Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

  1. #1

    9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    Hej!

    Jag är i full färd med att konvertera min bil till Steg 3. Avgassystemet är sedan några timmar på plats, passar på att byta luftfilter till helgen och vad jag förstår måste jag nu ordna ny programvara.

    Är det något speciellt fabrikat jag bör vända mig till eller är t ex BSR och UHR likvärdiga? Eller finns det andra "gör-det-själv" alternativ för lekmän som motsvarar tuning firmornas resultat?

    Finns det något annat jag bör fundera över, t ex välja en mappning med lägre effekt/moment för att spara på koppling etc.

    Bilen är väl inte tänkt att bara vara leksak för "stora barn" utan även bruksbil.

    Tacksam för alla tankar och svar.

    Mvh

    Alex
    Göteborg
    a.carlborg
    SAAB 9-3 SE 2.0T, -98 | Nordic S3+

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    När du säger avgassystem menar du då hela vägen från turbon? D.v.s med downpipe och sportkatalysator? Ska du köra med nordics programvara så ingår ju faktist en modifierad (förstärkt) wastegate. Alltså kör du på bsrs steg 3 som är lite snällare behöver du förmodligen inte byta wastegate men kan vara bra ändå.

    mvh marre

  3. #3

    Re: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    Hej!

    Det som monterades idag var:

    3" downpipe med racekat och 2½" halvsats från ferrita med på-svetsad slutburk fr Simons. Var tydligen nåt strul från tidigare ägare varpå sista burken bytts ut.

    Ok, så med steg 3 mappning betyder det att bl a wastegaten riskerar för högt tryck? Bra att veta.

    Men hur ser det ut med koppling och växellåda - hur mycket står prylarna pall för? Bilen har dessutom gått relativt långt vilket gör att jag vill hålla mig till ett steg där jag inte riskerar att bilen rasar inom 7 dagar.

    Självklart är jag medveten om att jag som kör bestämmer belastningen, men hur man än vrider på det så ger extra krydda mer påfrestning.
    a.carlborg
    SAAB 9-3 SE 2.0T, -98 | Nordic S3+

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    Hej & välkommen.

    Det bästa du egentligen kan göra är ju att ringa runt till valda firmor och se först vad de säger.. så får du själv en uppfattning om service och tillmötesgående.

    Bästa valet av firma är ju självklart det som ligger närmast så man kan åka dit med bilen.

    Är bilen väl servad och skött så brukar det inte vara några större risker, kan man ta sig till firman så brukar de alltid utföra en massa tester så allt lirar som det ska innan man tankar ner ett trim program.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5

    Re: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    Hej och tack

    Ja ringa runt är en god idé - men eftersom säljare är anställda som säljare tänkte jag först lite diskret kolla åsikter här på forumet innan jag börjar ringa runt. Jag måste medge att jag är våldsamt nyfiken på t5Suite som jag såg en del info om någonstans här. Men antar att detta är direkt farligt att fingra med om man inte vet vad man sysslar med.

    Bra att du nämnde det där med extra tester i samband med besök. Några vänner har teorier om att bilen kan vara lätt chippad från tidigare - Men eftersom jag aldrig kört varken SAAB eller turboladdat tidigare kan jag inte avgöra den saken. Dock är det högst intressant att veta vad det sitter för programvara i bilen idag förutsatt att detta går att kolla på nåt vänster.

    Vad jag kan se är bilen verkstadsservad hela vägen med några få avvik. Så förhoppningsvis skall bilen vara i hygglig kondition så långt.
    a.carlborg
    SAAB 9-3 SE 2.0T, -98 | Nordic S3+

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    Min vän lyckades rasa 2 orginal kopplingar med Maptun steg 3 på sin og9-3 Aero.
    Han bytte till viggen koppling, och klarade sig 1år innan nästa ras.

    Så allt över steg 1 borde du uppgradera din koppling först o främst.

    Vilken tuning firma är en smaksak.
    Saablös dåre

  7. #7

    Re: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Min vän lyckades rasa 2 orginal kopplingar med Maptun steg 3 på sin og9-3 Aero.
    Han bytte till viggen koppling, och klarade sig 1år innan nästa ras.
    Låter ju helt fantastiskt billigt Säger en del om toleranser etc.

    Fast är det inte så att Aero modellerna maskinellt sett är i princip är det samma som ikke-Aero med större turbo? Tänker mest att ett Steg 3 på en Aero ger betydligt mer total effekt än vad det skulle göra på min bil.
    a.carlborg
    SAAB 9-3 SE 2.0T, -98 | Nordic S3+

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av acarlborg
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Min vän lyckades rasa 2 orginal kopplingar med Maptun steg 3 på sin og9-3 Aero.
    Han bytte till viggen koppling, och klarade sig 1år innan nästa ras.
    Låter ju helt fantastiskt billigt Säger en del om toleranser etc.

    Fast är det inte så att Aero modellerna maskinellt sett är i princip är det samma som ikke-Aero med större turbo? Tänker mest att ett Steg 3 på en Aero ger betydligt mer total effekt än vad det skulle göra på min bil.
    Saab får ut mycket prestenda gentemot många andra märken enligt mig, och saab överdimensionerar bra som det är.

    Men tänk på att du vill försöka få ut nästan 100hk mer än orginal, och nästan sammanlagt 400nm i vrid, det är väldigt mkt för en orginalkoppling, oavsett om den är ny eller gammal.

    Och antagligen så vill du köra lite inspirerat, då är är en bra koppling ett måste.
    Saablös dåre

  9. #9

    Re: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Men tänk på att du vill försöka få ut nästan 100hk mer än orginal, och nästan sammanlagt 400nm i vrid, det är väldigt mkt för en orginalkoppling, oavsett om den är ny eller gammal.

    Och antagligen så vill du köra lite inspirerat, då är är en bra koppling ett måste.
    Bra poäng... Och jag skulle väl vara obotligt naiv om jag tror att jag inte kommer trycka på lite nu och då. Så hur omfattande är operationen att byta en koppling då? Tänkter både på jobb och pris.
    a.carlborg
    SAAB 9-3 SE 2.0T, -98 | Nordic S3+

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    579

    Re: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av acarlborg
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Men tänk på att du vill försöka få ut nästan 100hk mer än orginal, och nästan sammanlagt 400nm i vrid, det är väldigt mkt för en orginalkoppling, oavsett om den är ny eller gammal.

    Och antagligen så vill du köra lite inspirerat, då är är en bra koppling ett måste.
    Bra poäng... Och jag skulle väl vara obotligt naiv om jag tror att jag inte kommer trycka på lite nu och då. Så hur omfattande är operationen att byta en koppling då? Tänkter både på jobb och pris.
    Är man en ganska van hobbymek så går det "ganska" lätt med en heinz-bok bredvid sig och en kompis som hjälper till med tunga saker.
    Lämna bort jobbet kostar en del..

    Jag kör dock med principen, kör till kopplingen rasar och byt sen. Har kört en sommar med ny org aerokoppling och närmare 500nm. Funkat änsålänge. Men har såklart en värre liggandes hemma för montering när det skiter sig så att säga.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  11. #11

    Re: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    Ja med tanke på att jag betalade nästan ingenting för bilen så känns det dumt att ösa in för mycket slantar också. Jag har väl inte tummen mitt i handen direkt, men är jävulskt lat och har inget garage att stå och skruva i/utanför. Tror att kopplingen får föras till potentiella framtidslistan.

    Märklig balansgång mellan hur mycket det är "värt" att lägga ner och vad som är kvar av bilen när den skall byta ägare. Fast det är väl knappast ett dilemma andra här på forumet delar

    15.500 kr var priset för bilen och 3.850 kr senare var bilen genomgången, helservad och besiktigad utan anmärkning. Förvisso en långmilare men känns ändå som mycket bil för pengarna.
    a.carlborg
    SAAB 9-3 SE 2.0T, -98 | Nordic S3+

  12. #12

    Re: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    Sådär ja, Steg 3 box beställd... Föll till sist för ett Nordic program. Koppling får vänta en stund. Tack alla för era synpunkter och tips!

    Besvärande spänd över resultatet och får testa grundligt genom att åka Stockholm t/r i helgen

    //Alex
    a.carlborg
    SAAB 9-3 SE 2.0T, -98 | Nordic S3+

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    579

    Re: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av acarlborg
    Sådär ja, Steg 3 box beställd... Föll till sist för ett Nordic program. Koppling får vänta en stund. Tack alla för era synpunkter och tips!

    Besvärande spänd över resultatet och får testa grundligt genom att åka Stockholm t/r i helgen

    //Alex
    Hörde du med dom så att du får ordnat en ny wastegate eller ny fjäder till den?
    Folk som glömt nämna det förut och inte fått någon.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  14. #14

    Re: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    Nix, det frågade jag inte... Bara att hänga sig på luren imorgon igen då

    Tack ska du ha... Något som riskerar hända om man inte byter wastegate med Nordics steg 3? Eller rättare sagt - vad är skillnaden med och utan moddad wastegate när man använder deras mappning?

    //Alex
    a.carlborg
    SAAB 9-3 SE 2.0T, -98 | Nordic S3+

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    99

    Re: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Min vän lyckades rasa 2 orginal kopplingar med Maptun steg 3 på sin og9-3 Aero.
    Han bytte till viggen koppling, och klarade sig 1år innan nästa ras.

    Så allt över steg 1 borde du uppgradera din koppling först o främst.

    Vilken tuning firma är en smaksak.
    Hej,
    Låter helt otroligt i mina öron, jag har inte hört talas om någon som rasat kopplingar likt denna kille med Maptun steg 3. Visst har jag varit med om originalkopplingar som rasat. Men två gånger och sedan en rasad viggen koppling efter bara ett år
    Viggenkopplingen räcker för bra mycket mer än steg 3 på en og9-3 Aero.
    Givetvis är allt beroende på hur man brukar sin bil...

    Mvh
    Henrik
    9-5 Aero Sedan 2008
    Audi A1 1,6TDI 2011

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av MaptunHenrik
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Min vän lyckades rasa 2 orginal kopplingar med Maptun steg 3 på sin og9-3 Aero.
    Han bytte till viggen koppling, och klarade sig 1år innan nästa ras.

    Så allt över steg 1 borde du uppgradera din koppling först o främst.

    Vilken tuning firma är en smaksak.
    Hej,
    Låter helt otroligt i mina öron, jag har inte hört talas om någon som rasat kopplingar likt denna kille med Maptun steg 3. Visst har jag varit med om originalkopplingar som rasat. Men två gånger och sedan en rasad viggen koppling efter bara ett år
    Viggenkopplingen räcker för bra mycket mer än steg 3 på en og9-3 Aero.
    Givetvis är allt beroende på hur man brukar sin bil...

    Mvh
    Henrik
    Söndagskör man såklart håller alla kopplingar, men det finns ju en anledning till att man saftar på steg 3. Brukar bilen såklart.
    Saablös dåre

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    99

    Re: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av MaptunHenrik
    Hej,
    Låter helt otroligt i mina öron, jag har inte hört talas om någon som rasat kopplingar likt denna kille med Maptun steg 3. Visst har jag varit med om originalkopplingar som rasat. Men två gånger och sedan en rasad viggen koppling efter bara ett år
    Viggenkopplingen räcker för bra mycket mer än steg 3 på en og9-3 Aero.
    Givetvis är allt beroende på hur man brukar sin bil...

    Mvh
    Henrik
    Söndagskör man såklart håller alla kopplingar, men det finns ju en anledning till att man saftar på steg 3. Brukar bilen såklart.
    Det ska hålla för betydligt mer än söndagskörning...
    Henrik
    9-5 Aero Sedan 2008
    Audi A1 1,6TDI 2011

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    579

    Re: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av acarlborg
    Nix, det frågade jag inte... Bara att hänga sig på luren imorgon igen då

    Tack ska du ha... Något som riskerar hända om man inte byter wastegate med Nordics steg 3? Eller rättare sagt - vad är skillnaden med och utan moddad wastegate när man använder deras mappning?

    //Alex
    Det kan vara så att din gamla är för slapp så den inte orkar hålla laddtrycket lika bra.
    Så ring dem imorgon och hör med dom så dom skickar med en modifierad till dig.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  19. #19

    Re: 9-3 2.0T -98 - Steg 3 - Att tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av Aeropojk
    Det kan vara så att din gamla är för slapp så den inte orkar hålla laddtrycket lika bra.
    Så ring dem imorgon och hör med dom så dom skickar med en modifierad till dig.
    Ok då e jag med. Tackar så mycket för detta!
    a.carlborg
    SAAB 9-3 SE 2.0T, -98 | Nordic S3+

Liknande ämnen

  1. Ska renovera växellådan. Finns det någon steg för steg hjälp
    Av mmegaman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 11:54
  2. Saab 9000 2,0T 150hk olika steg och toleranser på steg.
    Av Connsann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 12:47
  3. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40
  4. Söker steg-för-steg beskrivning. demontering slavcyl og900
    Av RonnyO i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •