Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Airbag lampa lyser, kan man ha barnstolen fram

  1. #1
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    Airbag lampa lyser, kan man ha barnstolen fram

    airbag lampan lyser i en 9-5 -99. och han undrar iallfall han kan ha sin barnstol i framsättet?

    jag har iallfall för mig att båda airbagsen är urkopplade när lampan lyser.

    Men jag rekomenderade han att inte ha sitt barn där fram.
    Man vet ju aldrig. helt plötsligt funkar den när man krockar :/
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  2. #2

    Re: Airbag lampa lyser, kan man ha barnstolen fram

    Skulle ABSOLUT INTE sätta en barnstol ifram bara för att man "tror" att airbagen är urkopplad.
    Lampan kan lysa av olika anledningar. Räcker med en bältessträckare som felar så lyser lampan!
    Ta reda på varfor den lyser och åtgärda felet.
    Koppla ur passagerarkudden på verkstad om så behövs.
    SAAB 9-5 Vector SC
    Lightning Blue Edition.
    http://www.garaget.org/?car=60628

  3. #3
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    Re: Airbag lampa lyser, kan man ha barnstolen fram

    mm tänkte samma tanke som dig.

    Jag har tagit reda på felkoderna som finns

    b1332
    b1610
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  4. #4

    Re: Airbag lampa lyser, kan man ha barnstolen fram

    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    mm tänkte samma tanke som dig.

    Jag har tagit reda på felkoderna som finns

    b1332
    b1610

    B1332:Krockkudde förare, för hög resistans.
    B1610:Styrdon, felprogramerat.

    Om det är nån kudde som löser ut så är det nog passagerarkudden!!
    SAAB 9-5 Vector SC
    Lightning Blue Edition.
    http://www.garaget.org/?car=60628

  5. #5
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    Re: Airbag lampa lyser, kan man ha barnstolen fram

    men vad skulle kunna vara felet om man får dessa koderna då?

    programera stydronet räcket väll inte med att bara ha tech 2an? man måste ha internet uppkoppling med wis med eller?
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Airbag lampa lyser, kan man ha barnstolen fram

    Citat Ursprungligen postat av hatcher
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    mm tänkte samma tanke som dig.

    Jag har tagit reda på felkoderna som finns

    b1332
    b1610

    B1332:Krockkudde förare, för hög resistans.
    B1610:Styrdon, felprogramerat.

    Om det är nån kudde som löser ut så är det nog passagerarkudden!!
    Så vitt jag vet så är inte systemet aktivt när lampan lyser.

    Personligen hade jag nog dock åtgärdat felet istället och samtidigt fått kudden bortkopplad på pass sidan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7

    Re: Airbag lampa lyser, kan man ha barnstolen fram

    OM krockkuden är urkopplad så ska det väl sitta ett klistemärke på brädan att den är det? Det är det iaf. i min 9-5 från -99. Ingen lampa som lyser och det ska det inte göra heller även om den så är urmonterad ur bilen.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Airbag lampa lyser, kan man ha barnstolen fram

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    OM krockkuden är urkopplad så ska det väl sitta ett klistemärke på brädan att den är det? Det är det iaf. i min 9-5 från -99. Ingen lampa som lyser och det ska det inte göra heller även om den så är urmonterad ur bilen.

    var väl dock inte riktigt detta som var frågan.

    Fattar det mer som frågan var om airbagen blir inaktiverad när srslampan tänds, vilket jag iaf fattat som det är fallet.

    Sen att det inte är rätt tillvägsgånssätt är ju en annan sak.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Airbag lampa lyser, kan man ha barnstolen fram

    enkelt svarat, montera aldrig en barnstol fram, rekomenderas inte av någon,läs t.ex på folksams hemsida angående säkerhet för barn i bil, måste man dock göra detta så ska airbagen kopplas ur av aukteriserad personal och göras på ett riktigt sätt. Att chansas på att en airbag inte löser ut bara för att en lampa lyser och tro att inget bör hända är enligt mig mycket korkat tänkt... gör rätt och lös problemet och gör en korrekt demontering av systemet..

    Kan upplysa er om att en airbaglampa lyser pga att det föreligger ett fel i systemet, det innebär att det inte fungerar på ett riktigt sätt, vissa system kanske fortfarande är aktivt och det kan faktiskt t.om vara så otäckt att en AIRBAG SMÄLLER UTAN ANLEDNING!!! har själv fått in såna bilar på jobbet, är absolut inte vanligt men det händer
    Kör 9-5aero sc aut -00

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Airbag lampa lyser, kan man ha barnstolen fram

    Citat Ursprungligen postat av Jimpa
    enkelt svarat, montera aldrig en barnstol fram, rekomenderas inte av någon,läs t.ex på folksams hemsida angående säkerhet för barn i bil
    Det där har du nog fått lite om bakfoten...

    Jag citerar från Folksam:
    " Var är det bäst att barnet sitter? "

    " Om krockkudden är urkopplad är det ur krocksäkerhetssynpunkt fler fördelar att ha barnet i framsätet. Krockprov visar en något lägre skaderisk vid en frontalkrock om barnet sitter i en bakåtvänd stol lutad mot instrumentpanelen, jämfört med en bakåtvänd bilbarnstol i baksätet lutad mot framstolens ryggstöd. Vid en sidokollision är barnet mer skyddat på mittplats bak, än i framsätet. Krockar från sidan är dock mer ovanliga än frontalkrockar. Fördelarna med att ha barnet i framsätet är därför flera "

    " Var är det säkrast att sitta? "

    " Under förutsättning att krockkudden är avstängd, är det ingen större skillnad säkerhetsmässigt mellan fram- och baksätet. "
    Slut citat.

    Jag ska själv, så fort jag får tid och orkar, flytta min stol från höger bak till framsäte, då får jag också bättre kontakt med grabben. (Jag har ingen airbag alls på passagerar sidan.)
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Airbag lampa lyser, kan man ha barnstolen fram

    ja visst är det smidigare att komma åt att ge sitt barn nappen när den har trillat ur när barnet sitter fram, vet själv hur jobbigt det kan upplevas när min son skrek och var trött och inte redde ut den biten själv, eller om det nu bara ville känna närheten från oss, jag har dock nästan alltid sambon med mig i bilen så hon fick sitta bak om det skulle bli något bekymmer, samtidigt så beror det ju lite på hur just din barnstol är uppbyggd och tittar man på på t.ex BeSafe iZi Kids barnstolen så finns det rekommendationer att den ska sitta bak och ej luta mot något då benen som håller upp ryggen ska absorbera energi och mjuka upp smällen, kommer inte ihåg om det var på youtub lr deras hemsida jag såg filmer på krocktester.. och då stämmer ju inte längre folksams text där dom vill ha ryggen lutad mot instrumentpanelen om man läser deras text.

    men samtidigt är det ju fel av mig att säga "enkelt svarat, montera aldrig en barnstol fram, rekomenderas inte av någon,läs t.ex på folksams hemsida angående säkerhet för barn i bil" som du citerade till men personligen så vill jag ändå slå ett slag för den placeringen om bilen har airbag, visst det ska aldrig kunna hända något, men som bilmek så litar man aldrig på en bils system längre hur säkert det än ska vara...
    Men har du inte nån airbag monterad i bilen så visst hade nog jag övervägt placering fram, hade det oxå ett par veckor i min gamla golf, dock så var stolen så stor så alldeles för mycket av siktfältet försvann, ingen högerbackspegel och halva vindrutan borta.. nja jag ville se iallafall, nu är det ju saab vi talar om så det måste ju bara bli bättre


    Hur som helst så är det väl det bästa att man ger fan i att hamna i en olycka, man försöker ju göra allt i sin makt för att få sin ögonsten att färdas säkert och det går ju framåt, nu så är det ju t.om lag på att barnen ska ha bilbarnstol, huvudet får ej passera ryggstödet på stolen osv. när en annan växte upp så räckte det med att barnen satt i baksätet bälte eller ej kvittade ju?!!
    Kör 9-5aero sc aut -00

Liknande ämnen

  1. Airbag lampa lyser - Saab 9-3og (99)
    Av Cliff Barnes i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 19:39
  2. Airbag lampa lyser og9-3 - sidokrocksensor
    Av Kallsa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 15:55
  3. Airbag lampa lyser?
    Av Wirf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 15:40
  4. Airbag lampa lyser!
    Av Pred i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 23:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •