Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Pendlande acceleration 9000 2.3LTT

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    64

    Pendlande acceleration 9000 2.3LTT

    Har lite problem med en Saab 9000 2.3 LTT 97,
    Eftersom bilen saknar laddtrycksmätare har jag lite svårt att veta att det just är laddtrycket som pendlar.

    Men vid accelleration på alla växlar, märks dock mer desto högre växel man har. Bilen börjar först med att dra iväg ordentligt, mer än vanligt tycker jag mig uppfatta det som, 1 sekund senare så går trycket ner och håller på så med ca 3-4 sekunders intervall. I jämn fart så går den perfekt.

    Jag har provat att lyfta av batteriet över natten och göra en adaption, detta resulterade i lite mindra ryckig gång med pendlandet är fortfarande högst markant.

    Jag är inte riktigt insatt i hur laddtrycks styrningen fungerar på LTT´n, men antar det finns en övertrycks ventil som är inställd på grundtryck, om den kärvar så blir trycket för högt och datorboxen försöker kompensera. Frågan är dock, vart sitter denna ventil och går den att smörja upp eller liknande ?
    /Shogo

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    64

    Re: Pendlande acceleration 9000 2.3LTT

    Kanske var lite förlångt inlägg ...

    Hur som helst.. Kan det vara ventilen som styr grundladd som strular och vart sitter den isf ?
    /Shogo

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 378
    Enda "ventilen" som sitter på en ltt är Wastegate och den hittar du under turbon, sitter ett stag på den som sedan sitter fast i en arm som går in i avgashuset. Kroka loss staget från armen och känn ifall den går att dra bort och fram utan att det kärvar. Den ska gå trögt men inte kärva. Om det fungerar bra så är nästa steg att fixa en laddtrycksmätare och kolla trycket. Ska ligga på 0,45 bar
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    64
    Tänkte jag skulle avsluta denhär tråden..

    Felet är nu åtgärdat av saabverkstad i samband mer service och enligt dom var det magnetventilen som var kass. Om så verkligen var fallet vet jag ej, är mycket missnöjd med den verkstan (missade bla servicepunkter m.m.).

    Bilen har förvisso haft fabriksmonterad magnetventil, men eftersom den inte skall vara "aktiverad" på LTT´s så uteslöt jag den när jag själv felsökte..

    Om nån kan klargöra ang LTTs förhållande till magnetventilen skulle det uppskattas !


    Hur som helst går bilen perfekt nu !, Går bättre på riktigt låga varv än vad den någonsin gjort, (haft bilen sen ny , gått ca 13k nu)
    /Shogo

Liknande ämnen

  1. 9000 a50 2,3ltt box
    Av Danne.F i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-01-18, 11:38
  2. [LÖST] Sätta i magnetventil från 9000 2,3t till 9000 2,3ltt
    Av PeterLovgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 21:51
  3. Pendlande spänning / svagt blinkande ljus/lampor 9000 CD
    Av hedlund i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •