Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: "Ställa in" Dump från Speedparts

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    26

    "Ställa in" Dump från Speedparts

    Tjena köpte denna dump från speedparts (http://www.speedparts.se/images/prod/motor/34,0010.jpg)
    till min ng900 -94. När jag skulle testa dumpen märkte jag att fjäderna var för hårt spänd men hittade inget sätt att ställa om fjädern. Bilen är steg 1 chippad, någon som har erfarnahet av denna dump och isåfall skulle kunna berätta hur ni gjorde för att ställa in den.

    MVH Victor

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    241

    Re: "Ställa in" Dump från Speedparts

    Sitter något liknande i min bil och då skruvade man iaf av toppen utav dumpen sen sitter det brickor innuti som man kan ta bort.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    26

    Re: "Ställa in" Dump från Speedparts

    Okey för jag öppnade dumpen och så, så att man såg fjädern, men hittade inga brickor(schimms) ska inte dessa följa med dumpen? och då jag då körutan brickor så betyder det att min ladd är för lite? eller ska jag fylla på med brickor då min bil ungefär laddar 1 bar? Tacksam för svar

    MVH Vitor

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    241

    Re: "Ställa in" Dump från Speedparts

    Så vitt jag vet så ska dumpen ställas in så att den inte står öppen på tomgången samt att den alltid öppnar när den ska.

    En grej jag märkte med min dump, varför kan jag inte förklara, var att den vägrade öppna under 0.7 bar hur jag än ställde in den.
    Sen drog jag en 6mm vakumslang till den och nu fungerar den klockrent, den tidigare 4mm slangen som satt där tidigare var spritt ny den också.

    Kan inte säga om det blir någon skillnad för dig men för mig blev det iaf det, någon som kan förklara varför?

    Ju mindre brickor man har i ju lättare är det för dumpen att öppna.
    Låter konstigt om det inte sitter några brickor alls samt att du inte fick med några.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    26

    Re: "Ställa in" Dump från Speedparts

    Okey får testa det, men mailade till deras support, men det har kollat så att den inte läcker under tomgång. Och om jag har lite högre motorvarv å släpper gasen så dumpar den men det "ser väldigt jobbigt ut" om ni förstår rätt, den öppnar lixom nästan ingenting. Men då jag endå kör helt utan brickor (eftersom det inte fanns ngr i) så tycker man ju att den borde dumpa som den ska?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    918

    Re: "Ställa in" Dump från Speedparts

    Jag köpte nåt liknande till min gamla ng900, tyckte oxå den hade svårt för att öppna.
    Klapp av fjädern lite grann så den blev kortare och provade, då öppnade den lättare.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    26

    Re: "Ställa in" Dump från Speedparts

    Okey hur mkt kapade du av på ett ungefär? men känns endå inte riktigt som att det e ngt man vill göra då den eventuelt ska steg 3 chippas i juli.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    918

    Re: "Ställa in" Dump från Speedparts

    Kommer inte ihåg hur mycket det var.
    Anledningen till att jag kapade min var för att den inte dumpa ut genom dumpen utan genom turbon till luftfiltret, så jag kapade så att den sluta dumpa genom filtret.
    Har kört med steg 3 med den dumpen oxå, gick fint det med.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    26

    Re: "Ställa in" Dump från Speedparts

    Okey, för det är precis samma sak för mig den dumpar ut genom det öppna filtert. Men skulle vara grymt om du kom ihåg på ett ungär hur du kapade, kapade du bara lite i taget å testade dig fram tills du inte hörde filtret låta längre?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    918

    Re: "Ställa in" Dump från Speedparts

    Japp jag tog en liten bit i taget tills det slutade, drygt att hållas med, men så gjorde jag.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    26

    Re: "Ställa in" Dump från Speedparts

    Men du fick alltså då inget som helst ljud från filtret då?

    MVh Victor

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    918

    Re: "Ställa in" Dump från Speedparts

    Kunde komma lite grann bara när man inte laddade nånting knappt, så blev ju betydligt bättre.
    Förut fick man ladda på rätt mycket för att den skulle dumpa genom dumpen, men inte efter ja kapa fjädern.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    26

    Re: "Ställa in" Dump från Speedparts

    Okey grymt! får testa detta! Tack för hjälpen!

    mvh Victor

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad/Hammarö
    Inlägg
    389

    Re: "Ställa in" Dump från Speedparts

    Citat Ursprungligen postat av Mymn
    om jag har lite högre motorvarv å släpper gasen så dumpar den men det "ser väldigt jobbigt ut" om ni förstår rätt, den öppnar lixom nästan ingenting.
    Hur ser du det? Blir inte riktigt samma tryck om du bara står o "torrgasar" som när du är ute och ger fullgas på trean t.ex
    Kanske har du en kompis som sitter under huven o kikar när du är ute o provkör...


    MVH - Zeb!
    9k CSE 2,3T '94 "sliten bruksis".
    9-3 SE 5D 2.0T 185 '00 "andrabilen".
    99-Turbon väntar i garaget sedan jag köpt hus med renoveringsbehov...

Liknande ämnen

  1. Laddtrycksmätare från speedparts "passar inte"
    Av Mymn i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 05:38
  2. Erfarenheter av steg 1 från BSR/"Speedparts" till
    Av MerlanR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 04:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •