Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: FAQ: Tempivare 9000, Surrande ljud efter avstängning!

Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007

FAQ: Tempivare 9000, Surrande ljud efter avstängning!

Citat Ursprungligen postat av enor
    För övrigt är pluppen på instrumentbrädan ingen temperaturgivare, utan en ljussensor som känner av hur mycket solen skiner, och reglerar fläkten efter det. Bara som allmän orientering menar jag!

Appropå vad?

Det är fler saker än "pluppen" som reglerar fläkthastigheten.
    1: Ljussensorn eller solvinkelgivaren mäter intensiteten på ljuset men även solens vinkel i förhållande till bilen/horisont, därmed får ACC-enheten en hint om hur dags på dygnet det är. (Ju högre solen står, ju mer/stakare solinstrålning/värme).
    2: Blandluftsensor. - Sitter i värmepaketet och känner av vilken temperatur luften har när den passerat evaporator och värmeväxlare.
    3: Yttertemperatursensor. Känner, som namnet avslöjar, rådande yttertemperatur.
    - F.ö samma sensor som levererar data till färddatorn.
    4: Kupeluftsensor. Sitter bakom det lilla "gallret" i instrumentpanelen vid knapparna för värmesitsarna. - Dess uppgift är att mäta rådande temperatur i kupen.

ACC-enheten i panelen bearbetar samtliga dessa sensorers information och reglerar vid behov fläkthastighet, läge på temperaturspjäll, recirkulationsspjäll, kompressor/kyla på eller av samt vid kylig väderlek, (men då främst yttertempsensorn), eluppvärmd bakruta/sidospeglar.

Men åter topic, där ett missljud/surrande fanns i panelen.
    Här en liten guide på rengöring av innertempsensor ACC. ( Den senare typen).

Tag ur ACC-panelen.

Tag ur det dammiga täcklocket utifrån, sedan kan man se två st plasttungor på innertempsensorn som man får bända in något för att sensorn ska gå att ta ut bakifrån.

Här är det dammiga täcklocket.

Här ligger sensorn på skrivbordet.

Tag bort allt damm på axel, fläkthjul och vid själva tempsensorn. Se pilarna.
    Peta helst inte med skruvmejsel eller annat vasst på sensorn, använd gärna Tops eller liknande.
    Då man smörjer: Använd helst inte oljebaserat smörjmedel, då det kommer att samla damm blixtsnabbt.
    Använd någon Teflonsmörja på sprayburk istället, då fastnar inte dammet lika snabbt. Teflonspray brukar finnas på
    biltillbehörsbutiker, kanske t.om. på OK/Q8.

Nu kommer man att få anstränga sig för att överhuvud taget kunna höra den lilla fläkten.
    Allt gjort på 10-15 minuter.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Medlem#
    5389

Re: 9000 CSE-97 - Surrande ljud efter avstängning!

-->Slättabjörnen: Kanonbra redovisning!

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004

Citat Ursprungligen postat av enor
    För övrigt är pluppen på instrumentbrädan ingen temperaturgivare, utan en ljussensor som känner av hur mycket solen skiner, och reglerar fläkten efter det. Bara som allmän orientering menar jag!
    ok

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004

Nu kommer man att få anstränga sig för att överhuvud taget kunna höra den lilla fläkten.
    Allt gjort på 10-15 minuter.
    Tusen tack - en mer detaljerad beskrivning går ej att få!!! Du e grym Slättabjörnen!

Så det är alltså INGEN kabel eller liknande man måste löda bort för att fått dra ur själva fläkten ur panelen?

EDIT: Såg att jag har silicone-spray (Biltema) på sprayburk här hemma - funkar det att spraya med? Eller måste det vara just teflon?

EDIT 2: KLOCKRENT!!!! Gjorde rent med tops längs hela "propellern" och sprayade med siliconspray (börjar det låta på nytt får jag skaffa teflonspray) och det är tyst som i graven!

Det enda jag inte hängde med på var hur ACC-panelen togs bort, men det var bara att trycka lite bakifrån då luckan bredvid fläkten var öppen...

Återigen - TACK! (Nu återstår bara problemet med ABS-lampan... )

Ville bara tack för denna tråden då jag höll på att bli galen idag av allt "surrande"
    Saab 9-3 SE 2,0T 2002
    www.garaget.se/Clabbegbg

Re: FAQ: Tempivare 9000, Surrande ljud efter avstängning!

Jag har exakt samma problem på min bil (-94 900).

Tur att jag hittade den här tråden!

Jag lyckades få bort AC-panelen genom att ta bort de båda "tomma" plupparna på vänster och höger sida, och sedan trycka hela modulen utåt.

Däremot får jag inte loss tempgivaren. Den sitter som STEN på min bil. Har tagit i så det känns som om plasten ska spricka.

Tips på hur man får loss den? Behöver man kanske ta en tång eller nåt för att trycka ihop de två plastgrejerna som sitter på vardera sida? Med handkraft går det i alla fall inte...
    Saab 900 2,0T -94 (185 HK)

Re: FAQ: Tempivare 9000, Surrande ljud efter avstängning!

Jag löste det

Vet inte hur jag gjorde, men jag lyckades få loss tempgivaren till sist. Slet i säkert 15 minuter innan den äntligen kom loss. Dessutom var kablarna bakom instrumenteringen kladdiga och skitiga. Tur att jag hade en rulle hushållspapper i bilen!

Sen rengjorde jag bara den med några tops, och sprayade på lite teflonbaserad låsolja jag hade hemma.

En sak som kan vara värd att nämnas är att man måste kolla att man sätter tillbaka kontakten till givaren. Det är svårt och se, men givaren har fyra "piggar" som alla är uppmärkta med 1-2-3-4. Kontakten är uppmärkt på samma sätt. Antar att det inte funkar om man inte sätter tillbaka kontakten så att den matchar mot siffrorna.

Hursomhelst, nu är det slut på surret
    Saab 900 2,0T -94 (185 HK)

Liknande ämnen

1. Extremt irriterande surrande ljud bakom instrumentpanel, 9000 -96
    Av nejaeintezorro i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-04-09, 18:11
  2. Kupéfläkten går efter avstängning
    Av Wroom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-28, 09:22
  3. konstigt ljud vid avstängning av motor
    Av glenn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 23:03
  4. Strålkastarna på efter avstängning Saab 9-5 00
    Av potatis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 21:00
  5. surrande ljud efter man stängt av motorn.
    Av karlth i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 00:15

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •