Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Hej tänkte kolla med er om jag kunde få lite hjälp med mitt problem som jag har haft i ett år.
    Har fått min box chippad av en här på forumet vill inte namge vem men 250hk ska det vara och ja det känns som hästkrafterna stämmer bra.
    Jag fick rekomendationer av chipparen att jag ska köra med 3.5btr så jag har skaffat mig en 3.5 btr från maptune. I sammband med chippet så har farthållaren slutat fungera och bilen är lite rå på tomgång sammt hög bensinförbrukning har inte kommit under 15 liter blandat körning. Samt kan känna lite bensinlukt när man kör länge i köer.
    Har provat med att byta det mesta men kan ha missat ngt.
    Men iallafall har fått en ny chippadbox av chipparen och farthållaren fungerar bra samt motorgången är fin och mjuk men motor vill inte varva mer än ca 4300rpm livsfaligt att åka med den på min automatar går inte köra om någon då lådan växlar ner o lägger sig alltid över 4300 vid ful gas.
    så jag har kört med den första boxen i ett år men börjar bli trött på den höga bensinförbrukningen och saknar farthållaren vad ska göra vad kan vara fel?
    Har läst bara positivt om denna chippare därför vill jag inte säga vadvem
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    Har läst bara positivt om denna chippare därför vill jag inte säga vadvem
    Tänk om anledningen till att du bara hört gott om leverantören beror på att alla med problem resonerat som du då?

    Allvarligt talat har du väl tagit kontakt med leverantören igen så att han kan få rätta till problemet?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    Har läst bara positivt om denna chippare därför vill jag inte säga vadvem
    Tänk om anledningen till att du bara hört gott om leverantören beror på att alla med problem resonerat som du då?

    Allvarligt talat har du väl tagit kontakt med leverantören igen så att han kan få rätta till problemet?
    ja och provat allt som X kunde rådgiva. därefter fick jag den andra boxen och denna box hävdade X att de provkört och allt fungerat bra
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    339

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Det kan inte vara så att något under huven inte är som det ska.
    Kanske LMM som är kass

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Citat Ursprungligen postat av Christof
    Det kan inte vara så att något under huven inte är som det ska.
    Kanske LMM som är kass
    LMM, Stift, backventiler,rensad spjällhus,bränslefilter har jag kollat/bytt

    ang bränsleförbrukningen kan det vara att måste köra med 3.0btr?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    339

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Kanske det. Kollade på Maptuns sida och de byter inte till 3.5 bars BTR förren steg4 som ger 285hk på en 95'a 2,3t 98-00.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Citat Ursprungligen postat av Christof
    Kanske det. Kollade på Maptuns sida och de byter inte till 3.5 bars BTR förren steg4 som ger 285hk på en 95'a 2,3t 98-00.
    ju jag har sett det också men endå konstigt att han rekommenderade att jag skulle köra på 3.5btr för att vara på den säkra sidan. Kan jag tappa effekt om jag byter till 3.0btr igen?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Hej!

    Om programet inte är för 3.5bar BTR så kommer det inte funka utan den kommer gå för fett.

    Det du kan göra är ju att hiva ner orginal programet och köra lite så får du ju se om den går bättre.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    339

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Om mjukvaran är gjord för 3.5 BTR skulle jag inte byta till en 3.0 BTR, då kommer den antagligen gå dåligt. I värsta fall haveri!!!

    Tycker att 15l /100km är lite mycket. Kommer själv upp i 13,5-14l /100km inne i stan när jag kör runt ett bra tag. Jag har ju också automat, dock lite nyare.

    Enklaste är att snacka med X och fråga honom om ditt program är mappat för 3.5 BTR eller 3.0 BTR.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Om programet inte är för 3.5bar BTR så kommer det inte funka utan den kommer gå för fett.

    Det du kan göra är ju att hiva ner orginal programet och köra lite så får du ju se om den går bättre.
    ja den går som den ska med original boxen och 3 btr

    nordic kör ju:

    Steg 3 - 260hk 380Nm
    * Optimerad Nordic mjukvara
    * BTR 3.5 bar

    Kan jag testa se på ngt enkelt sätt om bilen går fett?
    kan det vara så att chippet är anpassad för t5 kamaxlar?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    339

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Stiften avslöjar om den går för fett.
    Kika på länken så ser du ungefär hur det ska se ut.
    http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark ... talog.html

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Citat Ursprungligen postat av Christof
    Om mjukvaran är gjord för 3.5 BTR skulle jag inte byta till en 3.0 BTR, då kommer den antagligen gå dåligt. I värsta fall haveri!!!

    Tycker att 15l /100km är lite mycket. Kommer själv upp i 13,5-14l /100km inne i stan när jag kör runt ett bra tag. Jag har ju också automat, dock lite nyare.

    Enklaste är att snacka med X och fråga honom om ditt program är mappat för 3.5 BTR eller 3.0 BTR.
    ju x var lite svår att prata med synd att jag inte sparat gammla pm. men han sa att jag skulle köra med 3.5btr "för att vara på den säkra sidan" sen gav jag upp o chata. för jag kunde inte säga att backventilerna var bytta att lmm var bra att bränslefiltret var nytt att spjällhuset var bra. Bytte det mesta o brydde mig inte så mycket efter det. men nu tänker jag att kanske i framtiden sälja bilen så måste bensinförbrukningen samt farthållaren fungera annars kommer ingen köpa bilen. Har tom funderat på att börja mappa boxen själv för att få den gå mer bensinsnållt. Det enda jag är nöjd med är att det känns som det är riktiga 250hk

    ska kolla tändstiften igen men sista jag kolade de efter att ha bytt spjällhus-insug oring packning så var de bra.
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Hej !

    a) Tolkningguiden till tändstiften är inte riktigt tillämpbar, verkar vara gjord på förgasartiden.

    b) Är det hemligt vem som trimmat så är det oxo hemligt vad jag tycker att man bör kolla...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Nog måste väl leverantören gå att få tag på via annat sätt än PM på detta forum?

    Nu påstår jag inte att det absolut är fel på mjukvaran som orsakar dina problem men att inte ens kunna få svar på enkla frågor verkar heltokigt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    a) Tolkningguiden till tändstiften är inte riktigt tillämpbar, verkar vara gjord på förgasartiden.

    b) Är det hemligt vem som trimmat så är det oxo hemligt vad jag tycker att man bör kolla...
    Ok får bli så mats chip är det jag har köpt från samtalen med honom hjälpte ju inte och har inte kvar hans nummer dessutom är jag fortfarande skylldig honom en t7box iom han skickat box nr2 som skulle varit annorlunda
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Hej !

    Varför du bara "Har läst bara positivt om denna chippare därför vill jag inte säga vad vem..." kan jag inte svara på, det förvånar mig dock mycket.
    Stundtals mycket "originella lösningar" (o måttligt framgångsfulla) på effektgåtans mysterie. Att få ett råd så som "men han sa att jag skulle köra med 3.5btr för att vara på den säkra sidan..." känns mycket förtroende ingivande... Antingen har man väl ett pgm för 3.0 bars bränsletryck eller så har man ett för 3.5 bar ??

    Nåväl, det KAN vara så att du har två problem, svårt att veta så här på avstånd, absolut enklast torde vara att du pluggar i en T7-burk med std pgm.
    Bensinlukten kan ju mycket väl komma från nå't hårdvarufel på din bil, men det finns ju chans på att det är mjukvarurelaterat oxo. Lite svårt kanske för dig att utreda, enklast är att göra som ovan.

    Funkar bilen bra med std. alltså varvar o växlar som den skall, kräv pengar tillbaka o även ersättning för felsökning.

    Detta inlägget avslutas med åsikten att 250 hk med din hårdvara är långt över vad som är i närheten av "acceptabel risk".

    PS. Jag beundrar ditt tålamod med detta trim... DS.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  17. #17
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Nåväl, det KAN vara så att du har två problem, svårt att veta så här på avstånd, absolut enklast torde vara att du pluggar i en T7-burk med std pgm
    Trådskaparen har ju redan testat originalbox och det fungerar enligt inlägg lite längre upp på sidan

    Låter nästan som om bilen går i limphome läge, lyser inte CE lampan?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    för att förtydliga skillnaden mellan bränsletryckregulatorerna så kan man inte bara sätta dit en annan för att "vara på den säkra sidan". Gör du en mapp för en 3.0 regulator och sätter dit en 3.5 så kommer bränsletrycket att öka men det vet inte databoxen om utan den pytsar in bränsle som den är programmerad för men det högre bränsletrycket gör alltså att du procentuellt får mer bränsle genom hela registret.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    för att förtydliga skillnaden mellan bränsletryckregulatorerna så kan man inte bara sätta dit en annan för att "vara på den säkra sidan". Gör du en mapp för en 3.0 regulator och sätter dit en 3.5 så kommer bränsletrycket att öka men det vet inte databoxen om utan den pytsar in bränsle som den är programmerad för men det högre bränsletrycket gör alltså att du procentuellt får mer bränsle genom hela registret.
    T7 märker i lambdareglerat läge att den får mer eller mindre bränsle och adapterar sig till det inom vissa gränser. Så det är inte självklart att du får mer bränsle som resultat av en bränsletrycksregulator med högre tryck mer än innan adaptionen är genomförd.

    Däremot är det inte så att det inte spelar nån roll vilken regulator du kör med utan det är helt rätt att man ska ha den som programvaran är gjord för, och det ska den som micklat mer programvaran kunna tala om tycker jag.

    (Det finns additiv och multiplikativ adaption med olika syften, additiv för lambdaregleringen för stunden och multiplikativ för att anpassa till specifika bilens hårdvara och hur den ändras över tid, den senare som kommer in i bilden här.)
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Nåväl, det KAN vara så att du har två problem, svårt att veta så här på avstånd, absolut enklast torde vara att du pluggar i en T7-burk med std pgm
    Trådskaparen har ju redan testat originalbox och det fungerar enligt inlägg lite längre upp på sidan

    Låter nästan som om bilen går i limphome läge, lyser inte CE lampan?
    Hjälp mig att se...!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-03-07, 19:17
  2. Dåligt vrid vid låga varv samt hög bränsleförbrukning
    Av Fp730a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 21:36
  3. Bränsleförbrukning i relation till chip trimmning..
    Av darude i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-11, 14:33
  4. Chip samt styrbox
    Av chrsal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 21:21
  5. Vilket chip för låg bränsleförbrukning?
    Av Moe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-12-03, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •