Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Byte av sterion

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    51

    Byte av sterion

    Jag undrar om en 2din dvd/gps sterio passar i min 9-5 02 är det bara att ta ur orginal och sätta i den nya ??
    Saab 9-5 2.0t Biopower Sportcombi Griffin -09

  2. #2

    Re: Byte av sterion

    Citat Ursprungligen postat av lindererik
    Jag undrar om en 2din dvd/gps stereo passar i min 9-5 02 är det bara att ta ur orginal och sätta i den nya ??
    I min -99a så va det bara att byta rakt av,dock så funkar inte rattstyrningen i min bil än då jag ej hittat en bra adapter, eller ju en för 2000:- vilket äv väl mycke.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    51

    Re: Byte av sterion

    Men är det någon som vet hur man får rattstyrningen att funka till en aftermarket spelare ?? Vill helst inte lägga ut flera tusen på en adapter, Finns det ingen billigare adapter ?
    Saab 9-5 2.0t Biopower Sportcombi Griffin -09

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Byte av sterion

    Citat Ursprungligen postat av lindererik
    Jag undrar om en 2din dvd/gps stereo passar i min 9-5 02 är det bara att ta ur orginal och sätta i den nya ??
    Vad har du för system idag... AS1/AS2/AS3?

    AS1 har förstärkaren inbyggd i huvudenheten, då går det bra att byta & använda den nya om den har förstärkare!

    AS2 & AS3 är det lite mer strul med då Huvudenheten skickar ut en balanserad lågnivåsignal till förstärkaren! Det bästa är väl i princip att byta ut både huvudenhet, förstärkare & högtalare! Även högtalarna är lite annorlunda mot eftermarknads prylar då dom har olika ohm beroende på var dom sitter!

    Här kan du läsa om dom olika systemen! http://www.mitt-eget.se/saab/faq_audio.shtml

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    51

    Re: Byte av sterion

    oki men då ska jag ta å kolla upp vad jag har för sterio. Det jag vet är att bilen är en 03a kombi vector men säger väl inte så mycket? Men om det nu skulle vara så att det är AS2/AS3 vart sitter då slutsteget ? och är det bara att ta bort enheten+steg och montera in den man vill ha som man gjorde förr på gammla bilar ? + går det då att få ratten att funka till sterion ?
    Saab 9-5 2.0t Biopower Sportcombi Griffin -09

  6. #6

    Re: Byte av sterion

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av lindererik
    Jag undrar om en 2din dvd/gps stereo passar i min 9-5 02 är det bara att ta ur orginal och sätta i den nya ??
    Vad har du för system idag... AS1/AS2/AS3?

    AS1 har förstärkaren inbyggd i huvudenheten, då går det bra att byta & använda den nya om den har förstärkare!

    AS2 & AS3 är det lite mer strul med då Huvudenheten skickar ut en balanserad lågnivåsignal till förstärkaren! Det bästa är väl i princip att byta ut både huvudenhet, förstärkare & högtalare! Även högtalarna är lite annorlunda mot eftermarknads prylar då dom har olika ohm beroende på var dom sitter!

    Här kan du läsa om dom olika systemen! http://www.mitt-eget.se/saab/faq_audio.shtml
    Jag har/hade AS2 i min bil, men det va bara att ta ut org. CD och in med den nya. Funkar kalas till org. steg och högtalare. Behövde ingen adapter för att få det att spela, dock så vet jag att en kontroll till rattstyrningen kan vara dyr.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    51

    Re: Byte av sterion

    [quote=TT-95]
    Citat Ursprungligen postat av Börne":3n1l3lgq]
    Vad har du för system idag... AS1/AS2/AS3?

    AS1 har förstärkaren inbyggd i huvudenheten, då går det bra att byta & använda den nya om den har förstärkare!

    AS2 & AS3 är det lite mer strul med då Huvudenheten skickar ut en balanserad lågnivåsignal till förstärkaren! Det bästa är väl i princip att byta ut både huvudenhet, förstärkare & högtalare! Även högtalarna är lite annorlunda mot eftermarknads prylar då dom har olika ohm beroende på var dom sitter!

    Här kan du läsa om dom olika systemen! [url="http://www.mitt-eget.se/saab/faq_audio.shtml
    http://www.mitt-eget.se/saab/faq_audio.shtml[/url]
    Jag har/hade AS2 i min bil, men det va bara att ta ut org. CD och in med den nya. Funkar kalas till org. steg och högtalare. Behövde ingen adapter för att få det att spela, dock så vet jag att en kontroll till rattstyrningen kan vara dyr.[/quote:3n1l3lgq]


    Vad var det du montera in då /Märke
    Saab 9-5 2.0t Biopower Sportcombi Griffin -09

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Byte av sterion

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Jag har/hade AS2 i min bil, men det va bara att ta ut org. CD och in med den nya. Funkar kalas till org. steg och högtalare. Behövde ingen adapter för att få det att spela, dock så vet jag att en kontroll till rattstyrningen kan vara dyr.
    Låter ju skumt då original huvudenhet skickar ut en balanserad lågnivåsignal medans en eftermakrknads inte gör det! Det kanske blir ljud, men frågan är ju om det blir bra!

    Vad man läst så ska det inte funka! Låter det vara osagt tills nån expert uttalar sig!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    60

    Re: Byte av sterion

    Jag har satt in en 2DIN gps/stereo i min 9-5 -02 med AS2.
    Jag fick bara ljud i bakdörrarna men inte igen ljud fram. Så jag klippte helt enkelt av sladdarna som gick till bilens egna slutsteg och drog dem till min nya stereo som fick driva steget. Funkade ok, dock inte lika bra innan. Detta är bara temporärt dock då jag skall låta mitt slutsteg driva alla högtalare, men då måste jag dra lite nya kablar till dörrarna och det är lite pill med det. Blir kanske ett vår projekt.

    För övrigt sitter bilens slutsteg vid högra foten på främre passagerare. För att komma åt det räcker det att lossa tröskeln (den det står saab på). Under tröskeln sitter ett klipps som man lossar för att kunna vika undan mattan. När man vikt undan mattan. sitter det ett "spark skydd" i aliminum som sitter med två muttrar (använd en 10:an nyckel). Nu kommer du åt steget

  10. #10

    Re: Byte av sterion

    Citat Ursprungligen postat av lindererik
    Vad var det du montera in då /Märke
    En Kenwood dubbelDIN


    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "TT-95":2523x20r
    Jag har/hade AS2 i min bil, men det va bara att ta ut org. CD och in med den nya. Funkar kalas till org. steg och högtalare. Behövde ingen adapter för att få det att spela, dock så vet jag att en kontroll till rattstyrningen kan vara dyr.
    Låter ju skumt då original huvudenhet skickar ut en balanserad lågnivåsignal medans en eftermakrknads inte gör det! Det kanske blir ljud, men frågan är ju om det blir bra!

    Vad man läst så ska det inte funka! Låter det vara osagt tills nån expert uttalar sig![/quote:2523x20r]

    Ja jag vet inte vad de så kallade experterna säger. Jag säger att det funkar bra i min bil.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    51

    Re: Byte av sterion

    Om det nu skulle funka för mig också att bara montera in den och den funkar direct, Skulle det det då funka med en universal adaptern? Jag prata med en och han sa att det följde med en adapter men det var en universal. Eller ska man ha en jäkla tur då ?
    Saab 9-5 2.0t Biopower Sportcombi Griffin -09

  12. #12

    Re: Byte av sterion

    Citat Ursprungligen postat av lindererik
    Om det nu skulle funka för mig också att bara montera in den och den funkar direct, Skulle det det då funka med en universal adaptern? Jag prata med en och han sa att det följde med en adapter men det var en universal. Eller ska man ha en jäkla tur då ?
    Vilken adapter är det du menar? jag har ju i min Kenwood ISO, recis som det sitter i SAAB, ISO kontakter in i CD spelaren på både högtalare och ström. Dock så har jag som sagt inte rattstyrningen då det vist ska vara någon anpassad för att funka mellan just SAAB och Kenwood.

    Men så länge du har ISO kontakter till din nya CD, så är det bara att plugga in och testa, det kommer inte gå sönder.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    51

    Re: Byte av sterion

    oj ja glömde att ta med det, Det följde med en adapter till rattfunktionen det var en universal sa han. Passar en sådan till saab eller ska man ha tur om den funkar just till saab
    Saab 9-5 2.0t Biopower Sportcombi Griffin -09

  14. #14

    Re: Byte av sterion

    Citat Ursprungligen postat av lindererik
    oj ja glömde att ta med det, Det följde med en adapter till rattfunktionen det var en universal sa han. Passar en sådan till saab eller ska man ha tur om den funkar just till saab
    Bara att testa. Jag har frågat runt lite och endel säger att det funkar och endel säger att det måste vara "orginal" till just den modellen. Men testa att plugga in den i din bil så märker du ju. Som sagt, inget kan ju gå sönder (om inte våld används) så det är bara att testa.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    51

    Re: Byte av sterion

    Vet inte om jag har fel nu men läste någe om att det finns att köpa kablar som har balanserad lågnivå stämmer detta ? Sen hitta jag också någe om att man kan bygga något som gör signalen balanserad . Men om man fixar en balanserad signal från stereon till steget så borde allt funka som det ska ? när det gäller ljudkvaliten har jag rätt ???? Det borde inte bli sämmre än innan


    http://www.elfa-elektronikforum.se/cgi- ... 1218140174
    Saab 9-5 2.0t Biopower Sportcombi Griffin -09

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    51

    Re: Byte av sterion

    Eller har jag helt fel? Och det inte är en ensam lågnivåkabel mellan orginal stereon och orginalsteget som det är om man kör med en vanlig stereo + steg. Orginalstereon skickar via varje högtalarkabel en balanserad lågnivå signal till steget ?? Så om man ska ha en adapter som gör om till balanserad lågnivå från en aftermarket spelare så måste man ha en till varje högtalarkabel från stereon som sen går till orginalsteget ??
    Saab 9-5 2.0t Biopower Sportcombi Griffin -09

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230

    Re: Byte av sterion

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av lindererik
    Jag undrar om en 2din dvd/gps stereo passar i min 9-5 02 är det bara att ta ur orginal och sätta i den nya ??
    I min -99a så va det bara att byta rakt av,dock så funkar inte rattstyrningen i min bil än då jag ej hittat en bra adapter, eller ju en för 2000:- vilket äv väl mycke.
    OM DET ÄR DEN JAG TROR DU MENAR SÅ KKÖPPP FÖRFASIKEN INTE DEN....
    En bil ljud firma strulade med mig i ca 6 månader, fick en som börja bläddra av sig själv ( byta låtar osv ) så pioneer skickade en ny , den funka inte alls.
    Då sa dem 3 gången gillt så de skicka EN till och samma sak som den första..
    Sen sa pioneer att jag skulle vända mig till ett Autoleads, och betala mellanskillnaden på 1500 tror jag det var.
    Den funka, förutom att när man klickar på src så byter den låt och när man trycker byta låt så byter den album... volym knapparna funkar som de ska...

    Inte värt 2000kr för några knappar som inte funkar som de ska...

  18. #18

    Re: Byte av sterion

    Citat Ursprungligen postat av Yamaha
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    I min -99a så va det bara att byta rakt av,dock så funkar inte rattstyrningen i min bil än då jag ej hittat en bra adapter, eller ju en för 2000:- vilket äv väl mycke.
    OM DET ÄR DEN JAG TROR DU MENAR SÅ KKÖPPP FÖRFASIKEN INTE DEN....
    En bil ljud firma strulade med mig i ca 6 månader, fick en som börja bläddra av sig själv ( byta låtar osv ) så pioneer skickade en ny , den funka inte alls.
    Då sa dem 3 gången gillt så de skicka EN till och samma sak som den första..
    Sen sa pioneer att jag skulle vända mig till ett Autoleads, och betala mellanskillnaden på 1500 tror jag det var.
    Den funka, förutom att när man klickar på src så byter den låt och när man trycker byta låt så byter den album... volym knapparna funkar som de ska...

    Inte värt 2000kr för några knappar som inte funkar som de ska...
    Nej nej..skulle inte falla mej in att köpa en för 2000:- för att få kapparna i ratten att funka. Då kan jag lika väl köpa en Kenwood org. rattfjärr och montera för en kostnad av typ 300:-. Inte lika snygg eller ergonomisk, men den fyller den funktion den ska.
    MEN, det hade vart kul att kunna använda org. knapparna, men till en rimlig peng så klart.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    51

    Re: Byte av sterion

    sätter man adaptern på nya stereons lågnivå sen till iso'n ?? eller sätter man adaptern på stereons högtalarkablar och sen till iso'n som går till orginalsteget ? Är det ingen som har en bild på hur det ser ut när man ska byta stereo och driva med orginalstereon ?? Jag vill EJ koppla på högnivå direct till steget även fast några säger att det funkar mejag vill inte prova.
    Saab 9-5 2.0t Biopower Sportcombi Griffin -09

  20. #20

    Re: Byte av sterion

    Citat Ursprungligen postat av lindererik
    sätter man adaptern på nya stereons lågnivå sen till iso'n ?? eller sätter man adaptern på stereons högtalarkablar och sen till iso'n som går till orginalsteget ? Är det ingen som har en bild på hur det ser ut när man ska byta stereo och driva med orginalstereon ?? Jag vill EJ koppla på högnivå direct till steget även fast några säger att det funkar mejag vill inte prova.
    Vilken adapter är det du pratar om nu?

Liknande ämnen

  1. har jag gjort fel med sterion.
    Av Dirq i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-03-21, 22:16
  2. Headsetbyte... Hur får jag ur sterion i min 9-5a
    Av mrelmaco i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •