Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ta det lugnt i vinterväglaget!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Ta det lugnt i vinterväglaget!

    Åkte till Katrineholm med min bror på 40-årsfest i lördags, och vi bestämde oss för att åka tillbaka till Västerås samma dag, så runt kvart över tolv åkte vi hemåt. Det hade börjat snöa under kvällen, så vägen var täckt med ett par centimeter modd, men 56:an var välsaltad. Så fort vi kom in på vägen till E-tuna över Hållsta kände jag att bilen var på väg att få sladd ett par gånger, så vi åkte rejält sakta, 55-60 km/h och 40-50 i kurvorna. Sedan på en raksträcka en bit in på vägen får bilen tvärkast åt höger. Jag hinner vända sladden åt vänster, sedan far bilen över en tvåmeters kant ut på en liten äng sidledes och smäller i ett litet dike och stannar 180 grader mot färdriktningen 20 m från vägen. Jag hann bara säga - håll i dig nu till brorsan, samtidigt som jag såg diket komma närmare jävligt fort.

    Vi tittade på spåren sedan, sladden kom bara helt plötsligt. Måste ha studsat lite i någon ojämnhet och tappat greppet. Troligen mittlinjen, den var snorhal, och spåren från tidigare bilar jag följt gick över den. Ringde farsan som kom och backade upp bilen på en liten grusväg bara tio meter bakom. Han var inte ett dugg bannande att jag kört av, han hade nästan kört av själv ett par gånger på vägen dit. Bilen klarade sig helt förutom en bit plast under dörren vad jag vet nu. Vi kunde fortsätta till Västerås efter att ha kollat att den uppförde sig normalt.

    När vi rekade såg vi vilken otrolig tur vi hade. Hade vi åkt av vägen en meter tidigare hade vi voltat eftersom diket var mycket djupare där. Samma sak om vi hade åkt av vägen ett par meter längre fram. Då är man glad att man sitter i en hyffsat stor bil också. En liten asiat hade väl med största sannolikhet inte gått att få därifrån, för att inte tänka på hur vi klarat oss om vi träffat en sten eller ett träd. Första gången jag är med om en avåkning, och så här när man lugnat ned sig och allt gick bra är det nog en nyttig upplevelse, saker kan gå åt helvete riktigt fort i trafiken.

    Så ta det lugnt i trafiken, det här hände i låg fart med bra dubbdäck och fräsch hjulupphängning. Hade man hållt dom vanliga 80-90 man själv och andra håller där hade det blivit mycket värre.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Ta det lugnt i vinterväglaget!

    De där vägarna kan bli ruskigt hala emellanåt. Jag bor lite nordost om den vägen och här brukar det också bli rena sjöisen på vägarna när det fryser på. Bra dubbdäck och köra med insidan är det som gäller.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Ta det lugnt i vinterväglaget!

    Själv låg man i 40km/h på E4 i jönköping i helgen, snön bara kom och chockade alla. Inget salt på vägen, och ingen plogbil hade hunnit komma än.

    Nya vinterdäck har man oxå, dock inget anti-spinn. HALT.
    Sen att man fick punka några timmar senare, och köra med reservhjul var inte så roligt
    Saablös dåre

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069

    Re: Ta det lugnt i vinterväglaget!

    varför åka över hållsta ?
    vägen över Stora Sundby måste nästan vara bättre
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Ta det lugnt i vinterväglaget!

    ja man får ta det lillalugna om man är ovan att framföra fordonet i snömodden, fast jag har också lagt bilen i diket engång i snömodd men då hade jag blankslitna sommarpuckar

    fasiken vart tvungen att kolla hitta.se för att se vilken väg du körde. borde skämmas eftersom man bodde där nere i 12år

    vet av egen erfarenhet att det går fortare att köra allberga och sen väg 230 mot skogstorp och sen den "nya" kringfarten mot gammla obs parken.
    9-3x TTID 20x9,5

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733

    Re: Ta det lugnt i vinterväglaget!

    var med om liknande för ett par år sedan i flickvännens gamla celica.
    nykommen snö, ingen som hade hunnit salta eller ploga, kör rakt fram i 30km/h på 30väg.
    Helt plötsligt slänger baken iväg så kraftigt åt höger att parering inte hjälpte för att räta upp den, hamnade inte i något dike då detta var upp mot torshälla centrum, men bilen ställde sig på tvären rakt över körbanan och trotoaren, om den hade börjat glida bakåt kunde vi säkert hamnat i torshälla ån.

    Så nog har man respekt för vinterväglaget.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Ta det lugnt i vinterväglaget!

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    varför åka över hållsta ?
    vägen över Stora Sundby måste nästan vara bättre
    Jo, det funderade vi på med när vi stod i vägkanten och frös Vi pratade om det innan vi svängde av också, om vi skulle åka över Hållsta eller Hjälmarsund. Vi har båda åkt Hållsta-vägen ett par hundra gånger och vet mycket väl hur den är, men vi resonerade som så att om vi höll oss till 50-60 skulle vi fortfarande spara tid. Klockan var ju mycket och vi hade ju en bit kvar att åka. Såhär i efterhand är jag nästan glad att vi åkte Hållsta eftersom "stora" vägen över Hjälmarsund från Katrineholm till Äs var i ungefär samma skick, ändå körde jag fortare på den utan sladdtendens. Hade vi fått sladd på den i 80 i skogen mellan Äs och Hjälmarsund hade det antagligen slutat mycket värre än det gjorde. Ska byta dämpare runt om på bilen nu i helgen, har ingen dämpning överhuvudtaget på högersidan känns det som, undrar varför?

    Såhär i efterhand inser jag att vi klarade oss otroligt bra. Brorsan fick ont i axeln för att han höll stenhårt i dörren, och jag fick en liten tryckskada på höftbenet efter bältet bara. Som jag skrev, hade sladden kommit en meter tidigare eller senare eller om bilen snurrat lite mer eller mindre hade vi rullat ett par varv.

    Och vi hade nästan nya dubbdäck med rätt tryck och körde sakta, hjälpte inte ett dugg. Modd är förrädiskt.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

Liknande ämnen

  1. Gaspedal trög, hackar när man gasar lugnt
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 12:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •