Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: turbon laddar inte, 9000 2.3 turbo

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386

    turbon laddar inte, 9000 2.3 turbo

    Köpte en saab 9000 2.3 turbo -92 idag. Laddar ej på turbon. Armen till wg hade lossnat. Monterad den igen men ingen skillnad. Har provat köra med tryckluft i slangen till wg och den fungerar.

    Bilen har gått med lös wg-arm i 2år, turbotrycksmätaren visar rör sig endast ett par milimeter och går inte ens ned på undertryck. så den rör sig ca 1mm mot undertyck och 1-2mm in på det gula fältet.

    Någon som har någon idé vad det kan vara för fel. Turbon går lätt och är inte glapp. Magnetventilen verkar inte som den slår till när man sätter på tändningen - ska den göra det på 9000?? har bara mekat og900 innan.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 527
    Medlem#
    5737

    Re: laddtryck existerar inte, varken över eller undertryck

    Jag skulle börja med att leta läckage på slangen till laddtrycksmätaren. Det sitter ett Y-kors strax innan vakuumslangen går in i kupén som slangen brukar lossna ifrån.

    Har bilen antispinn?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386

    Re: laddtryck existerar inte, varken över eller undertryck

    Bilen har inte antispinn, slangen till laddtrycksmätaren har inte lossnat, men har inte letat efter lekage på den. Bilen går dock som en 2.3i så den laddar inte som den ska.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 527
    Medlem#
    5737

    Re: laddtryck existerar inte, varken över eller undertryck

    När slangen till laddtrycksmätaren läcker så kommer även avlastnigsventilen att tjuvöppna eftersom de är kopplade på samma vakuumslang. Vips, så smiter laddtrycket iväg.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: laddtryck existerar inte, varken över eller undertryck

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    kommer även avlastnigsventilen att tjuvöppna
    Enklast att vända avlastningsventilen o montera den "fel" för att bli av med "fenomenet".
    Det Garfield beskriver är ju samma som när man kör med en 16-19T med inbygda avlastningsventilen o problemet med tryckbegränsning när man kör utan att reglera med denna ventilen.
    Så isterlätt att enkelt trycksätta den har ju duktig folk i affärssiste "uppfunnit" varmvatten i form av diverse adaptrar
    jag tror = att vilseledda fakta

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 404

    Re: laddtryck existerar inte, varken över eller undertryck

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    När slangen till laddtrycksmätaren läcker så kommer även avlastnigsventilen att tjuvöppna eftersom de är kopplade på samma vakuumslang. Vips, så smiter laddtrycket iväg.
    fast även med läckande vakum på av.n så bör den hålla ett par hekto iaf. (gör iaf 9-5 och ng900 utan slang alls på.)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386

    Re: laddtryck existerar inte, varken över eller undertryck

    Knepigt det här, men teorin om läckande slang kan stämma. Laddtrycksmätaren ger ju lite utslag så bilen kanske laddar ett par hekto.. Ska byta slangar så får vi se om det gör någon skillnad
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 527
    Medlem#
    5737

    Re: laddtryck existerar inte, varken över eller undertryck

    Det är inte säkert att slangen till mätaren är enda felet men det bör fixa så att mätaren iaf visar vakuum. Är laddtrycket sedan fortfarande för lågt får man gå vidare med felsökningen.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    26

    Re: laddtryck existerar inte, varken över eller undertryck

    Kolla på sugsidan så du inte har fått in något som täpper till. Typ en plastkasse, någon liten Toyota eller liknande!

    Tommy
    En arbetad dag är en glädjedag

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    794

    Re: laddtryck existerar inte, varken över eller undertryck

    Hej..

    Min AV var kass, då fick jag inget under tryck bara lite över tryck, du skall inte kunna blåsa i den, går det så är den kass, SP tar ca 300kr för en ny, testa det ett tips, Lycka Till mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386

    Re: laddtryck existerar inte, varken över eller undertryck

    Har kollat AV, och det går att suga i slangen, men inte blåsa så den bör ju vara ok.

    Har även bytt alla vacumslangar på bilden och nu börjar den bete sig normalt med lite undertryck på tomgång och den laddar några mm in på gult på mätaren så min gissning är att allt är som det ska fast han bara går på GLT.

    Ska magnetventilen slå till när man sätter på tändningen? misstänker mv då den verkar helt död. Finns det något sätt att kolla så MV fungerar?
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 527
    Medlem#
    5737

    Re: laddtryck existerar inte, varken över eller undertryck

    Citat Ursprungligen postat av hall112
    Har kollat AV, och det går att suga i slangen, men inte blåsa så den bör ju vara ok.
    Hur menar du? Vilken slang?

    Citat Ursprungligen postat av hall112
    Ska magnetventilen slå till när man sätter på tändningen? misstänker mv då den verkar helt död. Finns det något sätt att kolla så MV fungerar?
    Du ska ha 12 volt på mittenstiftet till MV när tändningen är på. Bästa sättet att få reda på om MV är dålig är att provbyta med en man vet fungerar.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386

    Re: laddtryck existerar inte, varken över eller undertryck

    ok, problemet är att jag inte känner någon som kör 9k turbo så jag har ingen att provbyta med.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386

    Re: laddtryck existerar inte, varken över eller undertryck

    Har nu grejat lite till. Magnetventilen får 12v till mittenstiftet och om jag motståndsmäter magnetventilen så får jag 3.2 ohm på bägge sidor.

    Magnetventilen verkar dock inte slå till på tändning, det varken hörs eller känns. Ska det vara så?
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 782

    Re: laddtryck existerar inte, varken över eller undertryck

    Citat Ursprungligen postat av hall112
    Har nu grejat lite till. Magnetventilen får 12v till mittenstiftet och om jag motståndsmäter magnetventilen så får jag 3.2 ohm på bägge sidor.

    Magnetventilen verkar dock inte slå till på tändning, det varken hörs eller känns. Ska det vara så?
    1. Så kan det vara, ja.
    2. Trådrubriken stämmer alltså inte längre?
    3. http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=30&t=88691
    4. Mät trycket istället för att gissa.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386

    Re: laddtryck existerar inte, varken över eller undertryck

    Bra tips "LM" faktum är att farthållaren inte fungerar. Kan vara detta som, är problemet.

    Frågan kvarstår dock.. om magnetventilen ska slå till så fort man slår på tändnigen som på og900.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386

    Re: laddtryck existerar inte, varken över eller undertryck

    sorry, tur att man läser svaren. LM hade ju redan svarat att magnetventilen kan bete sig så.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386

    Re: bilen går bara på glt, 9000 2.3 turbo

    Har kollat pedalbrytarna till farthållaren och den till kopplingen påverkades inte alls av pedalens rörelser så jag tejpade upp den för att sedan provköra. dock utan resultat på vaken tt eller att farthållaren började fungera..

    kan man mäta dessa brytare?
    Hur justerar man dem?
    ska dom "gå i botten" när dom är rätt justerade?
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 782

    Re: bilen går bara på glt, 9000 2.3 turbo

    Citat Ursprungligen postat av hall112
    Hur justerar man dem?
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...80992#p1480992
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    664
    Medlem#
    7641

    Re: bilen går bara på glt, 9000 2.3 turbo

    Hej, har bilen gått 2 år med WG-klaffen öppen kanske den inte tätar längre utan rengöring.
    Kolla om turboaggregatet över huvudtaget laddar genom att ta bort W-slangen och provkör, den skall nu tokladda så gasa försiktigt.
    Gör den det fungerar turboaggr. och då får du söka läckage och kolla boxen, MV.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •