Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Problem med kärvande bromsar og900

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 351

    Problem med kärvande bromsar og900

    Hej!


    Efter bromskloss byte så har jag haft problem med att ena bromsen i bak ( Förarsidan ) Man känner att bilen drar snett när man bromsar hårt och att fälgen blir varm. Jag har haft loss oket det såg fint ut ingen rost på kolven. Alla glid ytor är fina och så har jag bytt packningar och fettat in på de ytorna som behövs. Vad kan det vara för fel? Känns lite stressigt ska besikta bilen på torsdag och den kommer ALDRIG gå igenom som det är nu. Kan det vara att handbromsen ligger på för hårt på ena sidan? En fråga till hur justerar man handbromsen på en og900?

    Det är en OG900 detta gäller.


    Mvh/Robin

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Problem med kärvande bromsar og900

    Hej, du har alltså den 900 (från 88-) som har handbromsen på bakhjulen. Det är i princip samma som sitter på 9000, handbromsen justeras lätt med den insexskruv som sitter på insidan av oket bakom en skyddsskruv.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 351

    Re: Problem med kärvande bromsar og900

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Hej, du har alltså den 900 (från 88-) som har handbromsen på bakhjulen. Det är i princip samma som sitter på 9000, handbromsen justeras lätt med den insexskruv som sitter på insidan av oket bakom en skyddsskruv.
    Sorry glömde skriva det det är en 89,a. Jaha så det är där man justerar handbromsen för på 9000 gör man det vid luckan vid mittfacket. Lyfte upp bilen idag och snurrade på hjulen de gick normal. Sen tog jag bort fälgarna och kände utan fälgar på det gick inte heller onormalt tungt eller så. Provade och bromsa osv men den gick lätt ändå. Men jag antar att jag får kanske köra "in" de nya klossarna lite? Men det är märkligt att det blir varm bara på 1 sida.


    Mvh

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640

    Re: Problem med kärvande bromsar og900

    Citat Ursprungligen postat av Robin C
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Hej, du har alltså den 900 (från 88-) som har handbromsen på bakhjulen. Det är i princip samma som sitter på 9000, handbromsen justeras lätt med den insexskruv som sitter på insidan av oket bakom en skyddsskruv.
    Sorry glömde skriva det det är en 89,a. Jaha så det är där man justerar handbromsen för på 9000 gör man det vid luckan vid mittfacket. Lyfte upp bilen idag och snurrade på hjulen de gick normal. Sen tog jag bort fälgarna och kände utan fälgar på det gick inte heller onormalt tungt eller så. Provade och bromsa osv men den gick lätt ändå. Men jag antar att jag får kanske köra "in" de nya klossarna lite? Men det är märkligt att det blir varm bara på 1 sida.


    Mvh
    Nej. Där justerar man förspänningen i handbromswirearna. Inte handbromsverkan i oken, och jo, det är skillnad...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 351

    Re: Problem med kärvande bromsar og900

    Okej. Men vart justerar man förspänningen i handbromswirearna på en og900 då?



    Mvh

Liknande ämnen

  1. Kärvande elhiss og900
    Av mps i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-09, 13:21
  2. problem med bromsar og900 -85
    Av saabamartin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 22:59
  3. og900 bromsar?
    Av 900hasse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 00:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •