Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Vem är det egentligen som vinner rejset?

  1. #1

    Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Samma visa varje gång... Kan tyvärr inte hålla mig från att bli lite löjlig och rejsa lite på motorvägen ibland. Men nästan all rejs slutar på samma sätt. Jag drar till ca 150 km/h och släpper sen eftersom jag inte gillar idiotiskt snabb körning på allmän väg trots att jag tycker att det är kul att rejsa. Då blir jag a-l-l-t-i-d omkörd av den som jag har kört ifrån. Precis som om rejset handlar om vem som kommer förbi den andre på vägen istället för en prestandajämförelse. Det har t.o.m. hänt någon enstaka gång vid sen tidpunkt utan att andra bilar (förutom den jag rejsar mot) har funnits på vägen och jag har dragit ända upp till ca 200 km/h. Men sen kommer den som man har kört ifrån rejält med minst 200 knyck och passerar en (och tycker att dom vinner?) när man har slagit av på gasen och det kan faktiskt reta mig ganska ofta.

    Nån mer med samma erfarenheter...?

  2. #2

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Kan ju tillägga att det ju faktiskt har hänt (fast inte jätteofta. He he) att jag själv har blivit frånkörd. Då släpper jag som vanligt på gasen vid 150 och blinkar en gång som för att säga "snyggt, tack för rejset". Önskar att alla gjorde likadant istället för att idiotköra ikapp.

  3. #3

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Har absolut samma erfarenheter själv. Ska man dock vara riktigt krass vet du ju själv vilken bil som gick bäst och kan egentligen skita i att personen i den andra bilen måste försöka visa sig "bättre" genom att köra som ett nöt. Det är kul att köra fort men det finns gränser på allmäna vägar enligt mig. Du verkar dela den bilden med mig.

    Og 9-3 Aero Svart 170
    Saablös på okänd framtid

  4. #4

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Helt klart! Du har helt rätt. Det som egentligen retar mig mest är jag faktiskt retar mig på den som kör ikapp. Egentligen ska man ju bara slå av gasen efter vunnet rejs och bara småle och strunta helt i den andra - precis som du säger.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 114

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Man ska ha koll på när det är dags att släppa gasen..
    Drog ifrån en nissan en gång med 93:an och släppte, då kom han i världens fart.

    Det slutade iallafall med att han satte bilen i en rondell och knäckte nån hjulaxel. Klart man stannade och hörde hur det var med honom, ingen mening att skälla på'n, han lärde sig nog läxan ändå..

    Veckan före eller efter fick jag pisk av en impreza på samma ställe. Det var hans storebrorsa det.. han höll sig dock på vägen..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Var bor ni egentligen?

    Här uti sydvästra Skåne är det ytterst sällsynt att trafikanterna har nån jäkla aning om att det finns ANDRA trafikanter ute och kör...
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Citat Ursprungligen postat av need4speed
    Helt klart! Du har helt rätt. Det som egentligen retar mig mest är jag faktiskt retar mig på den som kör ikapp. Egentligen ska man ju bara slå av gasen efter vunnet rejs och bara småle och strunta helt i den andra - precis som du säger.
    Haha, jag känner igen det där! Även fast dom hamnat efter upp till ~150 och man VET att man har större ku... öh, mer att åka med blir man lite irriterad när dom blåser om en i 180! Dom ska ju veta sin plats och ligga kvar bakom!

    ... Dom kanske har bråttom hem för att panikbeställa fler klistermärken och eloxerade dumpventiler, dom blev ju precis frånkörda av en trött gammal saab!

    (Tilläggas bör att dylika saker ägnade jag mig åt när jag var ung och dum i min 9k aero, numera nöjer jag mig med att med en snabb knix på gaspedalen och lite vrål ur avgasrören starta larmet på parkerade bilar, som det sig bör för en kultiverad och mogen person! )

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Det blir ju ett väldigt kort mätintervall om man bara kör tex 100-150km/h...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Jag brukar ofta blinka som tack för rejset oavsett om jag är bakom eller framför. Drar jag ifrån med marginal blinkar jag med båda blinkersarna och saktar ner eller svänger av. Skulle jag hamna långt efter blinkar jag också med varningsblinkers/signalerar på annat sätt innan jag saktar ner..

  10. #10

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Jag brukar ofta blinka som tack för rejset oavsett om jag är bakom eller framför. Drar jag ifrån med marginal blinkar jag med båda blinkersarna och saktar ner eller svänger av. Skulle jag hamna långt efter blinkar jag också med varningsblinkers/signalerar på annat sätt innan jag saktar ner..
    Det är en snygg gest. Fast tyvärr så vet jag att det även finns folk som inte fattar denna artiga gest och misstolkar det som en retsam gest. Att man först kör ifrån dom och sen blinkar åt dom, lite som i stil med: "-Ha ha, bye bye looser" trots att det inte alls är så man menar.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Har man kört ifrån nån och den personen sedan vill blåsa förbi en efter att man släppt av så är det upp till den personen, jag vet ju redan att jag kört ifrån honom...

    Brukar tända bromsljusen 2 gånger som signal att han är torsk om jag kört ifrån nån.
    Har jag blivit ifrånåkt på ett sjysst sätt brukar jag åka ikapp, lägga mig jämsides, göra tummen upp som tack för spontanracet. Glida in bakom eller fortsätta i mitt normala motorvägstempo.

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  12. #12
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Måste någon vinna?
    Upplever inte dessa race som någon tävling utan en prestandajämförelse.

    Vill du prova prestandan 100-150km/h kan du ju helt enkelt släppa av efter det och få bekräftat att din bil är snabbare eller långsammare.

    Råkade ut för en Volvo 850 T5R som jagade ikapp efter ett race, slutade med att han sladdade av vägen 100m bakom mig och totalskrotade bilen. Jag stannade givetvis och kollade med honom hur det gick och inväntade hans anhöriga.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Ska de bli rättvist måste man starta samtidigt. Sen vem som vinner är väl inge att bry sig om. värre är ju när någon man kör mot måste bara om efter rejset om man har vunnit!
    Men Vem vet hur dom tänker!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Jo kör man ett slutet intervall typ 100-150 så är det ju mer av en prestandamätning då det inte krävs så mycket mer av föraren att låta foten sjunka ner i golvet. Dock finns det många förare som tar det väldigt raceigt.

    Ett exempel var när jag körde mot en volvoförare i en 855 T5 på ca 300hk. Han körde ju givetvis ifrån min 900 på 220-240hk, och sen efteråt så var det väääldigt mycket snack om hur kass min bil var och hur mycket han hade vunnit. Det blir ju lite löjligt...

    Annars är väl tumregeln att för vinnaren var det en tävling, för förloraren en prestandamätning!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    319

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Det där med hastighet beror ju mycket på vilken bil man kör. På väg till Elmia en gång (Minns inte när) så kom det en en S40 T4 (Tror dom heter så) och blåste om mig när jag låg i ca 140, ägaren till bilen jag körde vände sig lugnt till mig och sa "Du vet vad du ska göra". Sagt och gjort, jag hängde på bakom honom upp till ca 230-240 där hans fina v*lvo kroknade, sedan slog jag på vänster blinkersen och blinkade till med helljuset för att uppmärksamma honom, sen petade jag i 4'an och drog till varvstopp, skickade sedan i 5'an och drog lite till innan jag slog av. Sen såg jag inte honom värst nära mig mer på den resan.

    Vad jag körde för bil? AMG Merca.

    Numera tar man det dock lite lugnare på vägarna, har varit med om en krock för mycket, nu har det iofs inträffat under lagliga förhållanden men man kan ju tänka sig att blåsa av vägen i 250+ km/h, det blir inte bra.
    9-3 2,0t -01

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Jag känner igen mig, känns nästan som det handlar om "ska man göra det ska man göra det ordentligt" alltså om man ändå kör olagligt så ska man göra det rejält eller lättare sagt, vem som är mest idiotisk!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  17. #17
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Ha ha...

    Det du snackar om är en klassisk "ricer"
    Något som jag råkar ut för i stort sett varje dag till och från jobbet även om jag inte gasar för att vinna. (Konstigt, men det verkar som det där mindervärdeskomplexet folk påstår inte exisiterar kan diagnostiseras...)
    Du pruttar ifrån ditt "offer", när man väl bjuder upp till dans
    Deal done och man släpper av på gasen (Om den nu är vid 100 eller 200!?)


    .....Efter "matchen" släpper du gasen, börjar ratta på radion, pratar med passageraren, som fö börjar håna dig för att du inte växt upp osv..... och när du minst anar det vrålar någon förbi i +180km/h
    Det är då offret som fått upp farten

    Vem som "vinner" i detta utdragna förlopp?..... tja, who gives a shit
    Jag och min stolsgranne brukar oftast skratta åt situationen och utnämner sällan någon vinnare
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Ha ha...

    Det du snackar om är en klassisk "ricer"
    Något som jag råkar ut för i stort sett varje dag till och från jobbet även om jag inte gasar för att vinna. (Konstigt, men det verkar som det där mindervärdeskomplexet folk påstår inte exisiterar kan diagnostiseras...)
    Du pruttar ifrån ditt "offer", när man väl bjuder upp till dans
    Deal done och man släpper av på gasen (Om den nu är vid 100 eller 200!?)


    .....Efter "matchen" släpper du gasen, börjar ratta på radion, pratar med passageraren, som fö börjar håna dig för att du inte växt upp osv..... och när du minst anar det vrålar någon förbi i +180km/h
    Det är då offret som fått upp farten

    Vem som "vinner" i detta utdragna förlopp?..... tja, who gives a shit
    Jag och min stolsgranne brukar oftast skratta åt situationen och utnämner sällan någon vinnare
    Jag var ute och körde med kusinens T5 i laglig fart på en 90-väg och flyttade arschlet (bilen alltså) från punkt A till punkt B när döm om min förvåning, en hysteriskt vrålande Mitsubishi Lancer typ MY91 åker förbi förbi med passagerna hysteriskt vrålande och gestikulerande. Seriöst, trodde dom att dom tog en racande T5:a eller

    Påminner om den däringa youtube-videon med kidsen i en ng9-3 aero (?) som kastar sig mellan bilar som kör lagligt på motorvägen och kommer i byxorna när de kör om en cruisande porsche 911
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Påminner om den däringa youtube-videon med kidsen i en ng9-3 aero (?) som kastar sig mellan bilar som kör lagligt på motorvägen och kommer i byxorna när de kör om en cruisande porsche 911
    Wtf.. vill se
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Vem är det egentligen som vinner rejset?

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Påminner om den däringa youtube-videon med kidsen i en ng9-3 aero (?) som kastar sig mellan bilar som kör lagligt på motorvägen och kommer i byxorna när de kör om en cruisande porsche 911
    Wtf.. vill se
    Var visst en porsche carrera.

    http://www.youtube.com/watch?v=cTBssmRE0h0

    Titta och njut, kolla på hela, vid 3:30 typ kommer han tillbaka bakom dom igen, och dom börjar jävlas med honom igen resten av klippet. Dom tror verkligen att han racar för fullt Körkortsålder i England?
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

Liknande ämnen

  1. England vinner tebax askan?
    Av bollman i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 13:58
  2. vem vinner? [Acc 9-5 vs 850]
    Av Aero2002 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 01:13
  3. 9-3 SC vinner mot v50 i Expressen MOTOR
    Av Garmfighter i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 16:04
  4. Sportluftfilter ::: vad vinner man, vad förlorar man?
    Av mytho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 16:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •