Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Bygga kompressor

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    41

    Re: Bygga kompressor

    Behöver jag säga att jag naturligtvis vill se bilder på ditt kluddande samt frugans tårtor?! Helst vill jag se tårtorna...
    Saab 9-5 Aero kombi -03
    Suzuki TL 1000 R -98

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Bygga kompressor

    Nu börjar det likna något, har byggt en ställning där jag hängt upp kompressorn i fjäderbelastade gummibussningar och monterat tanken strax under.

    Har skruvat i övergångar i tanken för att kunna använda blå 6mm plastslang med snabbkopplingar (vad heter dessa kopplingar?) och skaffat T-kors och övergångar 1/4" -> snabbkoppling.

    Problemen jag stött på nu är att kompressorn inte klarar att hålla mot trycket utan släpper ut genom insuget sakta men säkert, behöver således en backventil.
    Så om någon vet var man hittar en liten smidig backventil passande 6mm.s PVC slang med snabbkopplingar så hade jag blivit glad.

    Jag behöver även en tryckströmbrytare eftersom trycket fortsatte upp mot 6bar innan jag lossade strömkabeln .. kompressorn började knorra lite vid det trycket.
    Frågan är om te.x Biltemas tryckströmbrytare går att ställa till te.x tillslag 3kg och frånslag vid 5?
    Den är väl anpassad för lite högre tryck än så.

    Budar på reduceringsventiler och en manometer på Tradera och hoppas på vinst där

    Ett annat litet aber är att kompressorn verkar gilla ström, fulkopplade in den med 1.5mm2 kabel och den blev varm
    Rotade fram en tångamperemeter och mätte upp 20A vid belastning
    Så den kommer nog att kräva en rejäl transformator ...

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    41

    Re: Bygga kompressor

    Biltemas tryckströmbrytare skall, enligt mig, gå att ställa mellan trycken du nämner. Ring och hör för att vara säker. Du kan i a f ställa avlastningstrycket på dem, det jag inte är riktigt säker på är pålastningstrycket, men som jag sagt tidigare så har jag aldrig stött på en tryckströmbrytare som inte har reglering av både av- och pålastningstryck.
    Jag tycker även att du skall ta reda på vilket tryck kompressorn har arbetat med när den satt monterad i bilen. T ex lastbilskompressorer laddar ju betydligt högre än 6bar, men det är ju lite andra grejor säkert. 6bar låter i mina öron inte mycket, men börjar kompressorn låta illa så skall du nog inte gå högre.
    20a på 12v är ungefär 240w. Det är inte mycket för en kompressor. Är du säker på att den räcker till för jobbet du skall göra?

    Edit: har du någon bild på kompressorn så lägg upp den!
    Nu är det länge sedan jag gick elprogrammet men inte går det väl att mäta upp en likström med tångamperemätare?
    Saab 9-5 Aero kombi -03
    Suzuki TL 1000 R -98

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Bygga kompressor

    Detta var en speciell tång som kan mäta lik, jobbar ju på en bilverkstad och då är en sådan användbar.

    Kompressorn laddar ju upp till 6kg relativt snabbt och när man målar kör man på max 2kg ut, så jag tror att den ska räcka till ändamålet.
    Har för mig att bilen den normalt sitter i har ett arbetstryck på ung 4kg.

    Ska fixa lite bilder om en stund.

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Bygga kompressor

    Några tidiga bilder, slangar och kopplingar ska kortas och snyggas till, ska även fixa lite snyggare elkontakter osv.

    Själva ramen ska antingen galvas eller pulverlackas.







  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    41

    Re: Bygga kompressor

    Jag blev inte mycket klokare av bilderna. Jag ser att du har dragit in el på 2st ställen, 1 till motorn som jag gissar är den undre men vad är den andra anslutningen till?
    Saab 9-5 Aero kombi -03
    Suzuki TL 1000 R -98

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Bygga kompressor

    Japp den undre är till motorn, den övre vid utloppet är en magnetventil som jag först hoppades på att vara någon form av elektrisk backventil, men när jag kopplade på spänning upptäckte jag att den var precis tvärtom, dvs. den släppte ur trycket rakt igenom kompressorn så fort den slogs till.

    Därför måste jag skaffa en backventil också.

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    41

    Re: Bygga kompressor

    Om du kör kompressorn utan att sätta spänning på magnetventilen så matar den inte in tryck i tanken = avlastad
    Sätter du spänning på magnetventilen så börjar kompressorn mata in tryck i tanken = pålastad

    Stämmer det?
    Saab 9-5 Aero kombi -03
    Suzuki TL 1000 R -98

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Bygga kompressor

    Nej, om jag har spänning på magnetventilen bygger den inget tryck,
    Magnetventilen "frikopplar" liksom kompressorn och trycket, det konstiga är att jag tycker att kompressorn borde hålla tillbaka trycket från tanken med ventilen stängd, men det gör den inte utan det läcker ut c.a 1kg i minuten.

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Bygga kompressor

    Tänkte på det här med vattenavskiljare, behövs detta när man enbart använder kompressorn inomhus?
    Hur bildas kondens i en kompressor egentligen?
    Kompressorn är ju oljefri så jag behöver inte oroa mig för olja heller.

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    41

    Re: Bygga kompressor

    Jag skulle i a f ha använt en vattenavskiljare, färg + vatten=skit. Men jag är absolut ingen färgguru.

    Jag kan inte förklara rent fysiskt varför vatten bildas av kompressorn men jag vet att det alltid fälls ut vatten när man komprimerar luft. Oavsett storlek på kompressorn så blir det alltid vatten i tanken i ett kompressorsystem om du inte torkar luften på olika sätt.

    Ju fuktigare luft desto mer kondens bildas det, en varm sommardag blir det m a o riktigt mycket vatten, en kall vinterdag är det betydligt mindre.
    Saab 9-5 Aero kombi -03
    Suzuki TL 1000 R -98

  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Bygga kompressor

    Så var den äntligen klar, har provat airbrushen och kan spruta kontinuerligt gott och väl i 4-5min innan kompressorn startar, har frånslag vid 5.5 och tillslag vid 3kg

    Batteriet och manometern för tanktryck.


    Lite kabeldragning till relät


    Tryckströmbrytaren och reduceringsventilen.


    Mycket nöjd, halva nöjet var ju att bygga kompressorn

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59

    Re: Bygga kompressor

    Fasen vad frän den blev.
    Bra jobbat.

Liknande ämnen

  1. Bygga snålmotor 3cyl med kompressor
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 12:27
  2. Ska bygga etanolmotor, bygga på turbo el. i-motorn?
    Av -94Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 16:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •