Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 186

Ämne: Saab 9-5 "gammal bil"

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Saab 9-5 "gammal bil"

    Alltså man läser hela tiden om påståenden att saab 9-5 är en så gammal bil när den jämförs med nåt annat men vad är det egentligen som är så gammalt??
    Visst modellen har hängt med ett tag men vad för tekniska innovationer är det som efterfrågas när man säger att den är gammal? har bmw, audi, jaguar mm nån ny revolutionerande hjulupphängning eller motorstyrsystem som gör dom så hypermoderna? att det kommit ett ny kia modellmässigt tycker inte jag gör det till en "nyare" bil, det är ju fortfarande bara traditionella bilar med nytt skal.
    Förstår inte det här rackandet på 9-5an från alla håll, hellre en "gammal" 9-5 än en steril nyare bil bara för att det är en nyare årsmodell på pappret.
    Sen att dom som klagar mest aldrig själva har gillat saab o i en del fall aldrig verkat ägt nåt gör det hela än mer obegripligt.
    När 9-5an kom tyckte jag faktiskt den var motbjudande ful o trodde aldrig jag skulle äga nån, nu är jag inne på min fjärde på 2år o trivs, o tänk att jag höll på att få hjärnsläpp o köpa en volvo igen
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  2. #2
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 952

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    Har också läst de, i t.ex aftonbladet.
    Tror de menar typ att bilen är den samma som kom 98, fast den blir faceliftad.

    Men jag ser inga fel på 9-5, förutom 1. Det är andra handsvärdet!
    Men annars är den ju väldigt säker,bekväm,ganska bränsle snål. Men lär behålla den nuvarande 9-5:an länge till. Får absolut inget för den. Mer bil än vad pengarna kan erbjuda.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    Kan bara hålla med trådskaparen. Det är som ett mantra i motorpressen, 9-5 är gammal. Vad som är gammalt är dock alltid oklart. En motortidning fösökte föklara vad, den kom fram till att spakarna kring ratten var för smala!!!!!!!!!!
    I mitt tycke är faceliftade 9-5 nästan för modern, jag måste enl. instr.-boken till verkstad för att byta xenonglödlampa, finns ingen oljesticka till automatlådan. Inget reservhjul.Kanske ett tecken på framåtskridande och sälert mycket modernt.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    Ja oavsett vilken modell det gällt för Saab så nog har det hackats jämt och ständigt!... och jag håller med er föregående debattörer Personligen tycker jag den är både snygg å otroligt bra mycket bil för pengarna!!jag har defenetivt en Saabgen i mej!!!! och det står jag för i Antisaabland....
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Järna
    Inlägg
    73

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    Håller med om att 9-5an känns helt "up to date" i alla fall i mitt tycke.

    Idag går utvecklingen riktigt fort på ett visst område, och det är att ta fram bilar som har riktigt låg förbrukning. Det är i mitt tycke det enda område som 9-5 känns föråldrad på. Tycker dock inte det är en katastrofal förbrukning på den, jag kör min på 0.85 blandad körning vintertid. Men visst hade det varit fint med en 9-5-variant som tagits fram på samma sätt som WVs "Bluemotion" eller Volvos drivE?

    Vad skulle den heta? 9-5 LeanFlight?
    Saab 9-5 2007 Aero SC
    Saab 9-3 2006 1.8t SC

  6. #6

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    Men snälla, 9-5 är över 10år gammal. Visst har nyare modeller från andra tillverkare fortfarande 4hjul men utvecklingen går frammåt hela tiden.



    9-5 är knappast "tidlös" i sin design !
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    jo visst är den över 10 år men vad vill du ändra på? vad är det du saknar?
    jag tycker inte en ny skoda är snyggare bara för att den är ny för året o den innehåller inget man inte sett redan så varför hacka på en modell bara för att den fungerat länge?
    ska vi snacka gammalt kan vi dra upp porsche 911!! fast modellen har alltid gått bra ändå.
    Personligen tycker jag inredningen fungerar bra i 9-5, sakerna sitter där det ska i ser inte plottrigt o överdesignat ut.
    Ta 9-3ss till exempel, visst jag tycker det är en skön bil o köra men en av de första saker jag tog i var det där facket man kan gömma isskrapan i fick det i näven i bilhallen.. tänkte.. va f*n?? bilen är ny o ramlar sönder, ingen snygg passform var det heller o tankarna på en gammal opel for runt i huvet.

    Saab leanflight var ett rätt mysigt namn :-)
    o just motorsidan kanske är det man skulle uppgraderat framför allt, en vätgasbil är det jag går o väntar på, är inte så sugen på en duracellbil.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    Nu kan det inte bli bättre: http://www.faktoider.nu/patentverk.html

    Även en Saab konstruerad för 15-18 år sedan torde ha vissa brister jämfört med en modern dito.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    Det ända som känns gammalt i 9-5an enligt mig är ljudnivån i kupén samt den dåliga bakhjulsupphängingen från gamla Vectran.

    Men det är trevliga bilar för vettiga pengar.

    Jag kör förövrigt hellre en 10 år gammal 9-5a än den nya "V70" (Ford Mondeon) , vilket skit , kass interörkvalitet och 2.0F motorn är helt värdelös.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  10. #10

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    Nu kör jag förvisso en gammal 9000, och tycker väl att 9-5 uppgraderats till det bättre iaf interiörmässigt, men att jämföra den resa Porsche 911 har gjort med de uppgraderingar som är gjorda på 9-5 tycker jag är rätt snett.

    Jämför en Porsche 996 och en Porsche 997. Det kallar inte jag "facelift".
    Just nu: Saab 9-5 SC BioPower -06
    Tidigare: BMW 330iT M-sport -06, Porsche Boxster S -05, BMW Z4 3.0 -03, Saab 9000 A50 2,3T -98, Saab 9000 CSE 2,3i -93, BMW 320i M -03, Saab 9-3 aero -01, Saab 9000 CS 2,3T -92

  11. #11

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Det ända som känns gammalt i 9-5an enligt mig är ljudnivån i kupén samt den dåliga bakhjulsupphängingen från gamla Vectran.

    Men det är trevliga bilar för vettiga pengar.

    Jag kör förövrigt hellre en 10 år gammal 9-5a än den nya "V70" (Ford Mondeon) , vilket skit , kass interörkvalitet och 2.0F motorn är helt värdelös.
    Hamnade i en V70 taxi för ett tag sen och jag måste säga kvalitén var ingen höjdare. Upplevde mycket som plastigt. På vägen hem blev det en 9-5 07a, klart bättre måste jag säga !

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne

    Jag kör förövrigt hellre en 10 år gammal 9-5a än den nya "V70" (Ford Mondeon) , vilket skit , kass interörkvalitet och 2.0F motorn är helt värdelös.
    Vad var det som var kass med interiörkvalitén då? Jag har provsuttit flera V70nya och S80 (samma inredning) och kan bara konstatera att den håller klart högre kvalitétskänsla på material än i 9-5/9-3 där man på rak arm kan peka på saker i billigt hårdplast eller pissig passform.
    Så vad tänker du på då? Att motorn suger kan ju stämma och hade du sagt Mondeo så hade jag hållit med dig om gräslig inredning.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    Att 9-5 ÄR en gammal bil kan väl ingen förneka?
    Mycket vad gäller materialval och formgivning och dylikt "känns" gammalt och många kunder skulle antagligen vilja ha något som känns mer "up to date" om man ska betala själv.
    För vi får inte glömma att 9-5an inte är någon billig bil trots att den är gammal. Volvo lyckades väl dessutom att säka priset på deras nya modell när de lanserade en ny modell........

    Så jag är definitivt inte förvånad att det hackas på Saab och den ålderdomliga 9-5:an, men det innebär inte att det är en dålig bil för det.

    Vad gäller massmedia tror jag dessutom att det handlar en del om frustration. Vi har länge hört om nya modeller och nu vet alla att det ligger i pipeline. Så man gnäller väl lite extra nu för man egentligen bara vill se vad som komma skall.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    98

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    Utvändigt tycker jag 9-5:an har hängt med bra, sen kan man alltid diskutera Dame Edna glasögonen... Det är väl främst motormässigt och inredningen och då instrumentbrädan och elektronik/multimediabiten med Ipodförberedelse osv där man inte hängt med. Personligen har jag totalt tröttnat på den höga instrumentbrädan som jag tycker stjäl för mycket ljus och rymd....
    //Mats Karlsson, Vargön.

    Saab 9-5 SC Vector 2008

  15. #15
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Turbo_Danne":1sjhvtg1

    Jag kör förövrigt hellre en 10 år gammal 9-5a än den nya "V70" (Ford Mondeon) , vilket skit , kass interörkvalitet och 2.0F motorn är helt värdelös.
    Vad var det som var kass med interiörkvalitén då? Jag har provsuttit flera V70nya och S80 (samma inredning) och kan bara konstatera att den håller klart högre kvalitétskänsla på material än i 9-5/9-3 där man på rak arm kan peka på saker i billigt hårdplast eller pissig passform.
    Så vad tänker du på då? Att motorn suger kan ju stämma och hade du sagt Mondeo så hade jag hållit med dig om gräslig inredning.

    M.V.H.[/quote:1sjhvtg1]

    Jag tyckte det skrek billigt om hela interiören svart plast överallt , knapparna till stereo och ACC kändes "lösa" när man tryckte på dom , svårt att förklara , nu körde jag ju snik modellen men jag kan ju säga att jag kör hellre en ny Ford Mondeo då än en ny V70 just pga av att det är samma bil fast forden är bra mycket billigare.

    Då gillade jag inredningen mer i V70N precis innan nya modellen kom.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne

    Jag tyckte det skrek billigt om hela interiören svart plast överallt , knapparna till stereo och ACC kändes "lösa" när man tryckte på dom , svårt att förklara , nu körde jag ju snik modellen men jag kan ju säga att jag kör hellre en ny Ford Mondeo då än en ny V70 just pga av att det är samma bil fast forden är bra mycket billigare.

    Då gillade jag inredningen mer i V70N precis innan nya modellen kom.
    Ok, inget specifikt mao. Förutom ngt luddigt om knappar. Annars verkar ju motorpressen vara överrens om att Volvons inredning håller klart högre klass än Forden.
    Jag tycker den utklassar Mondeons inredning ala tonårsdesignad Thaiwan hemstereo -80tal... men smaken är ju som baken.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    Egentligen så har det ju inte hänt något revolutionerande sedan 9-5'an infördes. Bilar har fortfarande fyra hjul, förbränningmotor, mekanisk kraftöverföring och i klassen så har fortfarande de flesta bilar McPherson upphängning fram och multilänk bakaxel, precis som 9-5. Skillnaden är mer evolution än revolution.

    De flesta bilar idag erbjuds exempelvis med en sexväxlad manuell låda som standard med möjlighet att uppgradera till dubbelkopplingslådor och liknande. 9-5'an har fortfarande 5 växlad manuell låda med obromsad diff och uppgraderingsalternativen lyser med sin frånvaro. Motormässigt så har man en turboladdad indirekt insprutad motor utan direkta tekniska finesser, konkurrenterna har ofta direktinsprutning, variabel kamfasning, oljepump med variabel displacement osv och rent generellt en nyare kompaktare och lättare grundkonstruktion. Samma sak om vi tittar på chassikonstruktionen så hittar man på senare bilar nya lösningar; större bruk av aluminiumkomponenter, lätta stålkonstruktioner i hydroformat stål osv. Moderna chassier har också högre styvhet som ger lägre ljudnivå och mindre rörelser i chassiet som kan ge ex. stabilare infästning av inredningen.

    Elektronikmässigt är man hopplöst efter med 9-5'an. De flesta tillverkare erbjuder allt möjligt; adaptiva kurvljus, bluetooth integration, anslutning för mp3 spelare, navigation med multimedia och tv funktion, backhjälp, automatisk helljus styrning, nyckellöst startsystem, elektrisk öppning av baggagelucka, varningssystem för bilar i döda vinkeln osv. Vad har 9-5 att erbjuda?

    Men så är förvisso en fullutrustad Saab 9-5 betydligt billigare än alternativ från Audi, BMW m.fl. som kan kosta mer än dubbelt så mycket vid inköp. Men då erbjuder de förstås också mycket mer. Det som är problemet med den åldrande 9-5'an är att ex. VW Passat, Opel Insignia med flera är mer prisvärda modeller (9-5'an är förvisso billigare och erbjuder E85 motorer).

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    248
    Medlem#
    6781

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    Vad är det för fel på en AUX-ingång 3,5mm där man kan koppla in vilken extern ljudkälla som helst på 9-5 -06 och framåt. Funkar fint för mig och min walkmanmobil samt tantens ipod. Sen kan bilen vara hur gammal som helst, men säker är den i alla fall..

    Edit: Det som stör mig mest är att den är fempetad

  19. #19
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Turbo_Danne":2ueps00r

    Jag tyckte det skrek billigt om hela interiören svart plast överallt , knapparna till stereo och ACC kändes "lösa" när man tryckte på dom , svårt att förklara , nu körde jag ju snik modellen men jag kan ju säga att jag kör hellre en ny Ford Mondeo då än en ny V70 just pga av att det är samma bil fast forden är bra mycket billigare.

    Då gillade jag inredningen mer i V70N precis innan nya modellen kom.
    Ok, inget specifikt mao. Förutom ngt luddigt om knappar. Annars verkar ju motorpressen vara överrens om att Volvons inredning håller klart högre klass än Forden.
    Jag tycker den utklassar Mondeons inredning ala tonårsdesignad Thaiwan hemstereo -80tal... men smaken är ju som baken.

    M.V.H.[/quote:2ueps00r]

    Jag sa aldrig att jag gillar inredningen i Mondeon bättre , men att den är mycket billigare och att det är samma bil gör att jag väljer den istället om jag måste välja mellan dessa.

    Ang inredningen så får du tycka att det är hur luddigt du vill , jag gillar den inte iaf.

    Samma skillnad finns mellan Focus och V50 , köper hellre en Focus än att lägga massa tusen extra för en V50 som är exakt samma bil under skalet , helt värdelöst.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Saab 9-5 "gammal bil"

    Citat Ursprungligen postat av Blodpudding
    Vad är det för fel på en AUX-ingång 3,5mm där man kan koppla in vilken extern ljudkälla som helst på 9-5 -06 och framåt. Funkar fint för mig och min walkmanmobil samt tantens ipod. Sen kan bilen vara hur gammal som helst, men säker är den i alla fall..

    Edit: Det som stör mig mest är att den är fempetad
    93:an klarar lagstadgad hastighet, är säker med dåtidens mått, har bilbälten... vad är det för fel då då

    Det som stör mig mest är att det är svårt att hitta pumpar med oljeblandat, de tre växlarna gör sitt jobb bra

    Du inser kanske ironin i det hela? Även om jag verkligen är så nöjd
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Samma skillnad finns mellan Focus och V50 , köper hellre en Focus än att lägga massa tusen extra för en V50 som är exakt samma bil under skalet , helt värdelöst.
    Lite ur ursprungsdebatten.....
    Tycker det är tragiskt att läsa sådana påståenden på en Saabsida. Saabägare har väl under många år nu fått försvara att en Saab inte är en Opel och att det skiljer mer än vad gemene man verkar tro. O här sitter en Saabman och drar samma rövarvisa mot Ford och Volvo.

    Men visst kan jag hålla med om att det kan kännas svårt att motivera det extra påslaget av pengar när en viss del av tekniken och motorerna är dem samma, men det är ju argument man måste brottas med hos flera biltillverkare.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

Liknande ämnen

  1. Törs man köpa en "gammal" 9-3 sportsedan?
    Av Roger #2378 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 22:36
  2. Läste en gammal "spoilernytt"
    Av negative i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •