Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: EGR og900, vara kvar eller ta bort?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    EGR og900, vara kvar eller ta bort?

    Hallå!


    Jag har en og900 T16 som det plockas lite med i garaget. Tanken slog mig om man har ngn egentlig(läs: effektmässig) nytta av EGR systemet? Blir det problem hos SBP om jag tar bort det? Bilen går uteslutande bana...tips och råd tack!


    Mvh Magnus

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Re: EGR og900, vara kvar eller ta bort?

    Om man använder org. grenrör så skadar det väl inte att slipa bort klacken i det.
    När jag bytte till x-rör på min så pluggade jag EGR:en. Men med tanke på att det blev lite effektskillnad pga grenröret så kan jag nog inte uttala mig något om enbart borttagen EGR

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: EGR og900, vara kvar eller ta bort?

    Hej !

    EGR-systemet varken ger eller tar effekt. Så av den anledningen kan du göra som du vill. Dock, man kan väl kanske få en viss, tämligen obetydlig (?) ökning om man slipar bort klacken vid EGR-anslutningen innuti avgassamlaren.

    För flera år sedan spenderade jag flera timmar att få EGR-helvetet att funka på min bil, kom sedan stolt till SBP's boning o fick till min fasa o besvikelse märka att "NÄ, vi har slutat att kolla EGR, det funkar ändåså inte på gamla bilar...."
    -Men va fan är du rent rysk, frågade jag, han nekade....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: EGR og900, vara kvar eller ta bort?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    EGR-systemet varken ger eller tar effekt. Så av den anledningen kan du göra som du vill. Dock, man kan väl kanske få en viss, tämligen obetydlig (?) ökning om man slipar bort klacken vid EGR-anslutningen innuti avgassamlaren.

    För flera år sedan spenderade jag flera timmar att få EGR-helvetet att funka på min bil, kom sedan stolt till SBP's boning o fick till min fasa o besvikelse märka att "NÄ, vi har slutat att kolla EGR, det funkar ändåså inte på gamla bilar...."
    Som jag trodde...främsta anledningen till att jag vill ta bort brötet är att få åtminstone lite mindre skit i pannrummet. Då är det väl bara att skruva av eländet!


    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    -Men va fan är du rent rysk, frågade jag, han nekade...
    Haha, guud...det var det roligaste jag har hört på länge!

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: EGR og900, vara kvar eller ta bort?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    -Men va fan är du rent rysk, frågade jag, han nekade...
    Haha, guud...det var det roligaste jag har hört på länge!
    Hahaha, vilket skällsord. Det ska jag komma ihåg...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: EGR og900, vara kvar eller ta bort?

    Ja, den var bra!

    Jag har bessat min Grålle två gånger nu utan EGR, inga problem alls, dom bryr sig inte. Det är CO dom kollar bara... Först såg han tveksam ut nu senast på BP, men efter ett tag så konstaterade han "du får ju släppa ut ett helt kärnkraftverk med denna".... Men dom släpper ju inte ut nånting - kunde jag svarat då. Men käfta aldrig emot en tjänsteman på BP när han säger nåt som faktiskt gynnar dig, så jag höll käft!

    Angående klacken så är det borttaget nu på grenrör man köper nya från Saab. Jag har provat, men rekommenderar det inte till någon pga priset.....
    Uppskattar effektökningen till 43,8 hästkrafter! Ungefär....
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: EGR og900, vara kvar eller ta bort?

    Är det inte så att EGR måste sitta där men de kollar inte funktionen?
    Jag pluggade mitt på förra bilen.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: EGR og900, vara kvar eller ta bort?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Är det inte så att EGR måste sitta där men de kollar inte funktionen?
    Jag pluggade mitt på förra bilen.

    M.V.H.
    Ja, så kan det ju vara, kanske läge o maila SBP?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: EGR og900, vara kvar eller ta bort?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    ...
    "du får ju släppa ut ett helt kärnkraftverk med denna".... Men dom släpper ju inte ut nånting - kunde jag svarat då
    ...
    Off topic: Dom släpper ut saker...
    http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_s ... slapp_luft
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: EGR og900, vara kvar eller ta bort?

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    ...
    "du får ju släppa ut ett helt kärnkraftverk med denna".... Men dom släpper ju inte ut nånting - kunde jag svarat då
    ...
    Off topic: Dom släpper ut saker...
    http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_s ... slapp_luft
    Läser man texten så ser man att dom utsläpp dom räknat där är från provkörning av dieselagg för nödström samt personalens resor till och från arbetet. Själva kärnkraftverket i sig släpper inte ifrån sig något som är värt att nämna.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: EGR og900, vara kvar eller ta bort?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo

    Off topic: Dom släpper ut saker...
    http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_s ... slapp_luft
    Läser man texten så ser man att dom utsläpp dom räknat där är från provkörning av dieselagg för nödström samt personalens resor till och från arbetet. Själva kärnkraftverket i sig släpper inte ifrån sig något som är värt att nämna.
    Nu är vi ju en bit från EGR-diskussionen men så här skriver man ju faktiskt där:

    Citat Ursprungligen postat av Vattenfall
    Utsläpp till luft
    Driften av ett kärnkraftverk ger utsläpp av radioaktiva och icke-radioaktiva ämnen.

    Utsläpp till vatten
    På ett kärnkraftverk används vatten för kylning, i processen och för sanitärt bruk. Det ger utsläpp av både radioaktiva och icke-radioaktiva ämnen.
    låt vara väldigt lite men "ingenting" är det nog inte fråga om.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: EGR og900, vara kvar eller ta bort?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av rcy

    Läser man texten så ser man att dom utsläpp dom räknat där är från provkörning av dieselagg för nödström samt personalens resor till och från arbetet. Själva kärnkraftverket i sig släpper inte ifrån sig något som är värt att nämna.
    Nu är vi ju en bit från EGR-diskussionen men så här skriver man ju faktiskt där:

    Citat Ursprungligen postat av Vattenfall
    Utsläpp till luft
    Driften av ett kärnkraftverk ger utsläpp av radioaktiva och icke-radioaktiva ämnen.

    Utsläpp till vatten
    På ett kärnkraftverk används vatten för kylning, i processen och för sanitärt bruk. Det ger utsläpp av både radioaktiva och icke-radioaktiva ämnen.
    låt vara väldigt lite men "ingenting" är det nog inte fråga om.
    Läser man vidare står det såhär:
    "Utsläppen av icke-radioaktiva ämnen är framför allt koldioxid, svaveldioxid och kväveoxider – ämnen som bidrar till växthuseffekten, försurning och övergödning. Utsläppen uppstår när man provkör de reservkraftdieslar som ingår i säkerhetsfunktionerna vid kärnkraftverken. Även personalens resor till och från arbetet ger en del utsläpp."

    Dom radioaktiva ämnena frånsåg jag, då jag antar att besiktningsmannen med sitt försök till liknelse, hur misslyckad den nu var, trots allt inte menade att bilen var radioaktiv. Men vill man nu vara petig så visst, kärnkraftverken släpper ut radioaktiv strålning. Dock mindre på ett år en vad en vanlig tand-röntgen motsvarar! Bakgrundsstrålningen från ett kärnkraftverk är en tusendel av den naturliga strålningen som finns i vanlig jävla gråsten.

    Utsläpp till vatten då, även om jag inte tror det var det besiktningsmannen syftade på heller. Där är strålningen ännu mindre, en tiotusendel av den naturliga bakgrundsstrålningen. Övriga ämnen är av så obetydliga mängder att ingen undersökning någonsin har kunnat påvisa någon märkbar förändring.

    Så när jag sa "ingenting", så menade jag det på samma sätt som när jag sa att hans bil inte är radioaktiv. Det är den med all säkerhet, säkerligen radioaktivare än omgivningen i direkt anslutning till närmsta kärnkraftverk.

    Ja, jag är kärnkraftsanhängare, och innerligt trött på folk som är rädda för kärnkraft men inte tvekar att gå förbi ett sjukhus eller tandläkare, "för dom är ju inge farliga...eller?"
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: EGR og900, vara kvar eller ta bort?

    Hej !

    Men va fan, är ni rent ryska?
    Nu är det väl en helvetes jävla tur att man inte behöver dra ett kärnkraftverk till SBP? Var det EGR vi dividerade om?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: EGR og900, vara kvar eller ta bort?

    http://www.gunnarlindgren.com/karnkraft.PDF

    Varför HAR kärnkraftverk skorstenar? Ja, jag menar skorstenar. Inte kyltorn.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: EGR og900, vara kvar eller ta bort?

    "EГЯ"? Inte på en Ford Nucleon väl?


    (Jo, jag kan visst rensa tråden från icke EGR-relaterat senare.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922

    Re: EGR og900, vara kvar eller ta bort?

    ska man vara petnoga så får man inte demontera EGR ventilen om bilen är utrustad med sådan. Man ska dock råka ut för en riktig paragrafryttare om denne ställer sig och letar efter EGR prylarna.

Liknande ämnen

  1. Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?
    Av H-M i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 17:16
  2. Motivering att vara kvar i STCS.
    Av Blue Spirit i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 22:16
  3. Bromssköldars vara eller icke vara: og900
    Av David V i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 14:19
  4. Byta instrumentpanel, måste luftintagen vara kvar? BILD
    Av Skånesaab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •