Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 900 T16 -85 hackar och jävlas

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122

    900 T16 -85 hackar och jävlas

    Hjälp!

    Min 900 T16 -85 hostar och hackar alldeles bedrövligt så fort turbon laddar. Den går kanonbra så länge inget turbotryck uppstått.

    Bilen startar lätt i alla väder, går rent och fint på tomgång, inte det minsta lilla ryck så läng tryckmätaren befinner sig i vita området, men så fort den kommer ett par mm in på gula så blir det ett par rejäla tryck, och om man fortsätter hålla ner gasen kommer ett par kraftiga avgassmällar. Inga småryck alltså, utan lika rejäla ryck som om tryckvakten slår ifrån.

    Jag har givetvis kollat över allt enkelt, tändsystem, testat annan luftmassemätare, kollat diverse elanslutningar, ryckt bort kontakterna till apc och magnetventil, men den hackar redan på grundladd.
    Har också kollat så att fördelaren funkar som den ska (vacuumstyrd tändjustering på 85:a). Alla tändstift ser fina ut.

    Jag har dock inte mekat mig in i instrumentbrädan och kollat vid tryckvakten och LH-boxen än, men har pluggat vacuumslangen till tryckvakten ute i motorrummet, men den gick hackigt i alla fall.

    Det verkar ju som att den antingen tänder på helt fel ställe, typ med öppen avgasventil, eller att den stänger soppatillförseln fullständigt?
    Min tjej har också en T16 -85 som jag kanske möjligen kan låna lite delar från och prova, men hon blir galen om den inte funkar när hon ska ha den till jobbet nästa dag, så jag försöker pilla så lite som möjligt med den.

    Någon som har någon idé? Varit med om nåt liknande?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    umeå
    Inlägg
    35
    TJENA hadde något liknade fel på min 760 tic.
    Då var det soppa pumpen som var dålig, hoppas det löser sig för dig

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    188
    Kolla så att soppa pumpen får ström ordentligt.. har haft samma pob på en av mina 900:or..

    Kan också ha blivit kortis i ralät till pumpen..

    //Johan
    Åker numera Nissan men snart Saab igen

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    sala
    Inlägg
    107
    sätt in ett extra relä vid bränslepumpen så att pumpen får ordentligt med ström. då kan du också ha någon brytare till den någonstans vilket gör att du kan sova tryggare

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    hade EXAKT samma fel som dig förr när jag böt motor hehe. hade glömt att skruva fast anslutningen vid intercoolen så när laddet kom så spraka det fint
    Subaru Legacy

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122
    Det är i alla fall inget rör som lossnat runt intercooler, allt sånt har jag kollat.
    Men det verkar ju som att jag behöver mickla lite runt soppapumpen och reläet i kväll.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    188
    Citat Ursprungligen postat av davva
    hade EXAKT samma fel som dig förr när jag böt motor hehe. hade glömt att skruva fast anslutningen vid intercoolen så när laddet kom så spraka det fint
    har haft de problemet också, fast då hade den lilla skruven som sitter i nederkant på ic:en lossnat.. kolla de me Pedera..

    //Johan
    Åker numera Nissan men snart Saab igen

Liknande ämnen

  1. Caben jävlas
    Av slaskman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-03-31, 12:41
  2. Bagagelucka som jävlas 9-3ss
    Av jonlun i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 13:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •