Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Jorda slutsteg, var?

  1. #1

    Jorda slutsteg, var?

    Har en Saab 9-3 NG

    Har skarvat mina kablar osv som många andra gjort, och ska jorda steget.
    Men var f** hittar jag det bästa stället att jorda det på.
    Har prövat alla ställen i bagaget även en skruv där andra sladdar var jordade mot utan lycka. Har prövat alla olika ställen i motorn, inklusive batteriet utan lycka.
    Pröva på en polares bil(Volvo) och där för jag kontakt på allt.

    Tacksam för svar!
    Finns det redan en tråd om detta så ber jag om ursäkt.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Jorda slutsteg, var?

    Hej,

    På en plåtren yta på chassiet(karossen) alternativt separat kabel till batteriets minuspol.

    Vad innebär jorda utan lycka? Vad hände då?

    mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #3

    Re: Jorda slutsteg, var?

    Har prövat att skrapa bort färg i reservhjuls baljan och tryckt fast jorden utan resultat, även tagit direkt ifrån minus på batteriet utan något resultat.

    Ahh blev lite fel där, såg att Vissa sladdar där bak redan var jordade mot en skruv, så jag tänkte att då borde jag också kunna jorda mot den skruven men det funka inte ändå.

    Så tips är välkomnat!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23

    Re: Jorda slutsteg, var?

    Bra jord brukar vara bältesinfästningen. Jag jordar även vid bagagelucks (stång/låset) Funkar bra för mig.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Jorda slutsteg, var?

    Citat Ursprungligen postat av Grovsnus
    Har prövat att skrapa bort färg i reservhjuls baljan och tryckt fast jorden utan resultat, även tagit direkt ifrån minus på batteriet utan något resultat.

    Ahh blev lite fel där, såg att Vissa sladdar där bak redan var jordade mot en skruv, så jag tänkte att då borde jag också kunna jorda mot den skruven men det funka inte ändå.

    Så tips är välkomnat!
    Hej,

    Om du har dragit en kabel ifrån minuspolen på batteriet har du sannolikt inte jordproblem(förutsatt att du har hel kabel och anslutit korrekt).

    Använd multimeter och ohmmät tex ifrån tändningnyckeln(bra jordställe) till din punkt som du vill jorda slutsteget.

    Vad är det som är problemet med slutsteget?
    * Fungerar det inte om i så fall vad är som som inte fungerar.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Södermalm
    Inlägg
    186

    Re: Jorda slutsteg, var?

    Citat Ursprungligen postat av Sypro
    Bra jord brukar vara bältesinfästningen. Jag jordar även vid bagagelucks (stång/låset) Funkar bra för mig.
    Bältesinfästningen funkade bra för mig, dessutom ganska enkelt å komma åt.
    Saab 9-5 2,3T Biopower Anniversery 07
    http://www.garaget.org/rhson
    Saab 9000 2,3T...96...
    Saab 90 2,0...86...

  7. #7

    Re: Jorda slutsteg, var?

    Ska pröva att ta bältet och se om jag får jord där.
    Har prövat multimeter och hitta lämpliga ställen att jorda, men steget vill inte igång, har prövat alla utrymmen vid motorn och i bagaget, men ska pröva ifrån bälten.
    Tycker bara det är märkligt, kopplat in steg i många bilar men detta är första gången jag inte kan jorda.
    Kan där finnas något annat problem i varför det inte går?

    (steget funkar, då jag prövat jorda på min polares bil och det tändes direkt)

    Om du har dragit en kabel ifrån minuspolen på batteriet har du sannolikt inte jordproblem(förutsatt att du har hel kabel och anslutit korrekt).
    Hmm.. vad kan då vara felet. För det starta på min polares bil utan problem?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Jorda slutsteg, var?

    Jag tror min jordning blev rätt okej. Tänkte först ta bältesinfästningen men lycka till att komma åt den bra i en 9-3SS... Nej jag gjorde så att plockade lös luckan på höger sida samt vek upp golvet. Då ser man en plastlist till höger som klädseln sitter fast i, en av bultarna till den använde jag då dom verkar sitta väldigt bra och är lättåtkomliga.


    MVH// Christoffer

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Motala
    Inlägg
    109
    Medlem#
    7397

    Re: Jorda slutsteg, var?

    batteriet skulle jag säga. annars är där bältet sitter fast till baksätena bra
    Saab 9000 CDE Limited 2,3T 250hk -93
    http://www.garaget.org/?car=84226

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Jorda slutsteg, var?

    Du har inte problem med "remoten" som startar steget då? Något som jag gjorde en tabbe med, var hel säker på att remote var korrekt så jag uteslöt det som felande länk. Har du en kabel direkt ifrån steget till pluspolen/minuspolen och steget inte startar så är det remote'n som är fel, dit steg är dött eller ditt batteri som har gjort sitt sista

    När du får det att fungera se till så att det är SKRAPE rent alltså bar metall som du jordar mot, var inte snål med kabel heller! Det kan kosta att man bränner signaljorden i huvudenheten(stereon), hur är det mjöligt jo steget tar jord ur signalkabeln och stereon pallar inte av det helt enkelt! Vad händer? Du kan få generator ljud alltså det viner i högtalarna då man gasar =D och dunsar i basar när man byter låt eller startar/slår av steget. Andra orsaker kan också vara att man dragit en för klen signal kabel för när en positivt laddad källa, då störningar lätt kan uppkomma Om man nu lyckas med det så ta en liten smal kabel som man löder fast på "ytterhöljet" på signalkabelns kontakt alltså "silver-ringen" som man sedan jordar, då blir man oftast av med missljud, funkar inte detta så byter man huvudenhet eller drar massa folie runt sin signalkabeln och hoppas på det bästa!

    Lite tips bara, du vet nog detta redan!

    Hare gott!

    /Almy

Liknande ämnen

  1. AS3 slutsteg 9-5
    Av xoxzzj i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-20, 19:08
  2. Var jorda? Klart med mycket intressant resultat!
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 17:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •