Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: 6.5" kit

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133

    6.5" kit

    vill ha tips på 6.5" kit, några bra för sådär en 1500kr.
    hur funkar det med såna kit? tänkte ha diskanterna i instrumentpanelen. ska man ta bort original 3.5"arna eller går det montera den lösa diskanten ändå? eller vad är meningen med dessa kiten egentligen?:S

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    454

    Re: 6.5" kit

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294458

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=280239

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=212359

    Något av dessa alternativ tycker jag du ska sikta in dig på. Läs på om dessa och bilda dig en egen uppfattning

    Själv så har jag bara lagt diskanten ovanpå den befintliga 3.5" högtalaren (som jag inte använder). Har funkat fint.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133

    Re: 6.5" kit

    har du dragit nya kablar dit upp då?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    454

    Re: 6.5" kit

    Jag använde de befintliga kablarna.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133

    Re: 6.5" kit

    men borde det inte vara bättre o bara köpa 6.5" basar o byta ut 3.5" i instrumentpanelen?

  6. #6

    Re: 6.5" kit

    Citat Ursprungligen postat av prets
    men borde det inte vara bättre o bara köpa 6.5" basar o byta ut 3.5" i instrumentpanelen?
    Jo, eller så skaffar man sig 4" och förstorar hålet något, men nyare coax 3½" är ju det smidigaste. JL Audio har tex. fina 3½" som passar rakt i org. hålet,kostnad ca 800:-. Detta är mycke bättre val än att byta till ett två vägs kitt. Problemet är att ljudbilden kommer bli skum om man placerar diskanter på brädan och mellan/midbas vid fötterna.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: 6.5" kit

    jo det är väl bättre med 3.5 uppe i instrumentet alt. 4" som borde gå att trycka dit, jag hade satsat på ett vettigt 3 vägs system, tyvärr så kostar det ju betydligt mer än 1500:- men det är det värt enl mig, köpte mig ett pioneer prs system till min förra bil (2 vägs) och funderar på att köpa till ett par vettiga 4:or eller trius och sen köpa en vettig hu som har 3 vägs filter för att få till ljudet.. tyvärr så blir det ju så satans dyrt...

    på brc.se så fanns det ganska billiga 3 vägs system sen hur bra dom låter kan jag inte svara på men för en normal lyssnare så fungerar det säkert mycket bra. sen så är det ju att rekommendera att ha ett slutsteg som driver ljudet för det ger ju mycket bättre kontroll på grejerna, men det vet du kanske redan
    Kör 9-5aero sc aut -00

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133

    Re: 6.5" kit

    men varför är det så många som kör med dessa 2 vägs-kiten?
    just nu har jag 6.5" koaxialer i dörrarna av märket alpine..en lite billigare historia..men tycker inte dem låter så bra det är därför jag vill byta.
    dörren är dämpad med bitumenmatta

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: 6.5" kit

    jag vet faktiskt inte varför man kör med dessa 2-vägs kit, för många fungerar det utmärkt för vi har ju alla olika krav på vad vi tycker låter bra, men 6.5 i dörren är det inte mycket mellanregister i original utan det mesta ligger på 3.5:an i instrumentpanelen bara för att man ska få upp ljudet och rösten och det finns väl en anledning till det.

    stereo bilden upplever jag oxå blir mycket bättre när man får upp ljudet och man brukar ju eftersträva att ha ljudet framför sig, och om du pratar med en person så står man ju öga mot öga, inte lägger man sig ner och pratar med skorna om man ska vara tydlig? men det finns 2 vägs kitt som har en bra "domediskant" som faktiskt kan leverera lite röst och på så sätt höjs ljudbilden så länge det inte är en mansröst då.
    jag hade mitt prs kitt (pioneer) monterat i en golf 3:a innan och där sitter dörrhögtalarna utanför själva dörrsidan och vinklade lite uppåt, sen själva höjden mellan instrument och dörr var inte lika påtaglig på den, i denna bilen upplevde jag en förvånadsvärd bra ljudbild, även stereobilden och höjden blev bra i "noll läge" så visst kan ett 2 vägs system fungera bra men inte så bra i en saab känns det som?

    det bästa hade kanske varit att montera ett par bra 6.5" basar och ha en riktigt bra dämpad dörr och göra en stabil montering till dessa och driva på ett separat slutsteg, och sen satsa på ett bra 2-vägs system att ersätta originalhögtalarna med i instrumentet, igentligen tycker jag att även 4" kan vara lite klent, personligen skulla jag vilja få upp ett par 5 1/4" för att få bästa röst/ljudåtergivning men det krävs nog en hel del moddning och samtidigt så har man ett totalpris på många tusenlappar och är det verkligen värt det??

    Det finns mycket man kan göra och inget är väl fel så länge man själv är nöjd, det är ju trots allt det som räknas i sammanhanget om man nu inte ska tävla och måste bygga så en domare gillar det..... men det enklaste och bästa för pengarna måste väl ändå vara ett 3 vägs system som har 6.5/ 4" lr 3.5"/ diskant med ett anpassat filter till dessa och sen ett slutsteg som kan kontrollera detta och satsa på en bra montering så kommer man nog väldigt långt.

    Kan väl tillägga att jag inte är nån expert på nåt sätt men har byggt om många bilar till mig själv genom åren så man har fått lite kött på bena, ska själv bygga om min 9-5:a och funderar själv hur jag ska lösa allt så det blir ju en hel del funderingar innan man sätter igång..
    Kör 9-5aero sc aut -00

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 183

    Re: 6.5" kit

    mellanregistret/basen i dörrarna får inte alls nån konstig ljudbild av att ha 6.5" i dörrar o diskanter högt placerad.. basen är svårare att riktningsbestämma än vad diskanten är så diskantplacering kräver mer noggrannhet och gärna högt placerad.
    Att däremot placera en ny 3,5" med diskant i en grop på med ett galler emellan tycker jag är en sämre lösning.
    Jag håller på att montera diskanter i dörrarna vid sidoblåset riktade mot föraren, ljudbilden kanske blir lite lidande för passagerare men det struntar jag i för 99% av tiden åker jag själv.
    Sen blir det 6.5" i dörrar eller kanske dubbla,... får se när jag köpt ny bil.
    Men som vanligt är det beroende på installation om ett kit låter bra eller dåligt, och vilk kompromisser man valt vad gäller övriga komponenter som steg, hu, kablar mm.. som exempel...varför köpa högtalare för tusentals kr om man tänker driva dom med ett steg från 80 talet köpt på tradera?
    Tänk igenom bygget o vad du vill uppnå o maxkostnad, sen leta leta leta efter prisvärda komponeneter.
    robban
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  11. #11

    Re: 6.5" kit

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    mellanregistret/basen i dörrarna får inte alls nån konstig ljudbild av att ha 6.5" i dörrar o diskanter högt placerad.. basen är svårare att riktningsbestämma än vad diskanten är så diskantplacering kräver mer noggrannhet och gärna högt placerad.
    Att däremot placera en ny 3,5" med diskant i en grop på med ett galler emellan tycker jag är en sämre lösning.
    Jag håller på att montera diskanter i dörrarna vid sidoblåset riktade mot föraren, ljudbilden kanske blir lite lidande för passagerare men det struntar jag i för 99% av tiden åker jag själv.
    Sen blir det 6.5" i dörrar eller kanske dubbla,... får se när jag köpt ny bil.
    Men som vanligt är det beroende på installation om ett kit låter bra eller dåligt, och vilk kompromisser man valt vad gäller övriga komponenter som steg, hu, kablar mm.. som exempel...varför köpa högtalare för tusentals kr om man tänker driva dom med ett steg från 80 talet köpt på tradera?
    Tänk igenom bygget o vad du vill uppnå o maxkostnad, sen leta leta leta efter prisvärda komponeneter.
    robban
    Haha..ok. så du menar att ljudbilden kommer inte alls att falla neråt?
    Alla röster man hör i musiken ligger i mellanregistret, inte i diskanten. Ljud som spelas under ca 60hz är svårare att riktingsbestämma, allt ljud över detta går klart och tydligt säga vart de kommer ifrån.
    Skall man lyckas med att få en bra ljudbild med enbart 6½" monterade i dörren krävs tidskomp och kunskap om hur man ställer detta.
    Men jo, ljudbilden blir lidande med enbart diskanter på brädan. Vill man ha upp ljudbilden så skall man försöka dela mellanregister runt 125-135hz (eller lägre förståss)..

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 183

    Re: 6.5" kit

    nej inte i mitt tycke,,, nej.
    Klart att det skulle vara bättre med ett mellanregister på brädan oxå men allt i livet är en kompromiss... beror ju helt o hållet på hur perfekt man vill ha det o vad det får kosta.
    Att bara byta ut elementen rakt av mot ett annat märke känns som o skänka bort sina pengar till en okänd.

    Ang tidskomp... tror du på allvar att du hör skillnaden mellan om ljudet kommer från dörren eller brädan? alltså differensen mellan placeringen av elementen.. vad skiljer det 15cm!? vad blir tidsskillnaden på detta?
    0,00041sek
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  13. #13

    Re: 6.5" kit

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    nej inte i mitt tycke,,, nej.
    Klart att det skulle vara bättre med ett mellanregister på brädan oxå men allt i livet är en kompromiss... beror ju helt o hållet på hur perfekt man vill ha det o vad det får kosta.
    Att bara byta ut elementen rakt av mot ett annat märke känns som o skänka bort sina pengar till en okänd.

    Ang tidskomp... tror du på allvar att du hör skillnaden mellan om ljudet kommer från dörren eller brädan? alltså differensen mellan placeringen av elementen.. vad skiljer det 15cm!? vad blir tidsskillnaden på detta?
    0,00041sek
    Ja jag hör stor skillnad på om ett ljud är tidskompat eller ej. Jag har tävlat i hela förra året (200 med 6 pallplatser av 7 tävlingar..då är inte dB tävlingarna medräknade
    Sedan kan det göra en enomr skillnad att montera andra högtalare i en bil. Ljudet kommer kanske inte spela lika högt, men renheten och detaljer kommer att vara stor skillnad. Detta kommer främs att höras i övre register, övre mellan register och diskant. Varför man ofta inte kommer spela högre beror på att tillverkare har, tro det eller ej, lagt ner lite tid på högtalarna som placeras i en bil och där med fått det så bra det går, för nästan inga pengar alls. Dem har även tagit hänsyn till effekten är lite klen genom att ökat kännsligheten hos högtalarna. Detta gör att dem med lite effekt kan spela ganska så "högt". Därför anser många att ljudet blev "sämre" när dem bytte till dyrare högtalare, men i själva verket så spelar det renare, fast kanske lite lägre...Nej, nu ska jag inte vara mera OT.
    Tack och hej..

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133

    Re: 6.5" kit

    ni som har 2 vägs kit ..bas+separat diskant t.ex 6.5" kit..hur har ni gjort när ni kopplat in diskanten? ska man köra dem på stereons kanaler? eller kopplas dem ihop med 6.5"arna på nåt sätt?. om man nu kopplar diskanterna på stereoeffekten, måste man använda delningsfilter då?

  15. #15

    Re: 6.5" kit

    Citat Ursprungligen postat av prets
    ni som har 2 vägs kit ..bas+separat diskant t.ex 6.5" kit..hur har ni gjort när ni kopplat in diskanten? ska man köra dem på stereons kanaler? eller kopplas dem ihop med 6.5"arna på nåt sätt?. om man nu kopplar diskanterna på stereoeffekten, måste man använda delningsfilter då?
    Om du köper dej ett 2vägs kitt, så ska det medfölja delningsfilter. Att koppla diskant direkt på en högtalarutgång är absolut inte att rekomendera, då du kommer att ta sönder dem.
    Så hur du än gör, koppla ALLTID in nått slags filter till dina diskanter..!!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133

    Re: 6.5" kit

    delningsfilter har jag så det ska jag använda men vet inte vilken kanal jag ska använda...ska ju inte behöva avända steget till dem också?

  17. #17

    Re: 6.5" kit

    Citat Ursprungligen postat av prets
    delningsfilter har jag så det ska jag använda men vet inte vilken kanal jag ska använda...ska ju inte behöva avända steget till dem också?
    Alltså du kopplar ju in dina 6½" och diskanter på samma kanal. Sedan sköter ju det delningsfilter som medföljer de nya 6½" kittet delningen mellan mellan/mdbas och diskant. Så har du ett 4kanals steg, koppla då in ditt nya kitt på 2 av dessa kanaler och resterande 2 kan du använda till bakhögtalare eller baslåda. Själv hade jag enbart använt steget till framsystemet, bryggat det till 2 kanaler och kört kittsystemet på bryggat 4kanls.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133

    Re: 6.5" kit

    aha men då ska jag ha dubbla kablar i varje kanal? alltså en till 6.5" och en till tweetern..eller går det koppla från delningsfiltret till nästa filter?

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: 6.5" kit

    du har ju ett par kablar från stereon som ska gå till vänster fram (+ och -) dessa kopplar du in på delningsfiltret som du ska ha på vänster sida (input brukar det väl stå) din 6.5" högtalare kopplar du in på delnings filtret oxå som borde kallas mid eller bas och din diskant kopplar du in på delningsfiltret och utgång märkt tweeter/ diskant eller vad det nu står, så det finns alltså 3 st. anslutningar på filtret och det brukar följa med en ordentlig instruktion för hur man ska koppla in detta. du kan inte koppla från det ena delningsfiltret till det andra
    Kör 9-5aero sc aut -00

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133

    Re: 6.5" kit

    du menar att jag ska köra dem på stereon? ...nån med nån annan bättre förklaring? ..kan jag inte koppla dem på samma kanal som 6.5"arna på steget har kopplat in 6.5"arna nu o dem låter bra nu vill jag koppla diskanterna bara

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •