Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 105

Ämne: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    Har märkt att i dessa allt mer förekommande reklamfilmer från flermärkesverkstäder som Meca, Mekonomen mfl. hävdar att "självklart använder vi originaldelar"

    Är det verkligen tillåtet för dem att säga så?

    Jag VET att de iaf. enligt min defenition inte använder originaldelar, dvs delar i en obruten kartong märkt med bilfabrikatets "genuine parts" eller dylikt.
    Te.x Mercedes som jag arbetar med har på varje förpackning med originaldelar ett hologramsigill som måste brytas för att öppna den.

    Hursom, jag har för mig att Mekonomen mfl. kan klassa sina delar som originaldelar pg.a nån ny regel som gör att vem som helst som tillverkar en del som uppfyller originaltillverkarens krav kan kallas originaldel..
    Men för mig är det "Motsvarande originaldelar" och inte originaldelar, tror också att det är svårt för slutkund att avgöra att just de delar som används på deras bil är tillverkade till samma specifikationer som en originaldel, finns nog mycket utrymme för mygel ..

    Eller är det bara jag som jobbar i branschen som reagerar på detta kanske?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad/Hammarö
    Inlägg
    391

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    Är väl ingen som hindrar dem att åka till SAAB och köpa originaldelar om nu kunden vill ha det?
    9k CSE 2,3T '94 "sliten bruksis".
    9-3 SE 5D 2.0T 185 '00 "andrabilen".
    99-Turbon väntar i garaget sedan jag köpt hus med renoveringsbehov...

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    Nej det förekommer säkert också men säkerligen inte särskilt ofta.
    Frågeställningen är ju snarare hur de kan kalla sina egna delar för original?

    Ibland har vi kunder som tycker att original är dyrt och ber oss ta fram alternativ, händer då och då att vi på kundens initiativ monterar te.x framvagnsdetaljer från mekonomen, meca, KGK osv. som vi själva tar hem, och inga av de delarna jag hållt i har samma fabrikat eller underleverantör som våra originalprylar.

    En gång har jag dock råkat ut för ett par bromsskivor jag beställde bak till min 9-5.a levererades från KGK i en GM-märkt kartong.
    Även vissa eldelar från te.x Bosch och Hella brukar vara samma med förpackningen undantaget.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    originaldelar är ju bara ett ord och det kan ingen skydda för att använda själv. Däremot har ju debatten varit den att många har en del märkesdelar som är samma som tex volvo original, Lemförder gör ju framvagnsdelar till många bilmärken för originalmontage och självklart hakar allla eftermarknadsförsäljare på och kallar dem för "originaldelar". Däremot så är det ingen av dem som säger att det är Saab elller volvo original för då skulle de ju ligga i deras kartonger.

    Man ska ju dessutom komma ihåg att Mekonomen har fått hybris på detta och många ggr kan samma reservdel vara billigare hos tex volvo eller Saab så det lönar sig att kolla runt.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    Har också hört radioreklamen från Mekonomen där de säger orginaldelar..
    känns inte alls rätt att få kalla det så.

    // Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    kumla
    Inlägg
    95

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    det är väl den där konkurrenslagen som gör att dom kan kalla sina prylar för "original" ...eller?

    sen att många delar kommer från samma ställe har ju stötts och blötts många gånger här på forumet bla.

    autotech vet jag använder äkta original på volvo bilar vid service.
    mekonomen använder väl sina märken som finns i deras eget sortiment.

    när jag jobbade på saab på bakaxel linan (9-3ss) så kom vissa delar i emballage märkt "VOLVO"
    The Men of Purity Weekend cancelled due to lack of interest

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    Hej !

    "pg.a nån ny regel som gör att vem som helst som tillverkar en del som uppfyller originaltillverkarens krav kan kallas originaldel.."

    Ha ha, jo de specarna är ju inte alls hemliga.....

    Nä, ordbajseri ä va de ä.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    Reagerade på samma sätt som 93t. Tycker det är rent lurendrejeri. Borde fanimej vara åtalbart.
    Sen behöver inte alla delarna nödvändigtvis vara sämre än original, eller billigare för den delen.
    Tyvärr lyssnar bara konsumenten på det de vill höra. "Original" och "billigt" i samma mening. Hårt slag för oss märkesarbetande.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    "pg.a nån ny regel som gör att vem som helst som tillverkar en del som uppfyller originaltillverkarens krav kan kallas originaldel.."

    Ha ha, jo de specarna är ju inte alls hemliga.....

    Nä, ordbajseri ä va de ä.
    Det ä ju därför vi har finfina Biltema Orginal !

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    Precis som föregående har jag ett par favoriter:
    Biltema Orginal (som ovan)
    Nytt från skroten är också fin...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  11. #11

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Har märkt att i dessa allt mer förekommande reklamfilmer från flermärkesverkstäder som Meca, Mekonomen mfl. hävdar att "självklart använder vi originaldelar"

    Är det verkligen tillåtet för dem att säga så?

    Jag VET att de iaf. enligt min defenition inte använder originaldelar, dvs delar i en obruten kartong märkt med bilfabrikatets "genuine parts" eller dylikt.
    Te.x Mercedes som jag arbetar med har på varje förpackning med originaldelar ett hologramsigill som måste brytas för att öppna den.

    Hursom, jag har för mig att Mekonomen mfl. kan klassa sina delar som originaldelar pg.a nån ny regel som gör att vem som helst som tillverkar en del som uppfyller originaltillverkarens krav kan kallas originaldel..
    Men för mig är det "Motsvarande originaldelar" och inte originaldelar, tror också att det är svårt för slutkund att avgöra att just de delar som används på deras bil är tillverkade till samma specifikationer som en originaldel, finns nog mycket utrymme för mygel ..

    Eller är det bara jag som jobbar i branschen som reagerar på detta kanske?
    Jag är ju också i branschen, och inte skulle jag få för mig att kalla mina delar för "originaldelar" även om de mycket väl uppfyller kraven för desamma. Fullgod ersättare från OEM tillverkare, kan jag däremot säga utan att känna att jag ljuger för någon.

    Jag såg Mekonomens reklam häromdagen, och måste säga att det var lite VÄL magstarkt.. "jaaa VISST får ni originaldelar" typ, kvittrar den söta helpdesktjejen ur sig.

    Låt vara att det nästan uteslutande är delar från OEM tillverkare hos Mekonomen, men visst finns det utrymme för mygel rent generellt. Nu är det int troligt att just Mekonomen myglar med det, men det finns nog mindre nogräknade företag som gör just detta.
    Det finns i Tyskland på t.ex EBAY flertalet exempel där det står "originaldelar" eller "fullgoda ersättningsdelar till original" (vilket förvisso är mer korrekt som beskrivning betraktat) men det man får är ibland rena skräpet.

    Lite OT:

    Likaså vissa annonser i Sverige som dyker upp. Vi kan ta länkarmar till Audi och VW ( de berömda glapparmarna) som exempel. Där finns det nu firmor som säljer kompletta satser för 1500-1700 spänn, och hävdar att det är grejer "av bästa kvalitet" osv. Skulle inte tro det, eftersom riktiga kvalitetsdelar kostar lika mycket i inköp, som deras utpriser.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  12. #12

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    Citat Ursprungligen postat av 93t

    Är det verkligen tillåtet för dem att säga så?

    Hursom, jag har för mig att Mekonomen mfl. kan klassa sina delar som originaldelar pg.a nån ny regel som gör att vem som helst som tillverkar en del som uppfyller originaltillverkarens krav kan kallas originaldel..

    Eller är det bara jag som jobbar i branschen som reagerar på detta kanske?
    nä, någon annan innom branchen kanske också gör det
    men det stora flertalet... ser nog ett SKF hjullager i en SKF-låda och ett SKF hjullager i en VOLVO-låda som ett hjullager
    märkes-, orginal-, märkesorginal-, fabriks-, fabriksorginal- märkesfabriksdel mm är nog inte det viktigaste. utan att varan uppfyller kraven.
    JAGUAR - spinner som en katt

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 955

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Frågeställningen är ju snarare hur de kan kalla sina egna delar för original?

    Tidigare har man definierat kvaliteten på en bilreservdel utifrån vilken kanal den distribuerades ifrån och inte utifrån faktisk kvalitet. Detta tyckte EU-kommissionens konkurrensdirektorat var fel, särskilt när man noterade att över 80% av delarna som används när en bil byggs kommer ifrån externa underleverantörer. 1 oktober 2003 lanserade därför kommissionen en ny gruppundantagsförordning för bilindustrin; EU – 1400/2002. I den slås b la fast två kvalitetsnivåer på reservdelar;

    Original reservdel och reservdelar av motsvarande kvalitet

    Originaldelar är de reservdelar som är identiska med dem som monteras i samband med att bilen byggs.
    Reservdelar av motsvarande kvalitet är delar som upprätthåller minst originaldelskvalitet ofta högre!

    Mekonomen köper in reservdelar från samma underleverantörer som levererar till bilindustrin. Det enda som skiljer är förpackningen. Medan Volvo i vissa fall använder sig av VDO-Siemens till deras bränsleinsprutning, köper mekonomen ifrån Bosch. Det som är värt att notera är att båda leverantörerna levererar reservdelar av originaldelskvalitet!

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    gillar inte heller den där reklamen som går stup i kvarten på radion...

    Dock så har ju mekonomen ganska bra garanti på sina prylar, jag har inte stött på några delar hos saab med 3 års garanti på...

    Men hur difinierar man en originaldel?

    Jobbar själv med fästelement mot div större maskiner av känt märke.,..
    Och vi byter leverantör från och till på en hel del grejer pga prisförändringar osv.
    Så under tex en skruvs livslängd kanske den blivit tillverkad hos 3 olika leverantörer, vilken är då original? lev 1, 2 eller 3...

    Tycker nog uttrycket originaldel är sådär det med
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Men hur difinierar man en originaldel?

    Jobbar själv med fästelement mot div större maskiner av känt märke.,..
    Och vi byter leverantör från och till på en hel del grejer pga prisförändringar osv.
    Så under tex en skruvs livslängd kanske den blivit tillverkad hos 3 olika leverantörer, vilken är då original? lev 1, 2 eller 3...
    men det kanske inte är skruv, bult och muttrar som diskutionen varit inriktad på vare sig tidigare eller nu
    JAGUAR - spinner som en katt

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    En originaldel för mig är en del som är godkänd och använd av tillverkaren. Om tex ett strålkastarglas från mekonomen har samma tillverkare som det som sitter på bilen från fabrik är det detsamma som original. Nu är det ju ganska ofta man inte kan identifiera tillverkaren varken på orginaldelar eller ersättningsdelar, på tex bussningar och dylikt står det ju oftast inte vilken som egentligen tillverkat delen.

    Personligen köper jag helst med något enstaka undantag original delar från den lokala Saab handlaren även om det oftast är dyrare, jag har flera gånger varit med om att "ersättningsdelar" har haft sämre passform eller framför allt sämre livslängd än det som satt på bilen från början och det gäller inte bara Biltema prylar.

  17. #17
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    Använder alla Saabverkstäder "äkta" originaldelar? Klura på det...
    Mitt svar är "Knappast troligt"...

    Enligt mig är en "äkta originaldel" från samma tillverkare som de detaljer som används vid monteringen av bilen i fabriken och då troligen märkt med ett GM-nummer som bevisar detta. Sedan KAN det ju faktiskt diskuteras om alla de delarna är så satans bra med.

    Många gånger säljs även "originaldelar" som "piratdelar" med namn och nummer bortslipade.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Men hur difinierar man en originaldel?

    Jobbar själv med fästelement mot div större maskiner av känt märke.,..
    Och vi byter leverantör från och till på en hel del grejer pga prisförändringar osv.
    Så under tex en skruvs livslängd kanske den blivit tillverkad hos 3 olika leverantörer, vilken är då original? lev 1, 2 eller 3...
    men det kanske inte är skruv, bult och muttrar som diskutionen varit inriktad på vare sig tidigare eller nu

    Och du tror inte man byter tillverkare på div andra delar med?
    Isf är du inte insatt i hur en tillverkningsindustri fungerar.

    Självklart kan tex en länkarm eller en styrled vara producerad hos 2-3 olika tillverkare under sin livslängd.

    Kan ju även vara så att för att en del ska bli klar så ska den gå genom 3-5 underleverantörer som gör div arbete på delen, vem garanterar att efter 4-5 år så är det fortfarande samma 5 som gör dessa grejer när det kanske finns 50 kandidater som gör det både bättre och billigare, inte håller man kvar vid samma tillverkare då utan man byter.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Så under tex en skruvs livslängd kanske den blivit tillverkad hos 3 olika leverantörer, vilken är då original? lev 1, 2 eller 3...
    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    men det kanske inte är skruv, bult och muttrar som diskutionen varit inriktad på vare sig tidigare eller
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Och du tror inte man byter tillverkare på div andra delar med?
    Isf är du inte insatt i hur en tillverkningsindustri fungerar..
    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    KÄRA pumba, nu var det inte jag som började tala om skruv som orginaldel.
    Och nej pumba, jag lär nog aldrig bli så insatt, som du är, inte i något ämne någon gång
    JAGUAR - spinner som en katt

  20. #20
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650

    Re: Icke märkesverkstad och "originaldelar"

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    ...Och nej pumba, jag lär nog aldrig bli så insatt, som du är, inte i något ämne någon gång
    Hahaha. Kvällens asgarv...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43
  2. Reparation vid icke märkesverkstad och motorförsäkring
    Av icbm i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-09-01, 10:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •