Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Har lyckats att hitta ca 40 av de 175 bilarna via "öppna" källor på internet.
    Känner ni till fler bilar än dessa kan ni väl skicka REGNR till mig så skall jag hålla en uppdaterad lista på dessa unika bilar. Lika bra och göra det nu istället som med gamla Sport & MonteCarlo Saabar vars listor inte varit lätta att sammanställa.
    Jag har listan.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Det går en kombi( auto tror jag) o en sedan manuell i alingsås.. Kanske redan med i listan här.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Hallå.
    Skoj att se att det finns någon mer dåre än mig som suttit och skrivit upp alla Turbo X-regnummer man stött på. Antar att det är ungefär samma 40bilar vi har regnummer på där de flesta är automater som stått osålda och annonserats på Blocket.
    Tyvärr råkade jag ut för en hårddiskkrash för två dagar sedan och sitter nu på en relik från nåt världskrig... så jag har inte möjlighet att ge det regnummer som eventuellt skulle kunna skilja oss åt...... förutom ditt Treud, då jag inte tror mig ha det......
    Förhoppningsvis så lyckas min vän rädda information från den gamla hårddisken (vilket jag är skeptisk till), men om så vore fallet så kan jag jämföra lite... annars är jag tillbaka på min mitten av december-lista...... och den har jag ínte tillgång till här.....

    Så.. förhoppningsvis kan jag ge något inom någon vecka.... men man får vara lugn tills dess.


    En annan sak att fundera på. Hur registreras ägarna på bilarna? Många osålda bilar har redan 3ägare registrerade på sig...... vissa 2. Man blir lite fundersam på hur de flyttas bland bolag eller vad det nu är som avgör.

    På återkommande //
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Brukar stå en SS? I Lidingö Centrum... drägglar varje gång jag ser den.. Kan se om jag kan ta regnr nästa gång.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Citat Ursprungligen postat av Raven
    Brukar stå en SS? I Lidingö Centrum... drägglar varje gång jag ser den.. Kan se om jag kan ta regnr nästa gång.

    Vad är det som gör dessa så märkvärdiga? visst läcker med färgen på panelen, men annars så? för hög, dysstra tråkiga fälgar, hela bilen ser bara dyster och träig ut. Jämför den med en svart 99:a 900Aero, 9000 aero alt 9-5 Aero så är den bara tråkig. Andra fälgar i ljusare nyans och den rökfärgade delarna i grillen så kanske den inte skulle se så tråkig ut, samt en skaplig sänkning.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    En fulare variant av Aeron som jag ser det!

    Sedan ställer jag mig lite frågande till ifall vi ska samla listor med reg.nr och ha i en tråd här på forumet.

    Vill verkligen alla dessa ägare finnas med i detta register?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Vill verkligen alla dessa ägare finnas med i detta register?
    Intsämmer är väl inte så listigt.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Man önskar ju att det inte var nån fara med listan och regnr, men i dessa tider av ligor som stjäl tex airbags från 15st likadana på bilar under en kväll så undrar man ju. EN sån här lista kan ju vara drömmen för ett sånt gäng, mha regnr så hittar man ju bilen idag.

    Jag tycker däremot listan är kul - håll den i liv, men mörka regnr! Jag hade inte alls blivit glad om mitt regnr låg offentligt på nån lista för vem som helst att läsa. Vi behöver inte göra det lättare för buset....

    Tillbaka till topic så konstaterar man att sollucka på TurboX INTE är vanligt, ungefär som på "vanliga" Saabar i allmänhet. Och för att kommentera TurboX som bil - jag tycker väl ungefär också att det är cool bil, men med jättefula fälgar och den är alldeles för törstig för dagens marknad. Men ge det 20 år - då kommer vi ha våta drömmar över en TurboX, lågmilad, med sollucka och originalfälgar....
    Dagens förare av TurboX lever drömmen idag som många kommer ha om 20 år. Nu ska jag inte måla fan på väggen, men i dagens miljötider så kan TurboX vara den sista riktigt stinna bilen från Saab på väldigt länge, det gör den speciell.
    MEDLEM 7032.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    En annan sak att fundera på. Hur registreras ägarna på bilarna? Många osålda bilar har redan 3ägare registrerade på sig...... vissa 2. Man blir lite fundersam på hur de flyttas bland bolag eller vad det nu är som avgör.

    På återkommande //
    Skälet till detta är att många av de bilar som nu står osålda hos saab-handlare har varit ngn typ av demo/press/chefs bilar i trollhättan. Dessa bilar har ju då redan 2-3 ägare registrerade i form av gmfinance och handlare...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    En annan sak att fundera på. Hur registreras ägarna på bilarna? Många osålda bilar har redan 3ägare registrerade på sig...... vissa 2. Man blir lite fundersam på hur de flyttas bland bolag eller vad det nu är som avgör.

    På återkommande //
    Skälet till detta är att många av de bilar som nu står osålda hos saab-handlare har varit ngn typ av demo/press/chefs bilar i trollhättan. Dessa bilar har ju då redan 2-3 ägare registrerade i form av gmfinance och handlare...
    Exakt, fick regbeviset idag på min nya bil. Jag är första användare, men redan två tidigare ägare. Först Honda Sverige, sedan bilhandlare sen kommer jag.

  11. #11
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Vad är syftet med den här listan egentligen?
    Jag klagar inte på den eller så, men ni som gillar den här listan, vad är syftet?
    Är det verkligen så spännande att sitta och titta på en massa siffror och bokstäver?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Vad är syftet med den här listan egentligen?
    Jag klagar inte på den eller så, men ni som gillar den här listan, vad är syftet?
    Är det verkligen så spännande att sitta och titta på en massa siffror och bokstäver?

    Inte idag, men att sitta och titta på motsvarande lista för 9000 Aero -91 är faktiskt lite kul. Inte så många kvar om man jämför med denna dussinbil som Turbo X ändå är. Att då ha en komplett lista från början är inte helt fel, när bilarna börjar bli 18 år så är det svårt att få reda på vilka utrustningspaket som de var levererade med.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  13. #13
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Vad är syftet med den här listan egentligen?
    Jag klagar inte på den eller så, men ni som gillar den här listan, vad är syftet?
    Är det verkligen så spännande att sitta och titta på en massa siffror och bokstäver?

    Inte idag, men att sitta och titta på motsvarande lista för 9000 Aero -91 är faktiskt lite kul. Inte så många kvar om man jämför med denna dussinbil som Turbo X ändå är. Att då ha en komplett lista från början är inte helt fel, när bilarna börjar bli 18 år så är det svårt att få reda på vilka utrustningspaket som de var levererade med.

    //MH
    Men varför vill man sitta om 18 år och titta på en lista och se vad en bil hade för utrustningspaket?

    "Jaha, det fanns faktiskt en som hade både automat och navi. Wow."

    Jag förstår inte förtjusningen.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange


    Inte idag, men att sitta och titta på motsvarande lista för 9000 Aero -91 är faktiskt lite kul. Inte så många kvar om man jämför med denna dussinbil som Turbo X ändå är. Att då ha en komplett lista från början är inte helt fel, när bilarna börjar bli 18 år så är det svårt att få reda på vilka utrustningspaket som de var levererade med.

    //MH
    Men varför vill man sitta om 18 år och titta på en lista och se vad en bil hade för utrustningspaket?

    "Jaha, det fanns faktiskt en som hade både automat och navi. Wow."

    Jag förstår inte förtjusningen.
    Nej jag förstår att du inte hajar, men det kanske kommer en dag när du sitter med en ovanlig bil, och vill veta hur många som finns kvar, vilken utrustning och så de har. Men det är detta som gör skillnaden mellan entuiaster och vanliga brukare.

    Det finns en tråd om 9000 Aero -91 med den lågavingen och brovinge samt gummivinge, mycket gissande där, hade man haft en exakt lista från början så har inte gissningarna kommit upp, även dessa frågor kring Talladegor av 9000, när vissa saker böts, tex när kom tröskelbräddare, när ändrades färgen på stötfångarlisterna och så vidare.

    Att bara titta kataloger idag i efterhand ger inte svar på alla frågor, och då kan en sådan har lista vara kul om den är komplett om x antal år när frågor börjar dyka upp.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  15. #15
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Men varför vill man sitta om 18 år och titta på en lista och se vad en bil hade för utrustningspaket?

    "Jaha, det fanns faktiskt en som hade både automat och navi. Wow."

    Jag förstår inte förtjusningen.
    Nej jag förstår att du inte hajar, men det kanske kommer en dag när du sitter med en ovanlig bil, och vill veta hur många som finns kvar, vilken utrustning och så de har. Men det är detta som gör skillnaden mellan entuiaster och vanliga brukare.

    Det finns en tråd om 9000 Aero -91 med den lågavingen och brovinge samt gummivinge, mycket gissande där, hade man haft en exakt lista från början så har inte gissningarna kommit upp, även dessa frågor kring Talladegor av 9000, när vissa saker böts, tex när kom tröskelbräddare, när ändrades färgen på stötfångarlisterna och så vidare.

    Att bara titta kataloger idag i efterhand ger inte svar på alla frågor, och då kan en sådan har lista vara kul om den är komplett om x antal år när frågor börjar dyka upp.

    //MH
    Hade du sagt så från början hade jag förstått det redan då.

    Klart det är kul att veta hur många som är kvar av en ovanlig modell.
    Jag som kör 900R skulle gärna vilja veta hur många som är kvar av den, men utrustningen skiter jag rätt hårt i.

    Kom icke och kalla mig för vanlig brukare...
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Kom icke och kalla mig för vanlig brukare...
    Puh blev lite orolig där när du har en 900R, kunde inte tänka mig att du var "brukare"

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Synd att listan "mörkats" men samtidigt förståndigt. Treud - När jag har fått rätt på min dec 08-lista så kollar jag gärna mot dig för nya nummer och förhoppningsvis så har jag något att bjuda på till dig.

    Varför man "samlar" nummer?
    Ja det är skitkonstigt och jag är skeptisk till att jag hittar de 175 svensksålda exemplaren utan Vägverkets hjälp. Men det kan vara ett roligt försök. Jag har själv börjat jaga och försöker identifiera de kvarvarande 9000 Talladega som sålts. Om det hade funnits något liknande för mig att ta del utav idag så hade arbetet underlättats avsevärt. Bara en sådan sak att det inte finns några riktiga siffror på antal sålda gör att en hel del information går förlorat i historieböckerna.
    I övrigt så finns det inget lättförklarligt sätt att se på vad och varför man gör en sådan fullkomligt onödig insats, men å andra sidan har alla individer olika beteenden som blir fullkomligt oförklarliga för en annan individ. Men Cabmange har nog förklarat några anledningar rätt väl.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  18. #18

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Det låter som det skulle vara några väldigt speciella bilar dessa Turbo X, ser väl ut som vanliga 9-3 med lite kebab-paket på bara. Tycker inte de ser så roliga ut faktiskt. Speciella bilar i mina ögon är en röd 9000 aero typ 90-91 och en röd 9-5 aero 04-05.

    Jag förstår iofs inte att Saab kan sälja en enda kombi utav 9-3:a då den ser helt bedrövlig ut den modellen, påminner om nån sorts likbil jag sett. Är väl det till synes alldeles för tjocka taket baktill.

    /Henrik

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Citat Ursprungligen postat av Henrik Rosvall
    Det låter som det skulle vara några väldigt speciella bilar dessa Turbo X, ser väl ut som vanliga 9-3 med lite kebab-paket på bara. Tycker inte de ser så roliga ut faktiskt. Speciella bilar i mina ögon är en röd 9000 aero typ 90-91 och en röd 9-5 aero 04-05.

    Jag förstår iofs inte att Saab kan sälja en enda kombi utav 9-3:a då den ser helt bedrövlig ut den modellen, påminner om nån sorts likbil jag sett. Är väl det till synes alldeles för tjocka taket baktill.

    /Henrik
    En bil är ju inte mer speciell än vad individen vill göra den till, inget konstigt med det. Vad som kan anses göra den speciell är att den är tillverkad i en begränsad upplaga vilket kan göra den än mer eftertraktad om många många år, men det ska man väl kanske inte spekulera i idag.
    I övrigt så är det "smaken är som baken" som gäller, vilket på det sättet gör det rätt irrelevant att komma med egna åsikter om vilka bilar som är speciella eller vilka bilar som är snygga och fula.

    Tråden handlar trots allt om att försöka spåra var de olika Turbo X finns och kanske kunna skapa en komplett lista vilka regnummer de har utan att behöva köpa listan från Vägverket.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  20. #20
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: Hur många Turbo X är ute på vägarna? (Turbo X listan)

    Jag tycker det är en bra idé, men visa inte regnummer offentligt. Men utrustningspaket ställer jag mig lite frågandes till, hur skulle ni få reda på det enbart på regnummer?

    Jag tycker till skillnad ifrån andra att TurboX fälgarna är hur grymma som helst, särskilt i 19" *MMMmmmm*

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Liknande ämnen

  1. Många Turbo X till salu
    Av gripen65 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 20:42
  2. Hur många Saab 99 turbo ?
    Av son1 i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 19:52
  3. Hur många mil pallar en Turbo
    Av Tzacko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 16:59
  4. hur många brickor i turbo xs dump?
    Av Hosiman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 21:01
  5. Varför rasar så många turbo på 9-5???
    Av pontuz999 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •