Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 9000 CSE 2.3T vill inte starta

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    9

    9000 CSE 2.3T vill inte starta

    Hej.

    I tisdags kväll skulle jag ställa in bilen i garaget, står framför garaget och stänger av bilen för att öppna dörrarna, sätter mig i bilen igen och startar den hoppar igång och går i 2-5sek sen dör den därefter vill den inte starta, den tänder till ibland men dör direkt igen.

    Har läst en del på forumet och sett att det kan vara DIn, fick även tipset att skruva bort den och lukta i hålen om det luktade bränd elektronik, det kan göra det i ett av hålen men har svårt o bestämma mig, hörde lite snabbt från en arbetskamrat att man kunde flesöka DIn med en multimeter men han viste inte hur. går det felsöka med en multimeter och isåfall hur?

    Har inte kollat om varvräknaren rör sig vid startförsök så vet inte om det kan vara vevaxelgivaren.

    Om någon har tips på nått annat det kan vara så är jag tacksam för svar.

    Mvh Johan

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: 9000 CSE 2.3T vill inte starta

    Sätter en peng på att bränslepumpen gett upp.

    Angående hoppande varvräknarnål för att utesluta vevaxelgivaren påstår jag att detta INTE är ett säkert sätt. Körde soppatorsk förra veckan och noterade då inget utslag när jag körde startmotorn.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: 9000 CSE 2.3T vill inte starta

    Ja det är nog DI, bränslepump eller vevaxelgivare... det underlättar också om du anger vart i landet du bor i din "profil". Finns kanske någon vänlig själv på forumet som kan låna ut t.ex. en fungerande DI till dig så du kan testa. Om den tänder ibland som du säger borde det inte vara vevaxelgivaren iaf, har för mig att varken bränslepumpen eller tändningen startade när min var trasig.

    /W
    9000 Aero -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    9

    Re: 9000 CSE 2.3T vill inte starta

    När man trodde problemet var löst så icke.

    Idag så kom det förbi en vänlig själ från forumet med en DI som jag fick testa i min bil och efter ha tryckt i den hoppade bilen igång och jag tog en liten provrunda, allt funkade fint och trodde det var löst, några timmar senare när jag ska iväg med bilen så är det precis samma sak igen den vill inte starta.

    tycker inte det borde vara varken DI eller bräsnlepump för då borde den ju inte funkat på provrundan.

    Några mer förslag vad det kan vara? Igensatt bräsnlefilter eller nått?

    Mvh Johan

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: 9000 CSE 2.3T vill inte starta

    Citat Ursprungligen postat av Veneratio
    När man trodde problemet var löst så icke.

    Idag så kom det förbi en vänlig själ från forumet med en DI som jag fick testa i min bil och efter ha tryckt i den hoppade bilen igång och jag tog en liten provrunda, allt funkade fint och trodde det var löst, några timmar senare när jag ska iväg med bilen så är det precis samma sak igen den vill inte starta.

    tycker inte det borde vara varken DI eller bräsnlepump för då borde den ju inte funkat på provrundan.

    Några mer förslag vad det kan vara? Igensatt bräsnlefilter eller nått?

    Mvh Johan
    Det är inte omöjligt att bränslepumpen kan funka lite sporadiskt.. man kan ju t.ex. prova att dunka till bensintanken så kan den hoppa hoppa igång ibland.

    Du har inte fel tändstift eller nåt i som dödar DI-kassetter?

    /W
    9000 Aero -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    9

    Re: 9000 CSE 2.3T vill inte starta

    Borde inte vara fel tändstift för dom har suttit där sen jag köpte bilen för ca 2år sen, vet inte om tändstiften kan gå sönder på något sätt så det är därför...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: 9000 CSE 2.3T vill inte starta

    Låter som att det är pumpen tycker jag. Men det kan ju inte skada att byta tändstift först och se om det hjälper något, om inte annat så kan det vara dags att byta dom ändå. Dom har ju iaf gått i minst två år eftersom du sa att dom satt i bilen när du köpte den, kan ju ha suttit i betydligt längre också beroende på när förra ägaren bytte. Hur långt har du kört bilen? NGK BCPR7ES-11 ska det vara, ~170kr för 4 st.

    /W
    9000 Aero -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    10

    Re: 9000 CSE 2.3T vill inte starta

    När min pump slutade fungera vid ca 22k mil(har en saab 9000 2.3ltt)var det precis så, alltså pumpen fungerade till och från under ett par veckor innan den lämnade in för gott. Det var lite klurigt för när jag lämna in den på den lokala saabverkstan så funkade naturligtvis bilen, Nää inge fel och inga felkoder.

    I övrigt en bränslepump låter, när den inte startar hör du om pumpen går eller ej.

    /patrik

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    9

    Re: 9000 CSE 2.3T vill inte starta

    Ska kolla pumpen med, måste bara hitta hur jag kommer åt den smidigast, vet inte så mycket om bilen heller så måste ta reda på vart den sitter också.

    Mvh Johan

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: 9000 CSE 2.3T vill inte starta

    Citat Ursprungligen postat av Veneratio
    Ska kolla pumpen med, måste bara hitta hur jag kommer åt den smidigast, vet inte så mycket om bilen heller så måste ta reda på vart den sitter också.

    Mvh Johan
    Du skruvar bort golvet i bagageutrymmet, där ser du en oval lucka nära ryggstödet som sitter med en torx-skruv. Lossa denna så kommer du åt pumpen.
    Nu återstår "bara" det svåra i att lossa ringen som håller armaturen fast i tanken.

    Har bilder i andra datorn som ligger i bilen, kanske ska veva igång den och lägga upp?

    Edit: Varför uppfinna hjulet igen, det finns ju en bra guide här: http://www.twinsaabs.com/9000/fuelpu...o.asp?nsteps=3
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: 9000 CSE 2.3T vill inte starta

    Pumpen kommer du åt genom att skruva loss "golvet" i bagagerummet. Då ser du pumpen längst fram (närmast baksätet) under ett plåtlock. Den är nedsänkt i tanken.

    EDIT: lite sen...

    EDIT 2: Här finns en beskrivning med bilder

    /W
    9000 Aero -96

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: 9000 CSE 2.3T vill inte starta

    LM: Ja då har vi skrivit två i princip exakt likadana inlägg då... Way to go
    9000 Aero -96

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    9

    Re: 9000 CSE 2.3T vill inte starta

    Har tagit fram bränslepumpen nu, mätte från säkringen till pumpen och tror jag får 10.8v därifrån, svårt o se på multimetern, försökte mäta bak vid pumpen med, fick reaktion på pumpen men batteriet vill inte mer nu, startmotorn orkar inte dra runt motorn...

    Mvh Johan

Liknande ämnen

  1. 9000 2,3 T - 98 vill inte starta
    Av Aero Steffe Ö-o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 19:16
  2. 9000 -97 som inte vill starta längre
    Av Philip82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 16:26
  3. 9000 2.0t -98 som vill inte starta ibland
    Av martink i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 14:15
  4. 9000 CD -89:a vill inte starta *Startar*
    Av Bennet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 21:33
  5. Vill inte starta (9000 -97)
    Av Break out i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •