" för lykttorkarna.
    * Ett antal "kratrar" i lacken på stötfångaren.
    * Några små "högar" med skräp har lackats över.
    * Skarven mellan spoiler och kofångare "överlackad" - har redan börjat spricka.
    * En gammal buckla i spoilern syns fortfarande.
    * Ett dimljus sitter löst och saknar plastpluttarna för att fästa stenskottsskyddet.
    * Något som ser ut som en spricka i kofångaren. Svårt att säga om det är i lacken, spackel eller plasten.

    Jag har inte kontaktat verkstan än men tänkte åka dit och lämna bilen nästa vecka.

    Är det något jag bör tänka på när jag pratar med dem ?
    Hur hårt kan jag driva detta ?
    Bör jag kontakta försäkringsbolaget också ?

    Många frågor blir det.....

    Hoppas någon orkar titta på bilderna
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Eftersom inte ovanstående länk funkar tar vi en ny

    http://community.webshots.com/album/174508440lcdJyM/0

    Har nu upptäckt att även nummerplåten sitter löst och att luftskärmarna under inte alls sitter som de ska
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Klaga lr inte?

    Tjenare!!

    Som sagt, bilen är ju inte ny.. Men för det så ska det ju vara redigt gjort endå... Det där med skruvhålen tycker jag var fult gjort iaf!

    Vet iaf att verkstan har det på sig att dom måste återställa bilen till det skicket den var i innan....

    Mvh
    Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Hej

    Bilen ska ju återställas till skicket innan skadan skedde som det så vackert heter...

    Men det där var inga vackra bilder, så ska det inte se ut
    Självborrande skruven var ju skitsnygg!!

    Var är det gjort?
    Achmed:s Livs med bananer och bilreparationer?

    Nä, klaga på du! Acceptera det inte!




  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Hej

    Bilen ska ju återställas till skicket innan skadan skedde som det så vackert heter...

    Men det där var inga vackra bilder, så ska det inte se ut
    Självborrande skruven var ju skitsnygg!!

    Var är det gjort?
    Achmed:s Livs med bananer och bilreparationer?

    Nä, klaga på du! Acceptera det inte!



    Återkommer med namnet på firman när allt löst sig

    Ang den självborrande skruven så har ju den skruvats i för långt fram vilket i sin tur gör att inte luftskärmen räcker ända bak till de bakre fästena *suck*.

    Har lite fler intressanta bilder att lägga ut.
    Vad sägs om att en av de nedre skruvarna som håller grillen (alltså på ena sidan) har fått en rödmålad skalle och all plast runt omkring är svart Det lyser upp jättefint. Skruven på andra sidan är blank...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Återkommer med namnet på firman när allt löst sig

    Ang den självborrande skruven så har ju den skruvats i för långt fram vilket i sin tur gör att inte luftskärmen räcker ända bak till de bakre fästena *suck*.

    Har lite fler intressanta bilder att lägga ut.
    Vad sägs om att en av de nedre skruvarna som håller grillen (alltså på ena sidan) har fått en rödmålad skalle och all plast runt omkring är svart Det lyser upp jättefint. Skruven på andra sidan är blank...
    Hej Urban,

    Det gör ont i hjärtat att se gamla BMA misshandlad på det där sättet...

    Det där skitjobbet skall du aldrig acceptera! Det finns säkert en och annan här (om inte annat Harri i Täby) som kan hjälpa dig att plåta hur det verkligen skall se ut. Självklart skall bilen vara ihopmonterad på korrekt sätt, med rätt skruvar och med alla delar på plats. Av bilderna att döma så har den som har monterat ihop bilen undertill aldrig sett undersidan av en Saab 9000 förut.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Nog borde jag kunna begära att de fixar (täpper igen) de nya skruvhålen de gjort med de självgängande skruvarna ?

    Ska jag blanda in försäkringsbolaget i detta eller är det helt en sak mellan mig och verkstan ?
    Eftersom jag får stilleståndsersättning av FB lär ju de vara intresserade av att veta vems fel det är att bilen står på verkstan.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Nog borde jag kunna begära att de fixar (täpper igen) de nya skruvhålen de gjort med de självgängande skruvarna ?

    Ska jag blanda in försäkringsbolaget i detta eller är det helt en sak mellan mig och verkstan ?
    Eftersom jag får stilleståndsersättning av FB lär ju de vara intresserade av att veta vems fel det är att bilen står på verkstan.
    Hej,

    Jag skulle börja med firman (eftersom de antagligen borde vara intresserade av att få göra fler jobb åt FB, d v s inte vilja att du snackar skit om dem hos bolaget...). Funkar inte det så är det, till syvende och sist, FB som är ansvarigt för att din bil blir i det skick man kan förvänta sig. Plåtverkstaden är ju bara en mellanhand. Det är mellan dig och FB som ett avtal är ingånget...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Jag har nyligen haft strul med en försäkringsskada, ja ärendet är faktiskt inte klart ännu efter snart ett halvår.
    Det du först ska göra (omgående) är att påpeka bristerna för den verkstaden fått uppdraget att utföra reparationen. Begär att få visa bilen för en ansvarig för skadeverkstaden (Verkmästaren?). Det bästa vore om du aldrig hade "löst ut" bilen utan kollat över den när den var "klar". Från detta påpekande så begär du även att få gratis hyrbil från verkstaden, endast bensinen skall du betala. Se till och vara trevlig och saklig, brusa inte upp & bli förbannad samt dra inte in skador som icke tillhör ärendet. Lista gärna upp defekterna på ett papper som du kan överlämna som ett protokoll när ni går igenom bilen. Låt sedan verkstaden åtgärda detta. Är inte resultatet okej därefter så är det bara att be dem göra om igen samt ta kontakt med FB och deras skadebesiktigare för ditt område. Löser det sig inte ändå så kan det vara lämpligt att kontakta någon kvalitets/eftermarknads-ansvarig hos SAAB fabriken och meddela hur deras ombud beter sig .
    I mitt fall så klarade inte verkstaden av att åtgärda alla defekter efter ett par försök. Tog då kontakt med FB förklarade situationen för skadebesiktigaren och ville bl.a. byta verkstad. Men det gick inte då verkstaden jag anlitat hade fått betalt för att utrföra jobbet och då är det dem som skall utföra jobbet tills kunden är nöjd. Däremot så sade skadebesiktigaren att man inte skall kunna se någon skillnad på det utförda jobbet och hur bilen såg ut innan skadan.
    Så det är tyvärr bara att att stå på sig om man vill ha det bra gjort. Detta slarvande verkar vara väldigt utbrett oavsett var man befinner sig. Jäkligt jobbigt att behöva strida för att få kvalitativa jobb utförda, speciellt då man anlitat en märkesverkstad.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Klokt inlägg av Fredrik, uppenbarligen baserat på nyligen införskaffad erfarenhet. Jag har, tyvärr, själv en del liknande erfarenheter.

    Vi som bryr oss om våra bilar och är medvetna om hur de ser ut (kanske för att vi handtvättar ofta?) tycks vara en liten grupp. Såpass liten rentav att bilindustrin (både nybils-, eftermarknads- och reparationssidan) verkar "kalkylera" med att vi är så pass få som vi är. De chansar därför på att "fuska" lite lagom och räknar kallt med att vi som noterar/upptäcker/klagar på det är så pass få att det lönar sig för dem att åtgärda det för oss när vi dyker upp. Den stora massan som bara sväljer allt är ändå lejonparten av alla bilägare, d v s det blir lönsamt för industrin att göra så.

    Vi ekonomer skulle nog säga att väntevärdet av att fuska är större än väntevärdet av att göra det ordentligt...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jag har nyligen haft strul med en försäkringsskada, ja ärendet är faktiskt inte klart ännu efter snart ett halvår.
    Det du först ska göra (omgående) är att påpeka bristerna för den verkstaden fått uppdraget att utföra reparationen. Begär att få visa bilen för en ansvarig för skadeverkstaden (Verkmästaren?). Det bästa vore om du aldrig hade "löst ut" bilen utan kollat över den när den var "klar". Från detta påpekande så begär du även att få gratis hyrbil från verkstaden, endast bensinen skall du betala. Se till och vara trevlig och saklig, brusa inte upp & bli förbannad samt dra inte in skador som icke tillhör ärendet. Lista gärna upp defekterna på ett papper som du kan överlämna som ett protokoll när ni går igenom bilen. Låt sedan verkstaden åtgärda detta. Är inte resultatet okej därefter så är det bara att be dem göra om igen samt ta kontakt med FB och deras skadebesiktigare för ditt område. Löser det sig inte ändå så kan det vara lämpligt att kontakta någon kvalitets/eftermarknads-ansvarig hos SAAB fabriken och meddela hur deras ombud beter sig .
    I mitt fall så klarade inte verkstaden av att åtgärda alla defekter efter ett par försök. Tog då kontakt med FB förklarade situationen för skadebesiktigaren och ville bl.a. byta verkstad. Men det gick inte då verkstaden jag anlitat hade fått betalt för att utrföra jobbet och då är det dem som skall utföra jobbet tills kunden är nöjd. Däremot så sade skadebesiktigaren att man inte skall kunna se någon skillnad på det utförda jobbet och hur bilen såg ut innan skadan.
    Så det är tyvärr bara att att stå på sig om man vill ha det bra gjort. Detta slarvande verkar vara väldigt utbrett oavsett var man befinner sig. Jäkligt jobbigt att behöva strida för att få kvalitativa jobb utförda, speciellt då man anlitat en märkesverkstad.
    Här fick en massa bra tips.
    Stort tack för det!

    Nu ska jag ta några fler bilder och göra en lista....

    På något sätt känns det som det kommer att bli en långdragen historia detta *suck*
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Då har man varit till plåtverkstan och pratat lite med dem. Tyvärr kunde de inte ordna någon lånebil och vår andrabil blev stående igår med trasig kopplingscylinder, slaven såklart så jag kunde inte lämna den.

    Hursomhelst började killen (ägaren) att förklara varför spoilern var så vågig och ojämn, själv hade jag inte tänkt anmärka på det eftersom den var så innan (lagad tidigare). Han verkar ganska van att förklara sig

    Kratrarna i lacken skulle han prata med lackfirman om....
    Angående det överlackade skräpet hävade han att det aldrig gick att få det 100% rent från skräp och speciellt inte på gamla plastdetaljer. Vidare sas det att det finns "kvalitetskrav" betr. detta och att det är olika krav på olika karossdetaljer.
    Att man lackat över skarven mellan kofångare och spoiler beror på att de var "ihopspacklade" på insidan sedan tidigare.

    Alla prylar som sitter löst som jag anmärkte på kommenterade han inte alls...

    Plasten under hävdade både han och mekanikern att det var ett "lapptäcke" av hembyggda plastbitar sedan tidigare och att det var lagat med lim. Jag hävdar naturligtvis motsatsen, dvs att det är orginalplasten som sitter under bilen och de faktiskt levererades så från Saab och limmet i skarvarna är ditlagt för att det ska bli riktigt tätt. Men nej så är det inte enligt ägaren, det brukar alltid sitta en stor plast under hela fronten enligt honom. *suck* Han har uppenbarligen aldrig tittat under en 9000..

    Hursomhelst ska jag lämna dit bilen när jag kan vara utan bil några dagar.

    Har uppdaterat med lite fler bilder på eländet.

    Historien fortsätter...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Plasten under hävdade både han och mekanikern att det var ett "lapptäcke" av hembyggda plastbitar sedan tidigare och att det var lagat med lim. Jag hävdar naturligtvis motsatsen, dvs att det är orginalplasten som sitter under bilen och de faktiskt levererades så från Saab och limmet i skarvarna är ditlagt för att det ska bli riktigt tätt. Men nej så är det inte enligt ägaren, det brukar alltid sitta en stor plast under hela fronten enligt honom. *suck* Han har uppenbarligen aldrig tittat under en 9000..
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Av bilderna att döma så har den som har monterat ihop bilen undertill aldrig sett undersidan av en Saab 9000 förut.
    Urban,

    Remember where you heard it first...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Jobbar som plåtslagare...

    GIVETVIS så ska det bli som innan skadan.
    Men så är det svårt att få det, oftast blir det ju mycket bättre pga att delar är nya/bättre beg, ny lack, rätt monterade/justerade m.m.

    Träffar ju många andra plåtslagare på andra firmor och många säger typ:
    Det är ju inte min bil så det är väl inte så noga!
    eller
    Han ska väl vara glad att han fått xxx nya delar iallafall?
    eller
    Skiter väl jag i...Varför ska jag bry mig?


    Blir så trött på sådant!

    Det är så mycket enklare att göra det riktigt från början!
    Och tro mig, vi tjänar faktiskt bra med pengar på det sättet oxå!



  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Det enda nya delar jag fått är ett dimljus och några självborrande skruvar
    Ja, det blev ny lack också.

    Dessutom har det ju blivit några nya hål i spoilern och lite mer som skramlar och inte minst försämrad kylning med otäta luftskärmar Detta får väl ses som bonus
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Synd att MrZ befinner sig så lång bort, denna kille har rätt inställning till kundservice och sitt jobb som är ett hantverk som kräver finess. Yrkesstolthet! Tyvärr verkar det bara finnas ett fåtal av denna sort & dessa är svåra att finna. Det hade varit värt att köra över halva Sverige bara för att få ett proffsigt jobb utfört direkt utan tjafs, när man råkat ut för någon skada. MrZ, Keep up the good work! Hoppas din chef tar tar väl hand om dig.

    Vad man inte kan förstå är hur alla "kvalitetsorganisationer" kan missa hur merparten av skadereparationer utförs. Snabbjobb så det stinker! Är det så att kunderna inte klagar utan bara "tackar och tar emot" eller bryr sig inte merparten av bilägarna?

    Ja man blir verkligen trött!

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Det är tur att plåtslagarna på SAAB här i stan är väldigt proffsig och duktiga.

    Skulle jag få en krockskada eller liknande skulle jag inte tveka en sekund vem som skulle fixa det.

    Men så verkar det inte vara överallt
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Synd att MrZ befinner sig så lång bort, denna kille har rätt inställning till kundservice och sitt jobb som är ett hantverk som kräver finess. Yrkesstolthet! Tyvärr verkar det bara finnas ett fåtal av denna sort & dessa är svåra att finna. Det hade varit värt att köra över halva Sverige bara för att få ett proffsigt jobb utfört direkt utan tjafs, när man råkat ut för någon skada. MrZ, Keep up the good work! Hoppas din chef tar tar väl hand om dig.

    Vad man inte kan förstå är hur alla "kvalitetsorganisationer" kan missa hur merparten av skadereparationer utförs. Snabbjobb så det stinker! Är det så att kunderna inte klagar utan bara "tackar och tar emot" eller bryr sig inte merparten av bilägarna?

    Ja man blir verkligen trött!
    Tackar!
    Som poliserna säger, jag gör bara mitt jobb!

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Som poliserna säger, jag gör bara mitt jobb!
    MrZ: Var jobbar du? Min far i Kalmar behöver lite plåt- och lackjobb på Svarten...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Som poliserna säger, jag gör bara mitt jobb!
    MrZ: Var jobbar du? Min far i Kalmar behöver lite plåt- och lackjobb på Svarten...

    Mvh

    KK

    På Saab, Det "nya" på engelska vägen, inte trångsundsvägen...

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 17:19
  2. Inga stora krav.
    Av fraggle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 22:48
  3. Grövre tryckrör = krav på ny programvara?
    Av JPR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 14:30
  4. Krav på skyltbelysning?
    Av Lindfors i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-01-22, 03:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •