och varför kör du utan bälte? var väl det mest idiotiska jag hört.Ursprungligen postat av lutte
och varför kör du utan bälte? var väl det mest idiotiska jag hört.Ursprungligen postat av lutte
om du läste hela texten så finns svaret där!Ursprungligen postat av tact
9-3x TTID 20x9,5
Ursprungligen postat av lutte
eehh jo jag läste det du skrev. tycker ändå att det är ren idioti. antar du att alla sveriges ambulansförare vill skrapa bort dina kvarlevor den dagen du krockat.
för att inte tala om din familj och vänner som mister dig om du krockar. tänk till nu vettja.
Ursprungligen postat av tact
ja alla kan ju inte vara perfekta, jag lever hellre gott och kort än långt och miserabelt. en prioritering.
att dom måste skrapa bort kvarlevor från bilvrak visste dom redan innan dom skaffade sig jobbet.
9-3x TTID 20x9,5
tact, lutte: diskussionen är intressant. Jag vet vad jag tycker om bilbälte... det var inte därför jag startade tråden. Jag skulle gärna bara vilja ha rolig läsning här. PM:a eller starta en annan tråd, tack.
Saab 9-5 Aero kombi -03
Suzuki TL 1000 R -98
Risken är nog större att du hamnar invalid i rullstol utan bälte än med! De flesta olyckor med bilbälte på klarar man sig ganska bra ifrån. Så jag tycker inte att din "politik" håller. Vi har lixom tillräckligt fullt på sjukhusen ändå känns det som...Ursprungligen postat av lutte
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
svarar imorgon... för packad för att att läsa och svara nuUrsprungligen postat av Andreas Plars
9-3x TTID 20x9,5
tror du lever i en värld där man inte kan dö eller skada andra då du bevisar det med att skryta att du kör "duktigt" för fort och tycker det är tufft även på 50 väg dvs inom tätbebyggt område?Ursprungligen postat av lutte
Sen att du hellre dör än att blir en "grönsak" och visar det med att inte använda bältet är ju väldigt dumt för en krock i 30km/h kan skada dig illa utan bälte då du förmodligen klarat dig med ett blåmärke med det på.
nu kan du sansa dig lite, vart skrev jag att jag körde i tätbebyggt område?Ursprungligen postat av brollann
detta utspelade sig efter arvidsjaurvägen där det är 90väg för att sedan sjunka till 70 och sen till 50 för att det är en korsning där. närmsta hus ligger minst 500meter från denna korsning. och sen körde jag duktigt för fort på 90vägen inte på 50. så läs igenom texten igen och se till att ha all fakta framför dig innan du kommer med dylika påståenden om att jag kör som galning i tätbebyggda områden.
och att jag kommer slå mig fördärvad vid en krock i 30km/h vet jag eftersom jag har krockat i cirka 30 engång utan bälte och då skar jag mig i pekfingret efter olyckan när jag var och pillade på min trasiga front.
det var stora korsningen i centrum utav bild som jag "vansinneskörde" i tätbebyggt område
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... ningen.JPG
9-3x TTID 20x9,5
Trådskaparen har uttryckligen undanbett sig diskussionen om självklarheten med bältesanvändande i den här tråden så jag delar ut dessa inlägg till en separat tråd.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Håller med Andreas helt och hållet. Bilbältet kan snarare bli skillnaden mellan att klara sig utan allvarliga skador och bli ett kolli.Ursprungligen postat av Andreas Plars
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
Ursprungligen postat av MrTurbo
beror givetvis på vilka hastigheter man färdas i också.
9-3x TTID 20x9,5
¨Ursprungligen postat av Andreas Plars
Exakt min tanke!
Jag har själv överlevt en frontalkrock på landsväg utan att bli ett kolli, tacka våra säkra svenska bilar för det. Så vi får väl anta att han tar på sig bältet så fort hastigheten börjar komma nedåt 110km/h...
/Anders
V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T
"För länge sedan", när SAAB nyligen släppt 900 turbo och det var den häftigaste bil man kunde ha, så köpte jag en svart 3-dörrars som blev min ögonsten.
En dag på väg mot Stockholm på motortrafikleden vid Läggesta, fick jag möte med ett par tanter i en Audi 80 som körde om en långtradare. De girade in för snävt framför långtradaren, krokade dennes stötfångare, slängdes in i vägräcket på sin sida av vägen och därefter rakt över vägen mitt framför mig. Jag hade ingen möjlighet att ta vägen någonstans utan frontalkrockade med dom. Därefter kastades våra bilar 90 grader mot körriktningen och vi slog ihop våra långsidor (min vänstersida mot deras högersida). Min bil åkte därefter med fronten rakt in i vägräcket (mitt framför en stolpe naturligtvis), varefter en VW-pickup körde in i min högra sida.
Min fart i det första kollisionsögonblicket var ca 90 km/h och jag hade givetvis bälte på mig. Eftersom det så att säga blev fler kollisioner, så kastades jag flera gångar fram och tillbaka mellan bältet och stolsryggen. Som tur var så klarade jag mig från whiplashskador och fick endast en spricka i bröstbenet efter bältet. Dessutom naturligtvis ordentligt omtöcknad och öm i hela kroppen någon vecka efteråt.
Tanterna i Audin blev riktigt illa skadade, låg länge på intensiven, men överlevde till ett, vad jag har förstått, riktigt sunkigt liv.
Hade inte jag haft bälte, så skulle jag inte tro att jag överlevt. Och fortsatt att köra SAAB! Min bil betedde sig helt enligt skolboken: Fronten vek sig i hjulhusen och motorn trycktes ned i gatan. Motorhuven hölls fast i bakkanten av stagen och knäcktes uppåt i deformationszonen tvärs över mitten. Ratten satt kvar på sin plats, den bara vred sig några grader i sidled. Det fanns ingenting som petades in i kupén som skulle ha kunnat skada mig.
Men utan bälte så hade jag nog åkt ut genom vindrutan.
BMW 328 GT M-sport
Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
https://www.garaget.org/Turborulle
Min bil såg likadan ut (og900 2d) när jag frontade med ett stolpskott som körde audi.Ursprungligen postat av Turborulle
Hade jag inte haft bälte hade jag inte varit i liv idag.
Saablös dåre
Kanske skall sätta en 4" spik i rattcentrum med spetsen mot bröstkorgen för att vara på den säkra sidan att slippa bli "grönsak" vid en ev kollision?
Att köra utan bälte känns som en form av rysk roulette där man hoppas på att någon av misstag skulle ha råkat ladda med lösa skott. Liksom i trafiken kommer det smälla förr eller senare.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Jag har en lustig bortförklaring, sagd av Taxichaufför på TaxiGöteborg för några år sedan. Han var gammal ambulansförare och hade tydligen sett hur folk drunknat i sina bilar då dom kört i vattendrag av någon anledning. Så han totalvägrade bälte i sin Taxi pga risken att drunkna om bilen hamnar i vatten.
Min kommentar om att risken att hamna i vattnet i 120 blås på R40 mot landvetter var låg, gick inte hem....
MEDLEM 7032.
Kan inte varit något med elhissar som slagits ur oxå vid ev kollision med en sjö?Ursprungligen postat av TurboCab
Saablös dåre
Ursprungligen postat av TurboCab
Det värsta jag har hört på den fronten kom från en ambulansförare som verkligen borde ha sett tillräckligt för att använda bälte.
Hans motivering var att när dom åker på en utryckning så är det ofta en fråga på liv och död och den extra tiden som det tar att få av sig bältet när man kommer fram till olycksplatsen kunde vara skillnaden mellan just liv och död.
Sånt j*vla skitsnack.
V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T
Ursprungligen postat av Brainded
nej, det är det inte. Men däremot får de lära sig att deras egna säkerhet går först. Men vid många fall blir folk skärrade när folk dör i deras händer, som ev kunde förhindrats ifall de kom fram snabbare. Så skitsnack är det inte, men däremot dum logik.
Saablös dåre