Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Lätt att missa omkörningsförbud vid övergångsställe

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Lätt att missa omkörningsförbud vid övergångsställe

    Har ni tänkt på vad vanligt det är att folk missar omkörningsförbudet vid alla övergångsställen om det är en trefilig 50-väg?

    Idag när jag var hem från jobbet låg jag på Valhallavägen och skulle precis svänga vänster ut på Stockholmsvägen mot Lidingö så jag låg i filen längst till vänster av tre.
    Då det står en fotgängare på övergångsstället stannar jag c:a 15m innan för att släppa förbi personen ifråga. Bilarna i filerna till höger om mig, som då inte får köra om mig, bränner bara på så fotgängaren står och avvaktar. När det slutar komma bilar i dom filerna börjar bilen bakom mig en omkörning samtidigt som fotgängaren börjar gå, så de mer eller mindre möts på övergångsstället.

    Varför blir det så här på breda vägar med obevakade övergångsställen? Det är knappt jag vågar stanna själv vid såna trefiliga övergångsställen längre, för jag vet att de som kommer i de andra filerna missar ALLTID att stanna vid såna övergångsställen...
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Lätt att missa omkörningsförbud vid övergångsställe

    Vad ska man säga... trafiken är full av idioter! Jag har vart med om precis samma sak! Fast då tutade idioten bakom mig och tyckte jag skulle köra fast det var ett obevakat övergångställe och gubben tydligt tittat och "visat" att han ska över vägen.

    Vart avprejad vägen för 2 veckor sedan också då jag fick möte på en lite smalare väg av en kärring som vägrade lägga sig lite åt höger. Går man lite åt höger kan man passera utan minsta problem.
    Hon fortsatte rakt fram precis i mitten av vägen trots att jag tutade och helljusblinkade och sänkte farten till 10-15km/h.
    Hon blåste på i sina 40 eller vad det kan ha varit så jag hade inget annat val än att ta ner bilen i högerdiket i sista sekund för att undvika en frontsmäll.
    Mackan landa på passagerardörren och läsk över hela golvet framför mig
    Fasen vad den kärringjä***n fick skäll!

    Lyckades iaf få bilen rak och tog sats upp ur diket ut på åkern (var inte lika brant ditåt) och köra 50m till traktorinfarten. Bilen, en 900i -88 klarade sig utan minsta skråma och det var tur för den idioten.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Lätt att missa omkörningsförbud vid övergångsställe

    Brorsan var med om samma sak före ett par år sedan med min audi. Medelålders käring vägrade hålla åt sig, så han fick ta dikesvägen, men bilen klarade sig helskinnad förutom frontspoilern. Käringen smet, men han kände igen henne, så det slutade med att hon fick indraget kort och högre försäkring.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Lätt att missa omkörningsförbud vid övergångsställe

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    Har ni tänkt på vad vanligt det är att folk missar omkörningsförbudet vid alla övergångsställen om det är en trefilig 50-väg?

    Idag när jag var hem från jobbet låg jag på Valhallavägen och skulle precis svänga vänster ut på Stockholmsvägen mot Lidingö så jag låg i filen längst till vänster av tre.
    Då det står en fotgängare på övergångsstället stannar jag c:a 15m innan för att släppa förbi personen ifråga. Bilarna i filerna till höger om mig, som då inte får köra om mig, bränner bara på så fotgängaren står och avvaktar. När det slutar komma bilar i dom filerna börjar bilen bakom mig en omkörning samtidigt som fotgängaren börjar gå, så de mer eller mindre möts på övergångsstället.

    Varför blir det så här på breda vägar med obevakade övergångsställen? Det är knappt jag vågar stanna själv vid såna trefiliga övergångsställen längre, för jag vet att de som kommer i de andra filerna missar ALLTID att stanna vid såna övergångsställen...
    Det som du beskriver är ju ett ganska grovt trafikbrott och brukar oftast sluta med indraget körkort om poliser ser det.

    Om en bil har stannat framför ett övergångsställe så kan man väl anta att det inte är för att ta en fika?
    Jag blir faktiskt inte klok på folk som riskerar andras liv för att de har bråttom.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Lätt att missa omkörningsförbud vid övergångsställe

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Det som du beskriver är ju ett ganska grovt trafikbrott och brukar oftast sluta med indraget körkort om poliser ser det.

    Om en bil har stannat framför ett övergångsställe så kan man väl anta att det inte är för att ta en fika?
    Jag blir faktiskt inte klok på folk som riskerar andras liv för att de har bråttom.
    Det är verkligen sjukt att folk inte fattar bättre. En kompis till mig berättade att hans morsa hade kört om en polisbil(!) som stannat vid övergångstället. Hon blev självfallet stoppad och de förklarade för henne att det inte är ok att göra så och förklarade riskerna. Hon hade aldrig tänkt på det ...

    Hon fick faktiskt behålla körkortet.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654

    Re: Lätt att missa omkörningsförbud vid övergångsställe

    Det där händer jäkligt ofta på den vägen! Du menar övergångsstället precis innan vänstersvängen mot lidingövägen?

    Läskiga nu på valhallavägen är att den är så passmörk och folk verkligen tror att de syns när de helt plötsligt traskar ut rakt framför! Jag fick panikbromsa förra veckan (vid stadionstunnelbana) då en kärring fick för sig att hon synted jätte bra i sin svarta kappa... traskade ut när jag hade kanske 15m kvar till övergångsstället, hade inte sett henne men körde tack och lov lugnt!

    Är det så jäkla svårt att sätta på sig en reflex och använda sunt förnuft!!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    60
    Medlem#
    7463

    Re: Lätt att missa omkörningsförbud vid övergångsställe

    Jag tror inte det är helt ovanligt att det blir olyckstillbud vid sånna här konstruktioner beroende på ovana kombinerat med hög stressfaktor i trafiken t.ex. vid rusningtid. Man kan hoppas att de som plannerar våra vägar hellre väljer att införa ett bevakat övergångsställe eller på annat sätt (avsmalnande väg tunnlar, broar etc) försöker hitta andra lösningar. Helst innan det händer en olycka. Det blir inte alltid en lika smidig lösning för biltrafikanterna men själv kan jag nog avstå lite av den smidigheten till förmån för den högre säkerheten.

    Liknande tillbud har jag även sett när det är ett övergångsställe "på andra sidan" av en större korsning och biltrafikanterna inte är tillräckligt observanta eller obekanta med trafiksituationen när dom försöker "snabba sig" över vägen och får stå på bromsen på andra sidan..

    Konstigt att det inte händer mer skit i trafiken egentligen, både p.g.a. bristfällig plannering av vägar korsningar m.m. och även ovana/dåliga/aroganta/trötta förare.

    Sen har vi ju en hel del muskler i våra moderna bilar (själv vill jag ha mer! ) och jag misstänker att trafiktempot ökar iom det och att det därmed även finns en ökad potential att saker och ting går fel "väldigt snabbt". Bara för att man har bra respons i gasen så har ju inte rektionsförmågan hos föraren ökat menar jag. Men som sagt själv vill jag ha mer
    Saab 9-3 1.8t BioPower SC Vector -07

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Lätt att missa omkörningsförbud vid övergångsställe

    Citat Ursprungligen postat av Raven
    Det där händer jäkligt ofta på den vägen! Du menar övergångsstället precis innan vänstersvängen mot lidingövägen?
    Ja precis, jag skrev Stockholmsvägen men menade Lidingövägen! Stockholmsvägen går ju ute på ön.

    Jag skulle vilja kalla det övergångsstället ett typexempel på farlig konstruktion som i kombination med många förares obetänksamhet tyvärr ger rätt trista följder. Många behöver kanske bara någon som påpekar för dom det olämpliga i att köra om vid övergångsställen.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Lätt att missa omkörningsförbud vid övergångsställe

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    Många behöver kanske bara någon som påpekar för dom det olämpliga i att köra om vid övergångsställen.
    "Olämpliga"? Räcker det inte att det är förbjudet att köra om före ett obevakat övergångsställe?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Lätt att missa omkörningsförbud vid övergångsställe

    Självklart för dig och mig, LM.

    Men, och kalla mig gärna cynisk för det är jag, de flesta människor inte bara kör som idioter, de är fullkomligt bakom flötet i största allmänhet.

    Därför behöver de någon som lyfter upp dom och säger: -Hörru, har du tänkt på vad som händer om du kör om vid ett övergångsställe och det kommer nån gående? Du kommer inte att se personen i fråga!!! -Öhm, nä... det tänkte jag inte på...

    Jag har varit med om så många knäppa människor så att jag nästan tappat tron på mänskligheten om det inte vore för den lilla klick människor som är genomvettiga!

    Låt mig kort dra några få exempel, för det tycker jag är kul Och ja, jag jobbar bl.a. på bensinmack och däckverstad.

    En dag kom det in en ung tjej i en bil som oljelampan lyste på. Började med att kolla stickan som var snustorr. Fyllde på först en och sedan en till liter som inte gav utslag på stickan. Då började jag kolla under bilen och såg att oljan rann rakt igenom. -Den här bilen ska du inte köra en meter med, säger jag. -Jag ska bara till kista, det får funka. (20 km) -Nej... motorn kommer att skära på vägen dit!!! -Jag chansar, jag har bråttom. Och det var i en ny och fin bil!

    En annan dag, en ännu nyare och finare bil. En ung tjej med punktering på ett däck. Då jag ser att hela sidan på däcken är förstört och det är en dags leveranstid på nytt däck ber hon mig bara pumpa upp luften så hon kan köra iväg. -Nej... det skulle jag inte rekommendera. Du har ju punktering och dessutom är däcket sönderkört. -Men jag ska till läkaren! -Men så ta en taxi, för att köra med det där däcket är vansinne. -Nu måste jag åka, jag har bråttom, hej då.

    ???

    Eller de som kom in med så slitna vinterdäck att man såg långt ner i cordan. Ska jag slänga på dom där!?! De är inte bara olagliga, de är direkt superfarliga. -Jo, men det är inte så fin bil så jag vill inte lägga några pengar på den.

    ???

    Jag la inte på dom däcken, det fick han göra någon annanstans.

    OK att jag gled lite OT, men ämnet i huvudsak höll jag mig till tycker jag.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    279
    Medlem#
    8666

    Re: Lätt att missa omkörningsförbud vid övergångsställe

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    Självklart för dig och mig, LM.

    Men, och kalla mig gärna cynisk för det är jag, de flesta människor inte bara kör som idioter, de är fullkomligt bakom flötet i största allmänhet.

    Därför behöver de någon som lyfter upp dom och säger: -Hörru, har du tänkt på vad som händer om du kör om vid ett övergångsställe och det kommer nån gående? Du kommer inte att se personen i fråga!!! -Öhm, nä... det tänkte jag inte på...

    Jag har varit med om så många knäppa människor så att jag nästan tappat tron på mänskligheten om det inte vore för den lilla klick människor som är genomvettiga!

    Låt mig kort dra några få exempel, för det tycker jag är kul Och ja, jag jobbar bl.a. på bensinmack och däckverstad.

    En dag kom det in en ung tjej i en bil som oljelampan lyste på. Började med att kolla stickan som var snustorr. Fyllde på först en och sedan en till liter som inte gav utslag på stickan. Då började jag kolla under bilen och såg att oljan rann rakt igenom. -Den här bilen ska du inte köra en meter med, säger jag. -Jag ska bara till kista, det får funka. (20 km) -Nej... motorn kommer att skära på vägen dit!!! -Jag chansar, jag har bråttom. Och det var i en ny och fin bil!

    En annan dag, en ännu nyare och finare bil. En ung tjej med punktering på ett däck. Då jag ser att hela sidan på däcken är förstört och det är en dags leveranstid på nytt däck ber hon mig bara pumpa upp luften så hon kan köra iväg. -Nej... det skulle jag inte rekommendera. Du har ju punktering och dessutom är däcket sönderkört. -Men jag ska till läkaren! -Men så ta en taxi, för att köra med det där däcket är vansinne. -Nu måste jag åka, jag har bråttom, hej då.

    ???

    Eller de som kom in med så slitna vinterdäck att man såg långt ner i cordan. Ska jag slänga på dom där!?! De är inte bara olagliga, de är direkt superfarliga. -Jo, men det är inte så fin bil så jag vill inte lägga några pengar på den.

    ???

    Jag la inte på dom däcken, det fick han göra någon annanstans.

    OK att jag gled lite OT, men ämnet i huvudsak höll jag mig till tycker jag.
    Man blir ju mörkrädd, trodde aldrig att folk kunde vara så jäkla blåsta

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: Lätt att missa omkörningsförbud vid övergångsställe

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    Låt mig kort dra några få exempel, för det tycker jag är kul Och ja, jag jobbar bl.a. på bensinmack och däckverstad.
    Jag har också jobbat på däckverkstad och man träffar ju dom tokigaste människorna där, visst är däck dyrt och jävligt trist att lägga pengar på men..!

    Killen som kommer in med fyra däck med hyfsat mönster och vill ha dom på sin bil, sulorna är dock tillverkade 1982 och verkar ha legat i solen sen 1983 och vi avråder starkt från det, då åker han nån annanstans eftersom att vi "har dålig service"...

    osv osv osv!

Liknande ämnen

  1. Missa inte vårens höjdpunkt!
    Av Sjöan i forum Fyrstad/Skaraborgsregionen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 11:56
  2. Vad ska man inte missa runt Travemünde?
    Av Nille83 i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 12:47
  3. Vad får vi inte missa i Kanada / Calgary?
    Av Brainy i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-04, 13:51
  4. Missa inte detta kapet?
    Av ScottaN i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 23:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •