Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Og 900 Special blir mer special."strul såklart"

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519

    Og 900 Special blir mer special."strul såklart"

    Hej!
    Tänkte visa ett projekt som jag hållit på med ett tag,det har gått så långt att bilen skall besiktas på måndag och allt verkar redan fungera!

    Bakgrund:Köpte en 900 Special-89:a för några år sedan som bruksbil,fick den billigt och den funkade bra så...Den fungerade utmärk i stcs slalom med den enda mod av 16" med bra däck.

    Men som alla vet så är en gammal k-jetronic inte det bästa i varken bränsleekonomi eller effekt synpunkt.

    När denna bil började strula med feta kallstarter,ryckig gång och allmänt rasslig motor så tänkte jag ta ett krafttag.

    Fick en motor och låda gratis av en som den stod i vägen hos,motorn visade sig vara renoverad för inte länge sedan. Ett Vems-sprut med färdig kabelstam hittades för billiga slantar.

    Sen följde detta: jag besparar er demontering då dom flesta gjort eller sett bilder på sånt tidigare,Men.... Ny lack till motorutrymmet efter all rost slipats bort och lite ny plåt blivit ditsvetsat.



    Sen hängdes motorn dit,har aldrig haft kylarbalken borta vid nåt annat byte och vilken skillnad ur arbetssynpunkt!:




    En Kines-ic inhandlades då original hänger i julgranen,gör mer nytta där. Då jag strävat efter rätt så original utseende för att slippa strul med Svenska bilprovningsorganet,därför hamnar avlastningsventilen lite avskilt:



    Och utifrån sett får man anstränga sig för att se IC:n :


    Var inne på att svartlacka den men misstänkte då att verkningsgraden skulle sjunka,kan det stämma?

    Insuget moddades genom att kapas ner lite,fuelrailen köpte jag av David v. här på forumet,göra en bättre än hans skulle jag aldrig klara. BTR togs från 900i.
    Monterades så här:


    Spridare blev 95 aero,räcker gott till mig.

    Inlopp till turbo användes mest originalprylar,fick dock bygga en egen "luftburk" använde mig av ett tvättbart insatsfilter till konstruktionen:


    Och ovanifrån:


    Att det kan se lite saggigt ut med avskavad färg på rören och så så är det lite meningen,bilen ska brukas och se ut som en brukis.

    Boxens placering blev vid passagerarfötterna,kändes mest lämpligt att dra ut kablar den vägen,stammen ut till motorn syns här:

    Där ser man också det trim som finns i avgas-väg,en 3" Dp,katt och avgas efter är original,än så länge.

    Boxen innan jag lagt den tillrätta och lagt tillbaka mattan,dock så ska jag försöka få upp kablarna högre upp vid nästa tillfälle,blev lite bukligt i mattan och att passagerare kan trampa rakt på det om dom sträcker fram bena..:



    Mappning skötte inte jag om utan lämnades till en god vän till mig,bilen körs i bromsbänk samtidigt för att få fram kloka värden på inställningarna. Tur var att jag inte försökte mig på detta själv! Det strulade BIG time innan en programvara var i och mappning kunde påbörjas:



    Och trots dom mods jag gjort så var det bara en sak som strulat och det var till en spridare,jag har råkat fått ner insuget lite för mycket vid en av dom så det började pinka ur sig lite soppa efter ett pull i bänken:



    Det har åtgärdats hjälpligt men ska fixas bättre efter besiktning,då skall även laddtrycket liras till,kör med original W-gate och pysventil,dock så peakar laddtrycket vid ca. 4000 varv till 0,7 och sen planar laddet ut,ska experimentera lite med andra wastegates,detta var ett tappert försök:



    Det var lite av det som hänt hitills,bilen är körbar och går nästan FÖR bra,den låter som en symaskin och går klockrent,kallstarten skall finliras och accberikningen,det görs samtidigt som vi mappar det sista med klokt laddtryck.

    Vad tror ni det kan bli för effekt med ca 1,1 i ladd vid 5-6000 varv? Jag vet vad det är nu med dåligt laddtryck men det väntar jag med att säga....

    Mer kommer framöver...

    /Magnus
    Akta skinnet!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    142

    Re: Og 900 Special blir mer special.

    Kul projekt, kommer att följas! Angående uppskattad effekt är inte jag rätt man att uttala mig... Jobba på!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    488

    Re: Og 900 Special blir mer special.

    Va roligt att se att vi är några kvar som vill köra med de gamla T8:orna.
    Jag hoppas få ordning på min special med innan man blir pensionär
    jag har iallfall min gamla 82:a som jag kör med på träffarna.
    //Dennis
    9-3 Aero-01**900 T8 special-89**ng900 2,0T-95**
    Med i RACE CREW (och har en GUL väst på sig)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    82

    Re: Og 900 Special blir mer special.

    Håller med, Ser spännade ut.

    Men hur löste du det med spridarna i insuget?? Vilka spridare?

    Får man fråga vad detta nya styrsystemet går på??

    Mvh

    Johannes
    9-5 -04.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519

    Re: Og 900 Special blir mer special.

    Och en liten uppdatering: det har strulat till sig! Vad konstigt annars,det är ju en bil man håller på med...

    Körde bilen till jobbet häromdagen och det gick kalas,dock när jag skulle hem så kom jag 50 meter sen började bilen bluddra och jävlas,bara att svänga av. Lyckades hålla liv i bilen i ca en minut och den ville nästan sparka igång på alla burkar,gav dock upp och stängde av.

    Hörde hur det fräste under bilen och tittar under: OOOh fyyy faan!! Katten och avgaset efter var helt knallrött!! Hade inte en tanke på den effekten fast jag visste om den,och på rätt kort tid också! I ren panik börjar jag skyffla vatten på allt för att kyla ner det,tur att det var en vattenpöl precis bredvid!

    En bogserlina fixade färden till garaget....

    Väl där började felsökandet utan resultat,dock så var katten kass vilket jag nästan räknat med..
    Så här ser den ut på utblås-sidan:



    Bara att kassera tyvärr.

    Fick helt enkelt koppla upp datorn och hitta felet,det var mapsensorn som givit upp! Det tråkiga är att den är inbyggd så det är inte bara att byta hur som helst.

    Nu blir det en extern eller så att beställa en ny och löda in i boxen igen.

    BOxen ser ut så här isärskruvad,nån som vet vart man kan hitta en sådan mapsensor?


    För att svara på frågor:
    insuget modifierades genom att kapa ner spridarnas "klackar",där dom anligger. Fuelrailen är helt hemgjord,spridarna är från en 9-5 aero,dom bruna sakerna,ska flöda ca 350cc vid 3 bar vilket är fullt tillräckligt för denna motor.

    Jag fick kvittot med sprutet,har för mig det kostade 720 euro,det gav dock inte jag,jag bytte med en låda till en 9000.

    /M
    Akta skinnet!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291

    Re: Og 900 Special blir mer special."strul såklart"

    Här kan du nog hitta. www.vems.se

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519

    Re: Og 900 Special blir mer special."strul såklart"

    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    Här kan du nog hitta. http://www.vems.se
    Tack,tyvärr så är den hemsidan inte mycket för julgranen när det kniper. Inte många som sitter på rakt av information.. Men ska leta igenom sidan och se,förut fanns det en liten shop men den är borta.

    har hittat denna:

    http://www.glensgarage.com/catalog/index.php

    Ska kolla där med om det är samma sensor som sitter i dom flesta MS, Ska ta fram lödkolven först bara.

    /M
    Akta skinnet!

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291

    Re: Og 900 Special blir mer special."strul såklart"

    Har för mig jag körde med nån motorola grej 4 bars. Till ms. Funkade klockrent

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519

    Re: Og 900 Special blir mer special."strul såklart"

    Jag hittade en likadan som sitter där original hos Elfa,något dyr men det får det vara värt,Vems har ingen bra lösning på att bygga om från intern till extern Mapsensor.

    Så nu ligger boxen i köket med bortlödd mapsensor...

    /M
    Akta skinnet!

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519

    Re: Og 900 Special blir mer special."strul såklart"

    Nu har det varit skruvande och datan har varit inkopplad.
    Ny mapsensor gav samma resultat tyvärr,efter lite letande i programmet hittades ett fel,boxen hade hoppat över i Alpha-n läge vilket gör att den ignorera map-sensorn och bara går på spjälläget.

    Bilen gick dock inte bra ändå! Efter nya stift/olja och till slut en annan tändspole så snurrade det klokt!

    Förhoppningsvis blir det besiktning på tisdag....

    /M
    Akta skinnet!

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519

    Re: Og 900 Special blir mer special."strul såklart"

    Nu är besiktning avklarad och det blev utan anmärkning! Känns såååå skönt,nu ska jag ta tag i småsakerna som alltid är på gamla bilar.

    /M
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. Bild på "saab special verktyg"
    Av ab_aero i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 16:18
  2. t8special - og900 T8 Special "OFO"
    Av t8special i forum Projekt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 20:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •