Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Att ta BE-kort

  1. #1
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Att ta BE-kort

    Är sugen på att ta be-kort.

    Har letat lite på nätet men inte riktigt fått svar..

    Är teoring bara "köra-med-släp-frågor" eller innefattar den vanlig körning också?

    Hur går uppkörningen till?

    Jag tycker ja är hyffsat duktig på att köra med släp, är det nån jätteskillnad å köra med tyngre släp?
    Beror väl mycket på bilen/släpet också..

    Ingen som har en teoribok övers?
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  2. #2

    Re: Att ta BE-kort

    Hur uppkörningen går till finns att läsa här:
    http://www.korkortsportalen.se/Upload/d ... E_2005.pdf

    Ingen större skillnad att dra ett "tungt" släp.
    Har teoribok från -81 men jag tror nog att du kan hitta en som är upp to date på nätet...

  3. #3
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: Att ta BE-kort

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Hur uppkörningen går till finns att läsa här:
    http://www.korkortsportalen.se/Upload/d ... E_2005.pdf

    Ingen större skillnad att dra ett "tungt" släp.
    Har teoribok från -81 men jag tror nog att du kan hitta en som är upp to date på nätet...
    Tackar!

    Vill helst få tag i en bok efter jag kom till världen iaf...
    Ja hitta nu på str.se
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Att ta BE-kort

    Manöverprovet hittar du på sista sidan i det här dokumentet.
    http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2005nr109.pdf

    Manöverprov skall genomföras före körning i och utanför
    tätort. Det skall genomföras enligt följande och enligt bilaga 1.
    Sökanden skall köra fordonskombinationen från område A till
    område B för att därefter backa från område B in i område C.
    Backningen avslutas när fordonskombinationen står rakt. När
    hela fordonskombinationen står rakt inom område C körs den
    framåt in i område A och när den är inom område A backas den
    till område B. Från område B körs fordonskombinationen
    framåt genom område C.
    Fordonskombinationen får inte köras utanför det manövre-
    ringsområde som märkts ut.
    Provet skall avslutas när släpvagnens bakre del passerar det
    sista paret trafikkoner i område C.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Att ta BE-kort

    Teorin för BE innefattar även "B-delen".
    Ganska omafattande alltså
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Att ta BE-kort

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Teorin för BE innefattar även "B-delen".
    Ganska omafattande alltså


    Vad är problemet? Den som redan innehar B-behörighet kan naturligtvis redan det som krävs för denna.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Att ta BE-kort

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Teorin för BE innefattar även "B-delen".
    Ganska omafattande alltså


    Vad är problemet? Den som redan innehar B-behörighet kan naturligtvis redan det som krävs för denna.
    Är inte så säker på det..
    Teoriprovet var betydligt enklare när jag tog kortet

    Sen är ju teoriproven lite jobbiga pga frågorna är lurigt ställda. Lätt hänt att man svarar fel på frågor som man egentligen kan.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8

    Re: Att ta BE-kort

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Teorin för BE innefattar även "B-delen".
    Ganska omafattande alltså


    Vad är problemet? Den som redan innehar B-behörighet kan naturligtvis redan det som krävs för denna.
    som ett rinnande vatten, bortsett från eventuella förändringar som kan ha skett under 80-, 90- & 2000-talet
    fast de e nog marginellt...

    edit. det här var ett försök till ironi.
    och om jag skall vara ärlig så är det ju inte bara trafikregler som ändras utan flera hundra olika lagar på ett eller annat sätt, som man också är skyldig att känna till. normalbegåvad eller ej, ett heltidsjobb om du skall kunna alt.
    JAGUAR - spinner som en katt

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Att ta BE-kort

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    Citat Ursprungligen postat av LM


    Vad är problemet? Den som redan innehar B-behörighet kan naturligtvis redan det som krävs för denna.
    som ett rinnande vatten, bortsett från eventuella förändringar som kan ha skett under 80-, 90- & 2000-talet
    fast de e nog marginellt...
    Men vänta nu: Självklart är man väl som bilförare skyldig att hålla sig informerad om fortlöpande förändringar som sker i trafiklagstiftningen?

    Är övertygad om att en normalbegåvad bilförare utan problem klarar teoriprovet utan att läsa på.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10

    Re: Att ta BE-kort



    edit:
    vart lite förvånad att det helt plötsligt blivit laglit att skuttsa på vissa moppar och inte på andra. det med klass 1, 2, 3, och hur många det finns skiter jag fullkomligt i, då det är minst 16-20 år kvar tills man har barnbarn i den åldern. men säkert viktigt i ett ev teoriprov kan jag tänka mig.
    JAGUAR - spinner som en katt

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    462

    Re: Att ta BE-kort

    Hm ja kanske. Dock är det "klurigare" idag som någon nämnde. Frågorna är ställda på annorlunda sätt. Anser mig normalbegåvad men vet inte om jag vågar sticka ut hakan och säga att jag hade klarat det direkt.

    Mvh

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta

    som ett rinnande vatten, bortsett från eventuella förändringar som kan ha skett under 80-, 90- & 2000-talet
    fast de e nog marginellt...
    Men vänta nu: Självklart är man väl som bilförare skyldig att hålla sig informerad om fortlöpande förändringar som sker i trafiklagstiftningen?

    Är övertygad om att en normalbegåvad bilförare utan problem klarar teoriprovet utan att läsa på.
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Att ta BE-kort

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Är övertygad om att en normalbegåvad bilförare utan problem klarar teoriprovet utan att läsa på.
    Trodde jag också. Gjorde ett sånt där provtest och fick inte alls godkänt.
    Några exempel på där jag torskade:
    ¤ Om inte strecket i marken syns vid stopplikt trodde jag att man skulle stanna i höjd med skylten. Rätt svar var i linje med vägkanten på den korsande vägen.
    ¤ Varningstriangeln skall stå 125m bakom bilen på motorväg, inte 300m som jag trodde.
    ¤ Får man även cykla på en gångväg för häst? Det får man inte.
    ¤ Hur stor procent av singelolyckor med dödlig utgång har en berusad förare inblandad? Jag trodde 60% och rätt svar var 50%.
    ¤ Jag trodde man fick köra om en cyklist på ett obevakat övergångsställe men det får man inte.

    Man bör nog läsa på lite innan man tar det skarpa provet? I alla fall behöver jag det.
    Fredrik J

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Att ta BE-kort

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    ¤ Får man även cykla på en gångväg för häst? Det får man inte.
    Man kan ju undra varför en bilförare behöver kunna just den regeln

    Jag tror också jag behöver plugga just på sånna saker som Fredrik torskat på
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Att ta BE-kort

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    ¤ Hur stor procent av singelolyckor med dödlig utgång har en berusad förare inblandad? Jag trodde 60% och rätt svar var 50%.
    OK, en sån fråga kan man ju naturligtvis missa på men inte:
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    ¤ Jag trodde man fick köra om en cyklist på ett obevakat övergångsställe men det får man inte.
    Tycker nog det hamnar under "normalbegåvat" att veta att detta inte är tillåtet. Det har nog förmodligen aldrig varit det heller så det håller inte att skylla på ett gammalt körkort.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Att ta BE-kort

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    ¤ Jag trodde man fick köra om en cyklist på ett obevakat övergångsställe men det får man inte.
    Tycker nog det hamnar under "normalbegåva" att veta att detta inte är tillåtet. Det har nog förmodligen aldrig varit det heller så det håller inte att skylla på ett gammalt körkort.
    Detta är också en typisk fråga som är jättelätt att missa om man inte läst på. Svaret är väl egentligen ganska självklart men det det är också en situation som är tämligen sällsynt i verkligeheten och saknar praktisk betydelse. Orsaken till att det är förbjudet lär ju vara att cykel räknas som fordon...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Att ta BE-kort

    [quote=LM]
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    ¤ Hur stor procent av singelolyckor med dödlig utgång har en berusad förare inblandad? Jag trodde 60% och rätt svar var 50%.
    OK, en sån fråga kan man ju naturligtvis missa på men inte:
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":21pvj0er
    ¤ Jag trodde man fick köra om en cyklist på ett obevakat övergångsställe men det får man inte.
    Tycker nog det hamnar under "normalbegåvat" att veta att detta inte är tillåtet. Det har nog förmodligen aldrig varit det heller så det håller inte att skylla på ett gammalt körkort. [/quote:21pvj0er]

    Normalbegåvat eller inte, jag brukar göra det.
    Då en cykel inte skymmer sikten speciellt och att jag utan tvekan kan se att övergångsstället är tomt utan en människa i närhet ser jag inte problemet. Att man inte får köra om en bil i samma situation är självklart för att bilen skymmer sikten.
    Men nu vet jag vad jag ska svara.
    Fredrik J

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Att ta BE-kort

    Som sagt: Det har varit otillåtet att köra om på ett obevakat övergångsställe "i alla tider". Undra hur många fler trafikregler som gått dig (och även mig) förbi?

    Teoriprovet har ju aldrig varit "idiotsäkert" då det vare sig ställs frågor på samtliga trafikregler och att ett visst antal fel dessutom tillåts.

    Tror inte det skulle skada med både syntest och teoriprov när vi förnyar våra körkort. Att även hoppas på en uppkörning då är nog att ha för stora förväntningar.

    Visst kostar det en del men ställt i proportion till vad olyckor beroende på förarmisstag kostar och hur mycket pengar som satsas på hastighetskameror vore det kanske en motiverad prioritering?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Att ta BE-kort

    Jo jag visste att man inte får köra om en bil vid ett övergångsställe och nu vet jag att det även gäller cykel.
    Annars kör jag enligt vad bilskolan lärde mig för 20 år sedan. Det enda jag kan komma på att jag inte längre alltid gör är att slå på vänsterblinkers när jag lämnar en vägkant.
    Fredrik J

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: Att ta BE-kort

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta

    som ett rinnande vatten, bortsett från eventuella förändringar som kan ha skett under 80-, 90- & 2000-talet
    fast de e nog marginellt...
    Men vänta nu: Självklart är man väl som bilförare skyldig att hålla sig informerad om fortlöpande förändringar som sker i trafiklagstiftningen?

    Är övertygad om att en normalbegåvad bilförare utan problem klarar teoriprovet utan att läsa på.
    Helt ärligt tror jag majoriteten av alla körkortsinnehavare kuggar om dom sätter sig o gör provet utan förberedelse, hur mycket annat man har kunnat som ett rinnande vatten har inte läckt ut med åren?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  20. #20

    Re: Att ta BE-kort

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tror inte det skulle skada med både syntest och teoriprov när vi förnyar våra körkort.
    jodå, jag har gjorde syntest när jag förnyade nitt i sommras.
    och hörseltest, och reflextest, och balanstest, och en massa annat som inte ingår i A eller B.
    JAGUAR - spinner som en katt

Liknande ämnen

  1. vad skilljer motorerna åt? 2.3t kort & 2.3i kort?.
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 23:08
  2. kort toppar.....
    Av SnabbSaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 09:27
  3. Vad har jag kört sönder nu då?
    Av SF i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 21:05
  4. Nya kort på bilen...
    Av _JB_ i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-30, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •