Svarta är nog snyggast isf, men som du säger det är ju S40 lampor på bilden och inte 9000Ursprungligen postat av G M R
Men bra jobbat iaf
Svarta är nog snyggast isf, men som du säger det är ju S40 lampor på bilden och inte 9000Ursprungligen postat av G M R
Men bra jobbat iaf
Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke
Astina.dk får inte fram några verkar det som....
Är nog bara att glömma![]()
Var i kontakt med dalhhems och tydligen ska dessa förmodligen inte börja tillverkas ens.Ursprungligen postat av Turbosnurra
Chatt konversation nedan med dalhhems
Jörgen:
Så. Jag harmailat Autostyle för att se vad det handlar om för tid nu. Dom har nämligen inte fått in dom ännu.
Jörgen:
Kan du ge mig din mailadress så mailar jag dig så fort dom hört av sig?
Christoffer:
Vore jätte snällt, behöver nya framljus o orginal ser inte så roliga ut på bilen.
Christoffer:
Bara dra iväg ett mail så fort ni vet nåt så man kan lägga en order, kollade på astina.dk dom skulle fått in samma typ av strålkastare men dom tog bort dom igen, då fanns det 2st olika modeller o välja på, Crome och Svart. Det är svart jag är ute efter isåfall
Jörgen:
Jag har tyvärr en liten misstanke om att dom inte tänker tillverka dom. Vi får se.
Jörgen:
Jag mailar dig så fort jag fått svar.
Christoffer:
Ok jättebra tack
Jörgen:
No prob.
Jörgen:
Dom svarade precis att dom har utgått. Det vill säga att dom aldrig togs i produktion.
Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke
För dålig förfrågan på domsa dom i Danmark på astina...inte lätt att fatta när dom pratar med gröt i hela käfften men detta fatta jag
![]()
Så någon produktion blir det icke på dom med andra ord...
Får bli att göra egna
Jo tjena o göra såna där själv :PUrsprungligen postat av Turbosnurra
Ett sätt är väl att göra såhär.
![]()
Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke
Detta va ju så väntat, alltid lika dant när det gäller lampor till våra bilar.![]()
Sedan kan man ju fråga sig hur de tog reda på efterfrågan angående dem, om det va genom förhandsbeställningar. Jag menar i början kosta de väll närmare 5 lök eller? O man vill ju gärna veta vad man betalar för innan man lägger en beställning. Så då klart det inte blev någon efterfrågan på det viset.![]()
Aja, får la bli till o snickra ihop några egna som Turbosnurra säger (hur lätt nu det e').
Svarta lamphus har jag redan kört med ett tag, dock så fuska jag o klistra dit svart film. På så sätt går det o återställa dem om man vill det.
Däremot gör ju nya lampglas en hel del har jag sett. Jag skulle behöva byta ut mina, så det va ju synd det inte blev nått av stylinglamporna som sagt.
/Dennis
Saab 9-3 SS Aero -03 [Året-runt]
Saab 9000 CS Aero -95 [Sommar projekt]
Känner nån här till någon som är duktig på att tillverka kopior av existerande lyktglas fast utan mönster? Helt klara och släta... Kunde man bara fixa fram sådana så gavs det ju så otroligt mycket större chanser att tillverka egna bakstycken... Eventuellt bara trycka dit från nån annan modell som man råkar gilla. Det svåra är ju oftast att få passform mot kaross/grill osv.
Så i första hand en avgjutning av både blinkersglas och strålkastarglas individuellt och i andra hand kanske en variant där man spacklar ihop en blinkers med en strålkastare och gör ett gemensamt glas till dem båda.
Jag saknar både kunnandet och utrustningen för detta. Vem vänder man sig till?
Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)
Har varit i precis samma tankar som du, och som du säger så vore det ju inte så svårt om glasen fanns tillgängliga i klarglas.Ursprungligen postat av Samuelf
Inte heller jag har någon vidare kunskap om ämnet, men jag kan tänka mig det är rätt svårt att få till detta i rent glas.
Är det någon som vet hur stylinglyktor är uppbyggda till andra bilar, är det glas eller plast som sitter där?
Kan iaf tänka mig att plast är ett lättare och billigare ämne att använda.
I vilket fall så är även plast ett svårt ämne att forma i efterhand, det ska helst göras i maskin där verktyg (metallformar) används för att gjuta upp plasten.
Ett sånt verktyg väger ett antal ton och kostar därefter tyvärr.
Som om inte det vore nog så ska man ju ha rätt plastmaterial för det hela också.
Jag har varit inne lite på om det kan funka med plexiglas eller lexan, frågan är hur tunt det måste vara för att kunna formas samt om det kan stå emot de påfrestningar som framlyktor utsätts för.![]()
Kanske någon har erfarenhet om de sistnämnda materialen för att lämna deras syn på det hela.
Hur som helst dröjer det innan jag själv kan ta tag i och testa något av det, då jag har nog att göra på mina egna bilar för tillfället.Men kanske driver det någon annan att ta tag i det hela.
Mvh
Dennis
Saab 9-3 SS Aero -03 [Året-runt]
Saab 9000 CS Aero -95 [Sommar projekt]
+1Ursprungligen postat av G M R
Ja vill också ha andra lamphus!![]()
Nu är det så att "räfflorna" i lyktglasen har att göra med hur ljuset ska projiceras.Ursprungligen postat av Samuelf
En vanlig 9000 reflektor med ett klart glas skulle med ett klart glas ge ett dåligt ljusutbyte samt blända mötande.
Bilar me klara lyktglas har reflektorer som är formade/slipade i annan form och ska kompensera det slipade/räfflade glaset. - Alltså inte helt enkelt att räkna ut hur det ska vara.
9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5
Planen är naturligtvis att ersätta hela bakstycket och därmed även reflektorn och sätta dit insatser som ger rätt ljusbild.Ursprungligen postat av Slättabjörnen
Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)
Och E-märka också förstås?Ursprungligen postat av Samuelf
![]()
Vem har tillgång till sådana laboratorieresurser och sedan få ut produkten till ett rimligt pris?
Dream On - Tyvärr säger jag, men tanken är god.
9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5
E-märkta? Nej, lagligt behöver det inte vara. Korrekt ljusbild kan man ju dock vilja ha ändå.Ursprungligen postat av Slättabjörnen
Här får du gärna upplysa mig lite. Om jag nu köper ett par runda fina reflektorer med E-märkta glas och monterar dem bakom en klar glaskåpa, blir det olagligt då? Isåfall räcker det ju att jag tar bort plastkåpan vid besiktning.
Och det är ju ingen stor operation att byta tillbaka till sina originallysen vid besiktning, precis som folk byter tillbaka annan hårdvara vid besiktning för att de trimmat eller kör med annan utrustning som bilprovningen fnyser åt.![]()
Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)
Förstår din tanke angående att reflektorerna skulle vara E-märkta, men frågan är om det verkligen sitter en märkning på de små rackarna. Skulle mer tippa på att det klara glaset innan är e-märkt för att syfta på att hela lamphuset är detta.Ursprungligen postat av Samuelf
Är inte alls säker på det, men har svårt att föreställa mig att reflektorer har märkning. Är väl iof bara o dra dän orginal glaset på sin 9k och kolla. :P
Man skulle ju kunna göra en kopia på märkningen med dremel eller liknande på det klara glaset annars. Men då gäller det ju att det ser proffsigt ut, både märkning och lamphus.![]()
Mvh
Dennis
Saab 9-3 SS Aero -03 [Året-runt]
Saab 9000 CS Aero -95 [Sommar projekt]
Att göra i enstyck finns flera som redan gjort till andra bilar. Till just Saab är det tyvärr betydligt färre.Ursprungligen postat av Slättabjörnen
Själv har jag hållt utkik efter material att gjuta bakljus, men skulle behöva en vakumpump samt lite experimentpengar (ca 2000:-) för att börja.... Har prioriterat annat än så länge, men någon omöjlighet är det absolut inte.
Det är helt otroligt vad många Saab-entusiaster verkar förblindade av att det inte finns någon som gjort innan på just en Saab. Ta inspiration och arbetsmetoder från folk som gjort liknande saker på andra bilar oavsett om det är en Volvo, Opel eller Cadillac så ska man nog lyckas. Tyvärr verkar många rädda för att lägga timmarna som kan krävas.......
Som lök på laxen.
Jag köpte vita blinkersglas och bromsljusglas till min Volvo 240 sju år innan det började massproduceras. 1000:- per del. Dyrt som stryk, men det kostar att vara ensam.
Rimliga priser är fullkomligt skitsamma. Man kan lika gärna skapa exlusiva produkter för en väldigt liten skara människor.
Ursprungligen postat av Snabbe@STCS