Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Topplocksbult

  1. #1
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Topplocksbult

    satan! jag har precis(igår) dragit dom nya typen av bultar med det gamla sättet, 60nm, 80nm, samt 90 grader borde det vara nån fara? detta låg i bakhuvudet men det glömdes av då jag kollade på lappen som medföljde packningen vilket är det gamla åtdragningssättet. motorn är inte startad ännu. ska man låta det vara eller släppa en i taget och dra på rätt sätt????

  2. #2

    Re: Topplocksbult

    i mitt huvvud så känns det inte som en bra idee att dra en packning hårt för att sedan direkt släppa på momentet.. det borde ju medföra risk för läckage.

    jag skulle ha kört 200 mil med det åtdragsmoment du har nu och sedan efterdragit med 40/60/90


    sen är jag igen expert heller... men det är det som logiskt sett verkar vettigt ^^
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

  3. #3
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Re: Topplocksbult

    sant, men nån annan som har nån åsikt?

  4. #4
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Re: Topplocksbult


  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Topplocksbult

    Kör motorn och efterdra efter 200mil! Då har ju packningen satt sig.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Re: Topplocksbult

    Hej!

    Du kan lugnt låta bultarna vara som dom är. Det blir ingen stor skillnad på målmomentet oavsett vilken metod du använder.

    Skall man vara riktigt noga så är inget av dessa metoder den man använder i produktion. Kan även tillägga utan att gå in på djupet att jag själv använder det "äldre" sättet då det finns vissa fördelar om man gör det med lite fett mellan bultskalle och bricka och en bra digital momentnyckel. (digital för att kunna se vad slutmomenten hamnar på, detta för att kunna justera vinkeldragningen för att få ett jämnt slutmoment på alla bultar).

    Mvh
    Phalanx.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Topplocksbult

    Citat Ursprungligen postat av Phalanx
    Hej!

    Du kan lugnt låta bultarna vara som dom är. Det blir ingen stor skillnad på målmomentet oavsett vilken metod du använder.

    Skall man vara riktigt noga så är inget av dessa metoder den man använder i produktion. Kan även tillägga utan att gå in på djupet att jag själv använder det "äldre" sättet då det finns vissa fördelar om man gör det med lite fett mellan bultskalle och bricka och en bra digital momentnyckel. (digital för att kunna se vad slutmomenten hamnar på, detta för att kunna justera vinkeldragningen för att få ett jämnt slutmoment på alla bultar).

    Mvh
    Phalanx.
    momentet på skruven har inget att göra med själva kraften mot topplocket sen. Även om du drar alla skruvar med exakt samma moment så räcker det ju med att en av dem kärvar lite så får du inte samma klämkraft där. Det är ju just av den anledningen man vinkeldrar det sista för då får alla samma behandling och det spelar ingen roll om det träter lite på en skruv sista biten (av nån anledning)

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Topplocksbult

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Även om du drar alla skruvar med exakt samma moment så räcker det ju med att en av dem kärvar lite så får du inte samma klämkraft där.
    Precis......momentet i ett skruvförband är helt oviktigt.
    Det viktiga är vilken klämkraft man får.
    För att nå rätt klämkraft finns det 3 sätt att dra åt på.
    • Momentdragning, som är det enklaste sättet men oxo det osäkrare iom att friktionen i förbandet blir inblandad
    • Vinkeldragning, bättre då friktionen blir oviktig men något krångligare för användaren.
    • Sträckgränsdragning, bästa medoden för att uttnyttja skruven maximalt men kräver endel "hi tech" utrustning.

  9. #9
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Re: Topplocksbult

    ok, men då gör jag så att jag kör med bilen och efterdrar efter några hundra mil.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Re: Topplocksbult

    Hej!

    Att säga att momentet är oviktigt är helt fel. I den diskuterade proceduren så baseras vinkeldragningen på en momentdragning, är momentet fel blir även vinkeldragningen fel.

    Att man använder sträckskruv i sådana här förband har till störst del med att göra med temperaturväxlingar. En icke sträckskruv skulle till slut lossna.

    För att uppnå rätt anspänning i en såpass lång sträckskruv som det här skrivs om så kan skruvarna behöva sträckas olika långt, däremot så krävs det samma kraft för att få en viss anspänning oavsett längd.

    Så om man vet viket målmoment som behövs för en viss anspänning så är detta nogrannare än vinkeldragning, men dom flesta har en vinkelangivelse där dom flesta av skruvarna hamnar inom tolerans för anspänningen i skruven.

    Sen är såpass långa skruvar som dessa lite av individer, man känner att dom har en viss skillnad i sträckning. Detta är nog något som dom flesta som har dragit cylinderhuvudskruvar har kännt, man brukar nästan alltid ha någon skruv som känns som om den gick lättare än resten.

    Om man köper till exempel ARP skruvar till vevstakar så brukar det följa med en momentangivelse, men även ett mått på hur långt skruven skall sträcka sig för att nå rätt anspänning. Så ska man vara riktigt noga så monterar man och drar alla skruvar och mäter sträckningen och antecknar momentet som erfodrades för varje skruv. Om man gör detta så ser man att det kan skilja en hel del mellan skruvarna.

    Mvh
    Phalanx.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    90

    Re: Topplocksbult

    Varför tjatar alla om att man ska efterdra?? När jag byggde ihop min motor så läste jag givetvis en massa här på forumet om bla efterdragning men när jag har varit i kontakt med 2 stora trimmfirmor och en Saab verkstad ang. efterdragning så säger alla att det inte ska behövas så länge man har dragit rätt moment o vinkeldragning!!

    Så vem ska man lita på? Folk här på forumet lr folket som jobbar med att skruva motor??
    Saab 9-5 2.0t -00 nu med 2.3 och steg 5.
    Bara toning som saknas!!! Nä ljuger bara det saknas även 100hk till!

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Topplocksbult

    Citat Ursprungligen postat av 2hazard
    Varför tjatar alla om att man ska efterdra?? När jag byggde ihop min motor så läste jag givetvis en massa här på forumet om bla efterdragning men när jag har varit i kontakt med 2 stora trimmfirmor och en Saab verkstad ang. efterdragning så säger alla att det inte ska behövas så länge man har dragit rätt moment o vinkeldragning!!

    Så vem ska man lita på? Folk här på forumet lr folket som jobbar med att skruva motor??
    efterdragning ska normalt inte behövas men det har visat sig på åtskilliga saab motorer att skruvarna faktiskt är "lösa" efter ett tag. Vad det beror på är det nog ingen som har satt sig in i men kvaliteten på skruvarna kan ju spela in.
    Skruvar som vinkeldras ska ju bytas men många här tycker det går bra ändå och det får ju stå för dem.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Topplocksbult

    Citat Ursprungligen postat av Phalanx
    I den diskuterade proceduren så baseras vinkeldragningen på en momentdragning, är momentet fel blir även vinkeldragningen fel.
    Visst är det så.....men det är lättare att ange ett moment för att "lägga an" förbandet innan man drar vinkeln än att speca hela vinkeln. Det är annars mycket svårt för montören att veta när vinkeln skall börja.
    Citat Ursprungligen postat av Phalanx
    Så om man vet viket målmoment som behövs för en viss anspänning så är detta nogrannare än vinkeldragning, men dom flesta har en vinkelangivelse där dom flesta av skruvarna hamnar inom tolerans för anspänningen i skruven.
    Så du menar att alla motortillverkare som drar vinkel på sina skruvar istället för moment på sina viktiga förband (t.ex. innuti motorn) gör fel?
    När man konstruerar ett förband tittar man först på vilka krafter förbandet kommer att utsättas för. Sedan räknar man fram vilka skruvar man behöver för att nå den klämkraft man behöver (antal, dimension ytbehandling osv)
    Sedan tittar man på åtdragningsmetod och försöker hitta en metod som är lämplig för att komma till specad klämkraft och med en spridning som ligger inom toleransen i ett produktionssystem (om man nu skall tillverka flera)
    Om man nu vet dimensionen och vilket material skruven är gjord i stämmer det som du säger att man behöver en viss kraft för att skapa en viss klämkraft.
    MEN.....det är i teorin, i praktiken kommer friktionen under skallen och i gängan med i bilden och där upptas ~90 av kraften (momentet) vi anbringar i ett torrt förband och något lägre i ett anoljat förband.
    Friktionen varierar dock kraftigt vilket gör att:
    Citat Ursprungligen postat av Phalanx
    Detta är nog något som dom flesta som har dragit cylinderhuvudskruvar har kännt, man brukar nästan alltid ha någon skruv som känns som om den gick lättare än resten.
    ....och det är ju just hur "trögt" det går en momentnyckel mäter och varierar då detta varierar oxo skruvens klämkraft.......
    Om man istället drar en specifik vinkel vet man ju hur långt skruven sträcker sig på den angivna vinkeln (eftersom man känner till gängstigningen) och man prickar den specade klämkraften på ett bättre sätt.

    Citat Ursprungligen postat av Phalanx
    Så ska man vara riktigt noga så monterar man och drar alla skruvar och mäter sträckningen och antecknar momentet som erfodrades för varje skruv.
    Mäter sträckningen? hurdå?
    En skruv dras i normala fall ut några hundradelar upp till någon tiondel och detta mäter man när skruven är monterad.
    Detta görs men skruvar planslipade i båda ändar och med ultraljud = ingen man gör med skjutmåttet hemma i garaget.
    Däremot kan man mäta längd på demonterad skruv för att få reda på om skruven är använd flera gånger och bör bytas ut eller inte.

    __________________________________________________ ________________
    Har du läst denna?:
    http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens ... andbok.pdf
    Det har jag.....läs den och jag tror du kommer ändra inställning på vilken metod som är bäst att använda när man skll dra åt ett skruvförband


    mvh Jonas, kursledare i skruvförband på ett svenskt stort motorföretag.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103

    Re: Topplocksbult

    Tips från min kompis som är SAAB-mekaniker:

    1. Han har aldrig lyckats dra av en topplocksbult på en SAAB gjutjärnsmotor.
    2. Bultar i kanten mot kamkedjan kan ibland släppa lite så det kan vara värt att kontrollera spänningen efter några termiska cykler.

    Rent spontant tror jag inte att du behöver vara bekymrad.
    Signatur...

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Topplocksbult

    Citat Ursprungligen postat av 2hazard
    Varför tjatar alla om att man ska efterdra?? När jag byggde ihop min motor så läste jag givetvis en massa här på forumet om bla efterdragning men när jag har varit i kontakt med 2 stora trimmfirmor och en Saab verkstad ang. efterdragning så säger alla att det inte ska behövas så länge man har dragit rätt moment o vinkeldragning!!

    Så vem ska man lita på? Folk här på forumet lr folket som jobbar med att skruva motor??

    Efterdra gör man ju vanligtvis när nått är fel, tex drar vatten eller olja, Saab berättade för mig att det inte skulle hjälpa med efterdragning för mitt oljeläckage, nu 2000 mil senare så läcker det inget än, saab tyckte jag skulle betala 8000kr för byte av packningen istället...

    Skruvarna lossnar, har efterdragit på båda mina, ena på verkstad där 4 skruvar va lösa, och själv på min andra där 6st av skuvarna satt väldigt löst, lossnade för inget.

    Konstigt med trimformorna där, det brukas ju alltid rekommenderas att efterdra om man ska trimma.

    Det kan ju iaf inte bli sämre av att efterdra skuvarna.

    Om man ska dra med vinkel eller moment låter jag vara osagt, jobbar på en konkurrent till Bulten som givet ut boken jonTe länkar till..
    Det är mycket grejer man måste ta hänsyn till, men jag tvivlar på att saab skulle gå ut med en rekommendation om nu denna inte är det bästa.


    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    2. Bultar i kanten mot kamkedjan kan ibland släppa lite så det kan vara värt att kontrollera spänningen efter några termiska cykler.

    http://img1.imagevenue.com/img.php?loc= ... agning.jpg

    nr2 och 6 är dem jag upplevet varit dem som lossnat mest, iaf för min del, vilket allt som ofta leder till oljesöl mot växellådan.
    De 4 i hörnen var dem som som satt bäst på båda mina ng900.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Återanvändning av topplocksbult?
    Av Break out i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 20:49
  2. Topplocksbult
    Av skurten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 19:00
  3. Topplocksbult rundad!?
    Av JollyRoger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-29, 00:08
  4. topplocksbult
    Av pacemaker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-18, 09:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •