Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Bältesanvändning, Delat ur "Sämsta bortförklar

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    829

    Re: Bältesanvändning, Delat ur "Sämsta bortförklar

    Jag köper inte att du förlorar tid på att knäppa av bältet under inbromsningen. Ska du lugnt sitta i sätet, slå av motorn, knäppa bort bältet, föra det till rätta osv så ok.
    Men bara trycka upp bältet medans man bromsar in på olycksplatsen eller vad det nu är, det köper jag inte.

    Sätta på bältet går även det att göra väldigt fort medans man rullar ut ur garaget.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Bältesanvändning, Delat ur "Sämsta bortförklar

    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Jag köper inte att du förlorar tid på att knäppa av bältet under inbromsningen. Ska du lugnt sitta i sätet, slå av motorn, knäppa bort bältet, föra det till rätta osv så ok.
    Men bara trycka upp bältet medans man bromsar in på olycksplatsen eller vad det nu är, det köper jag inte.

    Sätta på bältet går även det att göra väldigt fort medans man rullar ut ur garaget.
    Köp det inte då, men det finns en sanning i det hela.
    Saablös dåre

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: Sämsta bortförklaring/ursäkt till polis

    Citat Ursprungligen postat av lutte
    ja alla kan ju inte vara perfekta, jag lever hellre gott och kort än långt och miserabelt. en prioritering.
    att dom måste skrapa bort kvarlevor från bilvrak visste dom redan innan dom skaffade sig jobbet.
    Så du tror på allvar att du förminskar risken att bli handikappad pga bilolycka genom att inte använda bältet?

    ... Jag hörde en gång en historia om en kalixbo som hade en sprängladdning under förarstolen på sin bil bara för att kunna ta livet av sig i händelse att han kvaddade bilen och blev förlamad, huruvida historien är sann vet jag inte men, ja, tanken är ju innovativ!

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Sämsta bortförklaring/ursäkt till polis

    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Citat Ursprungligen postat av lutte
    ja alla kan ju inte vara perfekta, jag lever hellre gott och kort än långt och miserabelt. en prioritering.
    att dom måste skrapa bort kvarlevor från bilvrak visste dom redan innan dom skaffade sig jobbet.
    Så du tror på allvar att du förminskar risken att bli handikappad pga bilolycka genom att inte använda bältet?

    ... Jag hörde en gång en historia om en kalixbo som hade en sprängladdning under förarstolen på sin bil bara för att kunna ta livet av sig i händelse att han kvaddade bilen och blev förlamad, huruvida historien är sann vet jag inte men, ja, tanken är ju innovativ!
    Beror väl på vilken hastighet man kör i. Säg t ex 150km/h, du får snurr, voltar några gånger och slutar i diket.
    Med bälte så finns säkerligen en liten chans att överleva.
    Utan bälte antagligen stendöd vid första volten.

    Men haha, surt att krocka vid kanske 50km/h och slå i huvet i rutan och få världens snyggaste ärr
    Saablös dåre

  5. #25
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: Bältesanvändning, Delat ur "Sämsta bortförklar

    Citat Ursprungligen postat av lutte
    J: jo om jag krockar så avlider jag hellre än att bli en grönsak i en rullstol
    Med tanke på lutte's avatar så kan det ju hända att han har 9 liv och hellre äter kött och fisk i nästa liv än blir en grönsallad i detta?




    Skämt och sido, jag personligen förstår inte alls det här med att inte använda bilbältet. Detta beror till stor del på att det räddade livet på föraren, mig och tre till i samma bil för några år sedan. Voltade några varv i hög fart och avslutade färden med sidan in i ett träd. Samtliga var bältade (som alltid) och klarade sig ifrån att dö eller för den delen få några grönsaksliknande symtom. Var helt fel kört av föraren men det var i rätt bilmärke och med folk som var smarta nog att ha bältet på sig. Räcker ju att en i bilen skippat bältet så hade det kunnat gått riktigt illa.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Bältesanvändning, Delat ur "Sämsta bortförklar

    Angående ambulanspersonalen. Tillåt mig att ! De får väl för fan se till att köra lite snabbare då så att de hinner ta på och av sig bältet. Precis som någon skrev så kan de göra detta i god tid genom att göra det medans bilen kör.

    Enda ursäkten som jag ser till att inte använda bilbältet är om man är så fet att det inte räcker hela vägen runt. Det är väl inte alldeles ovanligt i staterna om jag har förstått det hela rätt.

    Det finns så många onödiga dödsolyckor och invaliditetsfall som hade kunnat undvikas om folk hade vett att använda bilbältet.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  7. #27
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Bältesanvändning, Delat ur "Sämsta bortförklar

    Jag erkänner att jag ofta slarvar med bälten, men jag försöker inte på något vis försvara det. Jag vet att det är idiotiskt, och det står jag för.
    Vet jag att det kan bli lite mer "inspirerad" körning, så är bältet på innan jag ens startar bilen. Samma sak med landsväg eller motorväg, då är bältet på.
    Dock skiter jag gärna i bältet om jag bara ska åka inom stan eller annan miljö där det är max 50, även om jag är fullt medveten om att dom flesta kollisioner sker i stadstrafik och att man kan bli nog så skadad även vid låga farter. Vet inte om det är rebellen i mig som vill fram lite eller vad det är, men bältet blir tyvärr ofta oanvänt, mot mitt bättre vetande.
    Men som sagt, jag försvarar det inte, även om jag själv gör det.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: Sämsta bortförklaring/ursäkt till polis

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av rabies

    Så du tror på allvar att du förminskar risken att bli handikappad pga bilolycka genom att inte använda bältet?
    Beror väl på vilken hastighet man kör i. Säg t ex 150km/h, du får snurr, voltar några gånger och slutar i diket.
    Med bälte så finns säkerligen en liten chans att överleva.
    Utan bälte antagligen stendöd vid första volten.
    Givetvis beror det på hastigheten, men nu verkar det vara bälte off i alla situationer och hastigheter om jag förstått det rätt! Tar man genomsnittsolyckan sen bilens födelse är jag övertygad att bälte hade varit en klar fördel framför att köra osnörad.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483

    Re: Bältesanvändning, Delat ur "Sämsta bortförklar

    Jag sitter i regel utan bälte i lastbilen när jag lossa inne i städerna med många stopp, dumt jag vet vet, men jag ursäktar mig själv med att det dels är låga hastigheter, jag sitter "bättre" högre och det är inte vansinnigt mycket trafik i t.ex Eslöv klockan 0400.

    Annars försöker jag alltid ha bälte (men självklart så händer det att man glömmer)
    Jag har varit med om en olycka sen jag tog körkort och det var med lastbilen.

    Det hände i korsningen innan rondellen i Hörby (sett från väg 13 från sjöbo)
    Så kör en BMW 328 rätt ut från vänster, rakt ut framför mig. Jag Bromsar för allt vad jag kan och svänger ut höger mot väggrenen. Eller det lilla som fanns av den sen var det ett fall på 2 meter som jag inte ville kana utför och välta. Jag hinner inte bromsa tillräckligt och klipper henne i framkant på passagerardörren (Först nu när det smäller upptäcker hon mig, hon hade inte sett att jag kom innan) Jag märkte knappt smällen, det bara dunsade lite.
    Så öppnar jag dörren och kliver ut...men håller på att fara i backen då trappan saknas. Så jag får hoppa ut och tittar på lastbilen, sidoblinkers, trappa och fälgsida är skadade, skönt tänkte jag det klarade sig ju bra.














    Så vänder jag mig om och ser hennes bil:




    Iom hon skulle vänster så var hennes hjul stod svängda åt vänster så mycket det gick, så bakkanten på höger framhjul stack ut utanför bilen, där tog min "trappa" tag ordentligt och slet av hjulet med upphängning, fjäder, dämpare och alltihopa.
    BMW:n hade kastats runt rätt bra trots att hon kanske körde i 10-20 km/h.
    Som tur var hade hon bälte på sig så hon klarade sig utan skada.

    Det är ändå lite rörelseenergi på 5 ton i 70km/h


    Jag predikar inte för om Lutte ska använda bälte eller inte, det är hans eget ansvar då jag tror han är över 15

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kanske skall sätta en 4" spik i rattcentrum med spetsen mot bröstkorgen för att vara på den säkra sidan att slippa bli "grönsak" vid en ev kollision?
    Inte visste jag att LM var så morbid
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Bältesanvändning, Delat ur "Sämsta bortförklar

    Citat Ursprungligen postat av gamle svarten
    Jag sitter i regel utan bälte i lastbilen när jag lossa inne i städerna med många stopp, dumt jag vet vet, men jag ursäktar mig själv med att det dels är låga hastigheter, jag sitter "bättre" högre och det är inte vansinnigt mycket trafik i t.ex Eslöv klockan 0400.

    Annars försöker jag alltid ha bälte (men självklart så händer det att man glömmer)
    Jag har varit med om en olycka sen jag tog körkort och det var med lastbilen.

    Det hände i korsningen innan rondellen i Hörby (sett från väg 13 från sjöbo)
    Så kör en BMW 328 rätt ut från vänster, rakt ut framför mig. Jag Bromsar för allt vad jag kan och svänger ut höger mot väggrenen. Eller det lilla som fanns av den sen var det ett fall på 2 meter som jag inte ville kana utför och välta. Jag hinner inte bromsa tillräckligt och klipper henne i framkant på passagerardörren (Först nu när det smäller upptäcker hon mig, hon hade inte sett att jag kom innan) Jag märkte knappt smällen, det bara dunsade lite.
    Så öppnar jag dörren och kliver ut...men håller på att fara i backen då trappan saknas. Så jag får hoppa ut och tittar på lastbilen, sidoblinkers, trappa och fälgsida är skadade, skönt tänkte jag det klarade sig ju bra.














    Så vänder jag mig om och ser hennes bil:




    Iom hon skulle vänster så var hennes hjul stod svängda åt vänster så mycket det gick, så bakkanten på höger framhjul stack ut utanför bilen, där tog min "trappa" tag ordentligt och slet av hjulet med upphängning, fjäder, dämpare och alltihopa.
    BMW:n hade kastats runt rätt bra trots att hon kanske körde i 10-20 km/h.
    Som tur var hade hon bälte på sig så hon klarade sig utan skada.

    Det är ändå lite rörelseenergi på 5 ton i 70km/h


    Jag predikar inte för om Lutte ska använda bälte eller inte, det är hans eget ansvar då jag tror han är över 15

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kanske skall sätta en 4" spik i rattcentrum med spetsen mot bröstkorgen för att vara på den säkra sidan att slippa bli "grönsak" vid en ev kollision?
    Inte visste jag att LM var så morbid
    Hade Bmw:n väjningsplikt eller företräde?
    Hoppas den hade väjningsplikt, älskar se "små" skador på bilar för folk som brytit mot trafikregler.
    Saablös dåre

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Bältesanvändning, Delat ur "Sämsta bortförklar

    [quote=_Strongman_]
    Citat Ursprungligen postat av "gamle svarten":3ps39arn
    Jag sitter i regel utan bälte i lastbilen när jag lossa inne i städerna med många stopp, dumt jag vet vet, men jag ursäktar mig själv med att det dels är låga hastigheter, jag sitter "bättre" högre och det är inte vansinnigt mycket trafik i t.ex Eslöv klockan 0400.

    Annars försöker jag alltid ha bälte (men självklart så händer det att man glömmer)
    Jag har varit med om en olycka sen jag tog körkort och det var med lastbilen.

    Det hände i korsningen innan rondellen i Hörby (sett från väg 13 från sjöbo)
    Så kör en BMW 328 rätt ut från vänster, rakt ut framför mig. Jag Bromsar för allt vad jag kan och svänger ut höger mot väggrenen. Eller det lilla som fanns av den sen var det ett fall på 2 meter som jag inte ville kana utför och välta. Jag hinner inte bromsa tillräckligt och klipper henne i framkant på passagerardörren (Först nu när det smäller upptäcker hon mig, hon hade inte sett att jag kom innan) Jag märkte knappt smällen, det bara dunsade lite.
    Så öppnar jag dörren och kliver ut...men håller på att fara i backen då trappan saknas. Så jag får hoppa ut och tittar på lastbilen, sidoblinkers, trappa och fälgsida är skadade, skönt tänkte jag det klarade sig ju bra.














    Så vänder jag mig om och ser hennes bil:




    Iom hon skulle vänster så var hennes hjul stod svängda åt vänster så mycket det gick, så bakkanten på höger framhjul stack ut utanför bilen, där tog min "trappa" tag ordentligt och slet av hjulet med upphängning, fjäder, dämpare och alltihopa.
    BMW:n hade kastats runt rätt bra trots att hon kanske körde i 10-20 km/h.
    Som tur var hade hon bälte på sig så hon klarade sig utan skada.

    Det är ändå lite rörelseenergi på 5 ton i 70km/h


    Jag predikar inte för om Lutte ska använda bälte eller inte, det är hans eget ansvar då jag tror han är över 15



    Inte visste jag att LM var så morbid
    [/quote:3ps39arn]

    Hade Bmw:n väjningsplikt eller företräde?
    Ha surt ...
    Saablös dåre

  12. #32
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: Bältesanvändning, Delat ur "Sämsta bortförklar

    Citat Ursprungligen postat av 43R0
    Enda ursäkten som jag ser till att inte använda bilbältet är om man är så fet att det inte räcker hela vägen runt. Det är väl inte alldeles ovanligt i staterna om jag har förstått det hela rätt.
    Finns en lösning på det problemet också.

    Safety belt extender
    Benefits: enables seat-belt use for stout persons.



    http://www.elkparts.com/saab-9000-m8598 ... p1203.html
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737

    Re: Bältesanvändning, Delat ur "Sämsta bortförklar

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Finns en lösning på det problemet också.

    Safety belt extender
    Benefits: enables seat-belt use for stout persons.

    En annan lösning:
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Bältesanvändning, Delat ur "Sämsta bortförklar

    Citat Ursprungligen postat av gamle svarten
    Inte visste jag att LM var så morbid
    "Morbid"? Se det hellre som en progressiv form av eutanasi.

    Vad gäller bältesförlängaren mioh tipsar om var jag själv på jakt efter en sådan för att kunna fästa en barnstol bättre då bältet var för kort men jag löste det på något annat sätt som jag inte minns nu.
    Inte bara tjockisar som kan ha problem med för kort bälte alltså.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483

    Re: Bältesanvändning, Delat ur "Sämsta bortförklar

    [quote=_Strongman_]
    Citat Ursprungligen postat av "gamle svarten":28um7f9g





    Hade Bmw:n väjningsplikt eller företräde?
    Hoppas den hade väjningsplikt, älskar se "små" skador på bilar för folk som brytit mot trafikregler.[/quote:28um7f9g]

    Om du kikar på vägen till höger bakom beemern, där pickupen står så var det där hon kom ifrån. Där är stopplikt. Och jag kom ifrån rakt fram på bilden (alltså hennes höger när hon svängde ut) det är väg 13 som är huvudled.

    Så ja hon stannade, men körde ut direkt igen utan att se mig.
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483

    Re: Bältesanvändning, Delat ur "Sämsta bortförklar

    Jag har inget bättre för mig så jag ritade lite.

    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483

    Re: Bältesanvändning, Delat ur "Sämsta bortförklar

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av gamle svarten
    Inte visste jag att LM var så morbid
    "Morbid"? Se det hellre som en progressiv form av eutanasi.

    Vad gäller bältesförlängaren mioh tipsar om var jag själv på jakt efter en sådan för att kunna fästa en barnstol bättre då bältet var för kort men jag löste det på något annat sätt som jag inte minns nu.
    Inte bara tjockisar som kan ha problem med för kort bälte alltså.
    Ok, fast ag vet inte riktigt om jag håller med om att en 4" spik är medicinsk väg att orsaka död
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  18. #38
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Bältesanvändning, Delat ur "Sämsta bortförklar

    Citat Ursprungligen postat av gamle svarten
    Citat Ursprungligen postat av LM
    "Morbid"? Se det hellre som en progressiv form av eutanasi.

    Vad gäller bältesförlängaren mioh tipsar om var jag själv på jakt efter en sådan för att kunna fästa en barnstol bättre då bältet var för kort men jag löste det på något annat sätt som jag inte minns nu.
    Inte bara tjockisar som kan ha problem med för kort bälte alltså.
    Ok, fast ag vet inte riktigt om jag håller med om att en 4" spik är medicinsk väg att orsaka död
    En påse spik eller glas-splitter inlindad i airbagen borde göra susen.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Bältesanvändning, Delat ur "Sämsta bortförklar

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Finns en lösning på det problemet också.

    Safety belt extender
    Benefits: enables seat-belt use for stout persons.



    http://www.elkparts.com/saab-9000-m8598 ... p1203.html
    Härligt! Lika bra att beställa två då ifall det inte skulle räcka med en.
    Såg att dessa bältesförlängare var tillverkade i Ryssland så frågan är om man inte lika gärna kan skita i bältet då...
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Bältesanvändning, Delat ur "Sämsta bortförklar

    Jag kommer ihåg endast EN olycka på rak arm där en obältad bilist överlevde en olycka. Någon som bor i området kommer kanske ihåg dödsolyckan vid Statoil på Vingåkersvägen i Katrineholm någon gång runt 2000. En kille var ute och åkte med sina kompisar, tror de var fyra totalt, kommer inte ihåg om han var onykter eller ej. Han smällde med en bil när han körde mot rött i ca 150 km/h på 50-väg, lättade från marken med bilens huv som ramp, och snurrade många meter genom luften och kapade ett träd 4-5 m över marken. De andra i bilen dog omedelbart, men den obältade föraren flög genom rutan och klarade sig med ett armbrott.

    Vad jag hört i efterhand undrar jag om han inte hellre haft bältet på sig och dött... Hårt att ha något sånt på sitt samvete.

    Man kan ju knappast förneka att bältet är den viktigaste säkerhetsdetalj som finns i bilen, och fungerar mycket bra i vanliga hastigheter.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

Liknande ämnen

  1. Delat svänghjul NG9-3
    Av asfalt1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-11-08, 14:32
  2. Delat ur "Vad innebär oilsludge? (OljeSludge)"
    Av Macaholic i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 20:50
  3. Var köpa bilöverdrag? (Delat ur projekttråd)
    Av Mr_Lööf i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 08:14
  4. Xenonljus eller inte? (Delat från "xenonlook på dimljus")
    Av Direkta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 15:58
  5. Delat avgasrör.. 2½"rör till 2st 2½"rör..... twin
    Av bullfisher i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •