Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Turbohaveri?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    20

    Turbohaveri?

    Hej!
    Har precis fått veta att troligtvis har turbon gått på bilen. Lagomt roligt när man sitter ca 60mil bort...not. Det ända jag vet är att oljelampan började lysa under körning och därefter var det kört. När dem försökte starta igen så rykte det en hel del och det kom olja ur avgasröret.

    Tänkte kolla upp på skroten vad en turbo kan tänkas kosta. men för att göra en exakt sökning så skulle jag vilja ha artikelnumret på turboaggregatet. Hur får jag tag på den? Måste jag titta på den fysiska delen? Eller ni som har Wis, Epg eller vad det heter kanske kan få fram det därifrån. Vore väldigt tacksam isåfall. Vilka aggregat kan jag använda mig av? Årsmodeller osv? Brukar det vara någon livslängd på turbon innan den havererar?

    Regnr: STH104
    SAAB 9-5 2.3 Biopower -07

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Turbohaveri?

    Vart är du nu då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    20

    Re: Turbohaveri?

    Bilen finns i Östersund och jag i Katrineholm. Så det är en bit.
    SAAB 9-5 2.3 Biopower -07

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Turbohaveri?

    Du kanske redan sett det, men speedparts tar 5850 för en utbytesturbo. Det skulle nog jag satsa på.

    edit: sen finns det ju en del att tänka på när man byter turbo. T.ex ta reda på varför den har rasat så man inte byter den och sen får ras på nya pga t.ex dålig smörjning eller vad det nu kan vara som gått snett. Kanske du eller någon tidigare ägare kört inspirerat och sen stängt av motorn direkt utan att låta den få kylas av. Detta leder till koksad olja vilket kan leda till ras ganska så fort.

    Har du senaste versionen av vevhusventilationen? Är oljan av rätt sort och bytt tillräckligt ofta? Bilen har ju rullat 30 000km per år, men någon tidigare ägare kanske bara kött korta sträckor och dessutom med gamla vevhusventen. 10 000km är max för oljebyte om man kört korta sträckor och/eller mycket kökörning.

    Sen när man väl konstaterat vad som gått snett och hur man skall undvika det finns det en procedur för att första starten efter turbobytet. Sök runt för mer info om det, men som jag förstår det ska man köra startmotorn utan tändkassetten inkopplad så man får ut lite olja i turbon innan man drar igång motorn på riktigt.

    Tilläggas bör att jag bara är en glad amatör som aldrig bytt turbo förut.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

Liknande ämnen

  1. Turbohaveri
    Av Curthan55 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 18:03
  2. Slö 9-3 2,2 TiD -99, turbohaveri?
    Av Mr_Pyro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 23:59
  3. Turbohaveri
    Av suburban i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 20:24
  4. turbohaveri?
    Av andreaslund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 13:00
  5. Turbohaveri 95 2,0t
    Av boris i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •