Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: ABS-fel felkod P1625 OG9-3

  1. #1

    ABS-fel felkod P1625 OG9-3

    Kör en 9-3 Aero M01 som emellanåt presenterar mkt märkliga fel (fel 1-3 kan komma var för sig):

    1/ tända lampor: ABS, TCS OFF, P, varningstriangel (kan komma när man kör över stora gupp)

    2/ avsaknad av hastighetsmätning (nålen pekar på 0 km/h)

    3/ fel DTE i SID-panelen, trots att bränslemätaren visade 60%

    4/ check engine lampa (symbolen som ser ut som en vxllåda)

    Fel #1 samt #4 har förekommit självständigt.

    Fel #2 samt #3 har varit i kombination med #1.

    Själva bilen fungerar utan anmärkning.

    Batteriet är >4 år. Startar alltid. Står i garage.

    Ytterst tacksam för era råd.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: 9-3 M01 Aero: konstiga elfel; ingen hast.mätare, fel DTE, mm

    Mycket pekar mot en defekt ABS-sensor, möjligen vänster bak.

    Edit: Möjligen är det ett kabelbrott om det företrädesvis uppstår vid "stora gupp".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: 9-3 M01 Aero: konstiga elfel; ingen hast.mätare, fel DTE, mm

    Tack för svaret. Varför just ABS sensorn vänster bak? Hur byts ABS sensorn?

    För närvarande lyser inga lampor i bilen. Men kanske nästa gång jag startar den.

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: 9-3 M01 Aero: konstiga elfel; ingen hast.mätare, fel DTE, mm

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Varför just ABS sensorn vänster bak?.
    Den ger hastighetssignal till Trionic. Brukar bjuda på de fel du anger.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5

    Re: 9-3 M01 Aero: konstiga elfel; ingen hast.mätare, fel DTE, mm

    ABS-sensorerna sitter väl monterade i hjullagren (som byts helt). Löper 9-3:ans in under baksätet och sedan fram i motorrummet?

    Vad jag läst mig till är avbrott på skärmen i kabeln absolut vanligast (men byts verkligen denna del då hjullagret byts?).

    Således tordes följande förslag vara en alternativ lösning:

    Det räcker alltså att komplettera med en extra skärmledare i dessa fall, så du behöver inte klippa av hela kabeln.
    Jag har då avisolerat orginalkabeln i bägge ändar och lödat in en extra skärm mellan dem. ( Givetvis måste man vara försiktig när man löder in sig, och använda ett bra tenn och fluss. )

    Sedan tätade jag skarvarna med vulktape eller limmande krympslang

  6. #6

    Re: 9-3 M01 Aero: konstiga elfel; ingen hast.mätare, fel DTE, mm

    Men nu förstår jag inte riktigt. Vad är det som byts? Hela hjullagret med integrerad ABS-sensor eller endast ABS-sensorn?

    Om det nu är ABS-sensorn vä bak som är kass, vilken del skall jag köpa?

    Tack för er hjälp.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: 9-3 M01 Aero: konstiga elfel; ingen hast.mätare, fel DTE, mm

    Eftersom det är en Aero M01 så borde väl bilen ha Trionic 7 och TCS och då är det väl hastighetssignal från vänster bak direkt till buss som gäller?
    Om det är så att det är en bakre ABS-givare som strular så måste man byta hela navet med hjullager och givare då dessa är sammanbyggda till en enhet.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-31 klockan 22:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8

    Re: 9-3 M01 Aero: konstiga elfel; ingen hast.mätare, fel DTE, mm

    skulle satsa på att abs styrenheten är trasig lödningarna har lossat innuti vanligt fel . skulle skicka den till tyskland för att få den omlödd kostar ca 2600 med frakt

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: 9-3 M01 Aero: konstiga elfel; ingen hast.mätare, fel DTE, mm

    Skulle det vara så så kan man gott kosta på sig att låta göra en diagnos mha Tech2 först.

    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-31 klockan 22:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10

    Re: 9-3 M01 Aero: konstiga elfel; ingen hast.mätare, fel DTE, mm

    Felkod avläst med Tech2:

    P1625 Ingen busskommunikation med TCS/ABS

    Enligt SAAB-mekaniker är det inte fel på någon givare nära hjulen utan istället i själva ABS-boxen till vänster i motorrummet.

    Kan intyga att felet oftare kommer när bilen är varm (dvs stått i garage), mer sällan när den stått ute i kylan. Felet kan komma när som helst, men oftare i samband med inbromsning. Startas bilen i garage kommer felet omgående.

    Glapp i sladd/kontakt?

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: 9-3 M01 Aero: elfel; ingen hast.mätare. Nu: FELKOD P1625!

    Jag skulle börja med att lossa konstaktstycket på ABS enheten i motorutrymmet och kika om det ser bra ut (Ingen oxid eller liknande) Gör det inte det så gör rent ordentligt och prova igen , ser det fint ut så är din ABS enhet defekt.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Var exakt hittar jag ABS-enheten på 9-3 Aero M01 (gärna bild)?
    Skall jag koppla bort minuspolen först?
    Är oxiderade ABS-kontakter mkt vanligare än defekt ABS-enhet? Är ABS-enheten generisk eller SAAB-specifik?

    Ytterligare information: bromsvätskenivå normal.
    Det är inte fel på växellådan (som är en vanlig felkälla vid liknande symptom på 9000)? Växellådan blev utbytt 2008 till en från 9-3OG Aero M03.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-31 klockan 22:13. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #13

    Re: 9-3 M01 Aero: elfel; ingen hast.mätare. Nu: FELKOD P1625!

    Sitter kontakten med ABS-enheten med en spärr/sprint eller är det bara att rycka loss den?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    38

    Re: 9-3 M01 Aero: elfel; ingen hast.mätare. Nu: FELKOD P1625!

    Jag har fått exakt samma problem. Någon som har någon idè?

    // Mattias
    Kör Saab Og9-3 Aero!!
    www.garaget.org/?car=51817

  15. #15

    Re: 9-3 M01 Aero: elfel; ingen hast.mätare. Nu: FELKOD P1625!

    Nu har jag analyserat kontakterna till ABS-enheten. Sprutat WD-40 där. Ingen skillnad.

    Felet alltså ABS-enheten?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343

    Re: 9-3 M01 Aero: elfel; ingen hast.mätare. Nu: FELKOD P1625!

    Det sitter en Bosch ABS-enhet i dessa Saabar. Ett ytterst vanligt fel är att det som tidigare nämnt i tråden släpper en lödning till strömmatningen vilket gör att det inte går att få kontakt med enheten (felkoden som du fick var ju ingen kontakt med enheten). Jag skulle satsa på att skicka iväg enheten för reparation till t ex http://www.modulemaster.com.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  17. #17

    Re: 9-3 M01 Aero: elfel; ingen hast.mätare. Nu: FELKOD P1625!

    Oloph! Tack för svaret. Har du själv använt dig av ModuleMaster? Är de så snabba som 2 dgr+frakttider?

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343

    Re: 9-3 M01 Aero: elfel; ingen hast.mätare. Nu: FELKOD P1625!

    Nej, jag har personligen inte använt mig av dom, men jag har läst om andra som har gjort det med lyckat resultat + att dom har funnits länge nu så det verkar vara en seriös firma. Anledningen till att jag är "insatt" är att jag forskade en hel del i detta förut då jag hade problem med min ABS i min förra 9-3:a. Söker man lite finns det säkert fler firmor som fixar dessa reparationer också men modulemaster verkar ju vara "störst". Kan faktiskt tänka mig att dom fixar det så snabbt som på två dagar eftersom det tydligen oftast är detta standardfel som är relativt lättfixat.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-31 klockan 22:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    2007 9-3 Aero 2,8T

  19. #19

    Re: 9-3 M01 Aero: elfel; ingen hast.mätare. Nu: FELKOD P1625!

    Ok, tack. Körde du utan ABS-enheten (medan den var på lagning)? Saknade din 9-3 också momentan hastighetsmätning (när felet var aktuellt)?

  20. #20

    Re: 9-3 M01 Aero: elfel; ingen hast.mätare. Nu: FELKOD P1625!

    Är det bara att byta ABS-enhet genom att skruva bort anslutande bromsrör? Skall jag vidtaga några särskilda försiktighetsåtgärder (koppla bort bilbatteriet etc)?

Liknande ämnen

  1. Felkod P1625 ABS OG9-5 -02
    Av Gasser i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2023-08-01, 09:30
  2. ACC felkod 08 och 11 OG9-5
    Av Gyllis i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-11-13, 12:11
  3. Felkod 08 ACC, OG9-5
    Av TorbjörnÅ i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-06-22, 19:02
  4. [LÖST] ACC felkod 21 OG9-5
    Av pof i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-09-14, 09:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •