Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Servicekostnad 12000 mil Saab 9-5 Sc -05

  1. #21
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 564
    Medlem#
    8163

    Re: Servicekostnad 12000 mil Saab 9-5 Sc -05

    Det går åt 7, kanske 8 liter växellådsolja, inte mer. Dock låter det som ett fullt rimligt pris i mina öron.
    /Johan

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Re: Servicekostnad 12000 mil Saab 9-5 Sc -05

    Här har ni serviceprotokoll för 9-5
    https://skydrive.live.com/?cid=0d9c3101 ... 8CC2%21107
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Servicekostnad 12000 mil Saab 9-5 Sc -05

    Jag tror det är en bra ide att få drivremmens hjul bytta... har varit med om ett hjul som skär och det är nog lika illa som om remmen går av. Har man tur händer ju inget mer, bara att sätta dit ett nytt hjul, men det är ju slutkört direkt då bla vattenpump & generator drivs av den så lagning på plats eller bogsering/bärgning. Remmen är nästan ärligare iom att man kan ganska lätt okulärbesiktiga den.

    Jag tror inte man ska vara säker på att alla verkstäder byter samma sak, kan nog vara allt ifrån bara olja+filter till allt ink brythjulen... Så kan det ju skilja vilken olja de häller i och vilka tändstift de monterar. Att en automat kostar +2000-2500 för oljebytet är ju heller inte konstigt då oljan (8L) kostar 150kr/l över disk och det verkar vara endel jobb att byta den.

    Fullstämplad bok betyder väl inte längre att serviceprotokollet är följt, då endel väl sätter stämpel bara man bytt olja och filter. Jag har hört historier om svindyra kamremsbyten på VAG bilar, i princip vad ett kamkedjebyte kostar. Många märken verkar optimera servicekostnad de första åren, gärna "bjuda" på servicen i 3000-4000 mil (som väl är intervallet till första service, så ingår då en service?), men intervallen är långa och andra ägaren på bilen riskerar väl betala dyrt för denna strategi. Men för företagskunder som köper bil på 2 år är det väl bra. Lika med hur man "smetar ut" stora jobb, alt lägger de på en "storservice" beroende på hur man vill signalera servicekostnaden.

    Altså, väl värt kolla exakt vad som ingår i servicen... och spara fakturor om man tycker fullstämplad bok ska öka värdet när man säljer bilen...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Re: Servicekostnad 12000 mil Saab 9-5 Sc -05

    Detta är sakerna som ska bytas på 12k mila servicen:

    Bränslefilter
    Tändstift (byter själv!)
    Drivrem
    Oljefilter (byter själv!)
    Motorolja (byter själv!)
    Kupéfilter
    Luftfilter (K&N, ej bytas!)


    Bör lätt spara in minst 2000kr på dessa 4 saker..
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  5. #25

    Re: Servicekostnad 12000 mil Saab 9-5 Sc -05

    En grej som måste redas ut vad gäller huvudservice, t.ex. 3DXL service som den nu kallas.
    Det man ofta hakar upp sig på eller iallafall de flesta är saker som BYTS ut på service.
    Man tänker att hur kan det kosta så mycket när enbart så här lite detaljer byts ut.

    Men en grej man inte tänker på som kund är ju faktiskt omfattningen av kontroller vid en service. Många tror att när man bytt olja på bilen är den servad sen.
    Men, när du eller jag lämnar in bilen på en större service (eller mindre för den med för den delen) är det många saker som ingår i den, utan att det är något som byts.

    Till exempel, rengörning/uppsmörjning bromsar, justering handbroms, ljusinställning/kontroll, kontroll av övrigt såsom bussningar, k-stag, leder m.m. Smörjning av gångjärn, ja listan kan göras lång. Lämnar du bilen till Mekonomen eller vilken fri verkstad som helst egentligen så absolut, dom kan BYTA samma saker som en saab verkstad, men när det kommer till programmeringsarbeten eller interna servicetips som kan öka livslängden på din saab så har dom inte mycket att komma med.

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Re: Servicekostnad 12000 mil Saab 9-5 Sc -05

    Absolut. En genomgång av bilen tycker jag personligen är väldigt viktigt.
    Men jag tänker inte betala dyra pengar för ex tändstiftsbyte när jag kan göra det själv.
    Det andra överlåter jag självklart till verkstaden att kolla.
    Mvh
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av thomashellberg Visa inlägg
    En grej som måste redas ut vad gäller huvudservice, t.ex. 3DXL service som den nu kallas.
    Det man ofta hakar upp sig på eller iallafall de flesta är saker som BYTS ut på service.
    Man tänker att hur kan det kosta så mycket när enbart så här lite detaljer byts ut.

    Men en grej man inte tänker på som kund är ju faktiskt omfattningen av kontroller vid en service. Många tror att när man bytt olja på bilen är den servad sen.
    Men, när du eller jag lämnar in bilen på en större service (eller mindre för den med för den delen) är det många saker som ingår i den, utan att det är något som byts.

    Till exempel, rengörning/uppsmörjning bromsar, justering handbroms, ljusinställning/kontroll, kontroll av övrigt såsom bussningar, k-stag, leder m.m. Smörjning av gångjärn, ja listan kan göras lång. Lämnar du bilen till Mekonomen eller vilken fri verkstad som helst egentligen så absolut, dom kan BYTA samma saker som en saab verkstad, men när det kommer till programmeringsarbeten eller interna servicetips som kan öka livslängden på din saab så har dom inte mycket att komma med.
    hmm är det så?
    Gammal tråd men nja..
    Jag har lite svårt att tro på detta att man gör alla dessa punkter.
    Min uppfattning är att man slarvar om man kan slarva.
    Dvs.. man kan fuska utan att det syns, gör man det utan att för sakens skull slarva så att det orsakar fel/skador såklart.
    allt handlar idag om att tjäna tid och om en bil tagit tid p.g.a en strulande bromsskiva som är kallsvetsad så
    har man genast förlorat tid och därmed mindre stålar in i företaget.
    Om en bil på en valfri service ska ta 3.5 timme men man gör det på 2.5 så kan man ta en annan bil direkt.
    Man kanske ha struntat i att justera handbromsen (den var bra)
    man kanske struntade i att byta kylarvätskan (den höll -36 grader) mm. trots att serviceschemat sa "BYT"

    Jag tror att detta inte är unikt för just bilverkstäder men har ni märkt att ni aldrig får närvara vid
    service, vad tror ni att det beror på? försäkringsfrågor, ja visst till en viss del men nja.. skyddad värld=gör vad du vill/kan

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 16:22
  2. Köpråd och servicekostnad för 9-5 sportcombi Biopower
    Av putte57 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 17:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •