Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Koppling tar bara längst ner. ng900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Koppling tar bara längst ner. ng900

    Har ett skumt bekymmer, och jag hittar inga bra svar när jag söker...
    Skulle vända på en parkering och då bara small det till i kopplingen och den slog i golvet direkt... Motorn stannade eftersom växel låg i. Men jag testade att frikoppla och starta och då frikopplar den precis så pass att man kan växla och ta sig hem igen... Bilen är alltså en 900 från 96, och jag har inte en blekaste om det är vajer eller hydralkoppling? Har hört båda alternativen när jag pratat med mina bilvänner...
    Hade inne den på verkstad och han ville omedelbart byta vajer såklar, bara för att.. Nästan utan att kolla nåt vidare noga...
    Finns det någon som vet vad som hände och vet hur jag åtgärdar? Jag själv är både tekniskt handikappad och lite ekonomiskt utmattad just nu...
    Tacksam för svar och råd//Stoffe
    Have you ever seen horses pushing?!!

  2. #2
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Re: Koppling tar bara längst ner. og900

    og900 = 79-93 (og900 cab fanns även 94)
    ng900 94-98

    så om du har en 96:a så har du en ng900.

    OCH du har vajerkoppling, det vara bara 98 årsmodell av ng900 som fick hydralisk.

    det kan vara vajern som hoppat ur sitt läge, det är nämligen viktigt att vajern sitter fast i sina clips, annars får man inte rätt spänn på armen som går ner till urtrampningslagret till kopplingen. det kan även vara andra saker men börja med det först.

    har varit med om det 2 gånger på 2 olika bilar och första gången trodde jag absolut inte att det var vajern, för jag trodde inte vajern läge kunde göra så stor skillnad som det blev.

    Edit: det kan ju även vara vajern i sig som gått sönder, kolla ner mot växellådan där armen ifrån kopplingen kommer upp, sen inspekterar du vajern så den inte gått sönder i plasten.

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Koppling tar bara längst ner. og900

    Kan inte hjälpa till med själva bilproblemet tyvärr. Trodde jag kunde det när jag läste rubriken dock.
    Vad jag kan tipsa om är de olika förkortningarna. Står en massa här i FAQ'n: viewtopic.php?f=30&t=68242

    og900 som du nämner i rubriken är första generationen, dvs denna.


    Den du har från 96 är ng900.


    Hoppas du inte tar illa upp att jag reder ut det här med modellerna utan att kunna hjälpa dig med kopplingen. Hoppas det löser sig.

    Edit: Var lite efter med mitt svar men ta en kik i FAQ'n om inte annat så känner jag mig lite till nytta.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Koppling tar bara längst ner. og900

    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    og900 = 79-93 (og900 cab fanns även 94)
    ng900 94-98

    så om du har en 96:a så har du en ng900.

    OCH du har vajerkoppling, det vara bara 98 årsmodell av ng900 som fick hydralisk.

    det kan vara vajern som hoppat ur sitt läge, det är nämligen viktigt att vajern sitter fast i sina clips, annars får man inte rätt spänn på armen som går ner till urtrampningslagret till kopplingen. det kan även vara andra saker men börja med det först.

    har varit med om det 2 gånger på 2 olika bilar och första gången trodde jag absolut inte att det var vajern, för jag trodde inte vajern läge kunde göra så stor skillnad som det blev.

    Edit: det kan ju även vara vajern i sig som gått sönder, kolla ner mot växellådan där armen ifrån kopplingen kommer upp, sen inspekterar du vajern så den inte gått sönder i plasten.
    Ja jag menade självklart ng900... Sorry för missen...
    Ja det där med clipsen måste jag kika... Tror inte att vajern är skadad, då hade man ju ev känt att den började ge sig...
    Återkommer så fort jag har hunnit kika på det...
    Have you ever seen horses pushing?!!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Koppling tar bara längst ner. og900

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    og900 = 79-93 (og900 cab fanns även 94)
    ng900 94-98

    så om du har en 96:a så har du en ng900.

    OCH du har vajerkoppling, det vara bara 98 årsmodell av ng900 som fick hydralisk.

    det kan vara vajern som hoppat ur sitt läge, det är nämligen viktigt att vajern sitter fast i sina clips, annars får man inte rätt spänn på armen som går ner till urtrampningslagret till kopplingen. det kan även vara andra saker men börja med det först.

    har varit med om det 2 gånger på 2 olika bilar och första gången trodde jag absolut inte att det var vajern, för jag trodde inte vajern läge kunde göra så stor skillnad som det blev.

    Edit: det kan ju även vara vajern i sig som gått sönder, kolla ner mot växellådan där armen ifrån kopplingen kommer upp, sen inspekterar du vajern så den inte gått sönder i plasten.
    Ja jag menade självklart ng900... Sorry för missen...
    Ja det där med clipsen måste jag kika... Tror inte att vajern är skadad, då hade man ju ev känt att den började ge sig...
    Återkommer så fort jag har hunnit kika på det...
    Vajern kan mkt väl ha gett sig, på min så stack den rakt av utan varning, men om jag kommer ihåg rätt så kostade den ungefär piss och ingenting på saab.
    Kommer inte ihåg exakt men har för mig att det var under 200 iaf!

    Lycka till med bytet eller hur du väljer att göra!
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Koppling tar bara längst ner. ng900

    vajern kostar ca 300kr.

    bytte min i julas, bara small till så åkte pedalen i golvet.

    Det är inte direkt avancerat att byta heller, det är bara lite jobb med att plocka bort paneler och lyfta bort säkringsdosan, lika så kan spännfjädern till pedalen vara lite klurig då den låser fast själva vajern.
    Tog mig iaf ca 30 minuter att byta min utan att ha gjort det tidigare.
    En mekaniker som vet vad han sysslar med bör göra det på en kafferast!

    Dock så tar min koppling lika långt ner vid golvet efter byte så det blir nog byte av hela kopplingspaketet nu framåt våren hade jag tänkt, då tanken är att behålla den bilen iaf 3 år till.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Koppling tar bara längst ner. ng900

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    vajern kostar ca 300kr.

    bytte min i julas, bara small till så åkte pedalen i golvet.

    Det är inte direkt avancerat att byta heller, det är bara lite jobb med att plocka bort paneler och lyfta bort säkringsdosan, lika så kan spännfjädern till pedalen vara lite klurig då den låser fast själva vajern.
    Tog mig iaf ca 30 minuter att byta min utan att ha gjort det tidigare.
    En mekaniker som vet vad han sysslar med bör göra det på en kafferast!

    Dock så tar min koppling lika långt ner vid golvet efter byte så det blir nog byte av hela kopplingspaketet nu framåt våren hade jag tänkt, då tanken är att behålla den bilen iaf 3 år till.
    Vad innefattar hela kopplingspaketet då?
    Ska försöka hinna kolla på det hela under helgen, men det låter ju som om hopp finns... Har inga planer på att behålla bilen då jag har två andra som jag och min sambo brukar oftare... Men den blir nog svårsåld med den kopplingen...
    Köper man vajen på saab eller duger det med typ biltema om den finns där?
    Have you ever seen horses pushing?!!

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Koppling tar bara längst ner. ng900

    finns på mekonmen mfl, är saabs vajer som säljs där, så den är ju troligen billigast på just saab.

    Jag ska byta kopplingen på bilen, det köps ju komplett, men det är ju dock inte samma sak som du verkar ha råkat ut för.

    men börja med att byta vajer, borde rimligtvis kosta max 1000kr på verkstad med delarna.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Koppling tar bara längst ner. ng900

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    finns på mekonmen mfl, är saabs vajer som säljs där, så den är ju troligen billigast på just saab.

    Jag ska byta kopplingen på bilen, det köps ju komplett, men det är ju dock inte samma sak som du verkar ha råkat ut för.

    men börja med att byta vajer, borde rimligtvis kosta max 1000kr på verkstad med delarna.
    Pumba har så rätt så men köp en vajer och en Haynes bok istället så har du sparat mkt pengar, både nu och i framtiden.
    Det är allt annat än svårt att byta vajern!
    Och söker du runt så slipper du nog t.om köpa boken!
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Koppling tar bara längst ner. ng900

    Citat Ursprungligen postat av Niding
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    finns på mekonmen mfl, är saabs vajer som säljs där, så den är ju troligen billigast på just saab.

    Jag ska byta kopplingen på bilen, det köps ju komplett, men det är ju dock inte samma sak som du verkar ha råkat ut för.

    men börja med att byta vajer, borde rimligtvis kosta max 1000kr på verkstad med delarna.
    Pumba har så rätt så men köp en vajer och en Haynes bok istället så har du sparat mkt pengar, både nu och i framtiden.
    Det är allt annat än svårt att byta vajern!
    Och söker du runt så slipper du nog t.om köpa boken!
    Klockrent... Ringde min far och han har kvar sin Haynesbok till just den bilmodellen... Får åka och hämta den i helgen...
    Tusen tack för alla fina råd...
    Får återkomma till er om det mot förmodan skulle jäklas mer...
    Tack
    Have you ever seen horses pushing?!!

Liknande ämnen

  1. Lealös koppling, tar längst ned
    Av Karlqvist i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-05-11, 22:10
  2. nyss bytt koppling, tar längst ner ? 9-5
    Av greger_s i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-27, 09:11
  3. Koppling låter nertryckt men bara när bilen rullar
    Av humanizer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 13:50
  4. Koppling bara försvann hjälp mig???????
    Av jonniejohannesson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 15:10
  5. Lätta ng900 klart se vikt längst bak
    Av M frändberg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2005-07-22, 18:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •