Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690

    Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    Du är mitt ute på en väg mitt i natten, själv så har du precis tvärnitat för vilt. De första kidden har precis sprungit över vägen, fler kan komma. Då kommer det en billist bakom krönet, du blinkar med hellyset och har varningsblinkerserna på, men föraren saktar inte ner utan blinkar bara tillbaka...

    Hur gör ni för att varna andra billister? Tycker själv det är lite dumt att susa förbi i full fart precis efter tex rådjurskidd precis sprungit över vägen.
    Marcus Lind

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    Det går väl tyvärr inte att göra så mycket mer än det du redan beskrivit. Slå på helljusen helt så han tvingas bromsa in för att han inte ser är ju en variant som kanske fungerar men det är alldeles för farligt.

    Får jag nita för vilt så är det första jag gör medans jag hänger i bältet att trycka igång varningsblinkersen så övrig trafik oavsett riktning ska inse att här är det något på gång.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Det går väl tyvärr inte att göra så mycket mer än det du redan beskrivit. Slå på helljusen helt så han tvingas bromsa in för att han inte ser är ju en variant som kanske fungerar men det är alldeles för farligt.

    Får jag nita för vilt så är det första jag gör medans jag hänger i bältet att trycka igång varningsblinkersen så övrig trafik oavsett riktning ska inse att här är det något på gång.
    Du menar medans du nitar tar du bort ena handen för att leta efter varningsblinkersen ?
    Saablös dåre

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    761

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    Citat Ursprungligen postat av Unique87
    Du är mitt ute på en väg mitt i natten, själv så har du precis tvärnitat för vilt. De första kidden har precis sprungit över vägen, fler kan komma. Då kommer det en billist bakom krönet, du blinkar med hellyset och har varningsblinkerserna på, men föraren saktar inte ner utan blinkar bara tillbaka...

    Hur gör ni för att varna andra billister? Tycker själv det är lite dumt att susa förbi i full fart precis efter tex rådjurskidd precis sprungit över vägen.
    Jag brukar blinka med helljuset och ibland även använda varningsblinkersen samtidigt. Sen kan man ju också hålla koll i backspegeln för att se om bilen kör vidare och därmed har kommit förbi stället där djuren sprang över vägen.

    Att bara sätta på helljuset hjälper nog inte då föraren man möter antagligen bara blir irreterad och då kanske inte tror att det är en varning.

    Mvh
    Chrisse

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Det går väl tyvärr inte att göra så mycket mer än det du redan beskrivit. Slå på helljusen helt så han tvingas bromsa in för att han inte ser är ju en variant som kanske fungerar men det är alldeles för farligt.

    Får jag nita för vilt så är det första jag gör medans jag hänger i bältet att trycka igång varningsblinkersen så övrig trafik oavsett riktning ska inse att här är det något på gång.
    Du menar medans du nitar tar du bort ena handen för att leta efter varningsblinkersen ?
    Leta och leta, känner jag bilen väl så är det inga problem.
    Sen anpassas det självklart efter situation, en rak inbromsning där jag inte behöver väjja = lättare att få i varningsblinkersen under inbromsningen.
    En inbromsning i kurva eller där jag även behöver väjja = lite svårare att få i den så antagligen får det vänta tills jag står still.

    Men så svårt är det inte att dänga i den på en 9-5a, värre på en gammal ford där man lär pula in handen genom ratten.

    Sen så får man väl inte ha varningsblinkersen på förrän man står helt still va? Så eg. är det ett lagbrott att slå på den för tidigt.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    Hmm jag brukar medans bromsen är i botten rycka handbromsen och i samma rörselse ta lös bilbältet, för att med ett vigt skutt hoppa i baksätet och veva ner rutan och hänga ut med ficklampan i högsta hugg viftandes på den mötande bilens uppmärksamhet....


    Nej jag brukar blinka med helljusen de flesta saktar ner iaf i norrland sen om de inte uppfattar det är det ju svårt att göra något alls, bakom varande bilen ser ju bromsljusen förhoppningsvis.
    Varningsblinkersen använder jag om jag står still.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    Jag brukade blinka åt folk tidigare för att de skulle bli mer uppmärksamma om att det är något som inte står rätt till.
    Men sedan tänker man efter om att folk börjar antagligen glo på panelen och liknande och undra om de har helljus på eller något som slocknat så det kanske inte är någon bra idé.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  8. #8
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    277

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    Jag brukar slå på blåljusen.....
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    166

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    Citat Ursprungligen postat av Turborulle
    Jag brukar slå på blåljusen.....
    Hoppar du ut och arresterar djuren också? De jävlarna tror de äger vägen.


    Själv blinkar jag med helljusen. Då brukar folk sänka farten eftersom de tror att det är en hastighetskontroll på gång.
    Däremot blinkar jag aldrig för att varna om det skulle vara en hastighetskontroll. Kan ju vara ett fyllo eller en biltjyv man möter och de ska inte slippa undan.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    Citat Ursprungligen postat av Turborulle
    Jag brukar slå på blåljusen.....
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  11. #11

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    efter som jag gasat på redan innan, så har jag passerat stället där rådjuren skall passera över vägen
    JAGUAR - spinner som en katt

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    20

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    Inga helljus på för min del bara varningsblinkers, råkade själv ut för att någon varnade mig med helljuset efter en skymd kurva! Såg inte ett smack, och i samma ögonblick sa det smack! Hjort i sidan!
    Saab 93 Aero 2,0T! Cosmic Blue!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Du menar medans du nitar tar du bort ena handen för att leta efter varningsblinkersen ?
    En konst man lär sig på autobahn. Nästan lika viktigt som att bromsa själv. Ansvaret kan med fördel delas ut till framsätespassageraren.
    Fredrik J

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    brukade köra med varningsblinkers om det var någon i närheten, men det har jag slutat med för folk skiter i vilket.

    Sist jag körde varningsblinkersmetoden så fick jag tvärnita för det står 1 älgko 1 kalv och 2 stora 10-12 taggade tjurar mitt på vägen (90 väg). Tryckte på varningsblinkers så fort jag fått stopp på bilen.
    Så står alltså STILL med varningsblinkers, 2 av älgarna står framför min bil och 2st har precis passerat vägen och står vid reflexsstolpen när jag blir OMKÖRD av en som blåser i på så bra skiten går, detta var i dagsljus..

    Hade den stora älgtjuren som stod lagom 10 meter framför min bil och glodde gått 1 steg längre så hade han i forden legat 2 meter under gräsmattan nu.

    Ett antal gånger har jag även fått hellyse i nyllet från folk som tycker det stör andra att köra med varningsblinkers, så nästa gång kommer jag nog bara stanna, ta ett kort, garva och åka, för folk visar 0 i tacksamhet när man försöker varna för saker.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    brukade köra med varningsblinkers om det var någon i närheten, men det har jag slutat med för folk skiter i vilket.

    Sist jag körde varningsblinkersmetoden så fick jag tvärnita för det står 1 älgko 1 kalv och 2 stora 10-12 taggade tjurar mitt på vägen (90 väg). Tryckte på varningsblinkers så fort jag fått stopp på bilen.
    Så står alltså STILL med varningsblinkers, 2 av älgarna står framför min bil och 2st har precis passerat vägen och står vid reflexsstolpen när jag blir OMKÖRD av en som blåser i på så bra skiten går, detta var i dagsljus..

    Hade den stora älgtjuren som stod lagom 10 meter framför min bil och glodde gått 1 steg längre så hade han i forden legat 2 meter under gräsmattan nu.

    Ett antal gånger har jag även fått hellyse i nyllet från folk som tycker det stör andra att köra med varningsblinkers, så nästa gång kommer jag nog bara stanna, ta ett kort, garva och åka, för folk visar 0 i tacksamhet när man försöker varna för saker.

    Det är hårt trafikklimat nuförtiden.....Suck vad många idioter det finns.

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    brukade köra med varningsblinkers om det var någon i närheten, men det har jag slutat med för folk skiter i vilket.

    Sist jag körde varningsblinkersmetoden så fick jag tvärnita för det står 1 älgko 1 kalv och 2 stora 10-12 taggade tjurar mitt på vägen (90 väg). Tryckte på varningsblinkers så fort jag fått stopp på bilen.
    Så står alltså STILL med varningsblinkers, 2 av älgarna står framför min bil och 2st har precis passerat vägen och står vid reflexsstolpen när jag blir OMKÖRD av en som blåser i på så bra skiten går, detta var i dagsljus..

    Hade den stora älgtjuren som stod lagom 10 meter framför min bil och glodde gått 1 steg längre så hade han i forden legat 2 meter under gräsmattan nu.

    Ett antal gånger har jag även fått hellyse i nyllet från folk som tycker det stör andra att köra med varningsblinkers, så nästa gång kommer jag nog bara stanna, ta ett kort, garva och åka, för folk visar 0 i tacksamhet när man försöker varna för saker.

    Det är hårt trafikklimat nuförtiden.....Suck vad många idioter det finns.

    mvh
    Jeppe
    Till pumba, kör/körde du med varningsblinkers vid fart?
    Saablös dåre

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    Jag kör mer på metoden att en "kort blink" om dom glömmer stänga av helljuset.. (ger inte detta någon effekt brukar mina 2st 100W Big Knick få lysa fritt tills den andra bländar av)

    Annars brukar jag blinka några gånger snabbt, gör likadant när det är poliskontroller och liknande.. Bara någon enstaka gång som man inte sett bromsljusen tändas i backspegeln efter dom kört förbi.

    Varningsblinkers tror jag tyvärr inte på. Har själv väldigt svårt och se (på de flesta bilar att folk blinkar... eller oftast har som svårare att se det.. ) i.a.f dom gångerna jag kör i mörker. Oftast sitter dom så dumt så halvljuset "bländar" bort blinkersen rakt framifrån...)

    Däremot är jag väldigt sugen på att skaffa ett par xenonkonverterade Dimljus och rikta dom väldigt fint upp i ansiktet på mötande bil så man kan slå på dom varje gång man möter någon med dimljus och halvljus på och man blir bra bländad.. Vilket tyvärr oftast är dagligen!
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Till pumba, kör/körde du med varningsblinkers vid fart?

    nja blinkade till 3-4 gånger med varningsblinkers på de första bilarna som kom efter jag sett något.
    Tex om det stog nått i vägkanten, så blinkade jag ett par gånger.
    Vilket då blev vid fart, brukar vanligtvis inte stanna så fort jag ser nått i dikeskanten.

    Dock inte när älgarna stog på vägen för då vart jag ju tvungen att stanna för annars hade det ju smällt då älgarna stog still på vägen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Till pumba, kör/körde du med varningsblinkers vid fart?

    nja blinkade till 3-4 gånger med varningsblinkers på de första bilarna som kom efter jag sett något.
    Tex om det stog nått i vägkanten, så blinkade jag ett par gånger.
    Vilket då blev vid fart, brukar vanligtvis inte stanna så fort jag ser nått i dikeskanten.

    Dock inte när älgarna stog på vägen för då vart jag ju tvungen att stanna för annars hade det ju smällt då älgarna stog still på vägen.
    Jag måste varit trött när jag läste, men fick för mig att du körde omkring med varningsblinkers på konstant :P
    Saablös dåre

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Hur varnar ni andra bilister för vilt?

    Annars brukar jag blinka några gånger snabbt, gör likadant när det är poliskontroller och liknande.. Bara någon enstaka gång som man inte sett bromsljusen tändas i backspegeln efter dom kört förbi.
    Så gjorde jag också innan en klok man undrade varför jag varnade andra trafikanter, han menade att du vet ju aldrig varför polisen har kontroll. Det kan ju vara en/flera farliga personer som slipper undan då.

    Nog mer moral, har varnat så många själv så jag ska härmed vara tyst.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Seg men laddar vilt, samt bakskjuter OG9-5 Matstrimmad
    Av Turbo_Performance i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 22:34
  2. Drivaxelproblem med ställbara bärarmar
    Av KNAK i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •