Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab 9-5 misständer, rycker konstant

  1. #1

    Saab 9-5 misständer, rycker konstant

    Hej, jag har en 9-5 1999 som helt plötsligt började misstända och rycka, den är svårstartad och får alldeles för mycket bensin vid starten och då svartryker den. När den väl går igång så rycker (hoppar) den konstant utom vid absolut full gas, då kan den gå rent ca 15 sekunder. Tech 2 visar ingen felkod, körde med bilen ca 2 mil och hade Tech2 igång, misstände 170 gånger på 1ans cylinder och 5 gånger på övriga cylindrar. Bytt stift, Tändkasett, LLm, vevaxelgivare samt kollat alla slangar och kört med startgas överallt, kört igenom en hel en flaska rostlösare genom vacumslangen ifall någon ventil skulle stöka, tagit bort avgasröret efter turbon ifall stopp i katten, ingen skillnad.Jag har läst i forumet här i massor av timmar men hittar inget som liknar mitt problem. Spridarna låter bra. Nu har jag inga ideer kvar längre. Kan det vara fel på LLM i alla fall? kan det vara fel på gasspjälls givaren om så varför skulle den missa mer på 1ans cylindrar mer än dom andra? Roligt är: under en hel vecka gick den prcis som den skulle efter det blev plusgrader ute. Men nu har den stått i varmgarage och det blir inget bättre ändå. Någon som har varit med om liknande?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Tvååker, Halland
    Inlägg
    223

    Re: Saab 9-5 misständer, rycker konstant

    Tjena!
    Alltså jag är ingen expert, men om du provar att skifta om spridarna och sen kör med tech2 igen och se om misständningarna "flyttar"...
    Bara en fundering.
    Lycka till.
    Mvh/Bengan
    9-5 aero salomon sedan -03

  3. #3

    Re: Saab 9-5 misständer, rycker konstant

    har samma problem med våran bil, ska testa om det funkar bengan.

    tack.

  4. #4

    Re: Saab 9-5 misständer, rycker konstant

    Enl iten uppdatering gällande min ryckande Saab. Har beställt en ny spridare men inte fått den ännu. Har haft bort avgasröret efter Turbon och där var det full med olja så där kom svaret varför den rykte som f...n ibland. Nu är Turbon bytt men den rycker och misständer precis som förut. I helgen som kommer ska spridare bytas, om det inte hjälper byter jag även Spjällhuset samtidigt. Jag lovar återkomma med svar...

  5. #5

    Re: Saab 9-5 misständer, rycker konstant

    hur gick det?
    Saab 9-5 for fun

  6. #6

    Re: Saab 9-5 misständer, rycker konstant

    Uppdatering nr 2
    Under helgen byttes 1 spridare på cylinder 1 där den missade mest. Ingen skillnad, satte dit en ny spjällmotor...gissa..ingen skillnad, rycker likadant.För säkerhetsskull satte jag dit en ny LLm ifall det skulle vara något med den andra men tyvärr. Idag bytte jag lamdasond nr 1...ingen skillnad. Imorgon ska jag byta datorbox. Hjälper inte det så är det nog kört. Då blir det att lyfta toppen och kolla efter sprickor, vad kan man mer göra egentligen?
    /Christer med betydligt tunnnare hår kvar än för några veckor sen...

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 468
    Medlem#
    6901

    Re: Saab 9-5 misständer, rycker konstant

    Har du tagit ett komp. prov?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8

    Re: Saab 9-5 misständer, rycker konstant

    Citat Ursprungligen postat av christer 123
    Uppdatering nr 2
    Under helgen byttes 1 spridare på cylinder 1 där den missade mest. Ingen skillnad, satte dit en ny spjällmotor...gissa..ingen skillnad, rycker likadant.För säkerhetsskull satte jag dit en ny LLm ifall det skulle vara något med den andra men tyvärr. Idag bytte jag lamdasond nr 1...ingen skillnad. Imorgon ska jag byta datorbox. Hjälper inte det så är det nog kört. Då blir det att lyfta toppen och kolla efter sprickor, vad kan man mer göra egentligen?
    /Christer med betydligt tunnnare hår kvar än för några veckor sen...

    Har du kikat på kabelhärvan till DI kasetten?
    Saab 9-5 for fun

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 171

    Re: Saab 9-5 misständer, rycker konstant

    du har inte tillgång till fiberoptik så du kan kolla cylinderväggarna efter repor?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  10. #10

    Re: Saab 9-5 misständer, rycker konstant (uppdatering

    Komp prov har jag tagit, låg nästan på 11.5 alla cylindrar

    På frågan om fiberoptik är svaret nej

    byter datorboxen ikväll så får vi se.....återkommer
    Christer

  11. #11

    Re: Saab 9-5 misständer, rycker konstant ###Felet hittat###

    Uppdatering 3
    Nu är styrboxen bytt....gissa.......bilen går som den ska, den rycker inte längre.
    Många timmar under huven och ca 1 månad senare visar det sig vara styrboxen som kostade 1500 på skroten.

    Härligt, hoppas det här kan hjälpa någon annan som får liknande problem.
    nu ska jag sätta fötterna på bordet och luta mig tillbaka i lugn och ro ett tag.
    Christer

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 171

    Re: Saab 9-5 misständer, rycker konstant

    hade du en av dom gamla boxarna som skulle varit utbytta på garanti?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  13. #13

    Re: Saab 9-5 misständer, rycker konstant

    Nej, jag trodde det först men den var utbytt.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 rycker och misständer
    Av vikkew i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-09-21, 09:22
  2. 9000 2.3i -95 rycker vid konstant fart
    Av gbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 10:51
  3. Rycker, misständer-intermittent(9-5 Aero 04)
    Av gråben1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-11-18, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •