Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Nån med erfarenhet av Audi A4 Avant 2,0TDI (170 hk) Quattro?

  1. #1

    Nån med erfarenhet av Audi A4 Avant 2,0TDI (170 hk) Quattro?

    Jag har börjat titta lite mer på ett Diesel alternativ och har börjat kolla lite på Audi A4 Avant 2,0TDI (170 hk ) quattro. Har fått för mig att det är en trevlig bil utan att ha kört nån. Finns det nån med erfarenhet av den bilen?
    Jag kör 9-5 Aero idag och det största "problemet" med bytet blir väl att lära sig acceptera de svagare fartresurserna. Inte för att Audin är nån "traktor" direkt, den ska ju göra ex.vis 0-100 på 8,7 sek., men det går ju inte att jämföra med Audin. Jag böt faktiskt bil med polaren som har en BMW 320 diesel en dag när han behövde dragkrok och jag tyckte den kändes gryyyymt seg, det kändes som att det inte hände ett dugg när man tryckte "pelle i botten"... Jag vet inte riktigt hur många hästar den bilen är på exakt men jag har för mig att den är på 150 Hk?

    Jag måste bege mig till en Audi-handlare och be att få provköra bilen, men det äe ändå kul att höra vad andra har för erfarenheter av den först.

  2. #2

    Re: Nån med erfarenhet av Audi A4 Avant 2,0TDI (170 hk) Quattro?

    Förlåt, skrev lite fel.
    ...."det går ju inte att jämföra med Aeron" skulle det naturligtvis vara.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    20

    Re: Nån med erfarenhet av Audi A4 Avant 2,0TDI (170 hk) Quattro?

    Jag har kört den fast 140hk modellen, det är en väldigt trevlig bil enligt mig!
    Verkligen värt att titta på den med lite större motor!
    Saab 93 Aero 2,0T! Cosmic Blue!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Nån med erfarenhet av Audi A4 Avant 2,0TDI (170 hk) Quattro?

    Nya BMW 320d har 177hk och är klart snabbare än en A4 Quattro TDI 170hk.

    Jag har haft en 07:a som jag köpte ny och hade till ca. 1600 mil. Förbrukningen låg för mig alltid runt 0,85l/mil, men jag kör ganska mycket stadstrafik och fort/hårt vid motorvägskörning. Vid långturer och ca. 20+ med två personer utan last hamnade jag som mest runt 0,68l/mil.

    B7 med 170hk dieseln är väldigt törstig på olja, vilket i mitt fall gjorde att det blev dyrare att köra diesel än bensin!!! Ringde runt till en hel del Audi åf i Skåne och alla hävdade att just 170hk dieseln är extremt törstig på olja.

    Motorn har en ganska tråkig karaktär, i detta fall innebär det att den är ganska död under 2000 varv. Väldigt lätt att få tjuvstopp om man inte slirar lite vid korsningar m.m.

    140 hästaren har bättre bottenvrid och ger en jämnare körupplevelse, så skulle jag köpa idag har jag valt 140 hästaren istället. Möjligt att en automat kan styra upp 170hk bättre men det finns väl inte ännu antar jag.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335

    Re: Nån med erfarenhet av Audi A4 Avant 2,0TDI (170 hk) Quattro?

    Tänker inte uttala mig så mycket om själva bilmodellen, utan tänkte bara flika in att jag personligen tycker BMW Dieslarna är mil trevligare att köra än Audis. Bra bottenvrid, inga tendenser till tjuvstopp el dylikt, bara drar och drar, och faktiskt riktigt pigga även på höga varv... Snåla är dem också och verkar inte dra ngn olja vad jag har hört från olika håll.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Nån med erfarenhet av Audi A4 Avant 2,0TDI (170 hk) Quattro?

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Nya BMW 320d har 177hk och är klart snabbare än en A4 Quattro TDI 170hk.

    Jag har haft en 07:a som jag köpte ny och hade till ca. 1600 mil. Förbrukningen låg för mig alltid runt 0,85l/mil, men jag kör ganska mycket stadstrafik och fort/hårt vid motorvägskörning. Vid långturer och ca. 20+ med två personer utan last hamnade jag som mest runt 0,68l/mil.

    B7 med 170hk dieseln är väldigt törstig på olja, vilket i mitt fall gjorde att det blev dyrare att köra diesel än bensin!!! Ringde runt till en hel del Audi åf i Skåne och alla hävdade att just 170hk dieseln är extremt törstig på olja.

    Motorn har en ganska tråkig karaktär, i detta fall innebär det att den är ganska död under 2000 varv. Väldigt lätt att få tjuvstopp om man inte slirar lite vid korsningar m.m.

    140 hästaren har bättre bottenvrid och ger en jämnare körupplevelse, så skulle jag köpa idag har jag valt 140 hästaren istället. Möjligt att en automat kan styra upp 170hk bättre men det finns väl inte ännu antar jag.
    Kan helt instämma. Min far har en 170. Trist motorkaraktär som sagt, helt död under 2000. Och det värsta är att turbon skramlar som fan, låter för jävligt. Farsan har varit på audi men de säger minsann att "det skall vara så".
    Dessutom väldigt oljetörstig, han får fylla på stup i kvarten. Har hört mer gott om 140hk-varianten.

    Tumme ner för 170 alltså.

Liknande ämnen

  1. Hjullagerbyte Audi A6 4,2 quattro
    Av tele i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-18, 01:44
  2. köpråd Audi A4 1.8t quattro 06-07
    Av Raven i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 10:16
  3. Audi RS4 Avant -07 'Fälgar monterade'
    Av Johnken i forum Projekt
    Svar: 108
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 00:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •