Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Smäller i högtalarna vid avstängning.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    52
    Medlem#
    7820

    Smäller i högtalarna vid avstängning.

    Hej,
    jag bytte till ett Rockford Fosgate komponentsystem i framdörrarna på min 9-3 -02. Problem som uppstod var att orginal AS3-slutsteget verkar ha ett inbyggt LP-filter så resultatet var bra bas men diskanterna var döda.

    Nu har jag skaffat ett nytt JBL-slutsteg och vipps så lirar både bas OCH diskanter. Nu till problemet, när huvudenheten stängs (SAAB orginal) verkar det bli en spik på lågnivåutgången för det blir en judlig smäll i högtalarna som drivs av slutsteget. När jag läser SAABs funktionsbeskrivning över AS3 så används en MUTE-signal till orginalsteget för att undvika detta fenomen, en sådan MUTE-ingång finns dock inte på JBL-steget.

    Hur gör jag för att bli kvitt smällen vid avstängning?

    M v h
    Henrik

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163

    Re: Smäller i högtalarna vid avstängning.

    Stänga av stereon för hand innan du vrider av tändningen?
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    52
    Medlem#
    7820

    Re: Smäller i högtalarna vid avstängning.

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Stänga av stereon för hand innan du vrider av tändningen?
    /Johan

    Det spelar ingen roll om jag släcker med tändningen eller om jag gör det "manuellt" på stereon.
    /Henke

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163

    Re: Smäller i högtalarna vid avstängning.

    Detta är inte mitt starka område, men borde inte en kondensator ta bort spikproblemet om det kommer från stereon? Dock är frågan vad som händer när kondenstorn har tömts på ström, kommer smällen då istället? Dvs att det är i steget som det "spikar" när strömmen försvinner?
    /Johan

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Smäller i högtalarna vid avstängning.

    Jag chansar på att du har jordat dåligt till ditt steg, eller har dragit signalkabeln alldeles för nära en annan ström källa så det blir nog störningar. Man får oftast små smällar när man stänger av/på, samt missljud ifrån generatorn ett vinande ljud om man har jordat dåligt, störningar på lågnivån eller ifall man använder en annan stereo så kan det tom vara så att man bränt signaljorden =D Bara några symptom som man kan utesluta. För att senare kunna ställa en klar diagnos(nu låter jag som en läkare hah).

    EDIT: Folie är jävligt bra att skärma av med, dra folie runt din signalkabel och lite gaffatejp så hjälper det haha något som jag alltid föreslår.

    Kommer ihåg då en kompis byggde ljud, han vart inte kvitt missljud efter stereo byte, 50mm2 plus/minus kabel direkt mot plus/minus pol och signalkabel dragen mitt i bilen! Så med massa folie och gaffatejp, samt ifall att så lödde vi fast extra jord till lågnivån då vart han kvitt detta

    Hare gott!
    /Almy

  6. #6

    Re: Smäller i högtalarna vid avstängning.

    Som ovanstående säger, så kan det vara dålig jord, eller för tunn jordkabel.
    Vad har du för omvandlare från högnivå till lågnivå? dessa skiljer ganska mycke i kvalité så har du en billig omvandlare kan felet även ligga där.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    52
    Medlem#
    7820

    Re: Smäller i högtalarna vid avstängning.

    Tack för svar, men jag har fortfarande ingen lösning. Jag kanske skall förtydliga att det inte är något som helst fel på ljudkvaliten, det är bara när centralenheten stänger av som det blir en liten smäll i högtalarna.

    Jordledaren är en 10mm2 kabel som går till samma jordpunkt i chassit som batteriet är anslutet till, kabelskorna är hydraulpressade och jag har polfett på alla anslutningar. Jag är fullständigt övertygad om att jorden är OK!

    Jag har ingen högnivå till lågnivåomvandlare, det är en 8-pol DIN-kontakt som tar lågnivån direkt från centralenheten precis som för orginalslutsteget i AS3-systemet.

    Funderar nu på att bygga en egen mute funktion som jordar ned lågnivåsignalen till steget när mutesignalen är aktiv (går från 0v till 5v vid avstängning).

    Trevlig helg!
    Henke

  8. #8

    Re: Smäller i högtalarna vid avstängning.

    Citat Ursprungligen postat av Henke Nordin
    Tack för svar, men jag har fortfarande ingen lösning. Jag kanske skall förtydliga att det inte är något som helst fel på ljudkvaliten, det är bara när centralenheten stänger av som det blir en liten smäll i högtalarna.

    Jordledaren är en 10mm2 kabel som går till samma jordpunkt i chassit som batteriet är anslutet till, kabelskorna är hydraulpressade och jag har polfett på alla anslutningar. Jag är fullständigt övertygad om att jorden är OK!

    Jag har ingen högnivå till lågnivåomvandlare, det är en 8-pol DIN-kontakt som tar lågnivån direkt från centralenheten precis som för orginalslutsteget i AS3-systemet.

    Funderar nu på att bygga en egen mute funktion som jordar ned lågnivåsignalen till steget när mutesignalen är aktiv (går från 0v till 5v vid avstängning).

    Trevlig helg!
    Henke
    Så du menar att du har 5-6meter jordkabel som är 10mm2?
    Hur tjock + kabel har du?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    144

    Re: Smäller i högtalarna vid avstängning.

    Nu var det länge sen jag pysslade med bilstereo, men jordkabeln skulle vara så kort som möjligt, och i samma storlek som strömkabeln.
    En 4-5 m lång jordkabel i troligen mindre area än + kabeln är inte att rekomendera.
    Korta ner jorden och använd samma storlek som + kabeln så har du i alla fall uteslutit det som felkälla.

    Mvh Matte
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

Liknande ämnen

  1. Smäller till i högtalarna när steget stängs av, vad göra?
    Av Frogfoot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2021-11-24, 19:49
  2. Smäller till i högtalarna när jag stänger av bilen
    Av wrath_child i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 20:51
  3. Smäller och knastrar i högtalarna...
    Av Fisherboy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 12:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •