Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: SID Paneler

  1. #1

    SID Paneler

    Hej.
    Hur vet man vilka SID paneler som passar till olika bil modeller?
    Har en 95a 2,3t ( B235e ) 2000 och har hittat en med modellnr:12806124 SID2 Tillverkad 2008 av Autoliv.
    Den har suttit i en 95a 2002 2,0T ( B205E )
    Passar denna rakt av eller måste man omprogrammera den?
    Hittade detta i en Tråd.
    Gäller 9-5
    98-02
    03 (Ändring på minst rattknappar och spolarvätskenivå)
    04-05 (Annan kontakt)
    06-?
    Alltså... Till en -01 kan du använda en SID 98-02.
    Något annat kräver mer eller mindre ombyggnad.

    Kan någon kunnig verifiera att detta stämmer?
    Var hittar jag "ORG" Numret, om detta är samma så skall SID panelen passa utan omprogramering enlig Nisse på skroten.
    Har nu fått ett Pm att ORG nummret står på Sid panelen.

  2. #2

    Re: SID Paneler

    Ingen som har en aning om hur detta med SID paneler hänger i hop?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    540
    Medlem#
    14235

    Re: SID Paneler

    2002:an passar med 99% säkerhet i din 2000, men självklart måste den gamla giftas ur, och den nya in med Tech2.

    Vad är det för fel på din gamla?

  4. #4

    Re: SID Paneler

    det vanliga att Pixlar kommer och går.
    För det mesta är vissa delar borta eller oläsliga.
    Har läst i en tråd att det inte är frågan om in giftning utan anpassning av program för att passa i de olika modellerna som görs när man köper en ny på SAAB, men vad vet jag läser trådar men har noll koll hur det fungerar.

  5. #5
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 002

    Re: SID Paneler

    Varför inte testa att laga SID innan du skaffar en ny... det kostar ju inget & misslyckas du så hade du ju ändå tänkt att skaffa en annan!

    Beskrivning finns här! http://remus.oru.se/zedman/acc/manual_swe.htm

  6. #6

    Re: SID Paneler

    Tack Börne för den Eminent a manualen.
    Tanken var att köpa en och reparera den gammla och ge den till grannen som har en som är värre än den jag har.
    Vill då att den jag köper har alla funktioner som finns i dag. ( men synliga )
    Det är en djungel av olika modeller av SIDar och tänkte att det var någon som visste hur det hänger i hop. Det enklaste var att köpa en ny på SAAB med det är så många som jag känner som har samma problem med svår lästa SID paneler.
    Så det vore kul att rädda dessa.

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156

    Re: SID Paneler

    Mig veteligen handlar det som sagt inte om in och urgifte i bilen.

    Det som är ingift med bilen är bilstereon. Detta för att bilstereos tenderar att vara stöldbegärliga. 9-5,ans stereo fungerar inte i några andra bilar än den som den är ingift i, så länge inte den gifts ur den bilen och in i den nya bilen, alternativt att den bilens Dice och Twice också tas med (otroligt bökigt). Att man behöver gifta in och ur stereon är alltså ett stöldskydd, istället för t ex en stereo-kod som det är på ng900,ans stereo.

    SID,en ingår inte i stereon, även om den råkar visa radiokanaler etc, utan det är bilens färddator, något som inte är stöldbegärligt. Därför har inte Saab gjort att man behöver gifta ur och in en SID i bilen utan det som man kan behöva göra är alltså att tala om för bilen vad det sitter för däckdimensioner, utrustning etc i bilen för att den ska rapportera värden och sånna saker rätt. Detta brukar man mig veteligen kalla för "reservdelsprogrammering". Detta är en sak som man bör göra, men nödvändigtvis inte absolut måste göra. Det som kan hända är att bilen missvisar informationen en del, då främst i funktioner som rör hastighet och distans, såvitt jag har förstått.

    Vidare tror jag att SID,en gjordes om något om det var 2003 eller 2004 om jag inte missminner mig. En nyare SID passar inte rakt av i en bil med den gamla sidden, så se till att skaffa rätt modell..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8

    Re: SID Paneler

    Hej.
    Köpte en Beg på skroten funkar kanon.
    från en 95 a 00 utbytt 08.

Liknande ämnen

  1. Svar: 52
    Senaste inlägg: 2020-09-26, 15:13
  2. Lossa "metall-look" paneler i dörrar og9-5 my06
    Av danielduchon i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-02, 01:02
  3. damasker och paneler (billigt)
    Av J.L i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-19, 12:01
  4. alu paneler från dns trading?
    Av RallyAnders i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-02, 05:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •