Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Laddproblem... flertal frågor

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Laddproblem... flertal frågor

    Japp, idag skulle jag få fingrarna ur och vaxa klart bilen,, den har stått nu i 2 månader i varmgarage men har varit ute och kört en sväng för ca 2 veckor sedan.
    Men skulle vända på bilen i parkeringsrutan men där var knappt kräm nog att låsa upp centrallåset på bilfan precis att den ville låsa upp.

    Nu har jag en rad med följdfrågor på detta...

    1: kopplade på batteriladdare, den laddar nada, står på typ 1A på mätaren på den (är en 9A laddare) Voltmätarna till stereon visade 9,6V, 3 timmar senare var voltmätarna uppe på 12,5V och batteriladdaren var nere på 0 i laddning.
    Förstökte starta bilen, orkade inte dra runt för 5 öre.
    Är min batteriladdare kass?

    2: Tröttnade tillslut på batteriladdaren, gick och hämtade min andra bil och startade med startkablar, gick segt som fn att starta men den hoppa igång på andra försöket (fick starta den andra bilen innan de gick) fick då tänd CE lampa, inga blink eller så men tänd lampa och lite halv orolig tomgång, bilen går nu helt normalt men CE lyser, kan detta var för att den var segstartad som den tändes? den lyste inte för 2 veckor sedan.

    3: Jag hade bilen på verkstad för byte av generator i augusti då kolen paja i den som satt i bilen, Saabverkstan höll på att dividera i 15 minuter att de inte ville byta kolet utan de skulle promt montera en bättre beg generator då min generator troligen var paj enligt deras tycke, ja laddregulatorn var spräckt så ledningsbanorna till kolen var av.
    Men de fick byta till den förbannade beg generatorn, men sen dess har bilen bara laddat runt 13,5-13,7V när jag nu körde på startkablarna från min andra bil så hoppade mina voltmätare upp till 14,3V vilket får ses som bra med tanke på startkablar osv.
    Har jag fått en kass generator ditmonterad?
    Är ju min fråga då, den laddar ju batteriet men inte så mycket V som på den andra bilen, efter 2 mils körning så startade bilen utan några bekymmer med det egna batteriet.
    Tlläggas bör att jag fick betala 3800kr för att få generatorn + montering utförd, och har de då satt dit en dålig generator så får de fanimej åtgärda detta gratis.

    Kan även tillägga att batteriet byttes i samband med generatorbytet i slutet på augusti 08.

    Hoppas någon kan svara på mina frågor

    Mina egna tankar är ungefär så här:
    Dålig generator så batteriet inte varit fulladdat när jag körde in, har spelat lite med stereon medans jag vaxade bilen tidigare så då har väl den lilla ström som var där tagit slut.
    Min batteriladdare är trasig
    och CE tändes för att det hostade och hoppade när jag startade med startkablarna,.,..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2

    Re: Laddproblem... flertal frågor

    Verkar ju som du har gjort en riktig djupurladdning av ditt batteri. Detta gillas ej av alla batterier och kan då "gå sönder". Vad va det för batteri du bytte till?
    Laddar din generator under 14V, för detta är ju inte bra. Laddningen med en frisk generator skall ju ligga på 14V eller mera, annars kommer ditt batteri få för lite laddning och du kommer då åka runt med havladdat batteri,inte heller bra. När de montera din "nya" generator, bytte de då till nytt kol och relä?

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Laddproblem... flertal frågor

    har kört ett par mil idag och batteriet är helt som det brukar nu.

    Djupurladdning var det inte så länge, det blev den snarare av mitt försök att starta bilen.

    Jag har 2st kondensatorer bak till stereon och dessa säger nu 13,75V
    med startkablar från den andra bilen visar det 14,1-14,2V
    Mäter jag på min andra bil så visar det 14,4-14,5V

    Så jag tror jag har ett visst "tapp" bak till mina kondingar så kan nog säga att generatorn ligger på 14V eller strax över, kol och reläet sitter ju i samma och detta var kontrollerat innan de monterade generatorn, den hade inte gått så många mil heller 3-4000mil och den jag hade hade då gått 15 000mil utan kolbyte.

    Det verkar iaf som problemen är borta nu, CE släcktes av att koppla bort strömmen en stund, bilen går helt normalt som den ska nu.


    Om batteriet pajat så lär det ju visa sig ganska snart.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4

    Re: Laddproblem... flertal frågor

    gött att det funkar igen. Har du kollat hur jorden till batteriet är? KAN vara så att det är den som är dålig oxå, alltså kolla att dina jordpunkter är ok.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Laddproblem... flertal frågor

    Jag har bytt alla kablar fram redan då jag trodde det var problemet.
    Har 3X35mm2 som jordkablar, vilket känns som att det borde räcka

    Det enda jag inte bytt är generatorkabeln, kanske är läge att byta den med?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6

    Re: Laddproblem... flertal frågor

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jag har bytt alla kablar fram redan då jag trodde det var problemet.
    Har 3X35mm2 som jordkablar, vilket känns som att det borde räcka

    Det enda jag inte bytt är generatorkabeln, kanske är läge att byta den med?
    JA..där kan du ha problemet..jordkabel till generatorn är för klen antagligen?
    Men du är 100 säker på att dina punkter i chassie och kaross är bra, ingen färg,jord eller liknande där?

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Laddproblem... flertal frågor

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jag har bytt alla kablar fram redan då jag trodde det var problemet.
    Har 3X35mm2 som jordkablar, vilket känns som att det borde räcka

    Det enda jag inte bytt är generatorkabeln, kanske är läge att byta den med?
    JA..där kan du ha problemet..jordkabel till generatorn är för klen antagligen?
    Men du är 100 säker på att dina punkter i chassie och kaross är bra, ingen färg,jord eller liknande där?
    det är inga problem med jordpunkterna från batteriet.
    Då skulle ju det inte funka bättre när jag satte startkablarna direkt på batteriet....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Laddproblem 9-5 2.3t 03
    Av Cordone i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 11:56
  2. laddproblem...
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 06:47
  3. laddproblem
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-03, 20:10
  4. laddproblem
    Av Fozgate i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 22:49
  5. Laddproblem
    Av Sandstig i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-07-11, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •