Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Check Engine Dam!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    göteborg .mölndal
    Inlägg
    5

    Check Engine Dam!!

    Var ute å övningskörde med min sambo i helgen . när check engine lampan tändes, å efter några meter stendog den. Slet ut na ur bilen lyfte huven å befara ett moln av otrevligheter. fanns inget å tändkassetten for igenom huvudet. Arg som ett bi å tanken att få hem bilen dom tiotal milen for genom huvudet. Hoppa in å vred om nyckeln å bilen hostade igång, efter ett par flämtande dog han igen å, vred om igen men med lite tryck på pedalen å bilen surra igång som om inget hänt. Drog iväg me en rivis å bilen gick helt okej men lampan var fortfarande tänd. Märkte i nästa korsning att bilen inte ville gå på tomgång. Så vänsterbromsning var ett faktum. Masa ut bilen på E20 mot göteborg å trampa plattan i botten. Gick som ett skott. körde den alla tio milen utan problem in mot göteborg å kom fram till rödljusstråkena på mölndals leden. Ett evigt skuttande kändes det som innan jag kunde rulla in bilen i garaget.

    Bilen är nyligen inköpt "för en billig peng" å jag har bytt den grova slangen från ventilkåpan ner till vevhuset för den var helt mossig. Har märkt av oilsludge så ett uppgraderings kit å en ny dunk olja e på ingång... Kan det vara tändkassetten fastän bilen går bra på normala "körvarv"

    Nån sabb kunnig själ som kan ge mig lite tips å råd på i vilken ände jag ska börja felsöka...så jag inte börjar i fel stycke... öl finns på kylning ifall att

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Check Engine Dam!!

    1: läs av felkoden när sådan finns.

    2: tändkasset, vevaxelgivare, bränslepump är vanliga gissningar.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    göteborg .mölndal
    Inlägg
    5

    Re: Check Engine Dam!!

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    1: läs av felkoden när sådan finns.

    2: tändkasset, vevaxelgivare, bränslepump är vanliga gissningar.

    Okej... tändkassten = låna en som funkar
    vevaxelgivare = mmm
    bränslepump = den har ja koll på..

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Check Engine Dam!!

    En sökning på "Limp Home" kanske kan ge nåt?

    viewtopic.php?p=1702111#p1702111

    PS. Välkommen hit!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    göteborg .mölndal
    Inlägg
    5

    Re: Check Engine Dam!!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    En sökning på "Limp Home" kanske kan ge nåt?

    viewtopic.php?p=1702111#p1702111

    PS. Välkommen hit!

    JAAA nu när du säger det så har jag faktsikt läst om det för ett tag sen... innan jag vrider om tändningen så klickar den faktiskt ...ungefär som blinkersen.. å det är väl spjället som "limpar" sig.. ????

    ska springa ner till garaget å kolla på studs.. tack för hjälpen..

    ps. faktiskt gluttat på denna siten ett bra tag.. Oerhört bra sida för en medel hemma mekare..

    tack

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Check Engine Dam!!

    Vad är det för bil?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Check Engine Dam!!

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Vad är det för bil?
    Bra fråga, jag tolkade det dock som en T7-bil av något slag att döma av "Har märkt av oilsludge så ett uppgraderings kit å en ny dunk olja e på ingång..." och gissade då på en 9-5.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •