Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 138

Ämne: Du med omsvetsat 19t, se hit!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Du med omsvetsat 19t, se hit!

    Hej!

    Funderar på turboval och har fastnat lite för turbomecks 19t#7 Vinklat för 9-5 och undrar om någon här kör med ett sådant agg? Hur håller det? Vore kul att veta lite mer om hur den ser ut på bänkpappret och hur den funkar på gatan.

    Länk: http://turbomeck.se/mulles_special.htm

    Mvh Erik

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    Hejsan!
    En liten notis bara. Detta var dock i sommras vet inte om han gjort det bättre nu kanske.

    Jag kör med ett agg från turbomeck är jättenöjd. Detta är dock ej omsvetsat. Och sitter på en 9000 istället.
    Kompisen köpte ett omsvätsat till sin 9000 för att slippa byta grenrör osv.
    Han åkte in för mappning på känd firma. Blev dock missnöjd med utgången då han inte fick ut de "utlovade" hästarna. Och vad många andra fått med samma setup och agg.

    Killarna på trimfirman sa då att det var omsvetsningens fel. För att det blev såpass trångt mellan grenrör och turbo. Alltså nedgågnen i turbon flev för trång pga att flänsen var förflyttad en aning. Ser likadant ut på bilderna som han har på hemsidan.

    Men ring och prata med honom tycker jag. Trevlig gubbe, han ordnar säkert något
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    Okej, lite mer kött på benen Men hade han det här "nya" avgashuset som är vinklat då? Inte det gamla med 2.5" anslutningen?

    Tycker nämligen att det borde vara bättre flöde i detta vinklade då det ser större ut i både in och utlopp i avgashuset. Utloppet är iaf 3".

    Mvh Erik

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    Jag ställer mig lite fundersam till kvalitén från Turbomeck.

    Det har köpts några agg i bekantskapskretsen och jag är som sagt inte riktigt 100% nöjd.

    Missade avsvarvningar likt Aero 06 trots med på fakturan i både pris och benämning.

    Svetsningar som kräver en massa efterarbete i form av slipning för att få det någorlunda snyggt.

    Var något bättre på tiden han enbart skickade ut #6 aggen. Numera verkar det vara någon form av lottning i vad man får för vara.

    Vad finns det för bromsningar på dessa agg? Måste ju ha sålts en hel del, men den enda över 400hk jag har sett är någon Nordic 9-5.a i början. Skulle vara roligt och veta hur den bilen mår idag.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    430

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    jag har turbo från turbomeck, en ombyggd 19t som ska passa min bil och den klarar effekter över 350hk så jag är inte orolig för effekten, sen passar den perfekt också, men sen har jag annan turbofläns, grenrör så finns inga svetsningar på min turbo.
    dock super nöjd med allt från hans sida, och som sagt, väldigt trevlig och lätt att ha att göra med.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    Citat Ursprungligen postat av Kelso
    Okej, lite mer kött på benen Men hade han det här "nya" avgashuset som är vinklat då? Inte det gamla med 2.5" anslutningen?

    Tycker nämligen att det borde vara bättre flöde i detta vinklade då det ser större ut i både in och utlopp i avgashuset. Utloppet är iaf 3".

    Mvh Erik
    Det är det raka huset. Men flödet in från grenröret är fortfarande samma, om det inte är omsvetsat för t25 såklart. Då blir det riktigt trångt.

    Vet inte hur stor skillnad det är mellan det raka huset och det vinklade effektmässigt. Nån skillnad borde det dock finnas.

    Jag köpte ett 15t uppsvarvat till 19t med 7ans raka hus. Har dock ingen bänkning på bilen. Men maptun sa att den gick som den skulle när jag var uppe hos dom. Och den skall mappas om till sommaren för att försöka nå lver 400hk på etanol. Det är väl då det stora provet kommer.

    Men som sagt innan så är jag mycket nöjd med bemötande och färdig produkt.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    Okej, men var hittar man ett 19T#6 för en vettig peng?

    Är också väldigt tveksam till att svetsa i avgashuset Vore som sagt kul att veta hur dessa bilar går och mår i dagsläget när dom rullat några mil med snurran.

    Mvh Erik

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    Citat Ursprungligen postat av Kelso
    Okej, men var hittar man ett 19T#6 för en vettig peng?

    Är också väldigt tveksam till att svetsa i avgashuset Vore som sagt kul att veta hur dessa bilar går och mår i dagsläget när dom rullat några mil med snurran.

    Mvh Erik
    19t med 6ans hus fixar han nog också. Ring och prata med honom bara.
    Annars är det att hålla ögonen på pryltorget som gäller.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    mkt trevlig kille uffe!
    Lät han renovera min 15T6 till 19T6, rasade efter 300mil. Fick inget igen för det. ingen garanti utan bara köpa nytt innehåll igen. Under dessa mil hade maptun bilen en del och inget annant var skadat eller så på bilen. mappade den till 353hk på E85, körde hem den ställde den i garaget över vinter, körde sedan på våren den till maptun för mappa om pga ny koppling så ville ha ut mer effekt. Då hade bilen 300hk när han satte upp den och prova den innan, total rasad turbo
    Köpte nytt innehåll och lät Maptun fixa ihop den istället. Tror den är hel ännu iaf.
    märker jag i nästa vecka då den ska mappas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    mkt trevlig kille uffe!
    Lät han renovera min 15T6 till 19T6, rasade efter 300mil. Fick inget igen för det. ingen garanti utan bara köpa nytt innehåll igen. Under dessa mil hade maptun bilen en del och inget annant var skadat eller så på bilen. mappade den till 353hk på E85, körde hem den ställde den i garaget över vinter, körde sedan på våren den till maptun för mappa om pga ny koppling så ville ha ut mer effekt. Då hade bilen 300hk när han satte upp den och prova den innan, total rasad turbo
    Köpte nytt innehåll och lät Maptun fixa ihop den istället. Tror den är hel ännu iaf.
    märker jag i nästa vecka då den ska mappas
    Då är det samma som är gjort med min förutom att jag har 7ans hus. Alltså ett uppsvarvat 15t kompressorhus?

    Får väl se hur min mår när jag plockar ut den för våren då.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    När man ändå håller på så hade jag starkt övervägt att köra på 19t 7:ans hus isf #6 för flödets skull.
    Går inte det på T7 motorer?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    När man ändå håller på så hade jag starkt övervägt att köra på 19t 7:ans hus isf #6 för flödets skull.
    Går inte det på T7 motorer?

    M.V.H.
    Tyvärr får det inte plats utan man får vända sig till denna speciallösning som Turbomeck säljer. Svetsat.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  13. #13

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    Det var jag som testade Turbomecks 19 t 7" och plockade ut ca 400 hp okorr med det raka 7"huset. Har ej bänkat efter mont vinklat 7" och portad kungskobra men bilen går bra som fan och allt funkar kanon.
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    När man ändå håller på så hade jag starkt övervägt att köra på 19t 7:ans hus isf #6 för flödets skull.
    Går inte det på T7 motorer?

    M.V.H.
    Tyvärr får det inte plats utan man får vända sig till denna speciallösning som Turbomeck säljer. Svetsat.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    Varför bytte du från det raka till det vinklade? Pga. storleken på utloppet eller var det något som gick sönder?

    Mvh Erik

  15. #15

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    Det var p.g.a. att jag ville ha betydligt större utlopp. Det va lite meck med svetsning mot downpipe men resultatet blev bra. den varvar till varvstopp 6.800.ppm utan att någonsin tveka.Det är ett mycket trevligt agg. Jag har kört med 3 olika agg från Turbomeck utan prob.MVH Glimman

    http://www.garaget.org/?car=66671

    Citat Ursprungligen postat av Kelso
    Varför bytte du från det raka till det vinklade? Pga. storleken på utloppet eller var det något som gick sönder?

    Mvh Erik

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    här ett papper på min förra setup......
    9000 cse 2,0 98
    turbo mecks 19tmed #7ans raka uppsvarvat 15t från 9000 aero med 850 avgasdel t3
    630cc
    värre bränsle pump
    3bars map
    maptun forge alu ic
    värre koppling
    resten org

    var helt sjukt nöjd med den prestandan perfekt gat bils trim
    hållde igen vridet för lådan skull den var odiffad när jag mappa trodde inte det skulle bli nå mer men oj så fel man kan ha kunde få 600nm om jag vela sa han.



    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    Citat Ursprungligen postat av sleepy86
    här ett papper på min förra setup......

    19t#7ans raka uppsvarvat 15t från 9000 aero med 850 avgasdel t3

    var helt sjukt nöjd med den prestandan perfekt gat bils trim
    hållde igen vridet för lådan skull den var odiffad när jag mappa trodde inte det skulle bli nå mer men oj så fel man kan ha kunde få 600nm om jag vela sa han.
    En helt annan lösning än den som Turbomeck saluför. Här handlar det om "hemma" svetsade agg. Det sista jag såg var verkligen ingen fröjd. Hålet var så felplacerat så att inte ens hälften löpte fritt utan var mer mot godset.

    Verkar vara lite av en chansning, men visst, har man tur funkar det.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    mitt e från turbo meck dock inte omsvetsad mer än wg stången samt att han porta wg hålet
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian

    En helt annan lösning än den som Turbomeck saluför. Här handlar det om "hemma" svetsade agg. Det sista jag såg var verkligen ingen fröjd. Hålet var så felplacerat så att inte ens hälften löpte fritt utan var mer mot godset.

    Verkar vara lite av en chansning, men visst, har man tur funkar det.
    Har du ingen länk eller fakta om hur dessa agg funkar? Vore kul och veta om dom slipade ner och gjorde om eller fick nått nytt eller körde som det var osv.?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    62

    Re: Du med omsvetsat 19t, se hit!

    Hej
    Hålet är inte fel plaserat , har en mall efter 15T agget , annars får man inte på snorkel på Saab 9-3/5 , om du gör jämförelse med ett orginal så ser du att det är samma plasering.

    Går att få en grymm effekt med dessa agg , flertalet kunder som är upp över 400hk med E-85 , det bästa är om man monterar det vinklade turbinhuset , har nästan dubbelt så stor utgångsyta kona 24cm2 Vinklat har 43cm2, har ju en sånn själv på som går hysteriskt , men har inga papper på det än , motor och intrecooler orginal -02 T7 , har en länk på glimmans Saab 9-5 2,0L på hemsidan.

    Mvh Turbomeck
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av sleepy86
    här ett papper på min förra setup......

    19t#7ans raka uppsvarvat 15t från 9000 aero med 850 avgasdel t3

    var helt sjukt nöjd med den prestandan perfekt gat bils trim
    hållde igen vridet för lådan skull den var odiffad när jag mappa trodde inte det skulle bli nå mer men oj så fel man kan ha kunde få 600nm om jag vela sa han.
    En helt annan lösning än den som Turbomeck saluför. Här handlar det om "hemma" svetsade agg. Det sista jag såg var verkligen ingen fröjd. Hålet var så felplacerat så att inte ens hälften löpte fritt utan var mer mot godset.

    Verkar vara lite av en chansning, men visst, har man tur funkar det.
    Kawa är bäst
    Saab 9-3 -02 360hk 520nm

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •